برداشتن پروستات به دلیل سرطان یا مشکلات شدید در ادرار کردن ممکن است ضروری باشد. پروستاتکتومی یک جراحی برای برداشتن کامل یا بخشی از پروستات است. پروستات غده­ای به اندازه گردو است که بین مثانه و آلت تناسلی آقایان قرار دارد. در صورت ابتلا به سرطان پروستات، علائم شدید ادراری یا پروستات بزرگ شده (هایپرپلازی خوش­خیم پروستات یا BPH) ممکن است به پروستاتکتومی نیاز داشته باشید.

بسته به شرایط درگیر و رویکرد درمانی توصیه شده، پروستاتکتومی به روش ­های مختلفی قابل انجام است.

انواع پروستاتکتومی

دو نوع اصلی پروستاتکتومی وجود دارد: پروستاتکتومی رادیکال و پروستاتکتومی باز (ساده.

در یک پروستاتکتومی رادیکال، جراح شما کل غده پروستات را همراه با بافت اطراف، از جمله غدد لنفاوی برمی ­دارد. این روش معمولاً در آقایان مبتلا به سرطان پروستات انجام می ­شود.

روش ­های مختلفی برای انجام پروستاتکتومی رادیکال وجود دارد:

  • روش لاپاروسکوپی (پروستات با استفاده از ابزار های ویژه­ای که از برش ­های بسیار کوچک وارد می ­شوند، برداشته می ­شود)
  • روش روباتیک (شبیه به روش لاپاروسکوپی، اما از یک وسیله مکانیکی استفاده می­ شود)
  • روش باز (پروستات از طریق برش در ناحیه تحتانی شکم یا بین مقعد و بیضه خارج می ­شود)

در یک پروستاتکتومی ساده و باز، جراح شما فقط قسمت مشکل­دار پروستات و نه کل غده را حذف می­ کند.

این روش معمولاً برای مردانی که از پروستات بزرگ شده رنج می­برند توصیه می ­شود.

بیشتر اوقات، پروستاتکتومی برای درمان موضعی سرطان پروستات انجام می­شود. ممکن است به تنهایی یا همراه با پرتونگاری، شیمی درمانی و هورمون درمانی استفاده شود. پروستاتکتومی برای درمان سرطان پروستات شامل از بین بردن کل پروستات، و برخی بافت­های اطراف از جمله غدد لنفاوی است.

گزینه­ های پروستاتکتومی برای درمان سرطان پروستات شامل پروستاتکتومی روش باز، پروستاتکتومی لاپاروسکوپی و پروستاتکتومی رادیکال به کمک ربات است.

پروستاتکتومی

پروستاتکتومی

مزایای بالقوه این روش شامل موارد زیر است:

  • پس از برداشتن پروستات، توده توسط یک آسیب شناس مورد مطالعه قرار می ­گیرد تا ارزیابی دقیقی از میزان و درجه سرطان انجام شود.
  • پیگیری بعد از عمل نسبتاً ساده است. سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) سرم باید غیر قابل کشف باشد، و عود سرطان به همین دلیل قابل تشخیص است.
  • در صورت لزوم ممکن است پرتودرمانی با کمترین عوارض جانبی انجام شود.
  • اگر آزمایش دقیق و حساس PSA انجام شود، جراحی با خطر بسیار کم بازگشت موضعی (بیش از 5 سال) همراه است.
این مطلب را نیز از دست ندهید:  مزایای دستگاه وکیوم آقایان

بیماران مبتلا به سرطان که از سلامت خوبی برخوردار هستند و امید به زندگی طولانی دارند و سرطان آنها به نظر می ­رسد محدود به غده پروستات است، نامزدهای پروستاتکتومی رادیکال هستند. این عمل با خطر محدود عوارض جانبی همراه است و عوارض عمده آن بسیار نادر است. برخی از مردان ممکن است کاندیدای پروستاتکتومی رادیکال پرتحرک اعصاب باشند که به موجب آن عملکرد جنسی حفظ می­شود.

پروستاتکتومی رادیکال یکی از گزینه­ های درمانی اصلی برای سرطان پروستات است. شما باید در مورد تمام گزینه ­ها با پزشک خود صحبت کنید.

در موارد ساده­ تر، پروستاتکتومی ساده نیز ممکن است برای درمان مجرای ادرار مسدود شده ناشی از BPH استفاده شود. پروستاتکتومی ساده برای درمان BPH همیشه شامل از بین بردن کل پروستات نمی­شود. این جراحی علائم و عوارض ادراری ناشی از مسدود شدن جریان ادرار را کاهش می ­دهد، از جمله:

  • نیاز مکرر و فوری به ادرار کردن
  • مشکل در شروع ادرار
  • ادرار آهسته (طولانی)
  • افزایش دفعات ادرار در شب (شبانه)
  • ادرار منقطع
  • احساس عدم تخلیه کامل مثانه
  • عفونت ادراری
  • عدم توانایی در ادرار کردن

پروستاتکتومی ساده خطر بالاتری از عوارض را به همراه دارد و به طور معمول منجر به بهبودی طولانی­تر از سایر روش­ ها برای درمان BPH می ­شود.

روند پروستاتکتومی

پزشک قبل از انجام عمل جراحی، به شما داروی بیهوشی عمومی (شما هوشیار نخواهید بود) یا یک بی­ حس کننده نخاعی (از کمر بی­ حس خواهید بود) می ­دهد.

