ناتوانی جنسی مردان

متاسفانه در چند سال اخیر آمار ناتوانی جنسی مردان به دلایل روانشناختی و فیزیکی افزایش یافته است و به همین دلیل کارشناسان به دنبال راهکارهای مختلف برای درمان آن هستند. اما مشکل بزرگتر زمانی است که خود ما به عنوان بیمار آشنایی چندانی با این پدیده نداشته باشیم و برای آن عکس العمل مناسبی در نظر نگیریم. این موضوع باعث شد که این مطلب خود را به بحث اختلال در نعوظ مردان و ناتوانی جنسی آنها اختصاص دهیم تا شما نیز با آن بیشتر آشنا شوید.

همان طور که ذکر شد امروزه بسیاری از آقایان و خانم ها از ناتوانی جنسی مردان رنج می برند؛ اما ناتوانی جنسی در مردان چیست؟ نشانه های ناتوانی جنسی چیست؟ علل مبتلا شدن به آن و طریقه درمان آن چگونه است؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید درباره ناتوانی مردان در روابط زناشویی و مشکلات جنسی بیشتر اطلاعات کسب کنید.

 سرفصل‌های در نظر گرفته شده برای این مطلب به ترتیب زیر هستند:

  • ناتوانی جنسی مردان چیست؟
  • آماری در مورد اختلالات جنسی در مردان
  • روند به وجود آمدن چنین اختلالاتی
  • علائم و نشانه‌های اختلال در نعوظ مردان
  • معاینه بالینی ناتوانی جنسی مردان
  • راهکارهای تشخیص اختلال در عملکرد جنسی مردان
  • پیش بینی برای ناتوانی در این حوزه
  • روش‌های درمان ناتوانی جنسی مردان

پرداختن به هر کدام از این قسمت‌ها باعث می‌شود که درک ما از این موضوع بهتر بوده و برای آن راهکارهای بهتری پیشنهاد دهیم.

 

 

ناتوانی جنسی مردان چیست؟

ناتوانی جنسی مردان که با عناوین مختلفی مانند اختلال جنسی یا اختلال نعوظ هم شناخته می‌شود، به ناتوانی فرد در ایجاد حالت نعوظ یا حفظ آن به اندازه کافی جهت ورود به واژن برای انجام عمل جنسی بهتر گفته می‌شود. به طورکلی این اصطلاح در یک دوره زمانی مشخص از چند هفته تا چند ماه رخ می‌دهد و اگر متوالی باشد تحت عنوان ناتوانی شناخته می‌شود.

 اختلال نعوظ ممکن است به شیوه‌های مختلفی رخ دهد. برخی از مردان به طور کامل قادر به ایجاد نعوظ نیستند و برخی با این که می‌توانند نعوظ وجود بیاورند، اما به اندازه کافی سفت و محکم نیست. در هر صورت عوامل مختلفی در این پدیده نقش دارد که ممکن است تأثیر برخی داروهای خاص، عوامل روانی، مشکلات هورمونی و همچنین اختلال در عملکرد رگ‌های خونی و اعصاب در آلت تناسلی باشد.

مشکلات مختلفی در جریان ناتوانی جنسی مردان به وجود می‌آید که عدم وجود میل جنسی برای ایجاد رابطه، مشکلات انزال مانند اختلال عملکرد عضلانی و همچنین عدم احساس لذت بخش به هنگام رابطه جنسی از جمله این موارد است. یکی از مشکلاتی که در رابطه با این بیماری وجود دارد این است که افراد اعتماد به نفس کافی برای صحبت در مورد آن با پزشکان ندارند و این موضوع می‌تواند روابط و اعتماد به نفس آنها را تحت تأثیر قرار دهد.

درواقع زمانی که مردی به ناتوانی جنسی مبتلا می شود دیگر قادر به نعوظ کامل و برقراری رابطه جنسی مطلوبی نخواهد بود. از این رو فرد در برقراری روابط جنسی دچار مشکل می شود. خوشبختانه اکثر اختلالات مربوط به ناتوانی جنسی در مردان قابل درمان می باشد. در برخی موارد نیز ممکن است نعوظ به صورت کامل انجام نگیرد و این مشکل تا آخر عمر همراه فرد باقی بماند. لازم است بدانید گاهی اوقات بیماری های روحی و روانی، مشکلات و فشار زندگی، از دست دادن یک عزیز، استفاده مکرر از برخی داروها و… می تواند سبب ناتوانی جنسی در روابط زناشویی شود. البته این امور گذرا هستند و قرار نیست فرد را تا آخر عمر گریبان گیر کند. در این زمان لازم است به پزشک متخصصی مراجعه کنید تا به کمک روش های درمانی، بهبودی را تسریع بخشد.

