دلایل بی میلی جنسی مردان و راهکارهای غلبه بر آن

بیشتر منابع پزشکی به بررسی بی میلی جنسی زنان می‌پردازند، اما به جرات می‌توان ادعا کرد که اغلب آنها در مورد بی میلی جنسی مردان به عنوان یک نوع ناتوانی جنسی آقایان اتفاق نظر دارند.

در هر صورت، زندگی انسان‌ها تحت تأثیر فاکتورهای مختلف از جمله ارتباط متقابل آنها با انسان‌های دیگر قرار می‌گیرد. اگر این ارتباط با شریک جنسی و همسر باشد و مشکلات خارجی هم در آن دخیل باشند، شدت تأثیر آن افزایش می‌یابد و خود را به صورت بی میلی جنسی مردان در رابطه جنسی نشان می‌دهد.

 در مطالب قبلی ناتوانی جنسی مردان و همچنین اختلال نعوظ را به عنوان یکی از این ناتوانی‌ها معرفی کردیم و در این مطلب می‌خواهیم بی میلی جنسی مردان را معرفی کنیم. در کنار آن به مسائلی مانند دلایل بی میلی و راهکارهای غلبه به آن نیز اشاره خواهیم کرد.

 بی میلی جنسی مردان چیست؟

 بی میلی جنسی مردان (Low libido) تحت عنوان هرگونه کاهش میل جنسی و عدم تمایل به برقراری رابطه زناشویی تعریف می‌شود. به طور معمول، بی میلی جنسی ممکن است با توجه به شرایط زمانی و همچنین شرایط زندگی دو طرف متفاوت باشد. البته اگر این بی میلی به صورت طبیعی با همسر هماهنگ نباشد، برای دو طرف او مشکل ساز می‌شود.

با این حال، بی میلی جنسی مردان در مدت زمان طولانی ممکن است برای برخی افراد نگران کننده باشد و حتی گاهی اوقات می‌توان به عنوان یک شاخص سلامت عمومی در نظر گرفته شود.  عوامل مختلفی در به وجود آمدن بی میلی جنسی مردان و زنان نقش دارد که هم به شرایط زندگی و هم شرایط فیزیولوژیک آنها بستگی دارد.

عوامل مؤثر در ایجاد بی میلی جنسی مردان بسیار متنوع هستند اما به طور کلی مهمترین فاکتور، کاهش هورمون تستوسترون خون است که به دلایل مختلفی به وجود می‌آید و در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

بی میلی جنسی مردان

بی میلی جنسی مردان

کاهش تستوسترون

 تستوسترون یک هورمون مردانه بسیار مهم است که بیشتر آن در بیضه مردان تولید می‌شود. این هورمون در ایجاد عضلات و توده استخوانی و همچنین تحریک تولید اسپرم نقش دارد. سطح تستوسترون به طور مستقیم در عملکرد جنسی مردان مؤثر است. به طور کلی سطح طبیعی این هورمون در افراد مختلف متفاوت است و تعاریف متفاوتی برای آنها وجود دارد. در حالت نرمال، کسانی که سطح تستوسترون پایین‌تر از ۲۴۰ نانوگرم در دسی لیتر داشته باشد، با عنوان سطح پایین شناخته می‌شوند. این کاهش سطح باعث بی میلی جنسی مردان می‌شود.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  پریاپیسم، شناخت و درمان

 کاهش تستوسترون بخشی از روال طبیعی افزایش سن مردان و پیری است؛ با این حال کاهش شدید آن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در نهایت عملکرد جنسی مردان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر فکر می‌کنید که مسئله شما به چنین موضوعی مربوط است، می‌توانید با پزشک خود صحبت کنید و سطح آن را با استفاده از مکمل‌ها و ژله‌های مخصوص به سطح طبیعی برسانید.

داروها و مواد دارویی

 مصرف برخی از داروها به طور مستقیم در کاهش سطح تستوسترون نقش دارد و به نوبه خود باعث کاهش میل جنسی مردان می‌شود. به عنوان مثال، داروهای فشار خون مانند مهارکننده‌های ACE و مسدود کننده‌های بتا ممکن است از انزال و نعوظ جلوگیری کنند. مطلب مربوط به زود انزالی در این مورد می‌تواند به شما کمک کند. داروهای دیگر که می‌توانند سطح تستوسترون را کاهش دهند عبارتند از:

  • شیمی درمانی و یا درمان‌های تابش برای سرطان
  • هورمون‌های مورد استفاده برای درمان سرطان پروستات
  • کورتیکواستروئیدها
  • داروهای ضد افسردگی مانند مورفین (MorphaBond، MS Contin) و اکسی کدون (OxyContin، Percocet)
  • یک دارو ضد قارچی به نام کتوکونازول
  • سایمتیدین (Tagamet) که برای سوزش سر دل و ریفلاکس معده (GERD) مورد استفاده قرار می‌گیرد
  • آستروئید آنابولیک، که ممکن است توسط ورزشکاران برای افزایش توده عضلانی استفاده شود
  • داروهای ضد افسردگی خاص

اگر شما تحت درمان با استفاده از هر کدام از این داروها هستید و مطمئنید که در کاهش تستوسترون خون شما نقش دارند، به احتمال زیاد بی میلی جنسی شما به این داروها مربوط است و می‌توانید در این مورد با پزشک خود صحبت کنید.

