ناتوانی جنسی در مردان و زنان

ناتوانی جنسی یا اختلالات جنسی یا حتی در برخی موارد اختلال جنسی واژه‌هایی همسان هستند که نشان دهنده دوری هر فرد از فعالیت جنسی طبیعی است.

این ناتوانی جنسی ممکن است به دلایل مختلفی باشد:

  • تحریک شدن یا تمایل فرد به رابطه جنسی؛
  • عملکرد فیزیکی در رابطه جنسی؛
  • لذت جسمانی یا احساس (از جمله درد) در رابطه جنسی؛
  • توانایی ارگاسم و کنترل آن

 افرادی که به دلایل مختلفی دچار ناتوانی جنسی هستند، اغلب نمی‌توانند به طور کامل از رابطه جنسی خود لذت ببرند. متاسفانه اکثر کسانی که در مراحل مختلف زندگی خود با چنین مشکلاتی مواجه هستند، تجربه ناخوشایندی دارند و نسبت به این موضوع احساس شرم می‌کنند. با این حال، روش‌های گسترده متعددی برای درمان اختلالات جنسی وجود دارد که اکثر مردم را قادر به غلبه بر این مشکل می‌کند. فقط به عنوان یک توصیه به خاطر داشته باشید که اگر این موضوع را یک مشکل بزرگ بدانید، ممکن است غیر قابل حل به نظر برسد.

  • علل ناتوانی جنسی
  • مشکلات جنسی چه عواقبی دارند؟
  • کدام نوع از مشکلات جنسی زنان است؟
  • چگونه برای درمان ناتوانی جنسی در زنان اقدام کنیم؟
  • چه چیزی باعث اختلال عملکرد جنسی در زنان می‌شود؟
  • نقش کمبود استروژن چیست؟
  • چگونه مشاوره می‌تواند کمک کند
  • کدام نوع از اختلالات جنسی را مردان تجربه می‌کنند؟
  • راهکارهای مبارزه با ناتوانی جنسی در مردان
  • چگونه مشکلات جنسی در مردان درمان می‌شود؟
  • چه چیزی باعث اختلال جنسی در مردان می‌شود؟

بنابراین تا انتها با ما همراه باشید تا این مشکل جنسی رو در مردان و زنان معرفی کنیم و به ذکر جزئیات مختلف در آنها بپردازیم.

 

علل ناتوانی جنسی

 به خاطر داشته باشید که ناتوانی جنسی برای هر فرد و با توجه به شرایطی که هر فرد تجربه می‌کند، متفاوت است. مشکلات جنسی می‌تواند شامل ترکیبی از مسائل جسمی و روانی باشد. گاهی این اختلالات عملکرد جنسی مربوط به مشکلات زندگی ما مانند استرس، اضطراب و افسردگی، مشکلات ارتباطی یا شیوه زندگی ناسالم می باشد. در هر صورت نتیجه این عوامل در کنار یکدیگر باعث می‌شود که فرد، چه زن یا مرد زندگی جنسی مطلوب و لذت بخش  نداشته باشد.

ناتوانی جنسی در مردان و زنان

ناتوانی جنسی در مردان و زنان

مشکلات جنسی چه عواقبی دارند؟

 مشکلات جنسی بسیار رایج هستند و اکثر مردان و زنان در زندگی خصوصی خود ممکن است آنها را تجربه کنند. برای برخی از افراد ممکن است این مشکلات فقط مربوط به شب اول بوده و برای برخی دیگر ممکن است طولانی باشد. این مشکلات اگر به طور مداوم بر توانایی شما در لذت بردن از رابطه جنسی تأثیر بگذارد، یک عامل نگران‌کننده محسوب می‌شود. بنابراین اکثر پزشکان و متخصصین به افراد جامعه توصیه می‌کنند که نسبت به این موضوع حساس باشند و به دنبال راهکار درمان ناتوانی جنسی خود باشند.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  هشت نکته کلیدی و شگفت انگیز که درباره آلت تناسلی خود نمی دانید

کدام نوع از مشکلات جنسی زنان است؟

مشکلات جنسی در زمان نسبت به مشکلات جنسی در مردان متفاوت هستند و حدود نیمی از جمعیت زنان با این مشکلات مواجه می‌شوند. مشکلات اصلی زنان شامل  مشکلات ارگاسم، کمبود میل جنسی و یا از دست دادن میل و همچنین درد در هنگام رابطه جنسی می‌شود. برای آشنایی بیشتر آنها را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

