هرپس  تناسلی یک بیماری مقاربتی است که می ‌تواند مردان و زنان را درگیر خود کند. این بیماری به شدت واگیردار است. نام دیگر هرپس تناسلی، تبخال تناسلی یا HSV است که نوعی بیماری ویروسی است و اصلی ترین دلیل ابتلا به آن تماس جنسی محسوب می شود. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با این بیماری، روش های تشخیص، درمان و راه های پیشگیری از آن و عوارض ابتلا به آن آشنا شوید.

معرفی

تبخال تناسلی

تبخال تناسلی

تبخال تناسلی یا هرپس تناسلی یک بیماری عفونی است که در اثر ورود ویروسی به نام HSV به بدن، اتفاق می افتد. این بیماری از طریق رابطه جنسی و تماس پوست با پوست به شرکای جنسی انتقال پیدا می کند. در اثر این بیماری معمولاً ناحیه تناسلی قرمز رنگ شده، در اطراف آن زخم ها و تاول های کوچک و دردناکی پدیدار می شوند. این تاول ها پس از چند روز می ترکند و ترشحات آن خارج می ‌شوند. تماس با این ترشحات موجب انتقال این ویروس از یک بخش به سایر قسمت های بدن فرد بیمار و شرکای جنسی او خواهد شد.

این بیماری در ابتدا مانند یک التهاب پوستی به نظر می رسد، اما به مرور این نشانه های پوستی تشدید پیدا می کنند. اصلی ترین راه انتقال این بیماری رابطه جنسی است و متاسفانه این بیماری به قدری شایع است که از هر ده نفر زن، یک نفر به این بیماری مبتلا خواهد شد. بنابراین آگاهی از روش های پیشگیری از ابتلا به این بیماری و یا راه های درمان آن بسیار حائز اهمیت است.

توجه داشته باشید مسئله ‌ای که هرپس تناسلی را به یکی از خطرناک ‌ترین عفونت های مقاربتی تبدیل می ‌کند، این است که هنگامی که فرد به این بیماری مبتلا شود این ویروس تا پایان عمر در بدن او باقی خواهد ماند و تاکنون هیچ واکسن یا درمانی برای آن ارائه نشده است.

پس از عفونت اولیه و ابتلا به این بیماری، ویروس می تواند مدت ها بدون علامت و به صورت خاموش در بدن فرد مبتلا باقی بماند و پس از چندین سال مجدداً دوباره فعال شود. این ویروس پس از ورود به بدن در طول مسیرهای عصبی حرکت می ‌کند و بنابراین همین مسئله موجب می شود که ویروس بتواند تا پایان عمر در سیستم عصبی فرد جای بگیرد و گاه به گاه فعال شود.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  راز و رمزهای رابطه جنسی در دوران بارداری

نشانه های ابتلا به هرپس تناسلی

نشانه های ابتلا به هرپس تناسلی

نشانه های ابتلا به هرپس تناسلی

همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، پس از ورود ویروس به بدن و سیستم عصبی فرد آلوده، ممکن است بیمار تا مدت ها علائم خاصی نداشته باشد. در بیشتر مواقع  بعد از گذشت حدود ۱۲ روز از ورود ویروس به بدن بیمار ممکن است علائم این بیماری ظاهر شوند. این علائم در ابتدا با احساس درد و خارش آغاز می شود و در نهایت این درد در ناحیه تناسلی به شدت افزایش پیدا می‌ کند و عفونت زیادی در این نواحی مشاهده می شود. پس از مشاهده درد یا خارش ممکن است تاول های سفید رنگ یا برجستگی های قرمز کوچکی در اطراف ناحیه تناسلی مشاهده شود. این تاول ها پس از مدتی می ترکند و از آن ها چرک و خون ترشح می ‌شود و سپس در جای آن ها زخم ها و دمل هایی ایجاد می ‌شود. این زخم ها موجب احساس سوزش هنگام ادرار می ‌شوند و فوق العاده دردناک خواهند بود. همچنین در اوایل ورود این ویروس به بدن ممکن است غدد لنفاوی موجود در نواحی کشاله ران متورم شده، بیمار احساس درد عضلانی و سردرد داشته باشد و تب کند. توجه داشته باشید متاسفانه عفونت و زخم ایجاد شده در نواحی تناسلی در صورت تماس با دست و سپس خاراندن نقطه دیگری از بدن می تواند به سایر نواحی بدن انتقال پیدا کند. این زخم ها می توانند در دهان، ران ها، مقعد، واژن و و دهانه رحم و مجرای ادرار در زنان و در نواحی خارجی اندام تناسلی مردانه، آلت تناسلی مردان، ران ها، مقعد، دهان و کیسه بیضه آقایان و مجرای ادراری آن ها ایجاد شود.

