همه آنچه باید در مورد زود انزالی بدانید

انزال به عنوان فرآیند خروج و آزادسازی مایع منی از بدن تعریف می‌شود و زود انزالی فرآیندی است که انزال زودتر از چیزی که مرد می‌خواهد یا همسر در طول رابطه جنسی دوست دارد، اتفاق می‌افتد. این مشکل تحت عنوان انزال سریع یا انزال اولیه نیز شناخته می‌شود و دلایل نگرانی را برای شخص به وجود می‌آورد.

 از لحاظ روانشناختی اگر رابطه جنسی لذت بخش نباشد و به شکل‌های مختلفی تحت تأثیر قرار گیرد، می‌تواند برای دو طرف رابطه جنسی ناامیدکننده و روابط آنها را تحت تأثیر قرار دهد. مشکل زود انزالی در بسیاری از مردان دیده می شود که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته و باعث بروز مشکلات بزرگ‌تر می‌شود. در ایالات متحده از هر سه مرد ۱۸ تا ۵۹ ساله، یک نفر دچار این مشکل هستند که عوامل روانشناختی و فیزیکی مختلفی در آن تأثیر دارد. پس با ما همراه باشید تا این مشکل را به شکل ریشه‌ای بررسی کنیم و راهکارهای مختلفی برای درمان زود انزالی پیشنهاد دهیم.

زود انزالی چیست؟

زود انزالی یا انزال سریع (Premature Ejaculation) حالتی است که فرد نمی‌تواند حالت تحریک خود را به مدت زمان بلند حفظ کند و توانایی کنترل خروج منی از آلت تناسلی خود را ندارد. این مشکل در زمان‌های مختلفی از رابطه جنسی رخ می‌دهد و باعث می‌شود که ارتباط مرد و همسر او تحت تأثیر قرار گرفته و در مدت زمان کمی به پایان برسد. بنابراین باعث می‌شود که دو طرف از انجام رابطه جنسی ترس داشته و اعتماد به نفس آنها تحت تأثیر قرار گیرد.

انزال به چه صورتی اتفاق می افتد؟

قبل از اینکه بخواهیم بحث زود انزالی و مشکلات آن را بررسی کنیم، باید ببینیم که فرایند انزال به چه صورت است. انزال توسط سیستم عصبی مرکزی کنترل می‌شود. هنگامی که مردان از طریق تحریک جنسی تحریک می‌شوند، سیگنال‌ها به نخاع و مغز ارسال می‌شود. وقتی مردان به سطح مشخصی از هیجان می‌رسند، سیگنال‌ها از مغز به ارگان‌های تولید مثل ارسال می‌شود. این باعث می‌شود که اسپرم از طریق آلت تناسلی (انزال) آزاد شود.

به طور کلی فرایند انزال در دو مرحله انتشار و خروج انجام می‌گیرد:

مرحله اول: انتشار

انتشار زمانی است که اسپرم از بیضه‌ها به سمت پروستات حرکت می‌کند و با مایع منی مخلوط می‌شود تا اسپرم محصول نهایی را تولید کند. در این مسیر لوله‌هایی وجود دارد که امکان عبور اسپرم از بیضه‌ها را فراهم می‌کند و از طریق آن به پروستات و سپس به پایه آلت تناسلی می‌رساند. این مرحله ایست که معمولاً بدون هیچ مشکل خاصی و به صورت طبیعی پس از تحریک فرد انجام می‌گیرد.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  هشت نکته کلیدی و شگفت انگیز که درباره آلت تناسلی خود نمی دانید

مرحله دوم: خروج

فرآیند خروج زمانی رخ می‌دهد که عضلات در پایه آلت تناسلی مرد منقبض شوند. این انقباض باعث می‌شود که اسپرم از آلت تناسلی مردانه خارج شود. معمولاً حالت طبیعی به صورتی است که فرآیند انزال و ارگاسم (اوج لذت جنسی) به صورت همزمان اتفاق می افتد. در برخی موارد، مشکلاتی در انجام طبیعی و همزمان این دو فرآیند به وجود می‌آید که هر کدام از آنها باعث ایجاد مشکلاتی برای فرد می‌شود.

عوامل ایجاد زود انزالی

پدیده زود انزالی می‌تواند عوامل مختلفی داشته باشد که برخی از آنها جنبه روانشناختی داشته و برخی نیز به دلیل عوامل فیزیکی مختلف مانند تغییرات هورمونی رخ می‌دهد. برای آشنایی بیشتر شما با این موارد، عوامل مؤثر بر این پدیده به شرح زیر هستند:

سروتونین

اگرچه علت و عوامل دقیقی برای پدیده زود انزالی وجود ندارد، اما سروتونین (Serotonin) ممکن است در آن نقش داشته باشد. سروتونین یک ماده طبیعی ساخته شده توسط اعصاب است. مقدار زیاد این ماده در مغز باعث می‌شود که زمان انزال در فرد افزایش یابد و مقدار کم در آن زمان انزال را کم می‌کند و منجر به ایجاد پدیده انزال سریع می‌شود.

