اگر دچار افسردگی بالینی هستید و در عین حال با مشکلات جنسی دست و پنجه نرم می کنید، بدانید که تنها نیستید. مشکلات جنسی، همچون اختلال نعوظ (ED) یا ناتوانی در دستیابی به ارگاسم، معمولاً با افسردگی توام هستند. خبر خوب این است که پزشکان معمولاً توانایی درمان مشکلات جنسی مرتبط با افسردگی را دارند.

مشکلات جنسی و افسردگی چه رابطه ای با یکدیگر دارند؟

مغز در واقع یک عضو جنسی بسیار حساس می باشد. تمایلات جنسی در مغز آغاز شده و به نقاط دیگر سرایت می کنند. این سازوکار به دلیل وجود مولکول های شیمیایی به خصوصی به نام گیرنده های عصبی میسر می شود. این مولکول ها منجر به افزایش ارتباطات میان سلول های مغزی شده و جریان خون بیشتری را به سمت عضو جنسی هدایت می کنند. مشکل اینجاست که در حضور افسردگی و دیگر اختلالات خلقی، مدارهای مغز که با استفاده از این مولکول ها با یکدگیر ارتباط دارند، عملکرد مطلوب خود را از دست می دهند.

بسیاری از مردان و زنانی که با افسردگی دست و پنجه نرم می کنند، از این می گویند که تمایلات جنسی کمی داشته یا به کلی هیچ میل جنسی ندارند. این خود می تواند فشار زیادی بر روابط زوجین تحمیل کند.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  همه چیز در مورد ناتوانی جنسی مردان

آیا داروهای ضد افسردگی منجر به مشکلات جنسی می شوند؟

با این که داروهای ضد افسردگی در بهبود خلق و حس عزت نفس فرد اثربخش هستند، اما انواع به خصوصی از آن ها می توانند عوارض غیرمطلوبی داشته باشند. این عوارض می توانند منجر به مشکلات جنسی شوند.

داروهای ضد افسردگی از طریق تغییر عملکرد مولکول های شیمیایی مغز (گیرنده های عصبی) به افراد دچار افسردگی کمک می کنند تا احوال خود را بهبود بخشند. اما همین گیرنده ها هستند که در واکنش های جنسی نیز دخیل می باشند. داروهای ضد افسردگی بر اعصاب تنظیم کننده ی واکنش های جنسی تاثیر گذاشته، منجر به ناتوانی های جنسی می شوند. برخی اوقات با افزایش دوز مصرفی این داروها، عوارض جنسی آن ها نیز افزایش می یابد. از داروهای ضدافسردگی که بر سروتونین اثر می گذارند معمولاً برای درمان زودانزالی در مردان نیز استفاده می شود.

چه گونه هایی از مشکلات جنسی با داروهای ضد افسردگی مرتبط هستند؟

مشکلات جنسی مرتبط با داروهای ضد افسردگی می توانند شامل موارد زیر شوند:

  • ناتوانی در آغاز عمل جنسی یا لذت بردن از آن
  • ناتوانی نعوظ (ED) یا دیرانزالی برای مردان
  • کاهش میل جنسی
  • ناتوانی در دستیابی به ارگاسم

راه درمان مشکلات جنسی مرتبط با افسردگی یا داروهای ضدافسردگی چیست؟

اگر شما دچار افسردگی هستید و متوجه کاهش میل جنسی شده اید یا با سازوکارهای جنسی خود مشکل دارید، حتماً با یاری جستن از پزشک خود دریابید که آیا عامل این ناتوانی های جنسی افسردگی یا داروهای ضد افسردگی بوده یا این که این مشکلات ریشه در مسئله دیگری در حوزه سلامت شما دارد. راه هایی وجود دارندکه با استفاده از آن ها می توان عوارض جنسی داروهای ضد افسردگی را بدون از دست دادن اثرات درمانی این داروها کاهش داد. پزشک شما ممکن است داروهای جدیدی به شما بدهد که شور جنسی یا واکنش های جنسی را کاهش نمی دهند. همچنین ممکن است داروهایی برای شما تجویز شوند که عوارض جنسی موجود را خنثی ساخته و می توان آن ها را همزمان با داروهای ضد افسردگی مصرف کرد.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  اندازه آلت تناسلی من کوچک است ؛ چکار کنم؟

پزشک شما تنها زمانی قادر به یاری رساندن به شما می باشد که از مشکل شما آگاهی داشته باشد. با شریک زندگی خود و پزشک خود صریحاً راجع به این موضوع صحبت کنید. سپس از دکتر خود بخواهید تا راهی برای بهبود وضعیت شما ارائه دهد.

اکثر افراد پس از دانستن این که عوارض جنسی داروها قابل درمان هستند، تصمیم به ادامه ی مصرف این داروها می گیرند.

0/5 (0 نظر)