چرا رها کردن اختلال نعوظ در مردان مسن اشتباه است؟

اختلال نعوظ در مردان مسن یک مشکل رایج است که متاسفانه توسط بسیاری از آنها نادیده گرفته شده و راهکار درمانی خاصی برای آن انجام نمی شود. اما بررسی اورولوژیست ها نشان می دهد که برای افراد مسن هم راهکارهای درمانی وجود دارد و آنها هم می‌توانند از رابطه جنسی خود لذت ببرند. البته طبیعی است که مصرف برخی داروهای خاص و همچنین کاهش توانایی بدن روی عملکرد جنسی افراد مسن تاثیر گذار است.

اما در این مطلب به شما خواهیم گفت که راهکارهای درمان اختلال نعوظ در مردان مسن به چه صورت است و چه شرایطی می‌تواند کیفیت درمان آنها را بهبود ببخشد.

موارد مهم برای درمان اختلال نعوظ در مردان مسن

اختلال نعوظ در مردان مسن به راحتی و با موفقیت درمان می شود، اما این موفقیت به موارد مختلفی بستگی دارد. اگر شما برای رسیدن و حفظ حالت نعوظ در یک دوره زمانی چهار یا پنج هفته مشکل دارید دچار اختلال نعوظ شده اید و باید فوراً با پزشک خود صحبت کنید. حتی باید این حقیقت تلخ را هم بپذیرید که اختلال نعوظ شما می تواند عارضه جدی از یک مشکل دیگر بوده و حتی تهدید کننده زندگی شما باشد. نادیده گرفتن این مشکل به دلیل شرم آور بودن آن می‌تواند سلامتی افراد مسن را تهدید کند.

برای درمان اختلال نعوظ در مردان مسن معمولاً یک معاینه کامل فیزیکی توسط پزشک انجام می شود و سابقه پزشکی آنها به همراه تست های آزمایشگاهی خاص مورد بررسی قرار می گیرد. در نهایت پزشک با توجه به شرایط فرد و علت بروز مشکل، یک راهکار درمانی مناسب پیشنهاد می‌دهد. روش های درمان اختلال نعوظ شامل گزینه های زیر می شوند:

این مطلب را نیز از دست ندهید:  بی اختیاری ادراری چیست؟

استفاده از داروهای خوراکی

داروهای خوراکی برای درمان اختلال نعوظ در مردان مسن در همه داروخانه‌ها در دسترس هستند و به عنوان یک راهکار نسبتاً ارزان و راحت از آنها یاد می شود. این داروها به عنوان روش های عمومی شناخته می شوند و عموماً برای اکثر مردان قابل استفاده هستند. نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که برخی از این داروها برای بیماران قلبی مناسب نیستند. بنابراین افراد مسن که به بیماری دیابت یا سایر بیماری های قلبی مبتلا هستند و حتماً باید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارند. در برخی موارد هم امکان ابتلای فرد به مشکل پریاپیسم یا نعوظ طولانی مدت و دردناک وجود دارد که نزدیک به ۶ ساعت طول می‌کشد و نیاز به مراقبت پزشکی سریع دارد.

 داروهای موضعی

با توجه به این که اصلی ترین عامل در اختلال نعوظ در مردان مسن به جریان خون ناکافی در آلت تناسلی برمیگردد. در برخی موارد امکان استفاده از داروهای موضعی تحت عنوان گشاد کننده عروق وجود دارد که جریان خون آلت تناسلی را افزایش داده و به بهبود نعوظ کمک می کنند. البته استفاده از این داروهای موضعی همراه با عوارض جانبی است که ساده ترین آن ها سردرد مداوم شریک جنسی است. برای جلوگیری از این مشکل مردان باید حتما از کاندوم استفاده کنند.

تزریق دارو به آلت تناسلی

در این شیوه متخصص از تزریق دارو به آلت تناسلی استفاده می کند. این دارو برخی از عضلات فرد را شل کرده و در جریان آن افزایش جریان خون در آلت تناسلی افزایش یافته و فرد حالت نعوظ را تجربه می کند. اگرچه برخی از منابع میزان موفقیت ۸۰ درصدی این شیوه برای درمان اختلال نعوظ در مردان مسن را نشان می‌دهند، اما ایراداتی مانند خطر عفونت، درد و جای زخم و همچنین فیبروز در آلت تناسلی مردان برای آن وجود دارد و حتی در برخی موارد امکان ابتلا به پریاپیسم هم وجود دارد. برخی از نمونه های دارویی استفاده شده ممکن است به صورت قطره چکان باشد که مستقیماً به مجرای ادراری تزریق می شود.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  فیموز چیست و درمان آن چگونه است؟

دستگاههای مکانیکی خارجی

این دستگاه ها شامل دستگاه های فیزیکی هستند که از طریق ایجاد خلا و وکیوم امکان افزایش جریان خون در آلت تناسلی را افزایش می دهند. دستگاه وکیوم مردانه دارای یک سیلندر است که اطراف آلت تناسلی را می‌پوشاند و از طریق افزایش جریان خون، نعوظ ایجاد می کند. این دستگاه‌ها روند نعوظ طبیعی را تقلید می کنند و در ارگاسم و انزال مردانه اختلال ایجاد نمی‌کنند.

