در این نوشته می خوانید:

بیماری های مقاربتی یکی از معضلاتی است که می تواند زندگی جنسی زنان و مردان را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از مهم ترین این بیماری ها بروز عفونت از نوع لنفوگرانولوم ونروم است که گاهی به اختصار ال جی وی (LGV) نیز نامیده می شود. کلامیدیا تراکوماتیس نوعی باکتری است که در ایجاد این نوع عفونت نقش اساسی ایفا می کند. افرادی که به این بیماری عفونی دچار می شوند می توانند طی روابط جنسی چه از نوع مقعدی و چه از نوع واژینال، آن را به شریک جنسی خود انتقال دهند. با این حال، لنفوگرانولوم ونروم بیماری پیچیده ای نیست و از آن گروه عفونت هایی است که می توان آن را با استفاده از آنتی بیوتیک های مناسب درمان نمود.

در این مقاله قصد داریم توضیحاتی را درباره بیماری لنفوگرانولوم ونروم ارائه داده و علائم و راه های درمانی را معرفی کنیم.

بیماری لنفوگرانولوم ونروم در چه شرایطی به وجود می آید؟

بیماری های مقاربتی بیماری هایی هستند که اصلی ترین راه انتقال آن ها، برقراری رابطه جنسی به حساب می آید. با این حال، می توان انتظار داشت که از راه های دیگر نظیر سوزن های مشترک و یا شیردهی نیز انتقال داده شوند. اگر چه عمده این بیماری ها در صورت انجام رابطه جنسی محافظت شده، به شریک جنسی منتقل نمی شوند اما در هر حال، گاهی در ابتدای کار بدون علائم بوده و ممکن است از طریق مقعد، دهان و دندان و یا واژن به شخص مقابل انتقال یابند.

بیماری لنفوگرانولوم ونروم نیز از جمله بیماری های مقاربتی به حساب می آید که در اثر نوعی عفونت در سیستم لنفاوی شکل می گیرد. انواع مختلف باکتری های کلامیدیا تراکوماتیس قادر هستند تا این بیماری را ایجاد نمایند. لازم به ذکر است که نوعی دیگر از بیماری های مقاربتی تحت عنوان کلامیدیای تناسلی وجود دارد که نباید عامل این دو بیماری یکسان در نظر گرفته شود.

ال جی وی یا همان لنفوگرانولوم ونروم از آن نوع بیماری هایی است که به جنسیت ربط ندارد، اما مردان بیشتر از زنان ممکن است با این بیماری روبرو شوند. همچنین، افرادی که به هر دلیلی ویروس HIV را در بدن خود دارند، بیشتر در معرض ابتلا به این نوع بیماری عفونی خواهند بود.

مشاهده چه علائمی نشان دهنده بروز لنفوگرانولوم ونروم است؟

بیماری لنفوگرانولوم ونروم

بیماری لنفوگرانولوم ونروم

همان طور که قبلا اشاره شد، بیماری های مقاربتی یا STI ممکن است در ابتدا از نظر ظاهری علامتی نداشته باشند. بنابراین، با توجه به راه انتقال این نوع بیماری ها، در طی بازه زمانی ایجاد بیماری تا تشخیص آن (دوران نهفتگی بیماری)، شریک جنسی نیز به راحتی می تواند به آن مبتلا گردد. تشخیص بیماری لنفوگرانولوم ونروم هم بین سه روز تا یک ماه می تواند به طول انجامد که البته با علائم شدیدی همراه خواهد بود.

نشانه های کلی که می تواند به تشخیص بیماری لنفوگرانولوم ونروم کمک نماید، بروز برخی علائم ظاهری است که شخص را دچار ناراحتی می کند. برای مثال، تب، دردهای عضلانی و کسل بودن یا ایجاد بیماری عمومی می تواند از نشانه های بروز این نوع عفونت باشد. مشاهده تورم در غدد لنفاوی نیز از نشانه های مهم لنفوگرانولوم ونروم به شمار می رود.

