نشانه های انزال تاخیری

انزال حالتی است که در هنگام رسیدن مردان به اوج لذت جنسی رخ می دهد. مدت زمانی که طول می کشد تا فرد به این حالت برسد، در افراد مختلف متفاوت بوده و به شرایط جسمی وی بستگی دارد. اما گاهی ممکن است از زمانی که به طور میانگین برای انزال نیاز است، بیشتر طول بکشد که در این صورت فرد به انزال تاخیری یا اختلال در انزال (Delayed Ejaculation) دچار است. در اصل، زمانی که شخص با دیر انزالی یا اختلال در انزال دچار می شود، برای رسیدن به اوج لذت جنسی و ارگاسم، باید مدت زمان زیادی را صرف تحریک جنسی نمود.

این مشکل در همه افراد وجود ندارد و تنها در برخی از مردان دیده می شود. علت، شدت و مدت زمانی که این اختلال در فرد ایجاد می گردد، به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. برای مثال، مصرف برخی داروها، انجام برخی جراحی ها و بروز بیماری های مزمن از عوامل اصلی ایجاد کننده تاخیر در انزال مردان به حساب می آیند. مدت زمانی که یک فرد ممکن است با این اختلال درگیر باشد می تواند متفاوت بوده و از موقتی تا همیشگی تغییر کند. این بیماری گاهی آن قدر شدت پیدا می کند که فرد در حین رابطه جنسی قادر به انزال نخواهد بود. بنابراین از نظر جسمانی و روانی می تواند اثرات منفی زیادی بر سلامت شخص بگذارد.

در این مقاله قصد داریم به مطالعه درباره انزال تاخیری پرداخته و روش های درمانی و نکاتی که باید در این مورد رعایت گردد را بررسی نماییم.

انزال تاخیری چه نشانه هایی دارد؟

اینکه تاخیر در انزال مرد در چه صورتی می تواند به عنوان یک بیماری تشخیص داده شود، در هر فردی به صورت نسبی بوده و باید بر اساس آنچه در حین رابطه جنسی رخ می دهد، تشخیص داده شود. نکته ای که درباره انزال تاخیری وجود دارد این است که زمانی می توان در مورد ابتلای یک شخص به انزال تاخیری مدعی شد که این اتفاق به صورت دائمی رخ دهد و استرسی غیرطبیعی در مرد و یا شریک جنسی او ایجاد نماید. بنابراین، گاهی فرد در اثر یک بیماری به صورت موقتی دچار این مشکل می گردد که در این صورت طبیعی بوده و بعد از درمان آن بیماری، این مشکل رفع خواهد شد.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  اختلال نعوظ در بیماران دیابتی و درمان آن

برای اینکه یک مرد به اوج لذت جنسی برسد، در حالت طبیعی زمان آنچنان زیادی برای تحریک وی نیاز نیست؛ هر چند نمی توان زمانی را برای این مساله به صورت استاندارد در نظر گرفت و وضعیت جسمانی افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است. اما گاهی ممکن است برای رسیدن به اوج لذت جنسی، لازم باشد تا بیش از نیم ساعت زمان، صرف تحریک جنسی مرد گردد. این مساله کمی غیرطبیعی بوده و باید بررسی شود. البته این را هم باید در نظر گرفت که حتی بعد از این بازه زمانی هم ممکن است انزال رخ ندهد که قطعا برای شخص آزار دهنده خواهد بود. این نشانه ها تا حد زیادی بیانگر بروز انزال تاخیری در مرد بوده و باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

برخی نشانه های دیگر ممکن است به وجود آیند که از اثرات جسمی و روانی انزال تاخیری در مردان ناشی می گردند و نمی توان نسبت به آن ها بی توجه بود. توقف فعالیت های جنسی و بروز اختلال در نعوظ از جمله این موارد به حساب می آیند. همچنین، مرد در اثر بروز تاخیر در انزال ممکن است در اثر خستگی های جسمانی و یا در اثر تحریکات بدنی از برقراری رابطه جنسی استقبال نکند. حتی این امکان وجود دارد به مرور زمان اضطراب و درماندگی هایی در مرد به وجود می آید که نشان دهنده بروز اختلال در انزال است و باید آن ها را جدی گرفت.

یکی از نشانه هایی که در اثر بروز تاخیر در انزال در مردان دیده می شود این است که فرد در رسیدن به انزال مشکل دارد. یعنی یا اصلا به ارگاسم ناشی از رابطه جنسی نمی رسند و یا زمانی می توانند اوج لذت را تجربه نمایند که به خودارضایی متوسل شوند. در هر حال، در صورت مشاهده هر کدام از این نشانه ها باید برای درمان اقدام شود تا هم فرد بتواند نهایت لذت را از رابطه جنسی خود ببرد و هم از اثرات جسمی و روانی احتمالی ناشی از آن جلوگیری به عمل آید.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  شیوه‌های تشخیص اختلال نعوظ به صورت پزشکی و روانی

مصرف چه داروهایی می توانید منجر به تاخیر در انزال گردد؟

نشانه های انزال تاخیری

نشانه های انزال تاخیری

از آن جا که مصرف برخی داروها می تواند عوارضی چون انزال تاخیری را در پی داشته باشد، در اینجا به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم تا در صورت نیاز بتوانید شرایط را سنجیده و تصمیم صحیحی بگیرید.