برای اطلاعات بیشتر راجع به قیمت وکیوم مردانه، نحوه سفارش آن و مشاوره تلفنی رایگان با متخصصان ما اینجا را کلیک کنید و یا کافی است با شماره تماس 09128030606 با متخصصان ما در ارتباط باشید.

آماری در مورد اختلالات جنسی در مردان

تخمین زده می‌شود که ناتوانی جنسی مردان در بیش از ۱۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان دیده شود و در کشور استرالیا این آمار به حدود ۲۵ درصد مردان می‌رسد. جالب است بدانید حدود هشت و نیم درصد از این افراد دچار اختلال نعوظ شدید هستند. در یک مطالعه، 9.6 درصد از افراد گزارش کردند که اختلالات آنها به صورت موقتی است،8.9 درصد گزارش دادند که در اغلب موارد برای آنها رخ می‌دهد و 18.6 درصد از اختلال نعوظ همیشگی رنج می‌برد. از این تعداد حدود 11.6 درصد درمان شده‌اند. در یک آمار جالب‌تر مشخص شده است که حدود ۱۴ درصد از مردان به استفاده از این درمان‌ها دسترسی دارند.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  آشنایی با پروستاتکتومی (انواع روش های جراحی پروستات)

ناتوانی جنسی مردان به هیچ وجه عادی نیست، اما ممکن است به دلایل مختلفی مانند پیر شدن، شایع‌تر و شدیدتر باشد. مطالعه نشان داده در مورد کشور استرالیا نشان می‌دهد که میزان این اختلال در گروه‌های سنی مختلف به ترتیب زیر است:

  • 20-29 سال: 9.2٪؛
  • 30-39 سال: 8.4٪؛
  • 40-49 سال: 13.1٪؛
  • 50-59 سال: 33.5٪؛
  • 60-69 سال: 51.5٪؛
  • 70-79 سال: 69.2٪؛
  • 80+ سال: 76.2٪.

بنابراین قابل تصور است که این مشکل در افراد کهنسال و پیر بیشتر دیده شود.

ارتباط بین ناتوانی جنسی مردان و سرطان

 بین ۱۰ تا ۸۰ درصد از بیماران مبتلا به سرطان مشخص شده است که به نوعی از مشکلات جنسی مانند اختلالات نعوظ مبتلا هستند. البته این آمار با توجه به نوع سرطان و همچنین روشهای درمان متفاوت است. عوامل مختلفی مانند شیمی درمانی، تغییر در وضعیت بدن به دلیل کاهش وزن، ریزش مو و تأثیر جراحی، تغییرات هورمونی و همچنین درمان سرطان در منطقه لگن به طور مستقیم در بروز این مشکل نقش دارد.

 مشکلات جنسی در بسیاری از بیماران سرطانی به طور ویژه سرطان پروستات گزارش شده است. البته این مشکلات برای افرادی که به سرطان سایر قسمتهای بدن مبتلا هستند هم گزارش شده است. از جمله این موارد سرطان ریه (48٪ بیماران)، بیماری هوچکین (50٪) و سرطان گلو (60٪) و سرطان سر و گردن (74-39٪) هستند.