نکته ای که درباره ابتلا به بیماری عفونی لنفوگرانولوم ونروم وجود دارد این است که این عفونت تنها در ناحیه تناسلی به وجود نمی آید. نواحی دیگری در بدن هستند که می توانند میزبان این عفونت واقع شوند. مقعد، راست روده، غدد لنفاوی و ناحیه دهان، از جمله قسمت های مهم بدن هستند که می توانند محل بروز بیماری لنفوگرانولوم ونروم باشند. بروز بیماری در هر یک از این نقاط شامل سه مرحله اصلی می شود که البته این موضوع کاملا به محل ایجاد عفونت در بدن بستگی خواهد داشت.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  پریاپیسم، شناخت و درمان

مرحله اول تشخیص بیماری لنفوگرانولوم ونروم

به طور کلی، شخصی که در معرض یکی از سه نوع باکتری کلامیدیا تراکوماتیس قرار گرفته باشد، ممکن است بعد از حدود سه روز تا سه هفته علائم اولیه را مشاهده کند. اولین گام در بروز بیماری لنفوگرانولوم ونروم، ایجاد یک زخم بسیار کوچک و بدون درد است. ظاهر زخم ناشی از این بیماری گاهی به صورت چند تاول خیلی ریز در کنار یکدیگر و در یک سطح بسیار کوچک است؛ درست شبیه به آنچه معمولا به اسم تبخال می شناسیم.

ممکن است در ابتدای شروع بیماری این زخم دیده نشود و بعدا با علائم دیگر بتوان بیماری را تشخیص داد. محل بروز تاول های ریز ناشی از بیماری لنفوگرانولوم ونروم، نواحی مانند داخل دهان و روی لب و یا در اطراف مقعد است. بعد از ایجاد زخم های یاد شده، به علت شروع فعالیت باکتری کلامیدیا تراکوماتیس در بدن ممکن است برخی علائم نظیر خستگی و تب نیز در فرد ظاهر گردد که باید به آن ها توجه کرد.

از آن جا که باکتری ایجاد کننده این بیماری در قسمت های زیادی از بدن می تواند تغییرات ایجاد نماید، بنابراین، ممکن است با شروع فعالیت باکتری عامل، فرد در غدد لنفاوی موجود در کشاله ران نیز احساس درد داشته باشد. این مساله معمولا با بروز لکه هایی نشان داده می شود که نسبت به لمس حساسیت دارند.

بروز بیماری لنفوگرانولوم ونروم در مردان و زنان می تواند متفاوت باشد. به طوری که زنان ممکن است در مراحل اول هیچ گونه نشانه ای را احساس یا مشاهده نکنند. اما در مردان علائم مختلفی می تواند نشان دهنده ابتلا به این بیماری باشد. افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند در برخی موارد، در دفع مدفوع به صورت کامل مشکل خواهند داشت؛ به این حالت اصطلاحا تنسموس گفته می شود. پروکتیتیس در مردان، التهاب در مخاط و یا در ناحیه پوششی راست روده از نشانه های لنفوگرانولوم ونروم به شمار می روند.

علائم کلی دیگری نیز وجود دارند که به بروز بیماری لنفوگرانولوم ونروم یا همان ال جی وی مربوط می شوند و باید آن ها را جدی گرفت. احساس درد در ناحیه مقعد، ایجاد یبوست و یا مشاهده خون در مدفوع، مشاهده ترشحات غیرطبیعی از جمله این نشانه ها به حساب می آیند.

مرحله دوم در تشخیص بیماری لنفوگرانولوم ونروم

بیماری لنفوگرانولوم ونروم

بیماری لنفوگرانولوم ونروم

در مرحله دوم باید منتظر مشاهده علائمی شدیدتر از نشانه هایی باشید که در مرحله اول دیده اید. بروز تب و یا راش پوستی در این مرحله معمولا جزو علائم اصلی به حساب می آیند. همچنین، ممکن است در ناحیه مقعد شخص مواردی چون زخم های دردناک، خونریزی و ترشحات غیرعادی مشاهده شود. به طور کلی، اگر بیماری لنفوگرانولوم ونروم در روزهای اول تشخیص داده نشود، ممکن است فرد بعد از ده روز در نقاطی مانند گردن، کشاله ران و یا زیر بغل تورم و التهاب در غدد لنفاوی را تجربه نماید. در این مرحله معمولا فرد متوجه علائم شده و بعد از تشخیص لنفوگرانولوم ونروم برای درمان آن اقدام خواهد کرد.

