راهنمای انجام رابطه جنسی در سالمندان

رابطه جنسی می‌تواند یک تجربه عاطفی قدرتمند و یک ابزار عالی برای بهبود سلامت باشد و مطمئناً تنها برای افراد جوان نیست، بلکه انجام رابطه جنسی در سالمندان هم می‌تواند کیفیت بالایی داشته باشد. رابطه جنسی در سن بالاتر از ۵۰ سال با چالش‌های مختلفی مانند اختلال نعوظ همراه است و ممکن است تمایل طرفین برای رابطه جنسی کمتر از قبل باشد. اما این مشکلات نه تنها غیر قابل تحمل نیست، بلکه با درک بهتر و ذهنیت باز می‌توان از زندگی جنسی به شکل فیزیکی و عاطفی لذت برد. بررسی انجام رابطه جنسی در سالمندان و همچنین نکاتی برای بالا بردن کیفیت آن مواردی هستند که در این مطلب به آنها خواهیم پرداخت و به بررسی چالش‌های مختلف در این زمینه می‌پردازیم.

انجام رابطه جنسی در سالمندان بدون هیچ محدودیتی

 لازمه اول و اصلی رابطه جنسی، وجود صمیمیت و احساس تمایل در دو طرف است. مطالعات علمی نشان می‌دهد که بدون توجه به جنسیت و سن و سال، افراد تا زمانی که احساس صمیمیت داشته باشند می‌توانند از رابطه جنسی لذت ببرند. بنابراین دو طرف ممکن است ۷۰ یا ۸۰ سال سن داشته باشند یا یک زوج جوان بین ۲۰ تا ۳۰ سال باشند. حتی تجربه نشان داده که رابطه جنسی در برخی از افراد سالمند کیفیت بسیار بهتری نسبت به افراد جوان دارد.

اصول افراد سالمند اعتماد به نفس بالا و خود آگاهی بیشتری دارند و آرمان‌های غیر واقعی جوانان و تعصبات نامناسب آنها را تجربه کرده اند. این افراد می‌توانند سرعت خود را در رابطه جنسی کنترل کنند و از انجام کارهای مختلف لذت ببرند. این فرصت برای زوج‌های سالمند وجود دارد که از زمان آزاد خود به اندازه کافی لذت ببرند و خود را به طور کامل در اختیار یکدیگر قرار دهید. مسئله انجام رابطه جنسی در سالمندان نمی‌تواند فقط محدود به وضعیت فیزیکی آنها باشد. بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که معاشقه جنسی و رفتارهایی بدون دخول آلت تناسلی هم برای این افراد لذت بخش است و فقط باید احساس جنسی و عاطفی کافی داشته باشند.

مزایای رابطه جنسی در سالمندان

اصولاً زمانی که افراد به سن‌های بالا می‌رسند، راهکارهای زیادی برای ایجاد شادی بین طرفین و سرگرمی برای آنها وجود ندارد. در این مواقع روابط شخصی می‌تواند تا حدود زیادی زندگی آنها را تحت تأثیر قرار دهد. یکی از این موارد، رابطه جنسی است که به شکل‌های زیر می‌تواند زندگی آنها را تحت تأثیر قرار دهد:

  • بهبود سلامت جسمی و روانی: رابطه جنسی می‌تواند چربی بدن را بسوزاند، اندورفین آزاد کند و باعث کاهش اضطراب شود.
  • افزایش طول عمر: این مزیت از طریق بهبود وضعیت سلامتی فرد و ایجاد یک زندگی جنسی خوب به وجود می‌آید.
  • رابطه جنسی با کیفیت: این مزیت از طریق نزدیک بودن عمیق‌ترین رابطه بین طرفین ایجاد می‌شود.
  • پناه بردن به رابطه جنسی: رابطه جنسی می‌تواند این فرصت را به شما دهد که از بسیاری از واقعیت‌های تلخ و خشن زندگی دوری کنید.