روند به وجود آمدن چنین اختلالاتی

عوامل مختلفی در بروز ناتوانی جنسی مردان نقش دارند که برخی از آن‌ها تأثیر بزرگتری دارند. از جمله به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • سن
  • شرایط پزشکی مانند دیابت و بیماری قلبی عروقی؛
  • شرایط عصبی، از جمله مبتلا به زوال عقل، مولتیپل اسکلروز، سکته مغزی، یا نخاع یا آسیب پشتی؛
  • ضایعه نخاعی، جراحی پروستات، priapism قبلی، دوچرخه سواری طولانی مدت (> 4 ساعت در هفته، بسته به محل و موقعیت بدن)؛
  • افسردگی و استرس؛
  • فشار خون بالا؛
  • چاقی؛
  • افزایش کلسترول؛
  • سیگار کشیدن؛
  • برخی داروها (برخی از داروهای ضد افسردگی، به ویژه SSRIs، دیورتیک ها و دیگران)؛
  • داروهای الکل و تفریحی مانند کوکائین و هروئین ممکن است در ابتدا تحریک جنسی را تحریک کنند، با وجود اینکه استفاده طولانی مدت باعث اختلال در عملکرد نعوظ شده است.
  • اگر فردی در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی در طی سن متوسط باشد (سیگار کشیدن، چاقی، کلسترول بالا)، در معرض خطر افزایش اختلال نعوظ است.

دلایل ناتوانی جنسی

ناتوانی جنسی تنها به اختلالات در عملکرد اعضای بدن ختم نمی شود. اختلالات اعصاب و روان فرد نیز می تواند به طور مستقیم بر نعوظ و برقراری رابطه جنسی فرد تأثیرگذار باشد. علاوه بر این مصرف برخی از داروها و مبتلا شدن به بیماری هایی همچون قند، دیابت و… نیز می تواند در روابط جنسی افراد اختلال ایجاد کند.

بیماری های قلبی چگونه بر روابط جنسی تأثیری سو می گذارد؟

ناتوانی جنسی مردان

ناتوانی جنسی مردان

جالب است بدانید وریدها عملیات نگه داشتن خون درون آلت را به عهده دارند. از این رو اگر قلب مشکل داشته باشد و وریدها نتوانند خون را درون آلت حبس کنند، نعوظ مطلوبی انجام نخواهد شد. در نتیجه آن رابطه جنسی با اختلال و مشکل روبه رو خواهد شد.

بیماری قند چگونه بر نعوظ مردان تأثیر می گذارد؟

افرادی که از بیماری قند یا بیماری دیابت رنج میبرند در حقیقت بافت داخلی بدنشان طوری شکل گرفته است که توده های عروقی و عصبی به جریان خون اجازه ورود به داخل آلت تناسلی را نمی دهند. در این صورت خون به اندازه کافی درون کیسه های آلت جای نمی گیرد و نعوظ به صورت کامل انجام نمی شود؛ بنابراین جهت سلامتی روابط جنسی لازم است از خوردن غذاهای شیرین و چرب خودداری کنید و از رژیم اصولی استفاده کنید. ورزش و انجام فعالیت های بدنی نیز می تواند در درمان عدم توانایی جنسی تأثیرگذار باشد. لازم است بدانید اگر مشکلات مربوط به ناتوانی جنسی درمان نشوند، با طولانی تر شدن مدت زمان بیماری روند درمان به مشکل برخواهد خورد؛ بنابراین لازم است در صورت ابتلا به این بیماری هر چه سریع تر به دنبال درمان آن بروید.

بیماری های سرطان و انواع جراحی چگونه باعث اختلال نعوظ میشوند؟

در برخی موارد تصادفات جاده ای سبب ایجاد مشکل در ناحیه لگن یا نخاع فرد خواهد شد. از آن جایی که نخاع محل انتقال پیام های عصبی است و ایجاد نعوظ نیز به دستور مغز نیاز دارد در صورت بروز مشکلات نخاعی، روابط جنسی و نعوظ فرد نیز با اختلال روبه رو خواهد شد. برخی از افراد به منظور برداشتن غدد سرطانی پروستات ناچار هستند که زیر تیغ عمل جراحی بروند. از آن جایی که جراحان متخصص ناچار هستند تمام بافت سرطانی را از بدن جدا کنند، ممکن است به رگ های عصبی آسیب وارد شود. همین امر سبب بروز نعوظ ناقص و ناتوانی جنسی خواهد شد. در مورد داروهای تأثیرگذار بر روابط جنسی باید بگوییم که داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد فشار خون قادر هستند در نعوظ افراد اختلال ایجاد کنند.

