يکی از اتفاقات رایج که در بین آقایان بسیار دیده می‌شود، نعوظ صبحگاهی بوده که در مردان جوان شایع‌تر است. گاهی اوقات برای مردان رخ می‌دهد که صبح با حالت بلند شدن آلت تناسلی خود از خواب بیدار می‌شوند. درصد زیادی از مردم بر این باور هستند که نعوظ صبحگاهی یک نشانه تحریک جنسی است؛ در صورتی که می‌تواند در اثر واکنش بدن فرد نسبت به چند اتفاق طبیعی باشد. نعوظ صبحگاهی چیست؟ چه چیزی باعث ایجاد نعوظ صبحگاهی می‌گردد؟ آیا نعوظ صبحگاهی همراه با درد است؟ آیا برای نعوظ صبحگاهی نیاز به مراجعه پزشک خواهد بود؟

نعوظ صبحگاهی چیست؟

نعوظ صبحگاهی یا توماسنس آلت تناسلی آقایان در هنگام خواب با نام علمی (NPT) یک اتفاق بسیار عادی در مردان است که منجر به بزرگ شدن آلت تناسلی آن‌ها بعد از بیدار شدن از خواب می‌شود. به‌طور دقیق‌تر می‌توان بیان کرد نعوظ صبحگاهی به ‌علت تحریک جنسی یا داشتن افکار رابطه جنسی در ذهن نیست؛ بلکه به‌ دلیل عملکرد کاملا طبیعی سیستم تولید مثل مردان رخ می‌دهد. زمانی که نعوظ صبحگاهی صورت می‌گیرد، نشانه‌دهنده سلامت خون‌رسانی و اعصاب آلت‌ تناسلی آقایان است. به صورت کلی نعوظ صبحگاهی تقریبا هر روز صبح برای مردان اتفاق می‌افتد با این تفاوت که در مردان جوان بیشتر دیده می‌شود. ناگفته نماند که در تمامی مردان این اتفاق رخ می‌دهد؛ اما بسته به سن و سال بوده و هر چه کم سن‌تر باشند این اتفاق بیشتر رخ خواهد داد.

عدم نعوظ صبحگاهی نشانه بیماری است؟

عدم نعوظ صبحگاهی نشانه بیماری است؟

عدم نعوظ صبحگاهی نشانه بیماری است؟

اگر به صورت مرتب و منظم یک مرد دچار نعوظ صبحگاهی نگردد یکی از نشانه‌های بیماری اختلال نعوظ است. همچنین می‌تواند نشانه‌های مشکلات خون‌رسانی به اندام تولید مثل مردان، مشکل حفظ و ایجاد نعوظ در آن‌ها باشد. از سری عواملی که می‌توانند در نعوظ صبحگاهی اثرگذار باشند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم تعادل هورمونی
  • کاهش تستوسترون
  • نداشتن خواب کافی و باکیفیت
  • کهولت سن
  • تغذیه غذایی ناسالم

هر کدام از موارد بالا می‌توانند در ایجاد نعوظ و تعداد دفعاتی که اتفاق می‌افتد، موثر واقع گردند.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  آیا استرس می ‌تواند روی ناباروری مؤثر باشد؟

چه افرادی ممکن است اختلال نعوظ صبحگاهی را بیشتر تجربه کنند؟

هنگامی که به ‌همراه نعوظ صبحگاهی از خواب بیدار می‌شوید، یکی از نشانه‌های سلامت گردش خون و سلامت عصب‌های موجود در آلت ‌تناسلی شما است. در بعضی از افراد ممکن است اختلال نعوظ صبحگاهی دیده شود که این افراد مشکلاتی از جمله موارد زیر را خواهند داشت:

  • اضافه وزن و چاقی
  • فشار خون بالا
  • بالا بودن سطح کلسترول
  • مبتلا به دیابت
  • داشتن افسردگی
  • برخی معلولیت‌های جسمی
  • مصرف برخی از داروها مانند مسکن‌ها و داروهای ضدافسردگی
  • افزایش سن و رفتن به سمت پیری

علت ایجاد نعوظ صبحگاهی

علت ایجاد نعوظ صبحگاهی

علت ایجاد نعوظ صبحگاهی

چندین عامل می‌توانند در ایجاد نعوظ صبحگاهی اثرگذار باشند. همچنین در رابطه با نعوظ صبحگاهی مردان چندین نظریه وجود دارند؛ اما هیچ کدام از آن‌ها با شواهد پزشکی اثبات نشده‌اند. این نظریه‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

تحریک جسمی یا فیزیکی

هنگامی که چشمان شما بسته است؛ اما اتفاقاتی که اطراف شما رخ می‌دهد را متوجه می‌شوید و به‌طور ناخواسته آلت‌ تناسلی خود را لمس می‌کنید یا شریک جنسی شما آن را لمس می‌کند، ممکن است به‌طور مستقیم دچار نعوظ شوید؛ زیرا بدن شما این تحریک را احساس کرده و نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد.