آنچه که هستید را بپذیرید و آن را جشن بگیرید

 طبیعتا رابطه جنسی در سالمندان ممکن است به کیفیت آن در دوران جوانی نباشد، اما هیچ لزومی وجود ندارد که لذت بخش هم نباشد. حتی در برخی موارد می‌بینیم که این رابطه جنسی لذت بخش تر از قبل است. اما برای غلبه بر مشکلات اعتماد به نفس و برگرداندن هویت قدیمی خود باید راهکارهای زیر را بخاطر داشته باشید:

  • استفاده از مزایای تجربه: استقلال و اعتماد به نفس چیزیست که با مرور زمان و با بالا رفتن سن بین شما و همسرتان به وجود می‌آید. مهم نیست که سن شما بین ۶۲ یا ۷۲ سالگی باشد، بلکه نکته‌ای که اهمیت دارد این است که شما درباره خودتان و آنچه که باعث هیجان شما می‌شود اطلاعات دارید و راه‌های کنترل آن را می دانید.
  • به جلو نگاه کنید: این یک واقعیت است که شما نباید انتظار رابطه جنسی مثل دوران جوانی خود را داشته باشید. اگرچه ممکن است عملکرد شما به دلیل ضعیف شدن برخی ماهیچه‌ها و قسمت‌های جنسی بدن ضعیف شده باشد، اما لذت بردن چیزی نیست که شما فقط آن را به سن جوانی و نوجوانی ربط دهید. بهتر است با نگرش مثبت و ذهن باز مسیر رابطه جنسی خود را ببینید و از آن لذت ببرید.
رابطه جنسی در سالمندان

رابطه جنسی در سالمندان

  • عشق بورزید و قدردانی کنید: به طور طبیعی، بدن شما با توجه به بالا رفتن سن شما تغییر می‌کند و این باعث می‌شود که شما متفاوت‌تر از دوران جوانی خود باشید. اما اگر این تغییرات را طبیعی بدانید و سر خود را بالا نگه دارید، مطمئناً احساس راحت‌تری خواهید داشت و این اعتماد به نفس و صداقت را در شما به وجود می‌آورد. به همین راحتی می‌توان رابطه جنسی در سالمندان را تحت کنترل قرار داد.
این مطلب را نیز از دست ندهید:  ناتوانی جنسی و درمان آن چیست؟

با شریک زندگی خود در ارتباط باشید

 همانطور که بدن و احساسات شما با بالا رفتن سن تغییر می‌کنند، طبیعتاً شما هم باید احساسات خود را نسبت به همسرتان تغییر دهید. این موضوع بسیار مهم است که افکار مختلفی مانند ترس و خواسته‌های خود را با همسرتان در میان بگذارید و همسرتان را تشویق کنید که به طور کامل با هم در ارتباط باشید. وجود ارتباط باعث می‌شود که هر دو شما به یکدیگر نزدیک‌تر شوید و از رابطه جنسی خود لذت ببرید.

رابطه جنسی در سالمندان تا حدود زیادی تحت تأثیر رابطه دو طرف قرار دارد. شاید صحبت کردن و کنجکاوی کردن در مورد رابطه جنسی برای برخی از افراد سخت باشد، اما زمانی که به سن بالاتر می‌رسید فرصت خوبی است که در مورد آن گفت و گو کنید و استراتژی‌های مختلف را امتحان کنید. ما چند استراتژی به شما پیشنهاد می‌دهیم:

  • بازیگوش باشید: بازیگوش بودن و داشتن شیطنت در رابطه جنسی می‌تواند رابطه جنسی را برای دو طرف ساده‌تر کند. استفاده از طنز و شوخی‌های ملایم به جذابیت رابطه کمک می‌کند.
  • صادق باشید: صداقت باعث می‌شود که اعتماد بین دو طرف افزایش یابد و حتی باعث جذابیت هم می‌شود. اجازه دهید که شریک زندگیتان از وضعیت احساسی و رفتاری شما اطلاع داشته باشد و به داشتن رابطه جنسی با شما امیدوار باشد.
  • درباره ایده‌های جدید صحبت کنید: اگر می‌خواهید چیز جدیدی امتحان کنید، حتماً با همسرتان در مورد آن بحث کنید و به ایده‌های جذاب رسید. رابطه جنسی در سالمندان تا حدود زیادی به زمان طولانی‌تر و خلاقیت‌ها و اشتیاق هر دو طرف بستگی دارد.
  • مدرن باشید: شما متعلق به نسل‌های قبلی هستید و نیازی نیست که همان روش مربوط به ۲۰ یا ۵۰ سال قبل را انجام دهید. شما در حال حاضر زندگی می‌کنید و می‌توانید رابطه جنسی داشته باشد. روش‌های جدید و دوست داشتنی در رابطه جنسی را پیدا کنید و آنها را با کمک هم اجرا کنید.
رابطه جنسی در سالمندان

رابطه جنسی در سالمندان

تمرکز بر روی صمیمیت و لمس جسمی

 یک زندگی جنسی خوب، در هر سنی، مواردی بیش از دخول آلت تناسلی است. این وضعیت در مورد رابطه جنسی در سالمندان هم وجود دارد و صمیمیت و لمس می‌تواند دو طرف رابطه را از لذت آن بهره‌مند کند. کسانی که مشکلات بهداشتی یا ناتوانی جنسی دارند، می‌توانند صمیمیت بیشتری بین دو طرف ایجاد کنند و از لحاظ جسمی استفاده می‌کنند. شاید زمان آن فرا رسیده که از واژه «باید» فاصله بگیرید و به جای آن به احساسات و لمس یکدیگر بپردازید.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  عوارض جلوگیری از انزال و خروج منی

خوشبختانه افراد سالمند زمان زیادی برای باهم بودن دارند و وقت آزاد آنها بیشتر است. این یعنی بهانه بهتری برای ایجاد صمیمیت و معاشقه در اختیار دارند. به همین دلیل انتظار می‌رود که سالمندان هم در رابطه جنسی خود موفق باشند. برای این مورد می‌توانید از پیشنهادات زیر استفاده کنید:

  • جذابیت ایجاد کنید: دادن یک شام عاشقانه یا یک صبحانه می‌تواند شروع عشق بازی شما باشد. استفاده از ادبیات و شعرهای عاشقانه و حتی استفاده از شعرهای جنسی می‌تواند به شما کمک کند. داشتن یک تجربه چند ساعت با یکدیگر، البته نه از نوع جنسی، یک راه قدرتمند برای ایجاد ارتباط نزدیک است.
  • خجالت نکشید: دستان همسر خود را بگیرید و او را لمس کنید و او را هم تشویق کنید که شما را لمس کند. با شریک زندگی خود درباره آنچه که دوست دارید صحبت کنید و ایده‌های خود را درباره تجربیات جنسی جدید که می‌توانید با هم داشته باشید به اشتراک بگذارید.
  • خونسرد و آرام باشید: شرایطی به وجود بیاورید که تو هر دو طرف آرام و خونسرد باشند. سعی کنید با هم ماساژ دهید و یا حتی با هم حمام بروید. استراحت باعث افزایش اعتماد به نفس و آرامش هر دو طرف می‌شود و حتی به درمان اختلال نعوظ و خشکی واژن کمک می‌کند.

تعریف خود را از رابطه جنسی تغییر دهید

زمانی که به سن و رابطه جنسی در سالمندان ایجاد می‌شود، طبیعتاً تعریف ما نسبت به جوانان تغییراتی باید داشته باشد. در حقیقت سالمندان باید شرایط و ایده‌هایی را انتخاب کنند که هم از لحاظ راحتی و هم از لحاظ عملکرد با شریک زندگی آنها شباهت داشته باشد.

این فقط در مورد مقاربت و رابطه جنسی نیست و می‌تواند مواردی مانند لذت عاطفی، لذت گرایی و لذت در رابطه جنسی را هم شامل شود. دست زدن، بوسیدن و سایر روش‌های تماس جنسی می‌تواند به همان اندازه‌ای برای شما و همسرتان لذت باشد که در دوران نوجوانی از دخول به دست می‌آورید.

