تاثیر اضطراب و استرس در ناتوانی جنسی مردان

پزشکان و روانپزشکان نقش اضطراب و استرس در ناتوانی جنسی مردان را بسیار پررنگ و چشمگیر می‌دانند و معتقدند که با کنترل موارد استرس زا می توان توانایی جنسی مردان را در سطح مطلوب حفظ کرد. بنابراین طبیعی است که همیشه مشاوره های روانپزشکی به عنوان یکی از اولویت ها در درمان ناتوانی جنسی مردان پیشنهاد شود. البته در این بین استفاده از ابزارهای فیزیکی مانند دستگاه وکیوم مردانه یا حتی انجام فعالیت بدنی هم در بهبود توانایی جنسی مردان تاثیر گذار است.

حالا با استناد به نظر روانشناسان در ادامه به تاثیر اضطراب و استرس در ناتوانی جنسی مردان خواهیم پرداخت و به شما خواهیم گفت که تاثیر آنها به چه صورت است.

چگونه اضطراب روی ناتوانی جنسی مردان تاثیر می گذارد؟

تلاش برای برقراری رابطه جنسی هنگام اضطراب مانند این است که از بدن خود بخواهید با خودش بجنگد. با توجه به اینکه اضطراب و فعالیت جنسی تحت تاثیر سیستم عصبی خودکار هستند، در نظر گرفتن احساس آرامش از لحاظ بدنی و روحی بسیار مهم است.

از طرف دیگر احساس اضطراب و استرس منجر به تولید بیش از حد کورتیزول در بدن می شود که هورمون های جنسی را از بین می برد. این یعنی شما در هنگام اضطراب مواردی مانند تنگی نفس و سرگیجه را احساس می کنید که داشتن رابطه جنسی را برای شما سخت می کند و به همین دلیل منجر به ناتوانی جنسی مردان می شود.

دلایل زیادی برای ارتباط بین اضطراب و مشکل جنسی وجود دارد که اولین راهکار برای برطرف کردن آن صحبت کردن است. بنابراین قبل از هر چیزی که در مورد مسائل مختلف با همسر یا شریک جنسی خود صحبت کنید و مشکلات مختلف را از بین ببرید.

ناتوانی جنسی مردان

ناتوانی جنسی مردان

 کاهش اعتماد به نفس

 اختلالات ناشی از اضطراب در چندین زمینه از جمله اعتماد به نفس فرد نسبت به فیزیک بدن یا اعتماد به نفس نسبت به وضعیت جنسی تاثیر می‌گذارد و منجر به ناتوانی جنسی مردان می شود. نزدیک شدن به کسی که احساس می کنید جذاب است با اضطراب همراه است، اما اغلب مردان توانایی کنترل استرس و اضطراب خود را دارند. اما کسانی که اضطراب زمینه ای بالینی یا اجتماعی دارند و با این مشکل جدید مواجه می‌شوند، یک مانع دردناک پیش روی خود می‌بیند که خلاص شدن از آن سخت و منجر به انزوای اجتماعی می‌شود.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  اختلال نعوظ در مردان دیابتی

بسیاری از مردان نسبت به بیرون آوردن لباس خود در مقابل دیگران احساس شرم می‌کنند و این احساس شرم در گام بعدی تبدیل به اضطراب و استرس می شود. اگر این موارد به هنگام رابطه جنسی باشد، فرد توانایی تمرکز کردن روی رابطه جنسی خود را ندارند و در نتیجه منجر به ناتوانی جنسی مردان می شود.

 نقش شریک زندگی

گاهی اضطراب در رابطه جنسی ممکن است ناشی از گفتن آنچه که شریک زندگی می خواهد یا آنچه که از شما انتظار دارد باشد. اگر خواسته های جنسی شریک جنسی شما غیر عادی باشد یا انتظاراتی از شما داشته باشد که فکر می‌کنید در سطح آن نیستید، در بدترین حالت ممکن منجر به نوعی احساس شرم می‌شود که حتی هنگام صحبت کردن و بیان نیازهای جنسی هم روی شما تاثیر می گذارد.

اگرچه اضطراب و گفت‌وگو در مورد خیالات و خواسته های یک زن منجر به ناتوانی جنسی مردان می شود، اما آشکار ساختن نیازهای جنسی به کاهش هرگونه مانع عاطفی بین شما و معشوق شما کمک می کند. همچنین اگر شریک زندگی از نظر جنسی در بهترین حالت ممکن نیست، می‌توانید این نیاز خود را با حربه‌های دیگر برطرف کنید و از داشتن یک رابطه جنسی مناسب لذت ببرید.

