دیابت یکی از بیماری‌های بسیار رایج و شایع در بین تمام مردمان جهان است؛ اما آیا دیابت می‌تواند سبب ایجاد اختلالات جنسی در زنان و مردان شود؟ آیا میزان تأثیرگذاری بیماری دیابت بر مشکلات جنسی در مردان و زنان به یک اندازه است یا متفاوت خواهد بود؟ ارتباط دیابت و اختلال نعوظ چیست و مشکل نعوظ در بیماران دیابتی را چگونه باید برطرف کرد؟ بیماری دیابت به طور کلی اختلالات جنسی که به نسبت برای مردان بیشتر از زنان است را به دنبال می‌آورد و زندگی سالم را برای فرد مختل می‌کند. سبک درست زندگی چه تاثیری می‌تواند بر کاهش یا جلوگیری از بروز هر گونه بیماری‌های جنسی داشته باشد؟ افزایش قند خون یا همان دیابت می‌تواند سبب ایجاد بسیاری از مشکلات جنسی خصوصاً در مردان شود که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

بیماری دیابت چگونه ایجاد می شود؟

در واقع می‌توان گفت بیماری دیابت نوعی از اختلالات متابولیسمی بدن است. هورمونی واقع در غده‌ای به نام پانکراس به نام انسولین می‌تواند میزان قند خون موجود در افراد را به جریان خون کنترل کند. زمانی که فرد غذا می‌خورد، غذای مصرف شده به صورت ذرات بسیار ریز و بعد از آن به گلوکز تبدیل می‌شود تا با ورود گلوکز به داخل خون میزان قند وارده به آن کنترل شود. علاوه بر این، مجددا غده انسولین موجود در خون، گلوکزهای را از خون گرفته و برای تأمین سوخت در بدن مورد استفاده قرار می‌دهد.

بیماری دیابت چگونه ایجاد می شود؟

بیماری دیابت چگونه ایجاد می شود؟

زمانی که انسولین خون در افراد کم شود، این امکان وجود خواهد داشت که فرد دچار بیماری دیابت شود. همچنین گاهی اوقات انسولین موجود عملکرد مناسبی از خود نشان نداده و نمی‌تواند به درستی گلوکزهای خون را جمع‌آوری کند؛ در این صورت قند خون در بیمار بیشتر نیز خواهد شد. نهایتاً تمامی این مشکلات فرد را می‌تواند با اختلالات جنسی نیز روبه‌رو نماید.

رابطه دیابت و اختلال نعوظ

دیابت با آسیب رساندن به عصب‌هایی که وظیفه کنترل نعوظ و خون‌رسانی به آلت ‌تناسلی در مردان را برعهده دارند، سبب بروز برخی از اختلالات جنسی مانند نعوظ در آن‌ها می‌شود. ماده‌ای به نام نیتریک اکسید بعد از هر بار برانگیخته شدن مردان از لحاظ جنسی در خون آن‌ها ترشح خواهد شد؛ بنابراین نیتریک اکسید موجود در خون می‌تواند جریانات خون به آلت ‌تناسلی را بالا برده و باعث شل شدن و همچنین رها شدن آلت تناسلی می‌شود. بیشتر شدن ورود خون به آلت تناسلی سبب بالا رفتن نعوظ در مردان به هنگام برانگیخته شدن جنسی خواهد شد.