مرحله سوم در تشخیص بیماری لنفوگرانولوم ونروم

عمده افراد با تشخیص علائم در مرحله دوم قادر هستند تا ضمن مراجعه به پزشک و مصرف داروهای مورد نیاز درمان شوند. اما هر گونه سهل انگاری در درمان و یا جدی نگرفتن آن می تواند فرد را وارد مرحله سوم این بیماری کند که به مراتب شدید تر خواهد بود. در هر حال، بیماری لنفوگرانولوم ونروم نوعی بیماری عفونی است و درمان نشدن عفونت عوارض پیچیده و خطرناکی می تواند در سلامت عمومی بدن داشته باشد. حتی با شدت گرفتن فعالیت های باکتری ها و رشد آن ها می توان انتظار داشت که عفونت به قسمت های مختلف در تمام بدن سرایت نماید که در آن صورت، عوارضی مانند آرتریت واکنشی بروز خواهد کرد.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  پاسخ به همه ابهامات پیرامون ناباروری مردان

در مرحله سوم، تورم در تمامی غدد لنفاوی بدن دور از انتظار نخواهد بود. همچنین، در ناحیه تناسلی فرد ممکن است التهابات شدید و زخم های دردناکی حس شود که آزاردهنده هستند. همان طور که قبلا اشاره شد، ناحیه داخلی واژن و راست روده دو مورد از نواحی هستند که در اثر فعالیت باکتری کلامیدیا تراکوماتیس دچار مشکل می گردند. در مرحله سوم بیماری لنفوگرانولوم ونروم، شدت این آسیب بسیار بیشتر از قبل شده و ایجاد آسیب های طولانی مدت اجتناب ناپذیر خواهد بود.

در هر حال، فعالیت باکتری ها و تجمع عفونت در یک بافت در بسیاری از موارد می تواند منجر به بد شکل شدن بافت میزبان شده و حتی تورم و جای زخم های متعددی در آن ناحیه به جای بگذارد.

بیماری لنفوگرانولوم ونروم چگونه منتقل می شود؟

در ابتدای مقاله بر این نکته تاکید کردیم که بیماری لنفوگرانولوم ونروم یک بیماری عفونی مقاربتی است. البته به این نکته نیز اشاره کردیم که ممکن است تنها ناحیه تناسلی را دچار مشکل نکند و در قسمت هایی مانند دهان نیز خود را نشان دهد. باکتری کلامیدیا تراکوماتیس دارای سه نوع خاص است که این بیماری را ایجاد می کنند و معمولا از طریق محیط های مرطوب نظیر آنچه در راست روده و یا واژن دیده می شود، فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

ال جی وی نیز مانند هر بیماری مقاربتی دیگر در اثر برقراری رابطه جنسی به صورت مقعدی، واژینال و دهانی بدون محافظت انتقال می یابد. با این حال، اگر در حین رابطه از کاندوم استفاده گردد، تا حد زیادی می تواند ایمنی رابطه را تضمین کرده و از انتقال بیماری لنفوگرانولوم ونروم جلوگیری به عمل آورد.

برای تشخیص بیماری لنفوگرانولوم ونروم از چه روش های تشخیصی استفاده می شود؟

بیماری لنفوگرانولوم ونروم

بیماری لنفوگرانولوم ونروم

پس از اینکه نشانه های اولیه دیده شد و فرد به این نتیجه رسید که ممکن است به باکتری کلامیدیا تراکوماتیس دچار شده باشد، لازم است در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کند. یک پزشک برای اینکه از ابتلای شخص به بیماری لنفوگرانولوم ونروم مطمئن شود، باید برخی آزمایش های تشخیصی را تجویز نماید. البته نمونه گیری اولیه توسط شخص پزشک انجام شده و سپس برای انجام آزمایش های لازم به آزمایشگاه فرستاده می شود. به همین منظور پزشک باید با استفاده از سواب ترشحاتی از میزراه مردان و یا دهانه رحم بانوان برداشته و به آزمایشگاه بفرستد.

