پیرونی: انحنای عضو مردان

عضو مردان یک عضو کاملا عروقی است که از ترکیب3 جزء استوانه¬ای تشکیل می¬شود:2 عدد اجسام غاری شکل در طرفین که همان بافت نعوظی مرد را تشکل می¬دهند و یک عدد جسم اسفنجی که در قسمت تحتانی عضو بین اجسام غاری قرار می¬گیرد و از وسط آن مجرای ادرار عبور می¬کند. وقتی مردی تحریک می¬شود اجسام غاری پر از خون می¬شود وحالت نعوظ به مرد دست می¬دهد. حال اگر این قسمت از بافت نعوظ در مردان به عللی قابلیت انبساط و گشاد شدن خود را از دست بدهد بافت فیبری ایجاد می¬شود که سفت و غیر قابل انعطاف است، هنگام نعوظ آن قسمت از عضو بدون خون باقی می¬ماند و ضمن کوتاه کردن عضو باعث کجی آلت تناسلی به طرف بافت فیبری می¬شود.بافت فیبری ایجاد شده را در اصطلاح (پلاک)می¬گویند.

بطور کلی کج عضو به دو بخش تقسیم می شود:

1) مادرزادی یا اولیه واکتسابی

2) ثانویه

تشخیص و درمان آنها کاملا متفاوت است. کجی عضو مردانه مادرزادی یا اولیه یک بیماری نسبتا شایع است. کجی عضو می تواند به طرف پایین، بالا، چپ و راست یا ترکیبی از آنها مثلا پایین و چپ باشد. اگر پلاک فیبری در قسمت تحتانی عضو ایجاد شود، عضو به طرف پایین خم می شود که در اصطلاح به آن کوردی (Chordee) می گویند. اگر بافت فیبری در قسمت فوقانی عضو ایجاد شود، عضو به سمت بالا کج می شود.

در مورد کجی عضو به طرفین، موضوع متفاوت است. در بالا توضیح داده شد که اعضای نعوظ عضو، اجسام غاری هستند که به شکل دو استوانه متساوی در طرفین عضو قرار می گیرند. حال اگر به طور مادرزادی یکی از این استوانه ها کوتاه تر از طرف مقابل باشد، عضو به طرف استوانه کوچکتر کج می شود. میزان کجی عضو با توجه به درجه سنجیده می شود.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  14 عادت بد جنسی که فوراً باید ترک کنید

اثرات کجی عضو مردان:

یک مرد از نظر زناشویی دارای دو جنبه، توانایی باروری و توانایی برقراری رابطه زناشویی یا همان نزدیکی است. کجی عضو مرد به خودی خود باعث آسیب به قدرت باروری نمی شود. اگر کجی عضو بیش از 30 درجه باشد، هم نزدیکی مشکل می شود و هم ممکن است همسر بیمار در حین نزدیکی احساس درد کند که این موارد به جراحی نیاز دارند. برای اصلاح کجی عضو عمل جراحی بسیار موثر است. گاهی کجی عضو به اندازه ای نیست که مانع نزدیکی یا درد همسر شود ولی به علت ظاهر نامناسب عضو، از نظر روحی و روانی، زوج ها دچار مشکل می شوند. این موارد را نیز می توان با جراحی اصلاح کرد. این عمل مثل جراحی زیبایی بینی است. خیلی از افراد ظاهر بینی نامناسبی دارند، ولی هیچ مشکلی با آن ندارند ولی عده ای ترجیح می دهند که عمل جراحی کنند.

و اما نوع ثانویه یا اکتسابی کجی عضو کاملا متفاوت است. سر دسته بیماری هایی که سبب کجی عضو می شوند، بیماری پیرونی( peyronie ) است که علت آن ایجاد بافت فیبری در اجسام غاری عضو است. عوامل متعددی باعث ایجاد بافت فیبری در اجسام غاری می شوند. یکی از مهم ترین آنها، وارد شدن ضربه یا فشار به عضو در حالت نعوظ است. این ضربه باعث پاره شدن مویرگ ها می شود که بعدها در اثر التیام محل پاره شده، بافت فیبری ایجاد می شود که در اصطلاح به آن (پلاک) نیز می گویند.