ناتوانی جنسی مردان

ناتوانی جنسی مردان

ناتوانی جنسی مردان به علت اختلال نعوظ

نعوظ در واقع همان سفت شدن و راست شدن آلت تناسلی می باشد؛ اما نعوظ در ناحیه تناسلی به طور اتفاقی انجام نمی شود، بلکه باید بسیاری از عضوهای بدن با یکدیگر هماهنگ شوند تا نعوظ آلت تناسلی اتفاق افتد. یکی از علل مهم در ایجاد نعوظ در مردان آرام بودن اعصاب و آرامش خیال وی می باشد. سلول های خونی نیز در این راستا نقش بسزایی را ایفا می کنند. با این فرآیندها خون به سمت آلت تناسلی هجوم می آورد و دو کیسه بزرگ داخل آلت پر از خون می شود. همین امر سبب ایجاد نعوظ در فرد می شود. حال اگر در این راستا یکی از عوامل به خوبی به وظیفه اش عمل نکند، عملیات نعوظ به صورت کامل انجام نمی گیرد و سبب ایجاد مشکلاتی در روابط جنسی خواهد شد.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  هشت نکته کلیدی و شگفت انگیز که درباره آلت تناسلی خود نمی دانید

به بیان دیگر، ناتوانی جنسی در ابتدا با کاهش میل جنسی در افراد نمایان می شود. ایجاد نعوظ و بزرگ نشدن آلت به هنگام حس جنسی یکی دیگر از علائم ناتوانی جنسی محسوب می شود. در برخی موارد افراد قادر به ایجاد نعوظ هستند اما نمی توانند آن را تا انتهای رابطه حفظ کنند. در این صورت نیز گوییم فرد دچار بیماری ناتوانی جنسی شده است.

ناتوانی جنسی مردان

ناتوانی جنسی مردان

علائم و نشانه‌های اختلال در نعوظ مردان

اختلال در نعوظ به صورت موقت یک موضوع رایج است و بعد از مدتی برطرف می‌شود. اما اگر این مشکل روند رو به رشد داشته باشد، بر روابط فردی و همچنین اعتماد به نفس فرد تأثیر منفی می‌گذارد. مردان مبتلا به ناتوانی جنسی در اغلب موارد دچار اختلالات روانی شدید می‌شوند که برخی از موارد زیر در آنها دیده می‌شود:

  • افزایش اضطراب مربوط به ظاهر
  • تداخل در داشتن تمرکز
  • تحت تأثیر قرار گرفتن عملکرد فیزیکی
  • کاهش اگاهی از بروز شرایط فیزیولوژیکی

هر کدام از این موارد ممکن است برای فرد رخ دهد که به شیوه‌های مختلف درمان می‌شود.

 در حالی که مطالعات صورت گرفته در این زمینه بسیار محدود هستند، اما این مطالعات نشان می‌دهند که ناتوانی جنسی مردان به مرور زمان باعث اختلال در عملکرد جنسی همسران آنها نیز می‌شود. این مطالعات نشان می‌دهد که فاکتورهایی مانند تحریک جنسی، ارگاسم، رضایتمندی و حتی درد نیز تحت تأثیر قرار بود. مطالعات صورت گرفته بر روی افراد درمان شده نشان می‌دهد که تمامی این فاکتورها بعد از درمان بهبود قابل توجهی داشته‌اند.

لازم است که در مورد ناتوانی جنسی خود با پزشک بحث کنید و در مورد عوامل مختلف تأثیر گذار بر روی آن مهمترین گزینه‌های درمان به نتیجه برسد. متاسفانه بسیاری از افراد صحبت کردن در مورد این موضوع با دکتر خود یا حتی با شریک زندگی خود خجالت می‌کشند. برقراری ارتباط مناسب با پزشک و صحبت در مورد آن برای مدیریت مؤثر این مشکل بسیار مهم است.