در گام اول آزمایشگاه باید با استفاده از روش های مخصوص، به بررسی وجود باکتری کلامیدیا بپردازد. در صورتی که از وجود این نوع باکتری در نمونه تهیه شده اطمینان حاصل شد، حال باید آزمایش مخصوص برای تشخیص ال جی وی انجام شود. راه دیگری که ممکن است برای تشخیص وجود بیماری لنفوگرانولوم ونروم به کار گرفته شود، استفاده از آزمایش هایی است که بر روی ادرار باید انجام پذیرد تا وجود بیماری تایید گردد.

بیماری لنفوگرانولوم ونروم از چه راه هایی قابل درمان است؟

بیماری لنفوگرانولوم ونروم

بیماری لنفوگرانولوم ونروم

فرایندهای مختلفی لازم است انجام شود تا درمان بیماری لنفوگرانولوم ونروم ساده تر گردد. برای مثال، بهتر است قبل از هر چیزی ضایعه های ایجاد شده تخلیه شود تا در حد امکان از پیشرفت آن جلوگیری کند. این کار باید از طریق آسپیراسیون صورت پذیرد تا زخمی بر روی پوست کشاله ران به وجود نیاید. آسپیراسیون نوعی روش تخلیه از طریق پوست سالم برای مواردی چون آبسه و زخم است که با استفاده از مکش، مایعات درون زخم را تخلیه می کند.

درمان متداولی که در مورد بیماری لنفوگرانولوم ونروم توصیه می شود استفاده از آنتی بیوتیک داکسی سایکلین است. دوره درمانی که باید در مورد این دارو طی شود 21 روز است. داروی داکسی سایکلین، شامل کپسول های صد میلی گرمی است که مصرف آن معمولا به صورت دو عدد در روز تجویز می شود.

آزتیرومایسین داروی دیگری است که برای بیماری ال جی وی تجویز می گردد. البته استفاده از این دارو در صورتی توصیه می شود که فرد نتواند به هر دلیلی داکسی سایکلین را مصرف نماید. مصرف قرص های پانصد میلی گرمی آزیترومایسین نیز باید به مدت 21 روز و به اندازه چهار عدد در طول روز برنامه ریزی گردد.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  راهکارهای تشخیص زودانزالی و پیشنهاد درمان برای آن

چگونه می توان از ابتلا به بیماری عفونی لنفوگرانولوم ونروم جلوگیری کرد؟

بیماری لنفوگرانولوم ونروم

بیماری لنفوگرانولوم ونروم

با توجه به اینکه بیماری ال جی وی یک بیماری مقاربتی است، به نظر می رسد با انجام محافظت های لازم حین برقراری رابطه جنسی و بعد از آن، می توان تا حد زیادی مانع از ابتلا به این بیماری عفونی گردید.

استفاده از کاندوم اصلی ترین راه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری لنفوگرانولوم ونروم به شمار می رود. همچنین، افراد بهتر است برای رعایت هر چه بیشتر بهداشت، بعد از هر بار رابطه جنسی تمامی نواحی مربوط به ناحیه تناسلی را به صورت کامل شست و شو دهند.

برای اینکه از انتقال بیماری باکتریایی لنفوگرانولوم ونروم به شریک جنسی خود جلوگیری کنید، لازم است به محض مشاهده اولین علائم مانند ابتلا به عفونت، از برقراری رابطه جنسی خودداری نمایید. سپس باید به پزشک مراجعه کرده و درمان مورد نیاز را در پیش بگیرید. در این حین لازم است، همسرتان هم برای معاینه و بررسی و احتمالا درمان به پزشک مراجعه نماید.