تغییرات هورمونی

صبح، هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید، میزان تستوسترون شما در بیشترین حالت ممکن قرار دارد. این هورمون به‌ محض بیدار شدن شما به بالاترین سطح خود می‌رسد. افزایش تستوسترون به تنهایی بدون تحریک جنسی می‌تواند موجب نعوظ آلت ‌تناسلی گردد. مردان در سن ۴۰ الی ۵۰ سالگی سطح تستوسترون که در بدنشان ترشح می‌شود، کاهش خواهد یافت. با کاهش این هورمون دفعات ایجاد نعوظ صبحگاهی نیز کاهش می‌یابد.

آرامش مغزی

هنگامی که فرد بیدار است هورمون‌هایی برای دفع نعوظ تولید می‌کند. به ‌همین علت زمانی که به خواب می‌رود، درصد ترشح این هورمون‌ها کاهش می‌یابد و اگر در کنار آن تحریک فیزیکی و ترشح تستوسترون را در نظر داشته باشید، باعث ایجاد نعوظ صبحگاهی خواهد شد.

کاهش نوراپی نفرین

یک ماده شیمیایی که مسئولیت حفظ آرامش آلت تناسلی را برعهده دارد، نوراپی نفرین است. ترشح این ماده هنگام خواب کاهش می‌یابد و اجازه می‌دهد مکانیسم‌های تحریک جنسی افزایش یابند و نعوظ صورت گیرد.

تحریک ذهنی

در هنگام خواب مقدار زیادی هورمون گلوکوکورتیکوئید و کورتیزول تولید می‌شوند که بر سیستم ایمنی فرد برای حفظ نعوظ اثر منفی می‌گذارند. با این وجود بدن در هنگام خواب توانایی تولید تستوسترون بیشتری را دارد که باعث ایجاد نعوظ می‌شود و خود یکی از دلایل تحریک ذهنی فرد است.

چه افرادی نعوظ صبحگاهی را تجربه می کنند؟

چه افرادی نعوظ صبحگاهی را تجربه می کنند؟

چه افرادی نعوظ صبحگاهی را تجربه می کنند؟

آقایان در تمام سنین می‌توانند NPT را تجربه کنند؛ همچنین بروز نعوظ در هر سنی یک اتفاق طبیعی به حساب می‌آید. پسران جوان ممکن است از سن ۶ تا ۸ سالگی این اتفاق را تجربه کنند و با افزایش سن و نزدیک شدن به دوره میانسالی و پیری تعداد دفعات نعوظ در آن‌ها کاهش می‌یابد. جالب است بدانید که مردان در طول شب گاهی ۳ الی ۵ بار نعوظ را تجربه می‌نمایند. نعوظ بدون آن‌که به افکار و خواب شما مربوط باشد می‌تواند تا ۳۰ دقیقه ادامه داشته باشد. همچنین برخی از مردان تا ۲ ساعت نیز نعوظ را تجربه خواهند کرد؛ اما در درصد بالایی از مردان بعد از بیدار شدن، چند دقیقه حالت نعوظ وجود داشته و سپس از بین می‌رود.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  اختلال نعوظ در مردان دیابتی

آیا بانوان نیز دچار نعوظ می شوند؟

بله، بانوان نیز دچار نعوظ می‌شوند؛ اما این حالت به اندازه نعوظ در مردان احساس نمی‌شود. در هنگام خواب کلیتوریس بانوان دچار پرخونی شده و نعوظ صورت می‌گیرد. در بانوان نیز مانند مردان چند دقیقه بعد از بیدار شدن این حالت از بین می‌رود. ناگفته نماند نعوظ در مردان بیشتر احساس خواهد شد که علت اصلی آن شکل فیزیکی متفاوت اندام جنسی زن و مرد است.

مواقع ضروری مراجعه به پزشک برای نعوظ صبحگاهی

مردانی که دچار نعوظ صبحگاهی می‌شوند، یعنی از سلامت بالایی برخوردار هستند و نیازی نیست برای آن به پزشک مراجعه کنند. اما در صورتی که از دو مورد زیر رنج می‌برند باید به پزشک مراجعه نمایند.

  • نعوظ صبحگاهی را دیگر تجربه نمی‌کنید

اگر شما نعوظ صبحگاهی را تجربه می‌کردید؛ ولی مدتی است که دیگر آن را تجربه نمی‌کنید، لازم است که هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه نمایید. اگرچه کم شدن نعوظ با افزایش سن یک امر طبیعی است؛ اما در صورتی که ناخودآگاه کاملا قطع شود باید به پزشک مراجعه کرد.