 مشکلات ارگاسم

 مشکلات ارگاسم مربوط به تجربیات شخصی و لذت جنسی زنان است. برای بسیاری از زنان، ارگاسم هدف نهایی آنها از رابطه جنسی نیست آنها در هر حالتی بدون داشتن ارگاسم هم می‌توانند از رابطه جنسی خود لذت ببرند. این در حالی است که برخی دیگر از زنان لذت جنسی خود را بر مبنای رسیدن به ارگاسم پایه گذاری می‌کنند و به هنگام نرسیدن به این نقطه، به اصطلاح از ناتوانی جنسی رنج می‌برند.

 هیچ دلیل فیزیکی خاصی وجود ندارد که دلیل نرسیدن یک زن به اوج لذت جنسی را توجیه کند. در حالت معمول و در حالتی که یک زن از لحاظ سلامت جسمی و روحی خوب باشد، به طور منظم در طول رابطه جنسی خود می‌تواند اوج لذت را تجربه کند و به اصطلاح به ارگاسم برسد. به طور کلی زنانی که مشکلات ارگاسم را تجربه می‌کنند، در دو گروه اولیه و ثانویه قرار می‌گیرند. گروهی که دارای مشکلات ارگاسم اولیه هستند، هیچگونه ارگاسم را تجربه نمی‌کنند. اما گروه دوم کسانی هستند که یک بار ارگاسم را تجربه کرده و در طول رابطه جنسی به ارگاسم دوم نمی‌رسند.

کاهش میل جنسی

 کاهش میل جنسی به صورت از دست دادن تمایل به رابطه جنسی و لذت بردن از آن است. این موضوع می‌تواند به طور موقت (مثلاً به علت استرس یا حاملگی) باشد. اما ممکن است برخی از زنان این مشکل را در طولانی مدت داشته باشند و زندگی آنها را تحت تأثیر قرار دهد. برای این ناتوانی جنسی در زنان علل‌های مختلفی وجود دارد:

  • عوامل فیزیکی مانند اختلالات هورمونی، یائسگی، دیابت، نوع خاصی از دارو، خستگی، مصرف الکل یا مواد مخدر
  • عوامل روانشناسی مانند افسردگی، استرس، مشکلات ارتباطی یا تجربه جنسی قبلی آسیب دیده
ناتوانی جنسی در مردان و زنان

ناتوانی جنسی در مردان و زنان

رابطه جنسی دردناک

 رابطه جنسی دردناک که از لحاظ پزشکی تحت عنوان dyspareunia شناخته می‌شود، شامل ایجاد درد در طول یا بعد از رابطه جنسی می‌شود. رابطه جنسی درد آور می‌تواند منجر به درد جسمی باشد، مانند آسیب قبلی به واژن یا یک وضعیت پزشکی خاص یا عدم استفاده از روان کننده‌ها یا تحریک شدن زن. رابطه جنسی دردناک معمولاً بعد از یائسگی رایج است، زیرا دیواره واژن در اثر کاهش استروژن بدن، خشک می‌شود. زنان همچنین ممکن است رابطه جنسی دردناک را در نتیجه پدیده vaginismus تجربه کنند که مربوط به سفت شدن عضلات واژن بوده و مقاربت نفوذی را دشوار می‌کند.

پدیده واژینیسم زمانی رخ می‌دهد که زنان یک رابطه روانی منفی از رابطه‌های جنسی قبلی خود داشته باشند یا یک پدیده دردآور برای آنها رخ داده باشد. این مشکل در حالت‌های زیر رواج دارد:

  • قبلاً رابطه جنسی نداشته باشد
  • نسبت به رابطه جنسی شناخت نداشته باشد یا عصبی باشد
  • یک تجربه جنسی روانی داشته باشد
  • در روابط جنسی خود دچار مشکل شود
  • در قسمت واژن خود درد داشته باشد
  • به بیماری آندومتریوز مبتلا باشد
  • در گذشته رابطه جنسی دردناک داشته باشد.
این مطلب را نیز از دست ندهید:  حقایقی که قبل از مصرف قرص حجم دهنده آلت تناسلی مردان باید بدانید

به عنوان یک توصیه، زنان اگر در طول رابطه جنسی خود چنین مشکلی را تجربه کنند، باید از ادامه آن بپرهیزند؛ زیرا این موضوع هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ جسمی باعث تشدید این مشکل می‌شود. اگر این ناتوانی جنسی زنان به درستی درک و درمان نشود، تبعات جبران ناپذیری برای آنها به همراه دارد.

