اگر نشانه ای از بزرگ شدن پروستات و علائم ادراری نظیر سوزش و… حس کردید، می توانید با جراحی لیزر پروستات از دردهای آن خلاص شوید. دردها و مشکلات از بیماری خوش خیم پروستات به نام هیپرپلازی نشات می گیرد. در زمان جراجی لیزر پروستات، پزشک معالج لوله ای را برای دفع ادرار از نوک آلت شما وارد می کند. در حقیقت این کار به این دلیل انجام می شود که پروستات مجرای ادرار را محاصره کرده باشد. هنگامی که جراحی لیزر آغاز می شود، لیزر بافت های اضافه را که مانع حرکت ادرار می شود را از بین می برد. لیزرها نور متمرکزی هستند که با تولید گرمای شدید مورد استفاده اینگونه جراحی ها قرار می گیرند. انواع گوناگونی از جراحی لیزر پروستات وجود دارد که شامل موارد زیر می باشد:

  • تبخیر نور انتخابی پروستات: در این جا برای ذوب کردن بافت اضافی پروستات و گشاد کردن مجرای ادرار استفاده می شود.
  • فرسایش پروستات با لیزر هولمیوم: این روش شبه به pvp می باشد با این تفاوت که از لیزر دیگری استفاده می کنند.
  • هسته سازی پروستات با لیزر هولمیوم: در این جا از لیزر برای برش دادن بافت اضافی که در مجرای ادراری مانع ایجاد کرده است، استفاده می شود. پس از ان از ابزار دیگری برای تقسیم کردن بافت پروستات به تکه های کوچک تر به منظور راحتی در جدا کردن ان استفاده می شود. این مورد معمولا برای افرادی که پروستات آنان رشد زیادی کرده است استفاده می شود.

در بالا انواع جراحی های لیزر برای پروستات توضیح داده شد، اما تشخیص این که از کدام نوع آن برای فرد استفاده شود به عهده ی پزشک معالج می باشد. عواملی مانند اندازه ی پروستات فرد، سلامت فردی، تجهیزات موجود برای عمل با لیزر در تشخیص پزشک تاثیر گذار خواهد بود.

بهبود علائم بیماری پروستات

جراحی لیزر پروستات

جراحی لیزر پروستات

با جراحی لیزر پروستات شما می توانید به علائم ادراری که از bph نشات میگیرد بهبود ببخشید. این علائم شامل موارد ذیل می باشد:

  • تکرر ادرار
  • احساس سوزش و درد به هنگام خروج ادرار
  • ادرار طولانی مدت
  • قطع شدن خروج ادرار و شروع دوباره ی آن
  • تخلیه نشدن مثانه به طور کامل
  • عفونت هایی که دستگاه ادراری شما را درگیر می کند
این مطلب را نیز از دست ندهید:  آیا اختلال نعوظ یک مشکل دائمی است؟

در برخی موارد جراحی لیزر برای جلوگیری از ماندگاری ادرار در مجرای ادراری توصیه می شود، این موارد در زیر آمده است:

  • عفونت های ادراری
  • فشار زیاد و تخلیه نشدن کامل مثانه سبب آسیب دیدن مثانه و کلیه ها می شود
  • توانایی نداشتن بر کنترل ادرار
  • وجود سنگ در مثانه
  • وجود خون در ادرار

مزایای جراحی لیزر پروستات

جراحی لیزر پروستات

جراحی لیزر پروستات

برای درمان بیماری پروستات روش های گوناگونی وجود دارد اما جراحی با لیزر از بهترین روش ها محسوب می شود. مزایای جراحی لیزر پروستات شامل موارد زیر می باشد:

  • امکان وجود خونریزی و خطرات ناشی از آن کم می شود. برای آقایانی که از داروهای مختلفی برای رقیق شدن خون شان استفاده می کنند، جراحی با لیزر می تواند گزینه ی مناسبی باشد.
  • از آن جایی که عمل با لیزر و با خطرات کمتری انجام می شودف طول مدت بستری در بیمارستان کاهش می یابد. این نوع جراحی کاملا سرپایی و راحت انجام می شود.
  • از آن جایی که عمل سرپایی انجام می شود، بهبود آن نیز با سرعت بالاتری انجام می شود.
  • اگر جراحی بدون لیزر انجام شود، باید چندین روز لوله ای تحت عنوان سوند در مجرای ادراری قرار گیرد تا تخلیه ی ادرار راحت تر صورت گیرد؛ اما با جراحی لیزر تنها یک روز نیاز به استفاده از سوند می باشد.
  • با انجام عمل جراحی لیزر پروستات و انجام بهداشتی همراه می توان زودتر به بهبود علائم ادراری دست یافت.

