بیماری پیرونی نوعی اختلال در آلت تناسلی آقایان است که باعث درد و خمیدگی آلت تناسلی در هنگام نعوظ می شود. از نظر شکل و اندازه آلت ها متفاوت هستند. نعوظ خمیده لزوماً دلیلی برای نگرانی نیست. اما بیماری پیرونی در بعضی آقایان باعث خم شدن یا بروز درد قابل توجهی می شود.

اغلب مردان مبتلا به بیماری پیرونی همچنان می توانند رابطه جنسی برقرار کنند. اما وجود این مشکل برای بعضی از آنها می تواند دردناک باشد و باعث ایجاد اختلال در نعوظ گردد. این امر می تواند سبب ممانعت شما از برقراری رابطه جنسی شود یا ایجاد یا حفظ نعوظ (اختلال نعوظ) را دشوار کند. برای بسیاری از آقایان بیماری پیرونی، استرس و اضطراب را نیز به دنبال دارد. کوتاه شدن آلت تناسلی در اثر این بیماری یکی دیگر از نگرانی های شایع در این زمان است.

در موارد نادری، بیماری پیرونی خود به خود از بین می رود. اما در اغلب آقایان مبتلا به بیماری پیرونی، شرایط به همان صورت باقی می ماند یا حتی بدتر می شود. درمان فوری این بیماری پس از ایجاد و توسعه آن می تواند از بدتر شدن آن جلوگیری کند یا حتی موجب بهبود علائم آن شود. حتی اگر مدتی است که به این بیماری مبتلا هستید، شروع درمان می تواند به بهبود علائم آزار دهنده، مانند درد، انحنا و کوتاه شدن آلت تناسلی کمک کند. بسته به علائم، شما می توانید نیاز به مراقبت، معالجه پزشکی یا جراحی داشته باشید.

نشانه های بیماری پیرونی

علائم و نشانه های بیماری پیرونی ممکن است به تدریج ایجاد شود یا به طور ناگهانی و یک شبه بروز کند. در حالت معمول در آلت تناسلی شما نمی توانید وجود مشکلی را حس کنید اما در زمان نعوظ، پیرونی موجب انعطاف پذیری و درد یا خم شدن آلت تناسلی می شود. متداول ترین این علائم و نشانه ها عبارتند از:

  • بافت اسکار: بافت اسکار یا پلاک های بیماری پیرونی (با پلاک موجود در عروق خونی متفاوت است) مانند یک توده های صاف یا یک نواری از بافت سخت در زیر پوست آلت تناسلی احساس می شود.
  • خم شدگی قابل توجه آلت تناسلی: از دیگر نشانه های بیماری پیرونی خم شدگی به سمت بالا یا پایین و یا به طرفین آلت تناسلی می باشد.
  • مشکلاتی در هنگام نعوظ: بروز مشکل در ایجاد یا حفظ نعوظ (اختلال نعوظ) نیز می تواند از نشانه های بیماری پیرونی باشد. اما، اغلب مردان پیش از شروع علائم بیماری پیرونی، دچار اختلال نعوظ می شوند.
  • کوتاه شدن آلت تناسلی مرد: در موارد شدید بیماری پیرونی، پلاک ممکن است موجب تجمع کلسیم در آلت تناسلی شود و در نتیجه آلت تناسلی بسیار سخت و تقریباً شبیه استخوان شود. در این شرایط ممکن است مردان متوجه شوند که آلت تناسلی آنها کوتاه شده است.
  • درد: وجود بافت اسکار در آلت تناسلی ممکن است باعث ایجاد درد در آلت تناسلی در حالت عادی یا در هنگام نعوظ شود.
  • سایر ناهنجاری های آلت تناسلی: در برخی از مردان مبتلا به بیماری پیرونی، آلت تناسلی هنگام نعوظ ممکن است باریک، دارای تورفتگی و یا حتی شبیه به ساعت شنی باشد.
این مطلب را نیز از دست ندهید:  همه چی در مورد اندازه آلت تناسلی

در اکثر موارد، درد ناشی از بیماری پیرونی به مرور زمان کاهش می یابد، اما خمیدگی در آلت تناسلی می تواند بدتر نیز شود.

معمولاً بهبود درد در حین نعوظ طی یک یا دو سال زمان می برد، اما اغلب بافت اسکار، کوتاه شدن آلت و انحنای آن باقی می مانند. خمیدگی و کوتاه شدن آلت در بعضی مواقع، با گذشت سه تا 12 ماه ممکن است تثبیت شود. البته در تعداد کمی از آقایان، بدون درمان انحنای و درد ناشی از بیماری پیرونی بهبود می یابد.

بیماری پیرونی

بیماری پیرونی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده علائم و نشانه های بیماری پیرونی، اولین قدمی که باید برداشته شود مراجعه به پزشک خود است. درمان هر چه سریع تر این بیماری به شما فرصت بهبود شرایط یا جلوگیری از بدتر شدن آن را می دهد. به علاوه در صورتی که درد، خمیدگی، طول یا سایر ناهنجاری های آلت تناسلی ناشی از این بیماری موجب ناراحتی هایی در هنگام رابطه جنسی شما یا شریک زندگی تان شده، بهتر است با یک پزشک مشورت کنید. علاوه بر اینها اضطراب و استرسی که در اثر این بیماری برای شما ایجاد شده ممکن است منجر به بروز مشکلاتی در رابطه شما با همسرتان شود.

علل بیماری پیرونی

علت دقیق ابتلا به بیماری پیرونی هنوز ناشناخته است. اما به نظر می رسد تعدادی از عوامل در ابتلا به این بیماری دخیل باشند.