ظاهر یک هرپس (تبخال) تناسلی

زخم هایی که در اثر ابتلا به تبخال یا هرپس تناسلی ایجاد می شوند بسیار شبیه تاول هستند و می توانند در اندازه های کوچک یا بزرگ در اطراف ناحیه تناسلی ایجاد شوند. این تبخال ها می توانند به صورت چندین تاول کوچک نزدیک به هم قرار گرفته باشند و اطراف آن ها یک لایه قرمز رنگ تشکیل شده باشد.

دلایل ابتلا به هرپس تناسلی

دلایل ابتلا به هرپس تناسلی

دلایل ابتلا به هرپس تناسلی

همان طور که در ابتدای این مطلب نیز به این مبحث اشاره شد، هرپس تناسلی یک عفونت است که در اثر ورود ویروس هرپس سیمپلکس به بدن ایجاد می شود. دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس با نام های هرپس سیمپلکس نوع اول و هرپس سیمپلکس نوع دوم وجود دارد که هر دو از طریق مقاربت، رابطه جنسی دهانی و رابطه جنسی مقعدی قابل انتقال است. نوع اول این بیماری معمولاً موجب ایجاد تبخال یا تاول در اطراف دهان می شود و نوع دوم آن عموماً موجب ایجاد تبخال تناسلی می ‌شود که از طریق تماس پوست با پوست و رابطه جنسی قابل انتقال است. توجه داشته باشید ویروس در خارج از بدن انسان به سرعت از بین می ‌رود و به همین دلیل ابتلا به این عفونت از طریق توالت مشترک، تماس با حوله و لوازم شخصی مورد استفاده توسط شخص آلوده امری غیرممکن خواهد بود. نکته حائز اهمیت دیگر مراحل تشخیص عفونت های هرپس سیمپلکس است. عفونت ‌های هرپس سیمپلکس در سه مرحله عفونت اولیه، مرحله سکون یا تأخیر و مرحله عود ویروس قابل شناسایی هستند. عود ویروس تبخال تناسلی با توجه به باقی ماندن ویروس در سیستم عصبی افراد به دلیل استرس، کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن و … اتفاق می ‌افتد. علاوه بر این لازم به ذکر است که زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند و انتقال ویروس از بدن مرد به زن در اثر رابطه جنسی ساده تر از انتقال آن از زن به مرد است. داشتن شرکای جنسی متعدد نیز خطر ابتلا به این ویروس را دوچندان می ‌کند. استفاده نکردن از کاندوم و داشتن بیماری های قبلی مانند عفونت HIV یا عفونت های مقاربتی نیز از دیگر دلایل افزایش احتمال ابتلا به هرپس ‌تناسلی محسوب می ‌شود.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  هر انچه باید در مورد انواع بیماری تناسلی مردانه و حالات آلت تناسلی بدانید

عوارض ابتلا به بیماری هرپس تناسلی

عوارض ابتلا به بیماری هرپس تناسلی

عوارض ابتلا به بیماری هرپس تناسلی

هرپس یا تبخال تناسلی می تواند احتمال ابتلاء به سایر عفونت ها و بیماری های مقاربتی مانند ویروس ایدز را افزایش دهد. همچنین چنانچه مادری هنگام زایمان دچار این بیماری باشد، ممکن است این بیماری را به نوزاد خود نیز منتقل کند و در نهایت موجب آسیب مغزی، کوری یا مرگ نوزاد خود شود. گاهی اوقات نیز در اثر زخم های ایجاد شده به خاطر بیماری هرپس تناسلی ممکن است بیمار دچار مشکلات ادراری و انسداد مثانه شود. در مواردی نادر این ویروس می تواند مایع مغزی نخاعی اطراف مغز و غشاهای آن را تحت تاثیر قرار دهد و یا موجب التهاب روده شود. مننژیت، آسپتیک، هپاتیت، بیماری التهابی لگن، انسفالیت و عفونت ریه از دیگر عوارض ابتلا به این بیماری به شمار می رود.