علل ناتوانی جنسی را بازگو کنید

همان طوری که در متون فوق ذکر شد، نعوظ در مردان با همکاری تعداد زیادی از عضوهای داخلی بدن صورت می گیرد. حال اگر هر یک از این موارد به خوبی به وظیفه اش عمل نکند، می تواند ناتوانی جنسی در فرد را به وجود آورد. گاهی ناتوانی جنسی به دلیل مشکلات روحی و روانی فرد صورت می گیرد. به عنوان مثال اگر در گذشته نه چندان دور فرد دچار شُک عصبی شده باشد، دچار بیماری افسردگی شده باشد یا استرس های ممتدی به او دست داده باشد ممکن است ناتوانی جنسی و عدم نعوظ در وی شکل گیرد. در مورد مشکلات جسمی فرد باید بگوییم که هرگونه دردی از سر دردهای کوتاه مدت گرفته تا بیماری های شدیدتر مانند بیماری قلبی و… می تواند در کوتاه مدت یا دراز مدت فرد را دچار ناتوانی جنسی کند. علاوه بر بیماری های بدنی، اعتیاد و مصرف مواد مخدر نیز می تواند بر فعالیت های مربوط به روابط جنسی اثر منفی بگذارد.

با ناتوانی جنسی چه کنم؟

ناتوانی جنسی مردان

ناتوانی جنسی مردان

خوشبختانه در اکثر موارد ناتوانی جنسی قابل درمان می باشد. برای درمان ناتوانی جنسی باید به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کنید. وی در ابتدا از شما سؤالاتی خواهد پرسید تا علت ناتوانی را متوجه شود. علاوه بر این لازم است آزمایشاتی انجام دهید تا در صورت داشتن بیماری دیابت، فشار خون و… از آن مطلع شود؛ اما در صورتی که علت آن از بیماری های عصاب و روان نشاءت می گیرد، لازم است به روانپزشک یا روانشناس مراجعه کنید. در صورتی که مشکل شما از بیماری های جسمی نشاءت گرفته باشد، پزشک معالج اورولوژی شما را به پزشک متخصص ارجاع می دهد. در غیر این صورت داروهایی به منظور ایجاد نعوظ و درمان ناتوانی جنسی فرد تجویز خواهد شد. این داروها می توانند شامل قرص یا آمپول های تزریقی باشند. در برخی موارد پزشک توصیه می کند از دستگاه وکیوم به منظور ایجاد نعوظ استفاده کنید. در اکثر موارد درمان افراد بدین وسیله به طور کامل انجام می گیرد‌ اما در صورتی که به کمک دارو و وکیوم نیز به نتیجه دلخواه نرسیدید لازم است به کمک عمل جراحی و جایگذاری پروتز روش درمانی را در پیش گیرید.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  معایب دستگاه وکیوم مردانه| آیا وکیوم آقایان خطرساز است؟

سوال مهمی که ممکن است برای بسیاری از افراد پیش آید این است که، آیا ناتوانی جنسی مردان میانسال قابل درمان است؟

باید در جواب بگوییم که بله. با توجه به گفته های این مقاله تمام راه های درمانی برای آنان مؤثر خواهد بود.

معاینه بالینی ناتوانی جنسی مردان

در مورد روش‌های معاینه بالینی ناتوانی جنسی مردان روشهای مختلفی وجود دارد که نقطه اشتراک آنها، بحث کردن در مورد زمان شروع این مشکل و عوامل خطرساز برای آن است. برای تعیین علت اختلال نعوظ به بررسی بیضه‌ها و آلت تناسلی می‌پردازد و رفلکس و همچنین نارسایی­های این منطقه را بررسی می‌کنند. مشکلاتی مانند عملکرد نامناسب و عروق خونی یا عصبی مواردی هستند که توسط پزشک بررسی می‌شوند و در صورت لزوم آزمایش‌هایی برای تشخیص این مشکل انجام می‌گیرند.

راهکارهای تشخیص اختلال در عملکرد جنسی مردان

مهم‌ترین نکته در تشخیص ناتوانی جنسی مردان این است که اطلاعات درست و صحیح به پزشک داده شود تا در مورد سابقه بروز چنین مشکلی و همچنین ارزیابی عوامل خطر آن دیدگاه مناسبی داشته باشد. ممکن است در طول روز این مشکل به صورت موقتی رخ دهد که پزشکان قادر به تشخیص آن هستند.

یکی از آزمایش‌های تشخیص اختلال در عملکرد جنسی مردان، استفاده از روش nocturnal penile tumescence است که عملکرد آلت تناسلی مرد را در طول روز بررسی می‌کند. این آزمایش مشخص می‌کند که اختلالات مورد نظر در چه زمانی رخ می‌دهند و مدت زمان آن به چه صورت است.