  • تجربه نعوظ به همراه درد
تجربه نعوظ به همراه درد

تجربه نعوظ به همراه درد

اکثر نعوظ‌های صبحگاهی بعد از گذشت ۳۰ دقیقه از خواب برطرف خواهند شد؛ اما در صورتی که نعوظ شما به ‌همراه درد باشد و مدت طولانی ادامه پیدا کند، باید به پزشک مراجعه کنید. برای آن‌که متوجه شوید تعداد و میزان نعوظ شما به اندازه کافی است یا خیر؛ باید در رابطه با آن با پزشک مربوطه خود صحبت کنید تا اطمینان کاملی به دست آورید.

نعوظ صبحگاهی در سنین مختلف

باید گفت مردان در سنین مختلف نعوظ را تجربه می‌کنند، از کودکی تا دوران پیری این اتفاق رخ می‌دهد. به‌طور معمول افرادی که سطح تستوسترون بالاتری دارند به ‌میزان بیشتری نعوظ را تجربه خواهند کرد. اوج بلوغ جنسی زمانی رخ می‌دهد که آقايان در اواخر نوجوانی تا پایان ۳۰ سالگی خود قرار دارند که این دوران با سطح تستوسترون بالا همراه است و برای افراد در این سن داشتن نعوظ صبحگاهی به صورت چندبار در شب یک اتفاق کاملا طبیعی است و جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.

نعوظ صبحگاهی در سنین مختلف

نعوظ صبحگاهی در سنین مختلف

مردان با نزدیک شدن به سن ۴۰ و ۵۰ سالگی میزان دفعات تجربه نعوظ صبحگاهی آن‌ها کاهش می‌یابد و یکی از علت‌های آن کاهش سطح تستوسترون است. ناگفته نماند کاهش نعوظ باید به صورت تدریجی باشد و یک‌باره کاهش پیدا نکند؛ زیرا با افزایش سن کاهش سطح تستوسترون و در نتیجه کاهش نعوظ امری طبیعی است‌.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  انواع مختلف ناتوانی جنسی که مردان ممکن است با آن روبرو شوند

کاهش پیدا کردن نعوظ نشانه چیست؟

افرادی که دچار عدم تعادل هورمونی می‌شوند، به خصوص زمانی که بیضه‌ها و آلت ‌تناسلی تحت ‌تاثیر قرار می‌گیرند، در نتیجه شاهد کاهش نعوظ صبحگاهی خواهند بود. به ‌همین علت یکی از موارد مهم برای رخ دادن نعوظ صبحگاهی، داشتن سلامت اندام جنسی است. براساس یک مطالعه مردانی که به هیپوگنادیسم مبتلا می‌گردند، بعد از طی کردن درمان با افزایش نعوظ صبحگاهی آلت ‌تناسلی روبه‌رو خواهند شد‌.

به چه علت نعوظ در خواب رخ می دهد؟

به چه علت نعوظ در خواب رخ می دهد؟

به چه علت نعوظ در خواب رخ می دهد؟

اگر شما به‌ صورت مرتب دچار نعوظ شوید، یکی از نشانه‌های سلامت جسمی شما است. یک مرد می‌تواند در طول شب ۳ الی ۵ بار دچار نعوظ گردد که پزشکان از آن با تورم شبانه آلت ‌تناسلی مردان یاد می‌کنند. هنگامی که شما خواب هستید، سیستم پاراسمپاتیک افزایش می‌یابد و همین عامل سبب کاهش ضربان قلب می‌گردد و عضلات شل خواهند شد. در نتیجه حالت رویایی بیشتری پیدا می‌کنید و بیشتر دچار نعوظ می‌شوید. علت اصلی نعوظ هنوز به‌ صورت قطعی تشخیص داده نشده است؛ اما پزشکان بر این باورند هنگامی که نعوظ رخ می‌دهد یعنی سیستم بدنی شما سالم است و همه چیز خوب پیش می‌رود‌.

آیا افرادی که پیر می شوند دیگر نعوظ را تجربه نمی کنند؟

این‌که مردان در دوران پیری دیگر نعوظ را تجربه نمی‌کنند یک باور غلط است. زیرا مردان در هر سنی نعوظ را تجربه خواهند کرد؛ اما با افزایش سن، میزان و دفعات آن کاهش می‌یابند. طبق تحقیقات صورت گرفته مردان تا سن ۶۰ الی ۷۰ سالگی توانایی تجربه نعوظ را خواهند داشت؛ اما هر چه از جوانی به پیری نزدیک‌تر می‌شوند این اتفاق کمتر رخ داده و علت اصلی آن نیز کاهش سطح تستوسترون است.

 

همچنین مطالعه مقالات زیر را نیز به شما پیشنهاد میکنیم:

 

0/5 (0 نظر)