بی میلی جنسی مردان

بی میلی جنسی مردان

سندرم پاهای بی قرار (RLS)

سندرم پاهای بیقرار (Restless legs syndrome) یک نوع بیماری خاص است که باعث ایجاد بی قراری در حرکت پاهای فرد می‌شود. بررسی‌های تحقیقاتی نشان می‌دهد که مردان مبتلا به این بیماری در معرض خطر ابتلا به اختلال نعوظ قرار دارند و باعث می‌شود که توانایی چندانی در حفظ حالت نعوظ خود نداشته باشند. در این تحقیق محققان دریافتند که مردان مبتلا به RLS حداقل ۵ بار در ماه و در حدود ۵۰ درصد احتمال ابتلا به اختلال نعوظ نسبت به مردان سالم را تجربه می‌کنند. همچنین مردانی که شدت بیشتری از این بیماری را تجربه می‌کنند، از انواع مختلف ناتوانی جنسی هم رنج می‌برند.

افسردگی

 افسردگی تمامی قسمت‌های زندگی یک فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. افرادی که افسردگی را تجربه کرده‌اند، معمولاً نسبت به فعالیت‌هایی که برای آنها لذت بخش است، از جمله رابطه جنسی، بی میل هستند. البته بی میلی جنسی مردان ممکن است ناشی از اثر جانبی مصرف برخی از داروهای ضد افسردگی هم باشد، از جمله:

  • مهارکننده‌های بازجذب سروتونین-نوراپی نفرین (SNRIs)، مانند دوولتسستین (Cymbalta)
  • مهار کننده‌های بازجذب سروتونین انتخابی (SSRIs)، مانند فلوکستین (پروزاک) و سرترالین (Zoloft)
  • بورپروپیون (NRDI) نوراپی نفرین و بازدارنده دوپامین (Wellbutrin SR، Wellbutrin XL) نشان داده که میل جنسی را کاهش می‌دهد.
این مطلب را نیز از دست ندهید:  همه چی در مورد اندازه آلت تناسلی

اگر از داروهای ضد افسردگی استفاده می‌کنید، حتماً در این مورد با پزشک خود مشورت کنید که آنها می‌توانند با تغییر دوز دارو یا تغییر داروهای پیشنهادی، مشکل کمبود میل جنسی شما را برطرف کنند.

بی میلی جنسی مردان

بی میلی جنسی مردان

مشکلات خواب

مطالعه‌ای در مجله Clinical Sleep Medicine نشان داد  مردانی که بیماری مربوط به آپنه خواب (OSA) را تجربه می‌کنند، در معرض سطح پایین تستوسترون خون قرار دارند و این باعث کاهش میل جنسی آن‌ها می‌شود. در این مطالعه، محققان دریافته‌اند که تقریباً یک سوم از مردان مبتلا به آپنه خواب شدید، به کاهش تستوسترون خون هم مبتلا هستند. در یک تحقیق در افراد جوان سالم مشخص شده که میزان تستسترون افراد بعد از یک هفته کم خوابی در اندازه ۵ ساعت در شب، به حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است.

 نکته جالب‌تر اینکه اثر کاهش میزان تستوسترون در افرادی که معمولاً بین ساعت ۲ بامداد تا ۱۰ صبح می‌خوابند بیشتر است. به همین دلیل بی میلی جنسی مردان می‌تواند ناشی از کم خوابی یا خواب نامناسب آنها باشد.

 افزایش سن

 سطح تستوسترون خون که به طور مستقیم با بی میلی جنسی مردان در ارتباط است، در سنین جوانی و نوجوانی در بالاترین سطح قرار دارد. در این سال‌ها ممکن است فرد اوج لذت جنسی، تحریک و انزال را تجربه کند. نعوظ افراد در این سن به اندازه نعوظ آنها در سنین بالاتر سخت نیست. با این حال داروهایی در دسترس هستند که می‌تواند به درمان این مسائل در پیری کمک کنند. در هر صورت این داروها کاهش تستسترون خون را جبران می‌کنند.

 استرس و فشار

 اگر در شرایط خاصی هستید و دوره‌های استرسی پرفشار را طی می‌کنید، به احتمال زیاد میل جنسی شما کاهش می‌یابد. این به این دلیل است که استرس و فشار می‌تواند سطح هورمون طبیعی بدن را مختل کند. حتی فشار و استرس عملکرد شریان‌های بدن را نیز محدود می‌کند. این محدودیت باعث محدود شدن جریان خون و به طور بالقوه باعث ایجاد اختلالات نعوظ می‌شود.

