اندازه طبیعی پروستات در مردان اندازه‌ای است که اگر کمتر یا بیشتر شود می‌تواند مشکلات زیادی را در عملکرد دستگاه جنسی آقایان ایجاد کند. ما در این مقاله به این سوال که اندازه طبیعی پروستات چقدر است پاسخ داده و اطلاعات کاملی را در این زمینه به شما عزیزان ارائه کرده ایم. با ما همراه باشید.

پروستات چیست؟

پروستات، یک غده کوچک در دستگاه تناسلی مردان است که مکان قرارگیری آن سمت راست روده، زیر مثانه و اطراف پیشابراه می‌باشد. پیشابراه همان قسمتی است که در آن یک مجرا برای خروج ادرار از مثانه وجود دارد. این مجرا درست از بین غده پروستات عبور می‌کند. پروستات به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که در دستگاه تناسلی مردان وجود دارد، وظیفه تولید بخشی از مایع منی جهت تغذیه و زنده ماندن اسپرم را انجام می‌دهد.

از این رو وجود کوچک‌ترین مشکل در عملکرد طبیعی این غده می‌تواند اثرات بسیار بدی را برای مردان به همراه داشته باشد. معمولا رایج‌ترین مشکلی که در زمینه با پروستات مردان مطرح می‌شود، تغییر اندازه آن است. ابعاد یک پروستات معمولی اندازه یک شاه بلوط بوده و اگر این ابعاد کوچک و یا بزرگ‌تر شود، می‌تواند باعث ایجاد اختلال در اندام‌های جنسی مردان شود.

اهمیت اندازه طبیعی پروستات در مردان

پروستات

پروستات

همان طور که گفتیم، ابعاد و اندازه‌های غده پروستات در مردان یکی از مهم‌ترین مسائلی است که پیرامون این غده مطرح می‌شود. این ابعاد و اندازه در مردان مختلف با یکدیگر متفاوت بوده و به همین علت مسئله پروستات و درمان آن بسته به شرایط هر شخص می‌تواند فرآیند خاصی داشته باشد. به طور معمول اکثر مردان درباره سایز پروستات خود آگاهی خاصی نداشته و از این رو نمی‌دانند آیا با مشکل پروستات روبرو هستند یا خیر. از جمله سوالاتی که مردان بایستی از خود بپرسند و جواب آن را هم بدانند این است که حجم طبیعی پروستات چند سی سی است؟ اندازه خطرناک پروستات چقدر است و من تا چه اندازه با این مشکل فاصله دارم؟ جواب این دو سوال می‌تواند در پیشگیری از مشکلات بزرگ‌تر در مردان مفید واقع شود.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  برای نعوظ بهتر چه غذاهایی بخوریم؟

پروستات غده‌ای است که مقداری مایعات را که حین انزال اسپرم حمل می‌کند، تولید می‌کند. این یعنی اگر پروستات شما دچار مشکل شود، عملا حجم و مقدار مایع منی شما کاهش پیدا کرده و از نظر پزشکی نیز احتمال‌عدم باروری در شما ایجاد می‌شود. بنابراین اندازه پروستات از اهمیت بالایی برخوردار بوده و لازم است اطلاعات کاملی را در این زمینه کسب کنید. در ادامه این مطلب به بررسی اندازه طبیعی پروستات در مردان پرداخته ایم.

اندازه طبیعی پروستات به سانتی متر

پروستات چیزی نیست که ابعاد و اندازه‌های آن نسبت به سن و سال تغییر کند. خیلی از افراد فکر می‌کنند این غده در ۱۵ سالگی یک اندازه بوده و در ۳۰ سالگی بزرگ‌تر می‌شود؛ این تصور کاملا اشتباه بوده و ابعاد پروستات سالم تا حدود ۴۰ سالگی ثابت است. ابعاد و اندازه غده پروستات را می‌توان در سه دسته کوچک، متوسط و بزرگ دسته‌بندی کرد. این مقیاس‌ها چندان دقیق نبوده و از این رو اورولوژیست‌ها و متخصصانی که در زمینه درمان غده پروستات فعالیت می‌کنند به جای استفاده از وزن و اندازه، از حجم به عنوان معیار مشخصه پروستات استفاده می‌کنند. حجم پروستات و این که پروستات چند سی سی است را می‌توان با استفاده از امواج فراصوت که در آزمایش سونوگرافی وجود دارد به دست آورد. بنابراین برای فهمیدن حجم پروستات خود به سی سی، حتما این آزمایش را پشت سر بگذارید.

