شیوه‌های تشخیص اختلال نعوظ به صورت پزشکی و روانی

تشخیص اختلال نعوظ یکی از مهمترین گام‌ها در درمان آن محسوب می‌شود و در حقیقت با پیدا کردن ریشه مشکل، راحت‌تر می‌توانند گزینه درمانی را مشخص کند. گاهی ممکن است ناتوانی جنسی مردان به مشکلات روانشناختی و ارتباط آنها در خانواده ربط داشته باشد. گاهی هم ریشه این مشکل مربوط به مصرف دخانیات و یا مصرف برخی داروهای خاص  می‌شود که در این صورت روش درمان متفاوت خواهد بود.

بنابراین متخصصین و پزشکان برای تشخیص اختلال نعوظ ممکن است راهکارهای مختلفی را به کار ببرند تا در مورد وجود آن به قطعیت برسند و با توجه به آن راهکار درمانی مورد نظر خود را پیشنهاد دهند.

نحوه تشخیص اختلال نعوظ توسط پزشکان به چه صورت است؟

 متخصصین و پزشکانی مانند اورولوژیست ها، برای تشخیص اختلال نعوظ به سابقه پزشکی و جنسی فرد  مراجعه می‌کنند و برای آنها معاینات بهداشتی روانی و جسمی در نظر می‌گیرند. ممکن است صحبت با یک متخصص در مورد بیماری اختلال نعوظ سخت و مشکل باشد و فرد احساس شرم و خجالت داشته باشد. با این حال، باید به یاد داشته باشید که زندگی جنسی سالم بخشی از زندگی کلی شماست و شما هم باید چنین تجربه‌ای داشته باشید. هرچه پزشک راجع به شما بیشتر بداند، به احتمال زیاد در تشخیص اختلال نعوظ موفق‌تر خواهد بود و راهکار درمانی بهتری پیشنهاد خواهد داد.

 معمولاً متخصصین برای پیدا کردن ریشه اختلال نعوظ یا حتی احتمال وجود آن از روش‌های زیر استفاده می‌کنند:

مطالعه سابقه پزشکی و جنسی بیمار

گرفتن سابقه پزشکی و جنسی اولین کاری است که یک پزشک برای تشخیص بیماری اختلال نعوظ انجام می‌دهد. متخصصین برای به نتیجه رسیدن در مورد بررسی‌های خود و قطعیت در مورد تشخیص خود از شما می‌خواهد تا اطلاعاتی به آنها ارائه دهید که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • چگونه اعتماد به نفس خود را ارزیابی می‌کنید و چه تاثیری روی بدست آوردن حالت نعوظ و حفظ آن دارد
  • معمولاً چه زمانی آلت تناسلی شما برای مقاربت محکم است و چه زمانی از تحریک جنسی به حالت نعوظ می‌رسید
  • در طول رابطه جنسی خود چند بار قادر به حفظ حالت نعوظ هستید
  • هر چند وقت یکبار رابطه جنسی رضایت بخشی دارید
  • اگر هنگام صبح بیدار شوید آیا حالت نعوظ دارید
  • با چه معیاری می‌توانید تمایل جنسی خود را به من نشان دهید
  • هر چند وقت یک بار به حالت اوج تحریک جنسی می‌رسید و ارگاسم یا انزال را تجربه می‌کنید
  • آیا تا بحال هر گونه درمان جراحی یا روش درمانی دیگری روی اعصاب یا رگ‌های خونی نزدیک به آلت تناسلی خود داشته‌اید
  • آیا تاکنون از داروهای تجویزی خواص یا داروهای بدون نسخه خاص استفاده کرده‌اید؟
  • آیا از مواد مخدر، نوشیدنی الکلی یا سیگار و سایر مواد دخانی استفاده می‌کنید؟
این مطلب را نیز از دست ندهید:  راهکارهای جلوگیری از اختلال نعوظ

 وقتی که شما این اطلاعات را در اختیار پزشک قرار می‌دهید تا مشکل اختلال نعوظ شما را درک کند، کار آنها برای تشخیص اختلال نعوظ راحت‌تر خواهد بود. سابقه پزشکی می‌تواند بیماریها و راهکارهای درمانی دخیل در این مشکل را به متخصص نشان دهد. همچنین بررسی فعالیت جنسی پزشک را در تشخیص مشکلات ناشی از میل جنسی، نعوظ، تحریک جنسی و انزال کمک می‌کند.

تشخیص اختلال نعوظ

تشخیص اختلال نعوظ

کنترل وضعیت فشار خون مرد برای تشخیص اختلال نعوظ

 علاوه بر مطالعه سابقه جنسی و پزشکی مردان، کنترل وضعیت فشارخون یکی از بهترین راهکارها برای تشخیص اختلال نعوظ و علت آن است. در این حالت متخصص چند فاکتور را در مورد بیمار مورد ارزیابی قرار می‌دهد:

سلامت روان و معاینه بدنی

 یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی ممکن است از شما سؤالات شخصی زیادی بپرسد و حتی برای شما پرسش نامه‌ای برای کمک به تشخیص مشکلات روحی و روانی طراحی کند. مشخص کردن تأثیر عوامل روانی و عاطفی در به وجود آمدن اختلال نعوظ تأثیر مهمی در انتخاب شیوه درمانی دارد. همچنین ممکن است متخصص روان شناسی سوالاتی در مورد رابطه شما و چگونگی تأثیر این بیماری روی رابطه خانوادگی و رابطه با شریک جنسی شما تأثیر می‌گذارد.