 

 

مسائل روانشناختی

 در مشکل انزال سریع موارد مختلف روانی دخیل هستند که برخی از آنها عبارتند از:

  • افسردگی موقت
  • استرس و فشار روحی و روانی
  • احساس گناه
  • انتظارات غیر واقعی درباره عملکرد جنسی
  • سابقه در مورد داشتن سرکوب جنسی
  • اعتماد به نفس پایین
  • وجود مشکل در روابط جنسی

این موضوع نشان می‌دهد که مدیریت مشکلات عاطفی در اغلب موارد به مردان مبتلا به این مشکل کمک می‌کند و به آنها در کنترل زمان انزال کمک می‌کند.

 زود انزالی و سن

 انزال زودرس یا انزال سریع می‌تواند در هر سنی اتفاق بیفتد و بین آن و پیری فرد ارتباط مستقیمی وجود ندارد. البته در مطلب مربوط به ناتوانی جنسی مردان اشاره کردیم که اختلال در نعوظ و پیری با یکدیگر در ارتباط هستند. این موضوع باعث می‌شود که فرآیند نعوظ به اندازه کافی و به شکل استاندارد انجام نگیرد و انقباض آن به صورت طولانی مدت انجام شود. این عملکرد باعث می‌شود که فرآیند انزال قبل از نعوظ کامل آلت تناسلی انجام گرفته و فرد احساس کند که به زود انزالی مبتلا شده است.

زود انزالی و همسر

 با وجود زود انزالی، ممکن است فرد احساس کند که شریک جنسی او از این رابطه رضایت چندانی ندارد و این ترس به وجود بیاید که او را از دست بدهد. حتی ممکن است این افراد عصبانی، شرمنده و ناراحت به نظر برسند و این موضوع باعث شود که از همسران خود دوری کنند. این مشکل در بلند مدت باعث دوری مرد و همسر او از لحاظ عاطفی و احساسی شده و باعث تغییر در صمیمیت جنسی آن‌ها می‌شود. پس انزال سریع باعث ایجاد مشکلات خانوادگی هم می‌شود.

همه آنچه باید در مورد زود انزالی بدانید

همه آنچه باید در مورد زود انزالی بدانید

زود انزالی و اختلال نعوظ

 گاهی اوقات در مردان پدیده زود انزالی و پدیده اختلال در نعوظ یا مشکلات جنسی مردان با یکدیگر همزمان می‌شود. این حالت برای مردان رخ می‌دهد که قادر به ایجاد نعوظ نیستند یا توانایی حفظ آن را برای انجام یک رابطه جنسی مناسب و استاندارد ندارند. از آنجایی که نعوظ پس از انزال یا حتی جا به جا شدن آنها برای مردان مشکل ساز می‌شود، در وهله اول پزشکان اولویت را به درمان اختلال نعوظ می‌دهند و سپس به سراغ درمان زود انزالی می‌روند. البته ممکن است در این بین مراحل درمانی مختلفی توسط پزشکان در نظر گرفته شود که یک بحث تخصصی است.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  به این دلایل هرگز اختلال نعوظ را نادیده نگیرید

سوالاتی که برای تشخیص زود انزالی از شما پرسیده می‌شود

هنگامی که مسئله انزال سریع باعث از بین رفتن لذت جنسی می‌شود، لازم است که خود را تحت درمان قرار دهید. اغلب پزشکان و ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی پس از یک معاینه فیزیکی، به صحبت با شما می‌پردازند و در جریان آن سوالاتی از شما می‌پرسند. برخی از سوالاتی که ممکن است یک پزشک از شما بپرسد عبارتند از:

  • اغلب در چه حالتی این مشکل رخ می‌دهد؟
  • چه مدت زمانی این مشکل را داشته‌اید؟
  • آیا این مشکل را فقط با یک نفر دارید یا با افراد دیگر هم تجربه کرده‌اید؟
  • آیا در هر بار تلاش شما در رابطه جنسی این مشکل وجود دارد؟
  • در چه سبکی از فعالیت جنسی شما رخ می‌دهد؟
  • تا چه اندازه‌ای با این مشکل درگیر هستید؟
  • روابط جنسی و شخصی شما به چه صورت است؟
  • چه چیزهایی زود انزالی شما را بهتر یا بدتر می‌کند؟

پس از پاسخ دادن به این سؤالات احتمالاً پزشک آزمایش‌های مختلفی برای شما تجویز کند و یا به معاینه فیزیکی وضعیت شما بپردازد و سپس به سراغ روش‌های درمانی برود.