تغییرات طبیعی هستند. همانطور که سن شما و شریک زندگیتون بالاتر می‌رود، توانایی‌هایتان هم با توجه به نیازهای جنسی تغییر می‌کند. این موضوع شما را به عنوان افراد سالمند برای لذت بردن از تماس جنسی و صمیمیت تحت تأثیر قرار می‌دهد. حتی ممکن است مجبور شوید که از مقاربت و دخول در رابطه جنسی دوری کنید و بیشتر به عشق بازی و لمس اندام‌های جنسی بپردازید.

رابطه جنسی در سالمندان

رابطه جنسی در سالمندان

چیزی را پیدا کنید که برای شما مناسب است

طبیعتاً رابطه جنسی در سالمندان نمی‌تواند به اندازه انجام رابطه جنسی در جوانان راحت باشد، اما این بدین معنا نیست که شما از فعالیت‌هایی که برای شما لذت بخش است چشم پوشی کنید و حتی احساس نزدیکی به شریک زندگی خود را از دست بدهید. به خاطر داشته باشید که این به خاطر دخول یا هر روش دیگری نیست، بلکه محدودیت‌هایی است که شما نسبت به دوران جوانی خود تجربه می‌کنید. کلید موفقیت در زندگی جنسی و در رابطه جنسی در سالمندان این است که سن را به عنوان یک عامل تاثیرگذار بپذیرند و در جریان آن به دنبال ایده‌هایی باشند که برای آنها مناسب‌تر است.

 در این مورد می‌توانید به سراغ راهکارهای مختلف بروید:

  • روش‌های مختلف را آزمایش کنید: خوشبختانه هم زمان کافی و هم فرصت کافی برای امتحان کردن پوزیشن های جنسی مختلف را دارید که هم برای شما راحت و هم لذت بخش باشد. در مردان معمولاً مشکل اختلال نعوظ وجود دارد و در زنان مسئله روانکاری. پس باید در این مورد به یک جمع‌بندی دونفره برسید.
  • معنی رابطه جنسی را گسترش دهید: اصولاً رابطه جنسی در سالمندان به دخول محدود نمی‌شود و راهکارهای دیگری مانند لمس ملایم، بوسیدن، ماساژ عاطفی همه راهکارهایی که باعث ایجاد احساسات می‌شود هم در آن دخیل هستند. این شما به عنوان دو طرف رابطه جنسی هستید که بهترین گزینه را انتخاب کنید.
  • روال قبلی خود را تغییر دهید: تغییرات ساده و خلاقانه می‌تواند زندگی جنسی شما را بهبود ببخشد. زمانی که احساس می‌کنید انرژی بیشتری دارید، زمان مناسبی برای رابطه جنسی است. به عنوان مثال می‌توانید صبح‌ها را برای رابطه جنسی انتخاب کنید، زیرا در شب انرژی خود را از دست داده‌اید.
  • سعی کنید پیش درآمد داشته باشید: از آنجا که رابطه جنسی برای شما و شریک زندگی‌تان بیشتر طول می‌کشد، می‌توانید وقت بیشتری برای ایجاد یک صحنه عاشقانه یا ایجاد یک شام عاشقانه فراهم ببینید و کار خود را از لمس و بوسیدن زیاد شروع کنید.
  • سرگرمی ایجاد کنید: این یکی از مشکلات رابطه جنسی در سالمندان است که معمولاً تکراری می‌شود. شما می‌توانید راهکارهای جدید و مدرن که قبلاً امتحان نکرده‌اید را در رابطه جنسی خود به کار ببرید. فقط باید به این نکته توجه کنید که هم از لحاظ جسمانی و هم از لحاظ روحی برای دو طرف مناسب باشد.
رابطه جنسی در سالمندان