چگونه برای درمان ناتوانی جنسی در زنان اقدام کنیم؟

درمان اختلالات جنسی تا حدود زیادی به مسائل جنسیتی بستگی دارد. شما باید با پزشک خود و  و یا شخصی که مسئول انجام مسائل بهداشتی جنسی است، در این مورد صحبت کنید و تجربیات خود را در شرایط مختلف در اختیار آنها قرار دهید. این اشخاص ممکن است در مورد انجام آزمایشات مختلف یا در مورد روابط جنسی از شما سوالاتی بپرسند که باید به طور دقیق به آنها پاسخ دهید. همچنین ممکن است توسط آنها آزمایشاتی برای بررسی شرایط فیزیکی و روانی شما توصیه شود که حتماً باید انجام شوند.

اگر علت ناتوانی جنسی شما فیزیکی باشد، ابتدا باید از لحاظ شرایط پزشکی مورد درمان اولیه قرار گیرید. از این مرحله به بعد، متخصص تمرکز خود را بر روی بحث روانکاری مناسب داخل واژن و تحریک جنسی قرار می‌دهد. آن‌ها همچنین ممکن است به شما پیشنهاد استفاده از روان کننده‌های شیمیایی در داروخانه‌ها را بدهند که به کاهش خشکی داخل واژن کمک می‌کند. همچنین ممکن است برخی داروها یا روش‌های پزشکی به شما پیشنهاد شود که انعطاف پذیری بخش داخل واژن را افزایش داده و از این طریق به بیماری و ناتوانی جنسی شما کمک کنند.

ناتوانی جنسی در مردان و زنان

ناتوانی جنسی در مردان و زنان

نقش کمبود استروژن چیست؟

کمبود استروژن یکی از مواردی است که باعث ایجاد اختلالات جنسی در زنان می‌شود. برای زنان با سطح استروژن پایین، پزشک می‌تواند کرم موضعی یا حتی هورمونهای جایگزین را برای کمک به آنها تجویز کند. برای کسانی که مبتلا به واژینیسم هستند، پزشکان استفاده از dilators را پیشنهاد می‌دهند که رابطه جنسی را برای آنها راحت‌تر می‌کند. این ابزارها به شکل استوانه‌ای و در اندازه‌های مختلف هستند که شما هر چند دقیقه می‌توانید آنرا داخل واژن خود فرو برده و تا زمان احساس راحتی این کار را ادامه دهید.

چگونه مشاوره می‌تواند  به رفع مشکل ناتوانی جنسی کمک کند

در بسیاری از موارد، مشاوره درمانی یا مشاوره روانشناسی یک درمان بسیار مفید برای اختلالات جنسی است. بسیاری از انواع ناتوانیهای جنسی در مردان و زنان، مثال‌هایی از عوامل روانشناختی مانند افسردگی یا آسیب‌های قبل از رابطه جنسی هستند. به همین دلیل مسائل روانشناختی اغلب می‌تواند مشکلات ما را حل کند. در این مورد ممکن است پزشک شما موارد زیر را توصیه کند:

  • مشاوره روانشناختی در مورد روابط جنسی
  • درمان شناختی رفتاری
  • تمرین مراقبه با تکنیک‌های ذهنی.

 بدون شک سلامت جسمی با رضایت احساسی و روانی در ارتباط است و به همین دلیل مراقبت از سلامت روان بسیار مهم است.

کدام نوع از اختلالات جنسی را مردان تجربه می‌کنند؟

مشکلات اصلی مردان در رابطه جنسی، مربوط به نعوظ، زمان انسان و میل جنسی است. معمولاً این مشکلات جنسی می‌تواند بر همه مردان در هر محدوده سنی تأثیر بگذارد، اما تأثیر آن در مردان مسن بیشتر است. برخی از معروف‌ترین ناتوانی جنسی مردان شامل موارد زیر می‌شود:

این مطلب را نیز از دست ندهید:  علائم و علل اختلال نعوظ مردان-هرچه زودتر به جنگ این مشکل بروید!