خوشبختانه تاثیر دستگاه وکیوم آقایان در درمان اختلال نعوظ در مردان مسن نزدیک به ۹۵ درصد است. این دستگاه ها قابل حمل بوده و هزینه زیادی به فرد تحویل نمی کند و به همین دلیل از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه هستند.

در کنار دستگاه وکیوم مردان لازم است که از یک حلقه آلت تناسلی هم استفاده شود که در قسمت پایه آلت قرار می گیرد. مکش هوای داخل سیلندر با استفاده از یک پمپ منجر به ایجاد خلاء در داخل سیلندر شده و انجام این کار جریان خون به آلت تناسلی را افزایش داده و حالت نعوظ به دست می آید. در نهایت سیلندر دستگاه برداشته شده و حلقه آلت تناسلی در قسمت پایه آلت قرار می‌گیرد تا نعوظ برای بلندمدت حفظ شود.

نکته ای که در مورد استفاده از دستگاه وکیوم آقایان برای درمان اختلال نعوظ در مردان مسن وجود دارد این است که بعد از ۳۰ دقیقه باید حلقه آلت تناسلی جدا شود و در ابتدا ممکن است با تغییر رنگ آلت تناسلی و کبودی آن همراه باشد. این دستگاه ممکن است برای کسانی که با اختلال خونریزی خاص مواجه هستند کاربرد چندانی نداشته باشد، اما به طور کلی در کنترل و درمان اختلال نعوظ در بلند مدت نقش دارد.

 مشاوره جنسی

در برخی موارد ممکن است بروز اختلال نعوظ در مردان مسن به مسائل روانشناختی مانند افسردگی یا احساس گناه یا حتی اضطراب ربط داشته باشد. معاینه دقیق پزشک مشخص می کند که ریشه این مشکل کجاست و اگر علت آن روانی باشد، بیمار توسط پزشک به یک روانپزشک ارجاع داده می شود. افراد این تشخیص را نباید به عنوان یک توهین در نظر بگیرند و تحقیقات نشان داده که مشاوره جنسی می تواند به موفقیت درمان کمک کند.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  تاثیر مصرف الکل در اختلال نعوظ

جراحی

اصولاً جراحی برای درمان اختلال نعوظ در مردان مسن به دو شیوه انجام می‌شود که یکی از آنها شامل قرار دادن ایمپلنت در داخل آلت تناسلی و روش دیگر بازسازی عروق است. در چند سال اخیر نظر پزشکان در مورد کاشت ایمپلنت در داخل آلت تناسلی تغییر کرده و به عنوان روش درمانی پیشنهاد نمی شود. در حقیقت وقتی که گزینه های کمتر تهاجمی و کم هزینه تر وجود دارد، استفاده از گزینه جراحی چندان معقولانه نیست و تنها به عنوان آخرین راه حل ممکن استفاده می شود.

به طور کلی برای روش جراحی خطرات آشکاری مانند عفونت، درد، خونریزی و زخم وجود دارد. اگر بنا به هر دلیلی پروتز یا قطعات کار گذاشته شده در داخل آلت تناسلی آسیب ببیند یا جابجا شود، مجدداً باید از عمل جراحی برای ترمیم آن استفاده شود. اگرچه قبلاً میزان موفقیت بالایی برای این شیوه گزارش شده، اما به نظر می رسد که طرفدار چندانی ندارد و در برخی شرایط خاص از آن استفاده می شود.

جراحی بازسازی و عروق هم یک راهکار دیگر است که رگ های خونی آلت تناسلی را اصلاح می‌کند. در این شیوه جراح جریان خون شریانی را بازسازی کرده و هرگونه مشکل احتمالی آنها را برطرف میکند. تحقیقات نشان داده که کمتر از پنج درصد مردان مبتلا به اختلال نعوظ ممکن است نیاز به عمل جراحی بازسازی عروق داشته باشند.

بنابراین می توانیم ادعا کنیم که اختلال نعوظ در مردان مسن یک مشکل پایدار نیست و با انجام راهکارهای درمانی مختلف می‌توان شرایط زندگی جنسی مناسبی برای آنها به وجود آورد.

5/5 (1 نظر)