رابطه جنسی در سالمندان

توقف رابطه جنسی خود را از بین ببرید

 متاسفانه یکی از مشکلاتی که در مورد رابطه جنسی در سالمندان وجود دارد این است که به دلیل مشکلات عاطفی یا پزشکی، به طور کلی زندگی جنسی خود را رها می‌کنند. اما زوج‌ها باید توجه داشته باشند که این مسائل نباید دائمی باشد و بعد از گذشت زمان مشخصی دوباره جریان داشته باشد. از آنجایی که رابطه جنسی هم به جسم و هم به ذهن فرد وابسته است، حفظ سلامت هر دو مورد اهمیت ویژه‌ای دارد.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  انواع مختلف ناتوانی جنسی که مردان ممکن است با آن روبرو شوند

به خاطر داشته باشید که مسیر رضایت جنسی شما که تحت تأثیر سن قرار می‌گیرد، همیشه صاف نیست. به عنوان کسی که درگیر این مشکلات است باید به دنبال پیدا کردن راه حل باشیم. برخی از مواردی که باعث توقف رابطه جنسی در سالمندان می‌شوند عبارتند از:

  • موانع احساسی: استرس، اضطراب و افسردگی می‌تواند علاقه شما به رابطه جنسی و توانایی شما برای تحریک شدن را تحت تأثیر قرار دهد. تغییرات روانشناختی حتی ممکن است با توانایی شما برای ارتباط احساسی با شریک زندگی تداخل داشته باشد.
  • تصویر و ظاهر بدن: متاسفانه پیریبا تغییر ظاهر بدن مانند چروکهای صورت و جمع شدن پوست بدن همراه است. این موضوع باعث می‌شود که احساس شریک جنسی کمتر شده و تمایل آنها به ایجاد رابطه جنسی از بین برود.
  • عزت نفس پایین: تغییرات در محل کار، بازنشستگی، و یا سایر تغییرات عمده زندگی شما ممکن است احساس شما را به طور موقت تغییر دهد و عزت نفس خود را از دست دهید. این امر می‌تواند عزت نفس شما را تضعیف کند و باعث شود که دیگران را جذاب ندانید.
  • نگرانی در مورد عملکرد جنسی: این یکی دیگر از مشکلات رابطه جنسی در سالمندان است که از عملکرد جنسی خود نگران هستند مشکلاتی مانند اختلال نعوظ یا عدم تحریک یا ارگاسم بهانه قرار داده و تمایلی به ایجاد رابطه جنسی ندارند.
  • برقراری ارتباط: مسائل خانوادگی و شرایط فیزیکی و احساسی باعث ایجاد اضطراب و ترس در افراد سالمند می‌شود و پیشروی آن باعث می‌شود که نباید در رابطه جنسی آنها کاهش یابد.
رابطه جنسی در سالمندان

رابطه جنسی در سالمندان

نتیجه گیری

 به خاطر داشته باشید که هر چیزی که سلامت کلی فرد را تحت تأثیر قرار دهد، می‌تواند بر رابطه جنسی در سالمندان تأثیر بگذارد. شرایط پزشکی خاص مانند بیماری‌هایی مثل نارسایی سیستم قلبی عروقی، فشار خون بالا، دیابت، مشکلات هورمونی، افسردگی و یا اضطراب می‌توانند بر ریسک و عملکرد جنسی تأثیر بگذارد. برخی از داروهای پزشکی هم ممکن است احساسات جنسیتی شما را تحت تأثیر قرار داده و باعث تضعیف آن شود.

 در کنار این مسائل، ضعیف شدن بدن و عکس العمل نامناسب آن باعث می‌شود که رابطه جنسی در سالمندان از لحاظ عملکرد کیفیت دوران جوانی و نوجوانی را نداشته باشد. این در حالی است که با رفتارهایی مانند بورس لمس احساسی می‌توان این کاستی‌ها را جبران کرد و از ایجاد رابطه جنسی لذت برد. برای برطرف کردن مشکلات رابطه جنسی در سالمندان و دریافت مشاوره در این زمینه می‌توانید با ما در تماس باشید.

5/5 (1 نظر)