اختلال نعوظ و بیماری قلبی ؛ چه ارتباطی می‌تواند بین آنها باشد

وقتی که مطالب علمی و غیر علمی منتشر شده در رابطه با ناتوانی جنسی مطالعه می‌کنیم، ارتباطات ثابت شده‌ای بین اختلال نعوظ و بیماری قلبی وجود دارد که می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. عملکرد آلت تناسلی تا حدود زیادی به رسیدن جریان خون به بخش‌های داخلی آن و همچنین ذخیره سازی خون در داخل بافت اسفنج بستگی دارد. از طرف دیگر وظیفه قلب، خونرسانی به بافت‌ها و اندام‌های مختلف است تا زمینه رشد آنها و همچنین اکسیژن رسانی به بافتها فراهم شود. قرار دادن این قطعات پازل در کنار یکدیگر می‌تواند ارتباط مستقیم بین اختلال نعوظ و بیماری قلبی را به ما نشان دهد.

 نکته جالب اینکه در تحقیقات علمی هم ارتباط بین اختلال نعوظ و بیماری قلبی ثابت شده است. بنابراین اگر چه ما راهکارهایی مانند استفاده از دستگاه وکیوم آقایان را برای درمان اختلال نعوظ پیشنهاد می‌دهیم، اما در این مطلب می‌خواهیم ببینیم که بین این نوع نارسایی با نارسایی قلب چه ارتباطی وجود دارد؟!

تعریف اختلال نعوظ و بیماری قلبی

 قبل از هر چیزی به معرفی این دو نارسایی خواهیم پرداخت تا ببینیم منشاء آن‌ها کدام است. اختلال نعوظ یا Erectile dysfunction یک نوع ناتوانی جنسی در مردان است که فرد قادر به به دست آوردن حالت نعوظ یا قادر به حفظ حالت نعوظ خود برای به پایان رساندن رابطه جنسی نیست. این مشکل برای مردان بسیار آزاردهنده است و به مرور زمان باعث دلسرد شدن آنها از رابطه جنسی می‌شود. از طرف دیگر شریک جنسی مردان هم بابت این موضوع بسیار اذیت می‌شود و به طور مستقیم رابطه جنسی و رابطه عاطفی آنها تحت تأثیر این مشکل قرار می‌گیرد.

بیماری قلبی به هر گونه مشکل یا نارسایی در عملکرد طبیعی قلب گفته می‌شود. از آنجایی که بیماری‌های قلبی بسیار وسیع هستند و مشکل افراد در این زمینه تنوع بالایی دارد، ما هم نمی‌توانیم همه آنها را به یک تعریف خاص وابسته کنیم. ولی به طور کلی بیماری قلبی یعنی ناتوانی قلب در خونرسانی به بافت‌های مختلف. این عدم خونرسانی می‌تواند بخش‌های مختلف بدن از جمله مغز، اندام‌های لمسی و سایر بخش‌های درونی را تحت تأثیر قرار دهد. طبیعتاً این تأثیر منجر به اختلال در عملکرد بخش سیستم جنسی مردان هم می‌شود و ناخودآگاه منجر به ایجاد ارتباط بین اختلال نعوظ و بیماری قلبی می‌شود.

اختلال نعوظ و بیماری قلبی

اختلال نعوظ و بیماری قلبی

مهم‌ترین عوامل در ایجاد اختلال نعوظ

در مطالب قبلی اختلال نعوظ را به طور کامل معرفی کردیم و در مورد عوامل ایجاد مشکل و همچنین راهکارهای درمان آن بحث کردیم. اما به طور کلی عوامل ایجاد اختلالات نعوظ را می‌توانیم در دو دسته کلی قرار دهیم:

این مطلب را نیز از دست ندهید:  چه کسانی می توانند از دستگاه وکیوم آقایان استفاده کنند؟