یک مطالعه منتشر شده در تحقیقات علمی و مقالات حاکی از این است که استرس تأثیر مستقیمی بر مشکلات جنسی در هر دو مردان و زنان دارد. مطالعه دیگری از افراد معلول مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) دریافت که اختلال استرس باعث افزایش خطر اختلال عملکرد جنسی به بیش از سه برابر شده است. مشکلات ارتباطی، طلاق، مواجهه با مرگ یک عزیز، نگرانی‌های مالی، یک نوزاد جدید و یا یک محیط کاری شلوغ، فقط برخی از رویدادهای زندگی هستند که می‌توانند تا حد زیادی میل جنسی مردان و زنان را تحت تأثیر قرار دهند.

بی میلی جنسی مردان

بی میلی جنسی مردان

عزت نفس و اعتماد به نفس پایین

 اصولاً بخشی از بی میلی جنسی مردان می‌تواند مربوط به عزت نفس پایین و اعتماد به نفس پایین آنها باشد. این کاهش عزت نفس مربوط به سلامت یا انتظار آنها نسبت به وضعیت فیزیک بدنی است. اگر مرد احساس کند که ظاهر ناخوشایندی دارد یا جنس مخالف نسبت به او عکس العمل منفی نشان دهد، این موضوع باعث سرخوردگی و در نهایت منجر به ایجاد فشار سنگین برای او می‌شود.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  کوتاهی آلت تناسلی در مردان

 نکته جالب در مورد عزت نفس پایین این است که در عملکرد طبیعی جنسی هم نقش دارد و می‌تواند یکی از عوامل اختلال نعوظ باشد. حتی این عزت نفس پایین در بلندمدت مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب و سوء مصرف مواد مخدر یا الکل به وجود می‌آورد که همه آنها در از بین بردن میل جنسی نقش دارند.

ورزش بیش از حد کم یا بیش از حد زیاد

اصولاً پزشکان به افراد مختلف توصیه می‌کنند که ورزش منظم داشته باشند تا از این طریق خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند چاقی، فشار خون بالا و دیابت نوع دو را کاهش دهند. بنابراین ورزش منظم می‌تواند یک راهکار برای افزایش میل جنسی مردان باشد. کاهش میزان کورتیزول در شخص باعث کاهش استرس شده و تأثیر مثبت بر بی میلی جنسی مردان دارد. اما اگر از ورزش کم باشد یا بیش از حد زیاد باشد، عملکرد بخشهای مختلف جنسی مردان را تحت تأثیر قرار می‌دهند و این منجر به بی محلی آنها می‌شود.

بی میلی جنسی مردان

بی میلی جنسی مردان

نوشیدن الکل

نوشیدن الکل سنگین یا نوشیدن بیش از ۱۴ نوشیدنی مخلوط در یک هفته می‌تواند به طور مستقیم با کاهش تستوسترون در ارتباط باشد. معمولاً در بلند مدت استفاده بیش از حد از الکل باعث کاهش میل جنسی می‌شود. کلینیک کلیولند توصیه می‌کند که مردانی که بیش از سه یا بیشتر از نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کنند، لازم است که میزان الکل نوشیدنی را کمتر انتخاب کنند.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها پیشنهاد می‌کنند که مردان به طور متوسط روزانه کمتر از ۲ بار الکل مصرف کنند؛ زیرا این موضوع باعث کاهش سلامت آنها در بلند مدت و موجب ایجاد بی میلی جنسی مردان می‌شود. همچنین در این موضوع مواد مخدر مانند ماری جوانا نیز تأثیر مستقیم دارند و باعث کاهش سطح تستوسترون خون می‌شوند.

عوارض جانبی فیزیکی و عاطفی کاهش میل جنسی مردان

بی میلی جنسی در مردان می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد و می‌تواند منجر به ایجاد یک چرخه عصبی از عوارض جسمی و عاطفی شود. یکی از مهمترین مشکلات این بی میلی، ایجاد اختلال نعوظ در مردان می‌شود که رابطه جنسی آنها را به طور مستقیم تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 از طرف دیگر اختلال نعوظ باعث ایجاد یک اضطراب در رابطه جنسی شده و به مرور زمان اختلاف بین مرد و شریک زندگی او را شعله ور می‌کند. ابعاد وسیع‌تر این مشکل می‌تواند به از هم پاشیدگی خانواده‌ها هم منجر شود. عدم توجه به درمان بی میلی جنسی مردان منجر به احساس افسردگی، کاهش اعتماد به نفس و تصور منفی در مردان می‌شود.

بی میلی جنسی مردان

بی میلی جنسی مردان

به عنوان نتیجه گیری این بحث، به خاطر داشته باشید که بی میلی جنسی مردان تحت تأثیر مسائل مختلفی قرار می‌گیرد که برخی از آنها روحی بوده و برخی نیز فیزیولوژیکی هستند. داشتن زندگی سالم، خوابیدن کافی، مدیریت استرس و داشتن رژیم غذایی سالم مواردی هستند که به طور مستقیم در درمان کاهش میل جنسی مردان نقش دارند. بنابراین اگر شما هم این مشکل مواجه هستید، می‌توانید سؤالات خود را در بخش نظرات مطرح کنید و یا با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

3.6/5 (5 نظر)