خطرات ناشی از عمل جراحی لیزر پروستات

جراحی لیزر پروستات

جراحی لیزر پروستات

  • به طور موقت فرد تحت عمل با مشکل ادراری مواجه می شود. برای راحتی در امر خروج ادرار لوله ای به داخل مجرای ادراری متصل می شود و زمانی که شما بتوانید خودتان خروج ادرار داشته باشید، آن وله برداشته می شود.
  • عفونت، نوعی از عفونت وجود دارد که پس از انجام عمل لیزر پروستات کاملا طبیعی می باشد و برای درمان آن پزشک احتمالا آنتی بیوتیک تجویز می کند.
  • فردی که عمل می شود، به دلیل وجود زخم در مجرای ادرار احساس تنگی می کند و این موضوع باعث انسداد جریان ادرار می شود.
  • در زمان رابطه ی جنسی ممکن است ارگاسم خشک یا انزال رتروگراد رخ دهد. ارگاسم خشک به این صورت است که مایع منی به جای آلت تناسلی از در مثانه جای می گیرد، این نوع ارگاسم تا مدت طولانی ممکن است طول بکشد اما هیچگونه ضرری ندارد و بر میل جنسی نیز اثری سو نمی گذارد. فقط ممکن است از قدرت باروری کمی برخوردار باشد.
  • اختلال در نعوظ یکی دیگر از عوارض ناشی از عمل های جراحی پروستات می باشد اما خوب است بدانید جراحی با لیزر نسبت به جراحی های سنتی اختلال نعوظ را تا حد چشمگیری کاهش می دهد.
  • اگر در هنگام جراحی تمام افت اضافه برداشته نشودف فرد مجبور می شود پس از تکمیل دوره ی درمان دو مرتبه به دنبال پیگیری های درمانی برود. خوب است بدانید مردانی که به holep مبتلا هستند از درمان مجدد در امان هستند زیرا تمامی قسمت هایی که سبب مسدود شدن مجرای ادراری بوده است، برداشته شده اند.
این مطلب را نیز از دست ندهید:  تاثیر اضطراب و استرس در ناتوانی جنسی مردان

نکاتی که در قبل و بعد از عمل باید انجام دهید

جراحی لیزر پروستات

جراحی لیزر پروستات

غذاها و داروهایی وجود دارد که ممکن است مصرف آن ها خطر خونریزی حین عمل را بالا ببرد، از این رو پزشک معالج به شما هشدار می دهد تا آن ها را چند روز قبل از عمل مصرف نکنید. داروهایی که سبب رقیق شدن خون می شود شامل وارفارین (کومادین) و کلوپیدوگرل (پلاویکس) می شود. در ضمن مسکن هایی مانند اسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن سدیم و… نیز قبل از عمل پروستات نباید مصرف شوند. قبل از شروع عمل در اتاق عمل شما یا بیهوش می شوید یا توسط آمپولی که به نخاع می زنند بی حس می شوید. اینکه حین عمل و پس از عمل شما دچار چه عوارضی شوید، بستگی بهنوع لیزر و طریقه ی استفاده از آن دارد. اگر پس از گذشت چند روز و با برداشتن کاتتر (لوله ای که برای راحتی خروج ادرار به آلت متصل می شود) بازهم احساس کردید نمی توانید به راحتی ادرار کنید با پزشک خود در میان بگذارید، قطعا کاتتر دوباره برای شما وصل می شود یا اینکه کاتترهایی را به شما می دهد که بتوانید به طور روزانه تا زمان بهبود اوضاع خروج ادرار، خودتان در منزل عوض کنید.

عوارضی که پس از عمل لیزر پروستات به آن مبتلا می شوید

جراحی لیزر پروستات

جراحی لیزر پروستات

پس از ترخیص از بیمارستان به مدت چند روز ممکن است در ادرار خود خون مشاهده کنید. این خون تا جایی که لخته و غلیظ نباشد طبیعی می باشد؛ اما اگر حس کردید خون در حال افزایش یا غلیظ می باشد حتما با پزشک تان مشورت داشته باشید. تکرر ادرار یکی از معضلاتی ست که بعد از عمل لیزر پروستات گریبان شما را می گیرد. هرچه اندازه ی پروستات بیشتر باشد، روزهای درمان و بهبودی بیشتر طول می کشد. این مدت زمان برای افراد مختلف از یک هفته تا چند ماه به طول می انجامد. ممکن است در این مدت سوزشی در نوک الت تناسلی مخصوصا زمان پایان ادرار حس کنید. این امر بعد از عمل طبیعی می باشد. در این زمان ممکن است شما توانایی کنترل بر ادرار را از دست بدهید اما نگران نباشید، پس از گذشت مدتی این مشکل نیز حل می شود.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  ارتباط بین اضطراب و اختلال نعوظ را بیشتر بشناسیم

توصیه های پزشکی

جراحی لیزر پروستات

جراحی لیزر پروستات

پس از انجام عمل لیزر پروستات و بعد از ترخیص از بیمارستان سعی کنید در منزل اشیا سنگین بلند نکنید تا زمانی که به روال عادی زندگی برگردید. امکان دارد نیاز باشد تا مدت یک الی دو هفته از داشتن رابطه ی جنسی اجتناب کنید. انزال سبب خونریزی و درد در ناحیه تناسلی شما می شود. در صورت نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک یا هر داروی دیگری دوره مصرف آن را کامل کنید تا دوره ی بهبود کوتاه تر و سریع تر سپری شود.

سخن آخر

در زمانی که حس کردید پروستات در حال رشد است حتما به پزشک مراجعه کنید تا در صورت لزوم سریعا عمل جراحی انجام شود. در عمل لیزر پروستات ممکن است تمام بافت پروستات برداشته نشود یا اینکه دوباره رشد کند.

3/5 (1 نظر)