بی میلی به رابطه جنسی

نداشتن میل کافی در برقراری رابطه جنسی یکی دیگر از تبعات استرس و اضطراب است که خود را به شکل ناتوانی جنسی مردان نشان می دهد. در بی میلی جنسی مسائل فیزیولوژیکی، عاطفی و شناختی مختلفی تاثیرگذار هستند که به ناتوانی در دستیابی یا حفظ حالت نعوظ منجر می شود. معمولاً به هنگام اضطراب تمامی قسمت های بدن به شکل طبیعی فعالیت می‌کنند و تنها بخش های خودکار آن از حالت طبیعی خارج شده و تحت تاثیر هورمون های هیجانی قرار می گیرند.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  ارتباط بین تماشای فیلم های مستهجن و اختلال نعوظ

در این جور مواقع پزشکان غالباً داروهای مهارکننده بازجذب سروتونین را برای درمان اضطراب و افسردگی تجویز می کنند. از طرف دیگر سطح بالای سروتونین ممکن است منجر به کاهش میل جنسی و در نتیجه ناتوانی جنسی مردان شود. این یعنی مردان برای داشتن رابطه جنسی با کیفیت و احساس آن حتماً باید اضطراب و استرس را از زندگی زناشویی خود دور کنند.

 احساس و ارگاسم

اضطراب ممکن است حواس شما را هم تحت تاثیر قرار دهد و احساسات کلی بدن را تغییر دهد. هنگامی که بدن شما در یک وضعیت هیجانی و اضطراب قرار دارد، جریان خون به سمت اندام های حیاتی حرکت کرده و از آلت تناسلی دور می‌شود. بنابراین طبیعی است که فرد احساس جنسی کمتری خواهد داشت و حتی در صورت برقراری رابطه جنسی هم از آن لذت نمی برد.

استرس و اضطراب در بالا بردن آدرنالین خون تاثیر گذار است که تمامی احساسات دیگر را به سمت خود می کشاند. وقتی که فرد با وحشت و ترس دست و پنجه نرم می کند احساسات او بیشتر به سمت رفتارهای هیجانی رفته و احساس لذت و ارگاسم برای او امکان پذیر نیست. به همین راحتی امکان ناتوانی جنسی مردان هم افزایش می یابد.

ناتوانی جنسی مردان

ناتوانی جنسی مردان

احساس صمیمیت بین زوجین

تجربه احساساتی مانند تنش و اضطراب و ترس، ارتباط صمیمی بین زوجین و شریک زندگی را کاهش می‌دهد و این باعث می شود که صمیمیت آنها هم از بین برود. این یکی از مهم‌ترین دلایلی است که روانپزشکان به خانواده‌ها توصیه می‌کند که ارتباط سالم و رابطه باز را بین مرد و زن برقرار کنند. از طرف دیگر باید قبول کنیم که داشتن رابطه رضایت بخش و دوست‌داشتنی با سطح بالاتری از رضایت جنسی همراه است.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  آیا بین خود ارضایی و زود انزالی ارتباطی وجود دارد؟

صمیمیت بین دو طرف به سطح بالایی از اعتماد نیاز دارد و زوجین باید در زندگی زناشویی خود به این نقطه برسند. اگر مرد یا زن در طول زندگی مشترک خود این اعتماد را ایجاد نکند، به مرور زمان اضطراب و استرس روی زندگی آنها کم شده و یکی از نتایج آن ناتوانی جنسی مردان است.

چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

اگر راهکارهای مختلف را برای از بین بردن اضطراب و ترس از زندگی خود امتحان کرده اید و به نتیجه نرسیده اید، لازم است که به سراغ گزینه های درمانی و دارویی بروید. در اغلب موارد فراهم آوردن فضای زندگی آرام و آشنایی با روش های ریلکسیشن و استراحت به زوجین کمک می کند تا تنش های احتمالی را برطرف کنند و به عنوان یک راهکار در درمان ناتوانی جنسی مردان از آن کمک بگیرند.

معمولاً پزشکان در اینجور مواقع از مردان می خواهند که بخش جنسی رابطه خود را با سرعت کمتری انجام دهند و به سراغ راهکارهایی بروند که احساس صمیمیت بیشتری بین آنها به وجود بیاورند. این یعنی استفاده از حربه هایی مانند آغوش گرفتن، بغل کردن و بوسیدن به بازگشت صمیمیت به شریک زندگی کمک می‌کند و در مورد آن چه که زندگی شما لازم دارد صحبت کنید. در ضمن پخش موسیقی که منجر به ایجاد خاطرات مثبت می شود یا برنامه‌هایی که برای دو طرف لذت بخش است به آرامش بین زوجین کمک می‌کند.

آخرین راهکار درمانی هم استفاده از داروهای افسردگی است که هم در کنترل اضطراب تاثیرگذار است و هم می‌تواند منجر به درمان ناتوانی جنسی مردان شود. اگر چه داروهای ضد افسردگی ممکن است بهترین شرکت برای بازگشت به حالت طبیعی باشد، معمولاً در کوتاه مدت با اختلال عملکرد جنسی همراه است و بعد از صبوری می تواند دوباره به روند عادی در رابطه جنسی برگشت. در هر صورت درمان اضطراب و ترس به معنی درمان ناتوانی جنسی و حتی اختلال نعوظ خواهد بود.

3.8/5 (4 نظر)