در ادامه به بررسی حجم مناسب برای پروستات پرداخته ایم. در انتها بد نیست بدانید که اگر بخواهیم اندازه نرمال پروستات را به سانتی متر مطرح کنیم، می‌توان گفت یک غده پروستات معمولی دارای ۳ سانتیمتر ارتفاع، ۴ سانتیمتر عرض و ۳ سانتیمتر ضخامت بوده و شکل کلی آن بسیار شبیه به شاه‌بلوط می‌باشد.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  هایپرپلازی خوش خیم پروستات

اندازه طبیعی پروستات به سی سی

پروستات

پروستات

غده پروستات غده‌ای است اگر فعالیت‌های جنسی در بدن رخ ندهد، رشد چندانی نداشته و به طبع عملکردی هم ندارد. از این رو اندازه پروستات در دوران کودکی، نسبتا اندازه کوچکی بوده و تا سنین بلوغ در همین ابعاد باقی می‌ماند. با رسیدن به سن بلوغ، هورمون‌هایی مثل تستوسترون شروع به رشد کرده و حجم پروستات نیز کمی رشد می‌کند. این غده در حدود سن ۲۰ سالگی به اندازه‌ای ثابت رسیده و این اندازه تا سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی به همین اندازه می‌باشد.

پروستات یک فرد سالم از ۲۰ تا ۵۰ سالگی معمولا حدود ۳۰ سی سی بوده و مقدارهای کمتر یا بیشتر در آن می‌تواند اختلال جنسی در فرد به وجود بیاورد. وزن نرمال پروستات در یک فرد بالغ و سالم نیز چیزی بین ۲۰ الی ۲۵ گرم بوده و طبق آن چه گفتیم، اندازه آن نیز ۴×۳×۳ سانتی‌متر می‌باشد.

افزایش وزن و افزایش حجم پروستات در مردان بالای ۴۰ سال

از سنین کودکی تا ۲۰ سالگی، غده پروستات در مردان تقریبا اندازه یک گردو بوده و بیماری‌هایی که منشا آن‌ها پروستات است، بسیار کم می‌باشند. رشد غده پروستات در مردان از سن ۴۰ سالگی آغاز شده و البته در بعضی از مردان نیز از سنین کمتری شروع می‌شود. این رشد تا سن ۵۰ سالگی نزدیک به نیمی از مردان را درگیر خود کرده و به تدریج کاهش پیدا می‌کند. جالب است بدانید محدوده سنی ۴۰ سال، محدوده سنی‌ای است که در آن غده پروستات در مردان شروع به بزرگ شدن می‌کند. این بزرگ شدن اصطلاحا هیپرتروفی خوش خیم پروستات نامیده شده و طبیعی است.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  علائم و علل اختلال نعوظ مردان-هرچه زودتر به جنگ این مشکل بروید!

طبق مطالعاتی که دانشمندان در این زمینه داشته اند، بین افزایش سن، افزایش وزن و افزایش حجم غده پروستات ارتباط مستقیم وجود داشته و اگر فردی بالای ۴۰ سال داشته و وزن او نیز به سرعت افزایش پیدا کند، می‌توان انتظار داشت حجم غده پروستات وی نیز بیشتر شود.

جمع‌بندی نهایی از اندازه طبیعی پروستات در مردان

غده پروستات یکی از غده‌های کوچک بدن است که در دستگاه تناسلی مردان وجود داشته و نقش آن در تولید و تغذیه اسپرم بسیار حیاتی است. این غده در کنار مجرای ادراری قرار داشته و در هنگام انزال جنسی، مایعی سفید رنگ را ترشح می‌کند که تقریبا یک سوم حجم منی را تشکیل می‌دهد. از این رو ایجاد مشکل در این غده می‌تواند در باروری و عملکرد دستگاه تناسلی مردان اختلال ایجاد کند. یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که غده پروستات در مردان وجود دارد، افزایش حجم آن و بزرگ شدن غده پروستات است. دانستن اندازه طبیعی پروستات به مردان کمک می‌کند تا در صورتی که با این مشکل روبرو شده اند، به سرعت به پزشک معالج مراجعه کرده تا راهکارهای درمانی را پشت سر بگذارند.

ما در این مقاله ابتدا به تعریف غده پروستات و وظایف آن پرداخته و در ادامه آن با بررسی اندازه طبیعی پروستات در مردان، مشکل افزایش حجم پروستات را بررسی کردیم.   از این که تا پایان همراه ما بودید از شما متشکریم. در صورتی که سوال یا انتقادی راجع به این مطلب دارید، می‌توانید از طریق بخش نظرات به اطلاع ما برسانید.

2/5 (2 نظر)