 اختلال نعوظ

 اختلال نعوظ زمانی است که یک مرد در ایجاد حالت نعوظ یا حفظ همان حالت به هنگام تحریک جنسی دچار مشکل می‌شود. این مشکل می‌تواند بر توانایی جنسی فرد در نعوظ آلت تناسلی تأثیر بگذارد. مشکلات مربوط به ناباروری را هم ممکن است از طریق عوامل مختلف از جمله عوامل جسمی و روانشناختی به وجود دارد. عوامل روانشناختی و کوتاه مدت عبارتند از: استرس، مشکلات روابط، اضطراب یا نگرانی در مورد عملکرد جنسی.

عوامل فیزیکی شامل شیوه‌های ناسالم مانند (رژیم غذایی نامناسب، الکل، داروهای تفریحی، سیگار کشیدن)، فشار خون بالا و کلسترول، یا داروهای تجویزی خاص می‌شود.

زود انزالی

 زود انزالی زمانی است که مرد با انزال معمولی یا زمان استاندارد برای رسیدن به اوج لذت جنسی مشکل دارد. در این حالت فرد توانایی خاصی بر کنترل حالت انزال خود ندارد و بلافاصله دچار مشکل می‌شود. این مشکل زمانی حادتر می‌شود که مرد خیلی زودتر از چیزی که شریک زندگی می‌خواهد، به انزال می‌رسد. در برخی موارد هم مردان دچار انزال با تأخیر می‌شوند که انزال آنها با تأخیر قابل ملاحظه‌ای رخ می‌دهد و این مورد هم برای شریک جنسی مردان آزار دهنده است.

 کاهش میل جنسی

 کاهش میل جنسی شامل از بین رفتن میل جنسی یا علاقه جنسی است که معمولاً در هر پنج مرد، در یک مورد رخ می‌دهد و ممکن است در مراحل مختلف زندگی رخ دهد. این مشکل به دلیل تنش‌های کوتاه مدت مانند مشکلات کاری یا مشکلات سلامتی عاطفی مانند افسردگی یا به علت پیری ایجاد می‌شود.

راهکارهای مبارزه با ناتوانی جنسی مردان

اگر در معرض مشکلات جنسی هستید، قبل از هر چیزی باید با پزشک در مرکز بهداشت جنسی محلی خود صحبت کنید. این افراد قادر هستند که عوامل فیزیکی مؤثر بر ناتوانی جنسی را با کمک دارو و یا تغییر شیوه زندگی درمان کنند. اگر هم ریشه مشکل شما به علت روحی و روانی باشد، شما را با مشاوره درمان می‌کنند.

ناتوانی جنسی در مردان و زنان

ناتوانی جنسی در مردان و زنان

چگونه مشکلات جنسی در مردان درمان می‌شود؟

درمان‌های متعددی برای مشکلات نعوظ وجود دارد که در مطالب قبلی به آنها پرداختیم (همه چی در مورد ناتوانی جنسی مردان). استفاده از قرص‌های دارویی مانند ویاگرا و همچنین استفاده از دستگاه وکیوم آقایان برای آلت تناسلی روش‌های مناسبی برای برطرف کردن این مشکل هستند. البته پزشکان راهکارهای دیگری مانند کاهش وزن، انجام ورزش منظم و ترک سیگار را نیز مؤثر می‌دانند.

ناتوانی جنسی در مردان و زنان

ناتوانی جنسی در مردان و زنان

 اگر علت مشکلات جنسی شما روانشناختی باشد، در این حالت پزشک شما را به نزد روانشناس می‌فرستد تا از جنبه‌های مختلف روانشناختی بررسی شوید و تمرینات ذهنی مختلفی برای شما در نظر گرفته شود. اگر هم مشکلات شما مربوط به سلامتی جسمی باشد، بررسی‌های مختلفی بر روی شرایط جسمی شما انجام می‌گیرد و ممکن است آزمایش‌هایی نیز تجویز شود که نتایج آن در درمان ناتوانی جنسی تأثیر مهمی دارد.

 به عنوان صحبت پایانی به خاطر داشته باشید که اختلالات جنسی هم در مردان و هم در زنان وجود دارد. درمان این اختلالات با توجه به وضعیت جسمی و روانشناختی فرد صورت می‌گیرد. بنابراین اگر به عنوان یک فرد دچار ناتوانی جنسی هستید، در گام اول باید ریشه مشکل خود را بفهمید و در گام دوم راهکارهای روانشناختی و فیزیکی مختلف را برای درمان آن امتحان کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید سؤالات خود را در بخش نظرات مطرح کنید.

0/5 (0 نظر)