این مسئله جنسی، بسیار متداول­تر از چیزی است که شما فکر می­کنید. بنابراین بهتر است درباره عوامل زودانزالی و نحوه درمان آن بیشتر بیاموزید. آیا شما هم با زودانزالی مواجه هستید؟ خبر خوب اینکه شما تنها نیستید. براساس مطالعات، در حدود 20 تا 30 درصد مردان زودانزالی را تجربه می­کنند و این مسئله جنسی شرم­آور مردان را در هر سنی می­تواند تحت تأثیر قرار دهد.

یک متخصص اورولوژی و دانشیار جراحی اذعان داشته که زودانزالی از آنچه اغلب مردم تصور می­کنند بسیار شایع­تر است. این مسئله می­تواند اضطراب، مشکلات عاطفی و روانی و همچنین عدم اعتماد به نفس را به همراه داشته باشد.

البته این بدیهی است که حرف زدن درباره این مشکل با شریک زندگی خود یا حتی پزشک کمی دشوار است، اما کلید غلبه بر زودانزالی در حقیقت صحبت درباره آن است. به خواندن ادامه دهید تا دریابید که زودانزالی چیست و راه­های درمان آن را پیدا کنید.

زودانزالی چیست؟

به زبان ساده، زودانزالی یا انزال زودرس زمانی اتفاق می­افتد که مرد کنترلی بر انزال ندارد. این عدم کنترل بر انزال باعث می­شود که انزال اغلب زودتر از آن چه مرد یا شریک زندگی او بخواهد اتفاق بیفتد و در نتیجه، او و شریک زندگی­اش از نظر جنسی رضایت خاطر نخواهند داشت. زودانزالی در مدت زمان اندکی مانند 30 ثانیه تا یک دقیقه رخ دهد و حتی امکان دارد این اتفاق قبل از دخول به وجود آید. برخلاف تصویرهای خیالی که در فیلم­های مستهجن نشان داده می­شود، میانگین مدت زمان مورد نیاز برای انزال مرد در هنگام مقاربت، در حدود چهار تا پنج دقیقه می­باشد.

 

زودانزالی ممکن است همراه با اختلال نعوظ (ED) رخ دهد، البته این امر همیشگی نیست. اختلال نعوظ امکان دارد در هر سنی برای مردان اتفاق بیفتد، اما مسئله زودانزالی معمولا برای مردان جوان­تر به وجود می آید. گاهی اوقات [آلت تناسلی مرد] تنها زمانی که سست می­شود، به انزال می­رسد.

بعضی از مردان از زمان اولین تجربه جنسی خود (برای مادام العمر) دچار زودانزالی می­شوند، در حالی که در برخی دیگر از مردان این مسئله پس از یک دوره فعالیت جنسی عادی (اکتسابی) ایجاد می­شود.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  ناتوانی جنسی در مردان و زنان

البته از دست دادن کنترل بر انزال برای گاهی اوقات یک امر طبیعی است. تنها در زمانی می­توان گفت مردی مشکل زودانزالی دارد که این مسئله به تکرار اتفاق بیفتد. اغلب مردان گاهی زودتر از آنچه دوست دارند به ارگاسم می­رسند. از دست دادن گاه به گاه کنترل بر انزال به این معنا نیست که مرد مشکل جنسی دارد.

تا زمانی که این موضوع به ندرت رخ می­دهد، جای نگرانی نیست. با این حال، اگر شما یکی از حالات زیر را تجربه می­کنید ممکن است با زودانزالی رو به رو باشید:

  • همیشه در عرض یک دقیقه از دخول، انزال می­شوید.
  • قادر به به تأخیر انداختن انزال در طی مقاربت یا تقریباً در تمام مدت زمان نیستید.
  • احساس پریشانی و ناامیدی می­کنید و در نتیجه تمایلی به روابط جنسی ندارید.

دو عامل روانی و بیولوژیکی می­توانند در زودانزالی نقش داشته باشند. با وجود اینکه بسیاری از آقایان از صحبت کردن درباره این مشکل احساس شرمندگی و خجالت می­کنند، اما زودانزالی یک بیماری شایع و خوشبختانه قابل درمان است. داروها، مشاوره و تکنیک­های جنسی که باعث تاخیر در به انزال رسیدن می­شوند، یا ترکیبی از این روش­ها می­تواند به بهبود رابطه جنسی شما و شریک زندگی­تان کمک کند.

زودانزالی

زودانزالی

چه عواملی باعث زودانزالی می­شوند؟

در گذشته تصور می­شد که علت زودانزالی کاملاً روانی است. با وجود اینکه علت دقیق زودانزالی هنوز ناشناخته است، اما اغلب ریشه در مسائل جسمی، روانی یا عاطفی دارد. با این حال، امروزه تصور می­شود که برخی از مردان (به خصوص آن دسته که دچار زودانزالی مادام­العمر هستند) دارای عدم تعادل شیمیایی در مراکز مغز، که مسئول کنترل این عملکرد هستند، می­باشند (این علت عصبی ­شناسی نامیده می­شود). این به نوبه خود می­تواند منجر به مشکلات روانی مرتبط مانند اضطراب عملکرد شود. پزشکان اکنون دریافته­اند که زودانزالی شامل تعامل پیچیده­ای از عوامل روانشناختی و بیولوژیکی است.