اگر پس از رابطه جنسی متوجه ابتلا به بیماری لنفوگرانولوم ونروم شدیم، چه اقداماتی انجام دهیم؟

از آن جا که بیماری ال جی وی دارای بازه زمانی نهفتگی بیماری است، باید تمامی افرادی که از شش ماه قبل از بروز علائم با فرد مبتلا رابطه داشته اند، برای بررسی و معاینه به پزشک مراجعه کنند. تشخیص برای همه افراد باید با استفاده از نمونه گیری از میزراه و یا دهانه رحم انجام گیرد تا وجود یا عدم وجود باکتری ثابت شود.

درمان هایی که برای هر یک از افراد تجویز می شود همان راه های درمانی مرسوم است که در قسمت های قبل به آن ها اشاره کردیم. البته بسته به وضعیت فرد بازه زمانی که لازم است تا از داکسی سایکلین یا آزیترومایسین استفاده شود و همچنین، مقدار داروی مصرفی متفاوت خواهد بود.

ابتلا به لنفوگرانولوم ونروم در طول دوره بارداری را چگونه باید درمان کرد؟

بیماری لنفوگرانولوم ونروم

بیماری لنفوگرانولوم ونروم

برای اینکه بیماری ال جی وی در زمان شیردهی مادران و یا بارداری بانوان با کمترین عوارض درمان یابد، لازم است تا از داروی آزیترومایسین و طبق نظر پزشک استفاده شود. البته مصرف داروی آزیترومایسین در دوران بارداری ممکن است ایمنی کاملی نداشته باشد که هنوز در این مورد اطمینانی وجود ندارد. اما مصرف آنتی بیوتیک داکسی سایکلین به هیچ عنوان برای افراد باردار توصیه نمی شود. در هر صورت برای پیگیری درمان بیماری لنفوگرانولوم ونروم باید بر اساس نظر پزشک متخصص رفتار کنید.

برای مبتلایان به ایدز، درمان لنفوگرانولوم ونروم چگونه خواهد بود؟

در ابتدای مطلب اشاره کردیم که افراد مبتلا به بیماری ویروسی HIV بیشتر در معرض ابتلا به بیماری لنفوگرانولوم ونروم قرار دارند. بر خلاف باور برخی از افراد، تاثیر و خطری که باکتری کلامیدیا تراکوماتیس می تواند بر افراد مبتلا به ایدز داشته باشد، با افراد سالم فرقی ندارد. تاثیر متقابل ابتلا به ایدز و بیماری لنفوگرانولوم ونروم تنها زمانی قابل توجه است که شدت و احتمال انتقال بیماری ایدز به شریک جنسی را افزایش می دهد.

در واقع، اگر همسر شما به ویروس HIV مبتلا نباشد و با شما که HIV مثبت هستید و به بیماری لنفوگرانولوم ونروم نیز مبتلا شده اید، رابطه برقرار کند با احتمال بیشتری به HIV مبتلا خواهد شد. به این ترتیب، برقراری رابطه جنسی محافظت شده و استفاده از کاندوم برای این گونه افراد به شدت توصیه می شود.

چقدر ممکن است که یک فرد دو بار به بیماری لنفوگرانولوم ونروم مبتلا شود؟

هیچ گونه محدودیتی در ابتلا به باکتری کلامیدیا تراکوماتیس و بیماری ال جی وی وجود ندارد. یعنی اگر یک بار با این بیماری درگیر شده باشید، ممکن است بار دوم هم به این بیماری عفونی مبتلا گردید. همه چیز به رعایت بهداشت جنسی و داشتن روابط جنسی ایمن افراد بستگی دارد.

مراجعه به پزشک برای تشخیص لنفوگرانولوم ونروم برای چه افرادی ضروری است؟

بیماری لنفوگرانولوم ونروم

بیماری لنفوگرانولوم ونروم

کاملا بدیهی است که اگر یک شخص علائم این بیماری را در خود مشاهده کرد حتما باید به پزشک مراجعه کند تا روال درمانی در پیش گرفته شود. همچنین، شریک جنسی این گونه اشخاص نیز حتما باید برای تشخیص اولیه و درمان احتمالی به پزشک مراجعه کنند. به این ترتیب، قبل از آن که بیماری و عفونت پیشروی کند و عوارض شدیدتری را ایجاد نماید، بیماری درمان می گردد.

0/5 (0 نظر)