اگر مشخص شود که نتیجه NPT نرمال است، علت اختلال نعوظ معمولاً روانشناختی است. اما اگر مشخص شود که این عدد غیر طبیعی بوده، ممکن است در گروه خونی یا در اعصاب به فرد نارسایی‌هایی وجود داشته باشد که بر روی هورمون‌هایی مانند تستوسترون و پرولاکتین تاثیرگذار است. در این حالت پزشک به بررسی وضعیت هورمونی و وضعیت خونی فرد می‌پردازد.

روش‌های درمان ناتوانی جنسی مردان

قبل از شروع درمان ناتوانی جنسی مردان و اختلال نعوظ لازم است که پزشک وضعیت بیماری قلبی و عروقی آن را بررسی کند و احتمالات دیگر در مورد تعیین علت این مشکل را انجام دهد. روش‌های مختلف برای درمان این مشکل وجود دارد که در مطلب ۹ روش محبوب برای درمان ناتوانی جنسی مردان به معروف‌ترین و محبوب‌ترین آنها اشاره کردیم.

 بهترین و اصلی‌ترین روش فیزیکی برای درمان اختلال نعوظ در مردان، استفاده از دستگاه وکیوم که از طریق ایجاد فشار منفی در اطراف آلت تناسلی و انتقال خون در داخل آن، شرایط را برای ایجاد نعوظ فراهم می‌کند.  این روش اگرچه ممکن است از لحاظ ایجاد درد یا کبودی برای فرد مسئله ساز شود، اما در هر صورت از روشهای قرار دادن پروتز و سایر روش‌های مکانیکی بهتر است.

 شناخت پزشک از وضعیت بیمار و خجالتی نبودن از مهمترین عوامل در درمان این مشکل است. برای آشنایی بیشتر می‌توانید سؤالات خود را در بخش نظرات مطرح کنید تا کارشناسان کلینیک درمان ناتوانی جنسی ما پاسخگو باشند.

آیا ناتوانی جنسی در مردان میان سال قابل درمان است؟

ناتوانی جنسی مردان

ناتوانی جنسی مردان

با گذشت سن احساس برقراری رابطه جنسی و انجام نزدیکی به طور طبیعی کاهش می یابد؛ اما اگر این روند تشدید یافت حتما به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کنید. ناتوانی جنسی در مردان میان سال نیز مانند سایر افراد قابل درمان است اما لازم است نکاتی را جهت درمان راحت تر انجام دهید. سعی شود استرس و بهانه گیری را از خود دور کنید. به هیچ عنوان سیگار یا دیگر دخانیات را مصرف نکنید. ورزش و رژیم غذایی سالم نیز از مواردی است که بر درمان ناتوانی جنسی تأثیرگذار خواهد بود. در برخی موارد به افراد میان سال توصیه می شود به طور منظم و همیشگی از دستگاه وکیوم آقایان استفاده کنند تا عمل خون رسانی به آلت به نحو احسن انجام شود.

آیا درمان خانگی برای ناتوانی جنسی وجود دارد؟

ناتوانی جنسی مردان

ناتوانی جنسی مردان

 شما می توانید به کمک روش های خانگی ناتوانی جنسی مردان را بهبود ببخشید. در وحله اول باید بگوییم که بسیاری از عطاری ها معتقد هستند که درمان گیاهی ناتوانی جنسی به کمک گیاه جینسنگ و جینکو بیلوبا معجزه می کند. گیاه جینکو بیلوبا در ایجاد گردش خون و پمپاژ خون در بدن بسیار تأثیرگذار است. از این رو دارویی بسیار ایده آل برای رفع مشکلات عدم نعوظ در آقایان محسوب می شود. میوه انار نیز از مواردی است که می تواند در گشاد شدن رگ های خونی اثر مثبت بگذارد؛ بنابراین با خوردن انار جریان خون در رگ ها به سهولت انجام می گیرد و در نتیجه عمل نعوظ به خوبی انجام می شود. ترک مواد مخدر و عدم استفاده از الکل از جمله روش های درمانی اختلالات نعوظ در خانه می باشد. علاوه بر این لازم است غذاهای فست فودی را کنار بگذارید و از رژیم سالم و اصولی استفاده کنید. ورزش و تحرک های جسمانی را فراموش نکنید

0/5 (0 نظر)