وی همچنین برای معالجه ممکن است به سراغ معاینه فیزیکی هم برود. این روش‌های فیزیکی به طور مستقیم با آلت تناسلی و عملکرد آن در ارتباط هستند:

  • آلت تناسلی مرد را لمس می‌کند و احساسات آن را امتحان می‌کند. اگر آلت تناسلی فاقد حساسیت باشند، ممکن است یک مشکل در سیستم عصبی مرد به وجود آمده باشد.
  • بررسی وضعیت ظاهری آلت تناسلی مرد برای پیدا کردن منبع مشکل. ممکن است عملکرد آلت تناسلی مرد به دلیل وجود برخی بیماری‌های خاص کاهش یافته باشد و یا ظاهر آن خم شده باشد.
  • بررسی وضعیت بدن مرد از لحاظ رشد مو یا بزرگ شدن سینه‌ها. این فاکتور نشان می‌دهد که ممکن است مشکل مردان به اختلالات هورمونی ربط داشته باشد و راهکاری برای تشخیص اختلال نعوظ باشد.
  • بررسی فشار خون
  • گرفتن نبض در مچ دست و مچ پا برای دیدن اینکه آیا شما از لحاظ گردش خون مشکل دارید یا خیر. مطالعات نشان می‌دهد که اصلی‌ترین عامل مشکل اختلال نعوظ مربوط به نامناسب بودن گردش خون است که ورود خون به آلت تناسلی را مختل می‌کند.
این مطلب را نیز از دست ندهید:  مشکلات جنسی و افسردگی

استفاده از روش سونوگرافی برای تشخیص اختلال نعوظ

سونوگرافی داپلر یکی از روش‌های تصویربرداری از بدن است که در مطب پزشکی یا در کلینیک‌ها انجام می‌شود. این روش سونوگرافی می‌تواند جریان ضعیف خون در آلت تناسلی شما را تشخیص دهد. تکنسین برای اندازه گیری جریان خون در آلت تناسلی، یک وسیله دستی را به آرامی روی آلت شما حرکت می‌دهد. تصاویر رنگی به دست آمده روی صفحه کامپیوتر نشان دهنده سرعت و جهت جریان خون در رگهای خونی شما هستند. رادیولوژیست یا متخصص ارولوژی این تصاویر را تفسیر می‌کند. بنابراین می‌توان از نتایج به دست آمده از این شیوه تصویربرداری برای تشخیص اختلال نعوظ کمک گرفت.

تشخیص اختلال نعوظ

تشخیص اختلال نعوظ

روش‌های دیگر

علاوه بر روش‌های تخصصی و پزشکی ذکر شده در بندهای قبلی، گاهی انجام برخی تست‌های معمولی هم می‌تواند به شما در تشخیص اختلال نعوظ کمک کند. این روش‌ها بعضاً ساده هستند و خود بیمار هم می‌تواند آنها را انجام دهد.

 تست نعوظ شبانه

 در این آزمایش شما یک حلقه یا یک نوار پلاستیکی را در اطراف آلت تناسلی خود قرار می‌دهید تا مشخص کنید که آیا در طول شب نعوظ دارید یا خیر؟ این آزمایش در منزل خود فرد یا در آزمایشگاه مخصوص خواب انجام می‌شود. نسخه پیشرفته‌ترین تست، به کارگیری یک دستگاه مانیتورینگ الکترونیکی است که می‌تواند میزان استحکام نعوظ، تعداد نعوظ‌ها و همچنین مدت ماندگاری آنها را در طول شب ثبت کند. این می‌تواند معیار خوبی برای تشخیص اختلال نعوظ مردان باشد.

هر مرد در طول شب و هنگام خواب عمیق معمولاً ۳ تا ۵ بار حالت نعوظ را تجربه می‌کند. اگر در این آزمایش‌ها مشخص شود که شما در طول شب نعوظ را تجربه می‌کنید، نشان می‌دهد که شما از نظر جسمی قادر به نعوظ هستید و علت اختلال نعوظ شما به احتمال زیاد به مسائل روانی و عاطفی ربط دارد. اما اگر در طول آزمایش مشخص شود که شما نعوظ نداشته‌اید، اختلال نعوظ شما به دلیل موارد جسمی است. این یک معیار کلی برای تشخیص اختلال نعوظ و دسته بندی آن محسوب می‌شود.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  بهترین گزینه های درمان اختلال نعوظ برای کسانی که دارو نمی خورند

تست تزریق

تست تزریق یک روش اختصاصی برای بررسی وضعیت حالت نعوظ فرد است که در جریان آن متخصص یک دارو را به آلت تناسلی شما تزریق می‌کند تا باعث ایجاد نعوظ شود. در برخی موارد ممکن است متخصص به جای آن دارو را در داخل مجرای آلت تناسلی شما وارد کند. این متخصص ارزیابی می‌کند که آیا آلت تناسلی شما به طور کامل به نعوظ می‌رسد و مدت زمان نعوظ شما به چه صورت است؟ هر دو روش به متخصص بهداشت و درمان کمک می‌کند تا علت ابتلا به بیماری اختلال نعوظ را پیدا کند. این آزمایشات اغلب در مطب متخصص بهداشتی انجام می‌گیرد و در تشخیص اختلال نعوظ بسیار کارآمد است.

این یک واقعیت است که همه ما به دنبال درمان اختلال نعوظ هستیم. اما پیشنهاد دادن راهکار درمانی بدون تشخیص اختلال نعوظ امکان پذیر نیست و باید ریشه مشکل پیدا شود.

5/5 (1 نظر)