رابطه دیابت و اختلال نعوظ

رابطه دیابت و اختلال نعوظ

مردانی که از بیماری دیابت خصوصاً دیابت کنترل نشده رنج می‌برند، بدون شک همواره با بالا و پایین شدن قند ‌خون خود با مشکلاتی روبه‌رو هستند. بالا رفتن بیش از حد سطح قند‌ خون در افراد دیابتی این نتیجه را به دنبال دارد که نیتریک ‌اکسید کمتری در فرد مبتلا ترشح گردد. سپس با خون‌رسانی بسیار کم به آلت‌ تناسلی در فرد بیمار، سبب کنترل نعوظ یا حتی اختلال نعوظ در آن‌ها می‌شود. لازم به ذکر است که پایین بودن نیتریک‌ اکسید در خون فرد مبتلا به دیابت همواره دیده شده و این موضوع می‌تواند قابل رسیدگی و کنترل باشد.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  ناتوانی جنسی در مردان و زنان

اختلال نعوظ دیابتی و درمان آن

وجود اختلالات جنسی و مشکل نعوظ (ED) در مردان برای درمان بستگی به علت بروز آن دارد که براساس آن می‌توان طیف مناسبی از گزینه‌های درمانی را اعمال کرد. درمان و برطرف شدن مشکلات نعوظ در افرادی که مبتلا به دیابت هستند، یکسان و مشابه یکدیگر است. حال می‌توانیم به برخی از این راهکارهای درمانی اختلال نعوظ در مردان دیابتی اشاره کنیم:

انجام هورمون تراپی برای درمان مشکل نعوظ در افراد دیابتی

به مردانی که سطح تستوسترون بسیار پایینی دارند و این موضوع سبب نعوظ در آن‌ها می‌شود، توصیه می‌گردد تا درمان خود را با جایگزین کردن تستوسترون آغاز نمایند.

درمان مشکل اختلال نعوظ در افراد دیابتی با دارو

هر نوع دارویی که می‌تواند اختلالات نعوظ را در مردان کاهش دهد، زیر نظر پزشک برای افراد دیابتی هم تجویز می‌شود. قرص‎‌های خوراکی رایج‌ترین دارویی است که متخصصین آن را توصیه خواهند کرد. طبق آمار و تحقیقات نشان داده شده قرص‌های خوراکی به میزان قابل توجهی توانسته‌اند تا عملکرد جنسی را در مردان دیابتی بازیابی کنند. همچنین از داروهای مهارکننده دیگری نیز همچون PDE برای درمان اختلالات جنسی استفاده و توصیه می‌شود. از جمله داروهای رایج در برطرف کردن اختلال نعوظ در مردان مبتلا به دیابت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که حتما باید زیر نظر پزشک و با مشورت وی مصرف گردند:

  • آوانافیل (سپدرا)
  • واردنافیل (لویترا)
  • سیلدنافیل (ویاگرا)
  • تادالافیل (سیالیس)
درمان مشکل اختلال نعوظ در افراد دیابتی با دارو

درمان مشکل اختلال نعوظ در افراد دیابتی با دارو

این داروها برای بیشتر شدن جریانات خون به سمت آلت‌ تناسلی و در نتیجه نعوظ آلت در مردان تجویز می‌شوند. تحریک جنسی در بیماران برای نشان دادن اثربخشی داروهای مصرف شده الزامی است. بنابراین 30 دقیقه الی یک ساعت پیش از شروع رابطه جنسی باید قرص‌ها مصرف گردند تا تأثیر آن‌ها مشخص شود. قرص‌هایی همچون سیلدنافیل در بیشتر مواقع تنها برای اختلال نعوظ توسط متخصص تجویز می‌گردند.

درمان ناتوانی جنسی افراد دیابتی توسط پمپ وکیوم مردانه

دستگاه وکیوم مردانه مورد نظر به کمک یک لوله پلاستیکی متصل به آن روی آلت‌ تناسلی فرد قرار داده می‌شود. سپس جریانات خونی بعد از تخلیه شدن پمپ هوا به طور کامل درون لوله به سمت آلت‌ تناسلی سرازیر خواهند شد. همچنین بعد از انجام این مرحله برای حفظ نعوظ در رابطه جنسی، حلقه‌ای را به دور انتهای آلت‌ تناسلی قرار می‌دهند تا خون در آن باقی بماند و این امر میتواند سبب درمان و بازیابی عملکرد جنسی در مردان دیابتی نوع 1 و نوع 2 گردد.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  ایمپلنت آلت تناسلی آیا پایان مشکلات جنسی آقایان است؟