 مشکلات روحی و روانی

بین اندام‌های تناسلی مردان و زنان و همچنین بخش سیستم عصبی آنها ارتباط مستقیم وجود دارد. تحقیقات علمی نشان می‌دهد که هرگونه اختلال در سیستم عصبی و روانی فرد به طور مستقیم تأثیر خود را بر روی عملکرد اندام‌های تناسلی می‌گذارد. مردانی که از افسردگی شدید رنج می‌برند یا مردانی که به خاطر مشکلات مالی یا مشکلات شخصیتی تحت فشار هستند، قادر به برقراری رابطه جنسی مطلوب نیستند و به همین دلیل لذت جنسی در آنها مختل می‌شود.

 مشکلات جسمی

 مشکلات جسمی یکی دیگر از عوامل ایجاد ناتوانی جنسی در مردان هستند و می‌توان ارتباط بین اختلال نعوظ و بیماری قلبی را در این مورد پیدا کرد. مشکلات جسمی عواملی هستند که به طور مستقیم خونرسانی به بافت آلت تناسلی و همچنین عملکرد ماهیچه‌ها و عضلات داخل آلت تناسلی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. مشکلاتی مانند معلولیت، قطع بودن نخاع، زخمی شدن یا صدمه دیدن آلت تناسلی، عملکرد نامناسب سیستم تولید هورمون‌ها، مصرف بیش از حد الکل و مصرف مواد مخدر مواردی هستند که در به وجود آمدن اختلال نعوظ نقش دارند. به عنوان یک نکته جالب به خاطر داشته باشید که ورزش شدید هم می‌تواند در ایجاد چنین مشکلی نقش داشته باشد.

اختلال نعوظ و بیماری قلبی

اختلال نعوظ و بیماری قلبی

مهم‌ترین عوامل در ایجاد بیماری قلبی

در این مطلب ما به دنبال ارتباط بین اختلال نعوظ و بیماری قلبی هستیم. از طرف دیگر باید عوامل ایجاد بیماری قلبی را هم بشناسیم تا بتوانیم درک مناسبی نسبت به تأثیر این دو مورد داشته باشیم. به طور کلی نداشتن فعالیت کافی و رژیم غذایی نامناسب در ایجاد چنین بیماری مؤثر است. اما مهمترین عوامل ایجاد بیماری قلبی موارد زیر هستند:

  • نداشتن فعالیت بدنی کافی: کسانی که فعالیت بدنی کافی ندارند، به مرور زمان انرژی اضافی و مواد غذایی اضافی را به صورت چربی در بدن ذخیره می‌کنند و این چربی بر حرکت جریان خون تأثیر مستقیم و منفی دارد.
  • کلسترول بالا: وجود کلسترول بالا در خون می‌تواند خود را به صورت گرفتگی رگ قلب نشان دهد. این گرفتگی که به صورت سکته قلبی معرفی می‌شود، در شدیدترین حالت منجر به مرگ فرد می‌شود و در حالات خفیف‌تر جریان خون در بدن فرد را مختل می‌کند.
  • فشار خون بالا: فشار خون بالا در بلند مدت باعث آسیب به مویرگ‌های خونرسانی به بخش‌های مختلف بدن می‌شود که این موضوع خود را به عنوان یکی از عوامل ایجاد ارتباط بین اختلال نعوظ و بیماری قلبی را نشان می‌دهد. اصولاً مردان مبتلا به فشار خون بالا نمی‌توانند رابطه جنسی مطلوبی داشته باشند.
  • بالا رفتن سن: بالا رفتن سن می‌تواند تأثیر خود را به شکلهای مختلف بگذارد. کسانی که دچار اضافه وزن هستند یا کلسترول خون آنها بالاست، در سنین بالا دچار مشکل خونرسانی به بافت‌ها شده و احتمال سکته مغزی در آنها بسیار بالاست. البته مردانی که در سنین پایین فعالیت کافی دارند، در رابطه با بیماری قلبی در سن بالا مشکل خاصی نخواهند داشت.
  • استعمال دخانیات: مصرف سیگار و مصرف مواد مخدر به طور مستقیم خونرسانی به بافت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و از طرف دیگر منجر به بیماری قلبی می‌شود. کسانی که سیگار می‌کشند یا از مواد مخدر استفاده می‌کنند، حجم وسیعی از دود به داخل ریه‌های خود وارد می‌کند که این فرایند اکسیژن رسانی خون را مختل می‌کند.
  • مصرف الکل: در بررسی‌های پزشکی مشخص شده که مصرف بیش از حد الکل می‌تواند یکی از عوامل اصلی ارتباط بین اختلال نعوظ و بیماری قلبی باشد. در حقیقت مصرف الکل در فشار خون بالا و کلسترول غیر طبیعی نقش دارد و این به طور مستقیم در اختلال نعوظ مؤثر است.
  • اختلال نعوظ و بیماری قلبی

