بیماری پیرونی و تاثیر آن در رابطه جنسی مردان

بیماری پیرونی (Peyronie’s disease) یک نوع بیماری جنسی خاص است که موجب خمیده شدن آلت تناسلی شده و در نتیجه رابطه جنسی را دردناک و عملاً غیرممکن می‌کند. طبق اعلام بنیاد مراقبتهای ارولوژی، این بیماری در حدود ۶ درصد از مردان بین ۴۰ تا ۷۰ ساله را درگیر می‌کند. البته به نظر می رسد که این بیماری جنسی شایع تر از این باشد و میزان تشخیص آن کمتر باشد، زیرا اغلب مردان از صحبت در مورد این مشکل با خانواده ها یا پزشکان خجالت می کشند و اوضاع برای آنها خیلی ناراحت کننده می شود.

با وجود اینکه بیماری پیرونی می‌تواند شرم آور و ناامید کننده باشد، اما پرداختن به آن اهمیت بالایی دارد. جالب است بدانید که در حدود ۱۳ درصد از مردان بدون دخالت پزشکی بهبود می یابد و اگر علائم آن خفیف باشد با روشهای ساده امکان برطرف کردن آن وجود دارد. این در حالی است که در موارد شدیدتر نیاز به دخالت پزشکی برای صاف کردن آلت تناسلی مردانه وجود دارد و ادامه دادن آن منجر به تشکیل بافت اسکار در نواحی اطراف آن میشود.

دلایل بیماری پیرونی در مردان

دلایل واضح و مشخصی برای بیماری پیرونی وجود ندارد و در اغلب مردان مواردی مانند معالجه سرطان پروستات یا آسیب های فیزیکی در شروع بیماری دخالت دارند. این در حالی است که در حدود نیمی از بیماران دلیل خاصی برای ابتلا به این مشکل ندارند و در اغلب موارد به فاکتورها و معیارهای غیر مرتبط اشاره می کنند. اما برخی از عوامل خاص خطر ابتلا به بیماری پیرونی را افزایش می دهند:

  • آسیب دیدگی آلت تناسلی اغلب به دلیل فعالیت جنسی شدید
  • مشکلات کاتتریزاسیون طولانی مدت به دلیل استفاده از سوند
  • پروستاتکتومی رادیکال یا همان برداشتن کل غده پروستات
  • استفاده نامناسب از دستگاه وکیوم مردانه
  • سابقه خانوادگی بیماری
این مطلب را نیز از دست ندهید:  14 عادت بد جنسی که فوراً باید ترک کنید

با این وجود بسیاری از مردان ممکن است بیماری پیرونی را حتی بدون دخالت عوامل فوق تجربه کنند و یا خانواده های آنها هیچ گونه علائم ارثی و ژنتیکی نداشته باشد.

علائم و نشانه های بیماری پیرونی

 

در ابتدای همین متن هم اشاره کردیم که پیرونی در دو مرحله حاد و مزمن اتفاق می افتد. معمولاً در مرحله حاد این مشکل نزدیک به ۱۸ ماه زمان می برد و خمیدگی آلت تناسلی مردانه به دلیل تشکیل بافت اسکار است. این مرحله با درد و ناراحتی شروع می‌شود که در فاز بعدی منجر به ایجاد بافت اسکار و در نهایت خمیدگی آلت تناسلی میشود.

این در حالی است که در مرحله مزمن رشد اسکار همچنان ادامه پیدا می کند و آلت تناسلی دیگر خم نمی شود. در این مرحله درد چندانی در قسمت آلت تناسلی وجود ندارد و تنها مشکلات مربوط به حالت نعوظ و به دست آوردن نعوظ مناسب بیش از هر چیزی جلب توجه می کند. علائم بیماری پیرونی را می توان به موارد زیر خلاصه کرد:

  • تغییر وضعیت آلت تناسلی به صورت خمیده شدن و کوتاه شدن طول آن
  • سخت شدن و ضخیم شدن بافت زیر پوست آلت تناسلی در قسمت میانی یا احتمالاً ریشه آن
  • درد آلت تناسلی که بیشتر در مرحله حاد ادامه پیدا می کند
  • مشکل در به دست آوردن حالت نعوظ مناسب
  • رابطه جنسی دردناک یا مشکل در نفوذ آلت تناسلی

برخی از مردان این تغییرات پوستی را به عنوان سرطان آلت تناسلی تصور می کنند و بابت آن نگران هستند. اما این بیماری ارتباطی با سرطان ندارد و تغییر ظاهر آلت تناسلی صرفاً به دلیل ضخیم تر شدن پوست آن است.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  تشخیص و درمان بیماری پیرونی