  • آسیب حاد یا مزمن آلت تناسلی
  • بیماری خودایمنی

بیماری پیرونی مسری و یا ناشی از بیماری قابل انتقال نیست.

آسیب به آلت تناسلی

وارد شدن ضربه یا خم کردن آلت تناسلی می تواند به بافت های داخلی آسیب برساند. این صدمات ممکن است در طول رابطه جنسی، فعالیت ورزشی یا در طی یک حادثه اتفاق بیفتند.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  تشخیص و درمان بیماری پیرونی

این آسیب می تواند سبب خونریزی و تورم درون غشای الاستیک در آلت تناسلی مرد شود. در طی روند بهبودی، ممکن است بافت اسکار در آلت تناسلی شکل گیرد. در این صورت هنگامی برانگیختگی آلت تناسلی مرد، ناحیه با بافت اسکار کشیده نمی شود و آلت تناسلی خم می شود یا ممکن است دردناک باشد.

بیماری خودایمنی

در برخی از آقایان، بیماری پیرونی تدریجی رخ می دهد و به نظر نمی رسد که مربوط به یک آسیب باشد. در این شرایط ممکن است بیماری پیرونی در اثر بیماری خودایمنی ایجاد شده باشد. در مردان مبتلا به بیماری خودایمنی، در صورتی که سیستم ایمنی بدن به سلول هایی در آلت تناسلی حمله کند، ممکن است این افراد به بیماری پیرونی مبتلا شوند. این می تواند منجر به التهاب آلت تناسلی در مردان شود. در نهایت ممکن است بافت اسکار تشکیل شود و سپس به پلاک تبدیل گردد.

محققان همچنین در حال بررسی ارتباط احتمالی این بیماری پیرونی با یک ویژگی وراثتی یا شرایط بهداشتی خاصی هستند.

عوامل افزایش خطر ابتلا به بیماری پیرونی

در صورتی که یکی از شرایط زیر را دارید ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری پیرونی قرار بگیرید:

  • درگیر فعالیت های شدید جنسی یا غیرجنسی هستید که باعث آسیب دیدگی آلت تناسلی می شود
  • برخی از پیوندهای خاص اختلال بافت همبند و اختلالات خود ایمنی دارید
  • وراثت یا سابقه خانوادگی بیماری پیرونی را داشته باشید
  • سن بالا
  • دارای دیابت و اختلال نعوظ هستید
  • سابقه درمان سرطان پروستات با جراحی را دارید

فعالیت های شدید جنسی و غیرجنسی

احتمال ابتلا به بیماری پیرونی در مردان درگیر در فعالیت های شدید جنسی یا غیرجنسی (مانند ورزش) که این فعالیت می تواند موجب آسیب رسیدن به آلت تناسلی آنها شود، افزایش می یابد.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  همه چیز در مورد ناتوانی جنسی مردان

اختلالات بافت همبند و خود ایمنی

در صورت ابتلا به اختلالات بافت همبند یا خودایمنی، شانس بیشتری برای ابتلا به بیماری پیرونی نیز خواهید داشت.

پشتیبانی، پیوند یا جداسازی انواع مختلفی از بافت ها و اندام ها در بدن برعهده بافت همبند است. اختلالات بافت همبند می تواند بر مفاصل، ماهیچه ها و پوست شما تأثیر بگذارد.

در اختلالات خودایمنی، سیستم ایمنی بدن به سلول ها و اندام های بدن حمله می کند که این اتفاق می تواند در آلت تناسلی نیز رخ دهد.

سابقه خانوادگی بیماری پیرونی

در ابتلای یکی از اعضای خانواده به بیماری پیرونی، ممکن است احتمال ابتلای شما به این بیماری نیز افزایش یابد.

سن

بیماری پیرونی در هر سنی در مردان ممکن است بروز کند، اما شیوع آن با بالا رفتن سن، افزایش می یابد. تغییرات وابسته به سن در بافت های آلت تناسلی در مردان ممکن است باعث شود که آلت به راحتی آسیب دیده و احتمال بهبودی کاهش یابد. خمیدگی ناشی از بیماری پیرونی در آقایان جوان کمتر اتفاق می افتد. مقدار کمی از انحنا در آلت تناسلی مردان جوان طبیعی است و نگران کننده نمی باشد.

اختلال نعوظ ناشی از دیابت

مردان مبتلا به اختلال نعوظ مرتبط با دیابت در مقایسه با سایرین 4 تا 5 برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری پیرونی هستند.

درمان سرطان پروستات با جراحی

پس از جراحی سرطان پروستات احتمال ابتلا به بیماری پیرونی نیز افزایش می یابد.

همچنین عواملی مانند شرایط بهداشتی، استعمال دخانیات نیز می توانند با ابتلا به بیماری پیرونی مرتبط باشند.

عوارض ناشی از بیماری پیرونی

عوارض ناشی از بیماری پیرونی عبارتند از:

  • عدم توانایی در برقراری رابطه جنسی به دلیل انحنای آلت تناسلی
  • وجود مشکل در ایجاد یا حفظ نعوظ (اختلال نعوظ)
  • پریشانی عاطفی، اضطراب، افسردگی یا نگرانی درباره توانایی های جنسی یا ظاهر آلت تناسلی
  • استرس در هنگام رابطه با شریک جنسی
  • بروز مشکلات باروری به دلیل مقاربت دشوار یا غیرممکن
  • کاهش طول آلت تناسلی
  • درد آلت تناسلی

دانشمندان در حال انجام تحقیقاتی برای کمک به درک بهتر دلائل ابتلا به بیماری پیرونی و به دنبال آن یک روش درمانی موثر هستند. شما نیز با درک شرایط و انجام اقدامات لازم به بهبود کیفیت زندگی خود کمک کنید.

5/5 (1 نظر)