    اختلال نعوظ و بیماری قلبی

ارتباط بین اختلال نعوظ و بیماری قلبی

با وجود اینکه اختلال نعوظ نمی‌تواند تأیید کننده وجود بیماری قلبی در فرد باشد، اما در هر صورت به صورت بالقوه در آنها ارتباط وجود دارد. البته توضیحاتی که داده شد به صورت مستقیم و غیرمستقیم نشان می‌دهد که بین اختلال نعوظ و بیماری قلبی ارتباط هست. به عنوان یک توصیف کلی، هر عاملی که فرایند خون رسانی به بافت‌های آلت تناسلی را مختل کند یا از طرف دیگر عملکرد عضلات در آلت تناسلی را کاهش دهد، می‌تواند در ایجاد اختلال نعوظ نقش داشته باشد. بنابراین بیماری قلبی فرایند خون رسانی و عملکرد عضلات آلت تناسلی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در ایجاد اختلال نعوظ نقش دارد.

اختلال نعوظ و بیماری قلبی

اختلال نعوظ و بیماری قلبی

راهکارهای درمان اختلال نعوظ مرتبط با بیماری قلبی

اگر احساس می‌کنید که بین اختلال نعوظ و بیماری قلبی شما ارتباط مستقیم وجود دارد، در گام اول باید به سراغ پزشک مخصوص خود بروید. پزشکان می‌توانند بهترین راهکار را برای درمان اختلال نعوظ شما پیشنهاد دهند که برخی از آنها حتی بدون مصرف دارو هستند. معمولاً توصیه پزشکان در گام اول  موارد زیر هستند:

  • تغییر سبک زندگی برای فعالیت بیشتر
  • ورزش بیشتر برای سوزاندن چربی و کلسترول
  • به حداقل رساندن مصرف مشروبات الکلی
  • به حداقل رساندن مصرف دخانیات و مواد مخدر
  • بررسی میزان تستوسترون خون

البته ممکن است اختلال نعوظ شما مرتبط با مصرف یک داروی خاص باشد. برای فهمیدن این موضوع هم می‌توانید با پزشک خود صحبت کنید و هم وضعیت آلت تناسلی خود را به هنگام مصرف این داروها را تحت نظر داشته باشید. البته قطع کردن این دارو بدون مشورت با پزشک به صلاح نیست و شما باید به فکر داروی جایگزین باشید.

استفاده از دستگاه وکیوم آقایان به عنوان راهکاری دیگر برای درمان اختلال نعوظ مرتبط با بیماری قلبی هم می‌تواند بخش مهمی از مشکلات شما را از بین ببرد. از آنجایی که این بیماری‌ها حساسیت بالایی دارند، پیدا کردن ارتباط بین اختلال نعوظ و بیماری قلبی و همچنین درمان آن را به یک پزشک واگذار کنید. برای پاسخ به سؤالات و ابهامات بیشتر شما می‌توانید از بخش نظرات استفاده کنید یا از طریق شماره تلفن‌های درج شده در سایت با ما در تماس باشید.

0/5 (0 نظر)