نحوه تشخیص بیماری پیرونی

برای تشخیص این بیماری در وهله اول باید به یک متخصص ارولوژی یا یک پزشک مرتبط با دستگاه ادراری و سیستم تناسلی مردان مراجعه کنید. این افراد با توجه به شرایط شخصی و همچنین تشخیص اولیه خود از راهکارهای زیر استفاده می کند:

  • مطالعه سابقه پزشکی و سابقه جنسی فرد
  • در صورت وجود درد متخصص از شما می خواهد که توصیف کامل و دقیقی از این درد داشته باشید
  • معاینه فیزیکی آلت تناسلی که شامل بررسی بافت ضخیم شده آن می شود
  • استفاده از سونوگرافی که امواج التراسونیک به داخل بافت نرم آلت تناسلی فرستاده می‌شود تا محل تشکیل اسکار تشخیص داده و شیوه‌های مختلف برای از بین بردن آن استفاده کند.

شیوه های درمان بیماری پیرونی

به طور کلی با توجه به حساس بودن بخش آلت تناسلی مردان معمولاً پزشکان راهکارهای محافظه‌کارانه و کمتر تهاجمی را پیشنهاد می دهند. گزینه های درمان بیماری پیرونی چند شیوه متفاوت هستند که شامل موارد زیر می شوند:

 داروهای خوراکی

متاسفانه هنوز هیچ دارویی خوراکی برای درمان و بهبود بیماری پیرونی پیشنهاد نشده و تنها در برخی موارد ممکن است متخصصان استفاده از دارو های بهبود جریان خون را پیشنهاد دهند که از ذکر آنها در این مطلب معذوریم. داروهای خوراکی دیگری مانند مصرف ویتامین E یا مصرف آنتی اکسیدان ها هم در کاهش انحنای آلت تناسلی تاثیرگذار هستند، اما این شیوه ها هم هنوز در مرحله اقدامات اولیه هستند و از لحاظ پزشکی تاییدیه کامل ندارند.

تزریق مستقیم دارو

برخی از پزشکان و متخصصان ارولوژی در مرحله تشکیل بافت اسکار از شیوه تزریق دارو به بافت استفاده می کنند که بلوک های عصبی آلت تناسلی را هدف قرار می‌دهد. در این شیوه پزشکان به دنبال راهکاری برای جلوگیری از تشکیل اسکار در آلت تناسلی هستند تا از این طریق خمیدگی و درد آلت تناسلی را کنترل کنند. این راهکار بیشتر به عنوان یک شیوه درمانی پیشگیرانه بوده و برای کسانی که در سطح پیشرفته هستند نمی تواند گزینه مناسبی باشد..

این مطلب را نیز از دست ندهید:  هر آنچه راجع به آلت پرده دار باید بدانیم

 عمل جراحی

عمل جراحی به دلیل تهاجمی بودن چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد اما می تواند یک راهکار مناسب باشد. معمولا مردانی که از بیماری پیرونی رنج می برند و قادر به نعوظ نیستند، باید از جراحی برای اصلاح انحنا و بهبود عملکرد آلت تناسلی خود استفاده کنند. در این شیوه از بخیه محکم برای نگهداری آلت تناسلی و جلوگیری از انحنای مجدد آن استفاده می شود.

شیوه های دیگر جراحی برای درمان بیماری پیرونی شامل پیوند بافت است که در محل اسکار به کار گرفته می‌شود و برای صاف کردن آلت تناسلی صورت می گیرد. در برخی از شیوه های جراحی هم از قرار دادن ایمپلنت در آلت تناسلی استفاده شده که هم می‌تواند به درمان اختلال نعوظ کمک کند و هم کیفیت رابطه جنسی را بالا ببرد.

دستگاه وکیوم مردانه و درمان بیماری پیرونی

اگرچه در مورد نقش مهم دستگاه وکیوم مردانه در درمان بیماری پیرونی تحقیقات کامل صورت نگرفته اما در مطالب قبلی هم نشان دادیم که این ابزار می تواند انحنای آلت تناسلی را برطرف کند. در حقیقت استفاده از این دستگاه بر مبنای ایجاد خلا و فشار مستقیم در آلت تناسلی طراحی شده است و این به مرور زمان می تواند خمیدگی آلت تناسلی را از بین ببرد. البته تشکیل اسکار برطرف کردن این خمیدگی را سخت کرده و به همین دلیل در فاز اولیه تاثیر بیشتری دارد.

 برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه استفاده از دستگاه وکیوم آقایان و شرایط بهینه در به دست آوردن حالت نعوظ می توانید سوالات خود را در بخش نظرات همین مطلب مطرح کنید یا به طور مستقیم با ما در تماس باشید.

0/5 (0 نظر)