روش های درمان هرپس تناسلی

متاسفانه تاکنون هیچ درمان قطعی برای این بیماری گزارش نشده است و روش هایی که در ادامه معرفی خواهند شد تنها می ‌تواند به بهبود علائم این بیماری کمک کند. از جمله این روش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از مسکن برای کاهش درد و سوزش، شست و شو و ضدعفونی کردن دست ها قبل و بعد از تماس با تاول ها و زخم ها، خودداری از شستشوی بیش از حد ناحیه آلوده و در مقابل تمیز نگه داشتن آن ( با روزی یک بار شستن ناحیه و خشک کردم آن با دستمال لطیف)، پرهیز از مصرف صابون ها و مواد شیمیایی شوینده دارای اسانس های شیمیایی برای شستشوی ناحیه آلوده، خنک نگهداشتن ناحیه آلوده به تبخال، پاشیدن آب هنگام ادرار کردن در راستای کاهش سوزش، مصرف داروهایی مانند آسیکلوویر، والاسیکلوویر، فامسیکلوویر به منظور تسریع بخشیدن به روند بهبودی زخم ها و کاهش تعداد دفعات بروز تبخال در صورت صلاحدید و تجویز متخصص.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  چه راهکارهایی برای درمان اختلال نعوظ وجود دارد؟

روش های تشخیص این بیماری

روش های تشخیص این بیماری

روش های تشخیص این بیماری

بهترین روش برای تشخیص ابتلا به هرپس تناسلی، کشت زخم است. در این روش مایع داخل تاول یا سلول های روی زخم مورد بررسی قرار گرفته و در آزمایشگاه کشت داده می ‌شوند. توجه داشته باشید کشت نمونه تنها برای تبخال های تازه قابل انجام است و برای تبخال هایی که خشک شده باشند قابل استفاده نیست. یکی دیگر از روش های تشخیص ابتلا به این بیماری انجام آزمایش خون برای بررسی وجود آنتی بادی هرپس سیمپلکس نوع ۱ و ۲ است. با انجام این آزمایش ها می توان وجود عفونت هرپس سیمپلکس را تشخیص داد. لازم به ذکر است تست واکنش زنجیره ای پلیمراز یا PCR آزمایشی بسیار حساس و دقیق برای شناسایی این ویروس است که نسبت به سایر آزمایش ها از دقت بیشتری برخوردار است اما در مقابل هزینه بالاتری نیز دارد.

روش های پیشگیری از ابتلا به هرپس تناسلی

با توجه به اینکه این بیماری از طریق رابطه جنسی و تماس پوست با پوست انتقال پیدا می کند، به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری توصیه می ‌شود شرکای جنسی خود را محدود کرده و حتماً از کاندوم استفاده کنید و سلامت جسمی و بهداشت را تا حد زیادی رعایت نمایید.

سخن نهایی

با توجه به اینکه هرپس یا تبخال ‌تناسلی یکی از شایع ترین عفونت های جنسی است و توسط عامل ویروسی ایجاد می‌ شود، داشتن شرکای جنسی متعدد و رابطه جنسی محافظت نشده از اصلی ترین دلایل ابتلاء به هرپس تناسلی محسوب می شود. بنابراین با توجه به دشوار بودن شرایط برای برقرار کردن رابطه جنسی و باروری پس از ابتلا به این بیماری، توصیه می شود همواره نکات بهداشتی را در مقاربت های جنسی خود رعایت کنید و با یک شریک جنسی در ارتباط باشید.

0/5 (0 نظر)