همچنین سایر عوامل عاطفی و روانی مانند استرس یا افسردگی نیز می­توانند در زودانزالی نقش داشته باشند.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  راهکارهای تشخیص زودانزالی و پیشنهاد درمان برای آن

زودانزالی در اثر عوامل زیر ممکن است ایجادشود:

  • افسردگی یا اضطراب
  • نگرانی از رد شدن توسط یک شریک جنسی
  • انتظار شکست
  • تجربه ­های ناگوار جنسی در دوران کودکی
  • تجربه زودهنگام جنسی
  • سوء استفاده جنسی
  • اعتقادات دینی
  • استرس
  • وجود مشکلات در رابطه
  • ضعف بدن
  • اختلال در نعوظ
  • سطح هورمون غیر طبیعی
  • التهاب و عفونت پروستات یا مجرای ادراری
  • صفات ارثی

راه­های درمان زودانزالی

اغلب پزشکان برای درمان زودانزالی مشاوره را توصیه می­کنند. این امر شامل روان درمانی و همچنین یادگیری راه­های برقراری ارتباط با شریک زندگی خود در مورد اختلال عملکرد جنسی است.

یک استراتژی مؤثر دیگر عشقبازی با شریک زندگی خود است و یا ایجاد تاخیر در انزال از طریق استمناء برای آموزش بدن است.  مثلا پیش از انزال در فعالیت­های جنسی، شما متوقف شوید و به ورزش یا چیز دیگری فکر کنید تا کمی آرام شوید. این روش به شما کمک می­کند تا بر بدن خود در زمان فعالیت­های جنسی تسلط یابید.

همچنین برای درمان زودانزالی گزینه ­های داروهایی نیز وجود دارد که برای درمان افسردگی از جمله Paxil (پاروکستین)، Zoloft (sertraline) و Prozac (fluoxetine) مورد استفاده قرار می­گیرد. گزینه دیگر استفاده از کرم­ های بی­ حس کننده مانند لیدوکائین یا Emla (لیدوکائین و پیلوکائین) است که به طور مستقیم روی دستگاه تناسلی استفاده می­شود تا به کنترل این موضوع کمک کند.

زودانزالی

زودانزالی

درمان زودانزالی بسته به علت و اینکه آیا شخص از ابتدا زودانزال بوده یا پس از مدتی این مسئله پیش آمده متفاوت خواهد بود. درمان شامل موارد زیر است:

  • تکنیک­های رفتاری – این روش شامل تکنیک “توقف و شروع” و تکنیک “فشار” است.
  • تکنیک “توقف و شروع” روشی برای یادگیری کنترل احساسات قبل از انزال است. ایده این تکنیک این است که بارها و بارها خود را به انزال نزدیک کنید، سپس متوقف شده و استراحت کنید. اگر این کار را به دفعات انجام دهید، شما یاد خواهید گرفت که “نقطه بازگشت” خود را تشخیص دهید.
  • تکنیک “فشار”، فشردن انتهای آلت تناسلی مرد قبل از انزال برای کاهش اشتیاق به انزال را شامل می­شود. این تمرینات می­تواند به تنهایی یا با همراهی همسر شما انجام شوند.
  • تمرینات کگل – این تمرینات برای تقویت انتهای لگن طراحی شده­اند. برای کنترل عضلات انتهایی لگن خود، در وسط ادرار کردن خود را متوقف سازید. البته این عملی است که ابتدا شما باید هنگام خالی بودن مثانه آن را تمرین کنید. ماهیچه ­ها را به شدت منقبض کنید و به مدت 10 ثانیه نگه دارید. از سه تا ده بار در روز این عمل را تکرار کنید.
  • روان درمانی و مشاوره – با راهنمایی یک متخصص درمانی جنسی باتجربه، هرگونه اضطراب اساسی در مورد رابطه جنسی قابل شناسایی و رهایی است.
  • کاهش احساس آلت تناسلی – شما می­توانید برای کاهش احساس آلت تناسلی از اسپری ­ها و کرم­ های بی­ حسی موضعی استفاده کنید. این اسپری ­ها و کرم­ های بی­ حسی موضعی باید 30 دقیقه قبل از مقاربت مورد استفاده قرار بگیرند. برای جلوگیری از جذب شدن این مواد توسط شریک زندگی­تان، این روش­های درمانی را همراه با کاندوم استفاده کنید. استفاده همزمان از دو کاندوم نیز ممکن است به کاهش احساس آلت تناسلی کمک کند.
  • SSRI­ها  و داروهای ضد افسردگی سه دوره­ ای – یک اثر جانبی استفاده از این داروها کند شدن انزال در زمان مصرف توسط مردان مبتلا به افسردگی است. این اثر جانبی ممکن است برای مردان با انزال زودرس مفید باشد و شما می­توانید با مشورت مشاور و پزشک­تان از این داروها استفاده کنید. مصرف SSRI­ها می­تواند عوارض جانبی دیگری مانند کاهش میل جنسی، حالت تهوع، تعریق، اختلال روده و خستگی را به همراه داشته باشد. فقط يك نوع SSRI (داپوكستين) به عنوان درماني براي زودانزالی تأييد شده است که باید قبل از مقاربت مورد استفاده قرار بگیرد.
  • اگر زودانزالی با اختلال نعوظ همراه باشد، درمان­های عملکرد نعوظ مانند مهار کننده­های PDE5 (ویاگرا، سیالیس، لویترا) می­توانند به کنترل یافتن مجدد بر انزال کمک کنند.
این مطلب را نیز از دست ندهید:  چه کسانی می توانند از دستگاه وکیوم آقایان استفاده کنند؟

این روش­های درمانی ممکن است در ترکیب های مختلف برای درمان انزال زودرس مورد استفاده قرار گیرد و به نوبه خود باعث افزایش عزت نفس و زندگی جنسی شما شود.

4/5 (2 نظر)