روش‌های درمان زود انزالی

روان درمانی، رفتار روانی و استفاده از دارو مهمترین روش‌ها برای درمان زود انزالی هستند. شما ممکن است با پزشک یا ارائه دهنده خدمات درمانی صحبت کنید و در نهایت تصمیم بگیرید که کدام یک از موارد برای شما بهتر است. حتی ممکن است در برخی موارد به شما پیشنهاد شود که یک یا دو نوع درمان را به صورت همزمان اجرا کنید.

همه آنچه باید در مورد زود انزالی بدانید

همه آنچه باید در مورد زود انزالی بدانید

روان درمانی یا درمان روانشناختی

این روش درمانی به عنوان یک راه برای رسیدگی به احساسات و به طور دقیق‌تر احساسات منفی در رابطه با مشکلات روابط جنسی است. این روش درمانی به شما می‌گویند که از چه رفتارهایی می‌توانید برای جلوگیری از این مشکل کمک بگیرید و در واقع منبع اصلی مشکل شما چیست. همچنین در این روش به زوج‌ها کمک می‌شود که به یکدیگر نزدیک شوند و از کاهش استرس برای بهبود عملکرد عصبی خود کمک بگیرد. این روش در بازگرداندن اعتماد به نفس و درک جنسی شما توسط شریک زندگی کمک می‌کند.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  7 راهکار ایده آل برای بزرگ کردن آلت تناسلی مردان

رفتار درمانی

رفتار درمانی شامل روش‌ها و تمریناتی می‌شود که انزال سریع را به تأخیر انداخته و تحمل فرد را بالا می‌برد. هدف استفاده از این روش این است که فرد تسلط بیشتری بر بدن خود داشته و کنترل بیشتری بر آن اعمال کند. برخی از این روش ها به صورت موقتی و برخی نیز به صورت دائمی عمل می‌کنند، اما موفقیت آنها تا حدود زیادی به شریک جنسی بیمار بستگی دارد.

 روش فشار دادن

این روش برای کاهش فشار خون در سر آلت تناسلی به کار گرفته می‌شود. نحوه انجام این روش به این صورت است که فرد رابطه جنسی را به صورت عادی ادامه داده تا لحظه‌ای که به انزال نزدیک می‌شود. در این حالت بلافاصله آلت تناسلی خارج شده و فرد با انگشت سر آلت را محکم فشار می‌دهد. این عمل باعث می‌شود که خون جمع شده در سر آلت تناسلی به عقب برگشته و فرد از حالت تحریک خارج شود. این روش باعث می‌شود که زمان انزال بیشتر شده و فرد احساس رضایت داشته باشد.

استفاده از روش منقطع

این روش یک سبک جدید برای کنترل زود انزالی است که فرد می‌تواند زمان رابطه جنسی خود را طولانی کند. در این روش عمل رابطه جنسی تا زمان تحریک مرد و نزدیک شدن به انزال ادامه می‌یابد و بلافاصله قطع می‌شود. مدت زمانی اجازه داده می‌شود که مرد از آن حالت خارج شده و مجدداً رابطه جنسی را ادامه می‌دهد. این حالت تا ۳ بار ادامه می‌یابد و مرد در بار چهارم به ارگاسم می‌رسد. تکرار این تمرین در طول هفته باعث می‌شود که طول رابطه جنسی افزایش یابد.

کرم یا اسپری‌های تاخیری

اساس استفاده از این روش، بی حس کردن سر آلت تناسلی است که فرد دیگر احساسی در آن ندارد. این داروها تأثیر چندانی در وضعیت نعوظ آلت تناسلی ندارند و بیشتر برای از بین بردن اصطکاک و همچنین بی حس کردن استفاده می‌شوند. استفاده از این روش ممکن است بر روی آلت تناسلی شریک جنسی هم تأثیر گذاشته و باعث بی حسی آن شود. بنابراین به اکثر زوج‌ها توصیه می‌شود که همراه با این روش از کاندوم استفاده کنند.

زود انزالی یک موضوع بسیار شایع است که متاسفانه توسط بسیاری از مردان نادیده گرفته می‌شود. این مشکل همانند هر کدام از مشکلات جنسی دیگر قابل درمان است و راهکارهای مختلفی برای آن پیشنهاد شده که در این مطلب به آنها اشاره کرده‌ایم. اگر در این زمینه دچار ابهام هستید یا سوالی دارید، از بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

3.8/5 (4 نظر)