مصرف داروهای ضد افسردگی و داروهایی که برای رفع اختلالات روانی تجویز می شوند، ممکن است دیر انزالی را در پی داشته باشد. همچنین، اگر به بیماری فشار خون مبتلا هستید و مجبور به استفاده از داروهای کنترل کننده این عارضه شده اید، لازم است بدانید ممکن است دچار تاخیر در انزال نیز بشوید. مصرف برخی داروهای ادرار آور و یا داروهایی که برای کنترل تشنج به کار می روند نیز از گروه داروهای تحریک کننده دیر انزالی به شمار می روند.

اگر مصرف کننده الکل هستید و بدون این که داروی خاصی مصرف کنید دچار دیر انزالی شده اید باید بگوییم بهتر است الکل را کنار بگذارید. زیرا الکل خود عامل مهمی در ایجاد انزال تاخیری است و حذف آن تا حد زیادی می تواند شرایط را بهبود ببخشد.

در هر حال مهم است که اگر با کوچکترین مشکل جسمی از موارد یاد شده مواجه شدید و یا احساس کردید که به واسطه یکی از این مشکلات در انزال مشکل دارید، بهتر است برای درمان آن به یک متخصص مجرب مراجعه کنید. زیرا داشتن استرس و اضطراب ناشی از تاخیر در انزال در حین رابطه جنسی، خود می تواند عامل وقوع دیر انزالی به صورت شدیدتر گردد.

انزال تاخیری به چند دسته تقسیم می شود؟

نشانه های انزال تاخیری

نشانه های انزال تاخیری

دیر انزالی در افراد مختلف نشانه های مختلفی از خود نشان می دهد که باعث می شود دسته بندی متفاوتی داشته باشد. به طور کلی، انزال تاخیری به دو دسته تقسیم می شود که در ادامه بر اساس نشانه ها، آن ها را معرفی خواهیم کرد. ضرورت این نوع دسته بندی از آن جا ناشی می گردد که یک پزشک اگر نوع دقیق انزال تاخیری در مرد را بتواند تشخیص دهد، برای درمان آن دقیق تر عمل خواهد کرد.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  ایمپلنت آلت تناسلی آیا پایان مشکلات جنسی آقایان است؟

انزال تاخیری مادام العمر یا اکتسابی

نشانه های انزال تاخیری

نشانه های انزال تاخیری

گاهی ممکن است فرد به محض اینکه به سن بلوغ رسیده و از نظر بلوغ جنسی تکامل پیدا کرد، متوجه شود که در رسیدن به اوج لذت جنسی دچار مشکل است. این نوع تاخیر در انزال را مادام العمر در نظر می گیرند. همچنین، در صورتی که مرد مدتی بعد از تکامل جنسی و بعد از داشتن فعالیت های جنسی متعدد، به دیر انزالی دچار شود، در این صورت به انزال تاخیری اکتسابی مبتلا گردیده است.

انزال تاخیری عمومی و موقعیتی

نشانه های انزال تاخیری

نشانه های انزال تاخیری

اگر شخص در ارتباط با فرد یا موقعیت خاصی دچار تاخیر در انزال گردد، در این صورت به انزال تاخیری موقعیتی دچار شده و ممکن است با تغییر شرایط مشکل رفع گردد. با این حال، اگر تاخیر در رسیدن به اوج لذت جنسی برای فرد به گونه ای باشد که بدون هیچ محدودیتی و در همه موارد رخ دهد، آن را انزال تاخیری عمومی می نامند که شرایط را پیچیده تر می کند.

چه زمانی باید برای درمان انزال تاخیری به پزشک مراجعه کرد؟

نشانه های انزال تاخیری

نشانه های انزال تاخیری

اگر تاخیر در رسیدن به اوج لذت جنسی باعث شد که شما یا شریک جنسیتان دچار مشکل گردید و شرایط برایتان سخت شد حتما باید به فکر درمان باشید. در نتیجه لازم است که به پزشک متخصص مراجعه کرده و درباره مشکل خود با او مشورت نمایید.

همان طور که قبلا اشاره شد، دیر انزالی ممکن است در اثر مصرف برخی داروها ایجاد گردد. بنابراین، در صورتی که در حال حاضر دارویی مصرف می کنید که ممکن است تاخیر در انزال از عوارض آن باشد، بهتر است هر چه سریع تر به پزشک مراجعه نمایید تا چاره ای اندیشیده شود.

ابتلا به انزال تاخیری گاهی با علائم و معضلات دیگری همراه است که می تواند آزار دهنده باشند. این نوع موقعیت نیز باید حتما به پزشک ارجاع داده شود تا در صورت نیاز درمان لازم برنامه ریزی گردد.

5/5 (1 نظر)