در ویدیو آموزشی که در ادامه میبینیم با بیماری پیرونی یا کجی آلت تناسلی مردان آشنا میشویم که توصیه میشود آن را حتما مشاهده کنید:

 

این مطلب را نیز از دست ندهید:  بهترین روش درمان ناتوانی جنسی مردان بدون عوارض چیست؟

بیماری پیرونی:

یکی از بیماری هایی که باعث کجی عضو می شود و متاسفانه در جامعه ما نیز زیاد دیده می شود. این بیماری اگر درمان نشود اکثرا سیر پیشرونده دارد و می تواند باعث ناتوانی جنسی در مرد شود. هنوز عامل اصلی بیماری پیرونی مشخص نیست ولی وارد شدن ضربه به عضو در حالت نعوظ را در ایجاد آن موثر می دانند. بیماری پیرونی دارای سه مرحله است، مرحله حاد، مرحله مزمن زورس و مرحله مزمن دیررس.

علامت مرحاه حاد، احساس درد در عضو به ویژه حین نعوظ است. اگر در این مرحله بیمار به پزشک مراجعه کند، احتمال اینکه با درمان جلوی پیشرفت بیماری گرفته شود زیاد است، ولی صد در صد نیست. این مرحله حدود 12-6 ماه طول می کشد و بیشتر مردان مبتلا نیز یا به آن اهمیت نمی دهند یا اینکه به علت خجالت به پزشک مراجعه نمی کنند.

پس از سپری شدن این مرحله، بیمار وارد فاز مزمن زودرس می شود که در آن کم کم بافت فیبری در اجسام غاری ایجاد و پلاک تشکیل می شود و به تدریج عضو حین نعوظ به طرف پلاک کج می شود. اندازه و تعداد پلاک با توجه به شدت بیماری و مدت زمانی که از آن سپری می شود متغیر است.

گاهی اندازه پلاک مثلا 5 در 5 میلیمتر و منفرد است و گاهی بیمار مثلا پلاک 2 در 2 سانتیمتری روی عضو خود دارد. این پلاک ها به راحتی با دست قابل لمس هستند. پلاک ها ضمن کج و کوتاه کردن عضو به نعوظ بیمار نیز آسیب می زنند.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  نعوظ در آقایان تا چه سنی می تواند اتفاق بیفتد؟

مرحله مزمن زودرس حدود 6 ماه طول می کشد و پس از آن بیمار وارد مرحله مزمن دررس می شود. در این مرحله یک اتفاق مهم می افتد و آن رسوب کلسیم روی پلاک است که در اصطلاح به آن (کلسیفیه شدن) می گویند. در این مرحله کجی عضو شدت می یابد و بیمار مبتلا به اختلال در نعوظ می شود. در حالت نعوظ ممکن است عضو تا محل پلاک سفت شود و بعد از آن شل باقی می ماند و یک حالت شبیه ساعت شنی ایجادمی شود یعنی عضو در یک قسمت باریک می شود. گاهی شدت کجی آنقدر زیاد است که نزدیکی امکان پذیر نیست. تنها درمان در این مرحله جراحی است که همیشه مشکل بیمار را حل نمی کند. تشخیص بیماری پیرونی در مرحله حاد اهمیت خیلی زیادی دارد زیرا می تواند کمک موثری به بیمار کرد. اگر سیر بیماری پیرونی کنترل نشود منجر به ناتوانی جنسی می شود.

جهت درمان این بیماری می توانید با پزشکان متخصص گروه منهدسی پزشکی “همراه” مشاوره نمایید.

0/5 (0 نظر)