پروستاتکتومی

پروستاتکتومی

تکنیک ­ها ممکن است با هم ترکیب شوند. برخی از متخصصان بیهوشی، استفاده از بی­ حسی اپیدورال یا ستون فقرات را علاوه بر بیهوشی عمومی، برای کاهش خون­ریزی در طول عمل و بهبود درد بعد از عمل، توصیه می ­کنند. برخی دیگر از استفاده از بی­ حسی عمومی، با استفاده از کتورولاک، یک داروی ضد التهابی، بعد از عمل را در دستور کار خود قرار می ­دهند.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  بی اختیاری ادراری چیست؟

اگر شما جراحی پروستاتکتومی رادیکال دارید، یک جراح از یکی از چندین روش برای از بین بردن غده پروستات و بافت اطراف آن استفاده می ­کند. جراح سپس مجرای ادرار را (لوله­ای که ادرار را از مثانه از طریق آلت تناسلی خارج می­کند) به گردن مثانه شما وصل می ­کند. جراح شما همچنین ممکن است غدد لنفاوی را برای بررسی سرطان بردارد.

اگر شما یک پروستاتکتومی ساده باز دارید، جراح شما یک بریدگی زیر ناف و احتمالاً در میات مثانه ایجاد می ­کند. سپس قسمت ­هایی از پروستات که باعث ایجاد مشکل می ­شوند، برداشته می ­شوند.

قبل از جراحی پروستاتکتومی

قبل از عمل، پزشک ممکن است بخواهد سیستوسکوپی انجام دهد (روشی که داخل مجرای ادرار و مثانه شما را نشان می­دهد). همچنین ممکن است قبل از عمل یک آنتی­بیوتیک به شما داده شود تا خطر عفونت کاهش یابد. در مورد هرگونه دارویی که مصرف می­کنید پیش از انجام پروستاتکتومی، به پزشک خود اطلاع دهید.

همچنین در موارد حادتر، تعدادی آزمایش برای تعیین میزان بیماری انجام خواهد شد. این آزمایشات شامل آزمایش خون، سونوگرافی ترشحی و بیوپسی پروستات است. برخی بیماران ممکن است اسکن استخوانی و توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) از شکم و لگن را نیز داشته باشند. کنند.

ممکن است لازم باشد که دو هفته قبل از عمل، مصرف برخی دارو های خاص مانند آسپرین، کوادامین (وارفارین)، پلاویکس (کلوپیدوگرل بیسولفات)، Advil (ایبوپروفن) یا Aleve (ناپروکسن) را متوقف کنید.

اگر سیگار می ­کشید به پزشک خود بگویید. سیگار کشیدن ممکن است بعد از عمل در بهبودی اختلال ایجاد کند.. همچنین در مورد وجود هرگونه حساسیت و یا آلرژی که به دارو ها داشته­اید، با تیم مراقبت خود صحبت کنید. احتمالاً به شما گفته می ­شود که چند ساعت قبل از عمل چیزی نخورید و ننوشید. دستورالعمل ­های پزشک خود را با دقت دنبال کنید.

ممکن است از شما خواسته شود قبل از عمل جراحی از انما استفاده کنید و یا ملین مصرف کنید.

بعد از جراحی پروستاتکنومی

ممکن است لوله ­های مخصوصی را در بدن شما وارد کنند تا مایعات اضافی پس از عمل را تخلیه کند. احتمالاً برای تخلیه ادرار در چند روز اول پس از جراحی برای شما سوند می­ گذارند. برای راحتی بیشتر به شما یک داروی تسکین دهنده درد داده می ­شود.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  دستگاه وکیوم آقایان - پایانی بر کابوس ناتوانی جنسی آقایان

کمی بعد از انجام عمل، نوشیدن مایعات را شروع خواهید کرد و بعد از آن مجاز به خوردن غذای جامد خواهید بود. اکثر افراد پس از انجام پروستاتکتومی، یک تا چهار روز در بیمارستان بستری می ­شوند. مدت زمان بستری شدن شما در بیمارستان به شرایط شما و نوع عملی که انجام داده­اید بستگی دارد. اطمینان حاصل کنید که حتماً شخص دیگری شما را به خانه می ­برد و تا زمانی که پزشک به شما اطمینان نداده رانندگی نکنید.

احتمالاً باید 5 تا 10 روز سوند ادراری خود را در محل نگه دارید. به احتمال زیاد حدود چهار تا شش هفته طول می ­کشد تا شروع فعالیت­های عادی خود را از سر بگیرید. طبیعی است که چند هفته بعد از عمل احساس خستگی کنید. استراحت کافی داشته باشید، یک رژیم غذایی مناسب و متعادل با پروتئین و آهن فراوان بخورید و هر روز یک ورزش سبک مانند پیاده­روی انجام دهید.

از بلند کردن اجسام سنگین یا ورزش شدید به مدت سه هفته بعد از عمل خودداری کنید.

خطرات پروستاتکتومی

خطرات بالقوه پروستاتکتومی شامل موارد زیر است:

پروستاتکتومی

پروستاتکتومی

در نهایت پروستاتکتومی رادیکالی جدید (مانند پروستاتکتومی به کمک ربات) می­تواند منجر به کاهش درد و ریزش خون، کاهش بافت آسیب دیده و زخم، دوره بستری کوتاه­تر در بیمارستان و دوره بهبودی سریعتر از پروستاتکتومی سنتی شود. معمولاً با محدودیت­های جزئی، دو تا چهار هفته بعد از عمل می ­توانید به فعالیت عادی برگردید.

پروستاتکتومی ساده باز باعث تسکین طولانی مدت علائم ادراری به دلیل بزرگ شدن پروستات می ­شود. اگرچه این روش تهاجمی­ ترین روش برای درمان پروستات بزرگ شده است، اما عوارض جدی آن نادر است. اکثر مردانی که این روش را انجام می ­دهند به هیچ وجه به درمان پیگیری برای BPH خود احتیاج ندارند.

0/5 (0 نظر)