درمان نعوظ دیابتی ها با تزریق دارو به آلت

طبق تحقیقات و آمار‌های به دست آمده برای مردانی که به خوردن قرص‌های خوراکی واکنش نشان می‌دهند یا برای آن‌ها درمان مناسبی نیستند، تزریق آلپروستادیل می‌تواند گزینه مناسبی باشد. تزریق مستقیم آلپروستادیل سبب زیاد شدن جریانات خونی به سمت آلت‌ تناسلی و در نتیجه رسیدن فرد به حالت نعوظ می‌گردد.

مشاوره و حمایت روانی

گاهی اوقات تمامی این اختلالات جنسی مربوط به نعوظ در افراد، می‌تواند ریشه در افسردگی و استرس و اضطراب داشته باشد که در این صورت با چند جلسه مشاوره، مشکل برطرف خواهد شد.

درمان با پروتز آلت تناسلی

زمانی که بعد از انجام تمامی راه‌های درمانی و دیگر گزینه‌های موجود برای درمان با شکست روبه‌رو شویم، گزینه آخر می‌تواند عمل‌های جراحی یا همان پروتز آلت‌ تناسلی باشد تا به هنگام رابطه جنسی امکان راست شدن آلت‌ تناسلی وجود داشته باشد.

آیا می توان گفت یکی از علت های ناباروری در مردان دیابت است؟

آیا می توان گفت یکی از علت های ناباروری در مردان دیابت است؟

آیا می توان گفت یکی از علت های ناباروری در مردان دیابت است؟

طبق برخی از آزمایشات و تحقیقات انجام شده، تعدادی از پژوهشگران و پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند که بیماری دیابت در افراد می‌تواند به صورت مستقیم بر باروری فرد تأثیرگذار باشد. چنانچه دیابت در افراد کنترل نشود، می‌تواند به طور مستقیم بر سیستم عصبی و تولید مثل تأثیر مخرب بگذارد. همچنین در ادامه تحقیقات این نتیجه بسیار قطعی شد که دیابت می‌تواند سبب اختلالات در نعوظ نیز گردد. علاوه‌بر این موارد، افزایش فشار خون و بالا رفتن کلسترول در آن نیز می‌تواند از دیگر عوارض دیابت در بیماران باشد.

علائم رایج دیابت دخیل در مشکلات نعوظ کدام هستند؟

برخی از تأثیرات و علائم دیابت بر رابطه جنسی عبارتند از:

  • داشتن فشار خون بالا
  • اضافه وزن
  • داشتن استرس و اضطراب و کاهش اعتماد به نفس
  • نداشتن ورزش کافی در طول روز
  • کاهش در میزان فعالیت روزانه

لازم به ذکر است که شایع‌ترین عوارض بیماری دیابت اختلالات هورمونی است.

خوراکی های تأثیرگذار بر کنترل دیابت و رابطه جنسی بهتر

علاوه‌بر داروهای تجویز شده توسط متخصص، می‌توان با خوردن برخی از خوراکی‌ها و رژیم غذایی مناسب نیز دیابت را کنترل و از اختلالات جنسی جلوگیری کرد. حال به معرفی برخی از این خوراکی‌ها می‌پردازیم:

  • جو خوراکی

می‌توان به جای استفاده از برنج سفید، جو را جایگزین آن کرد. خوردن جو می‌تواند سبب کاهش قند خون در جریان غذا بعد از مصرف آن گردیده و نیاز کمتری به تولید انسولین باشد. فیبرهای موجود در جو می‌توانند سبب جذب تدریجی قند شده و عمل هضم را کندتر نمایند. بنابراین جوی دو سر خاصیت درمانی داشته و می‌تواند بر کاهش دیابت و بهتر شدن روند رابطه جنسی تأثیرات مثبتی بگذارد.

  • هویج

هویج یکی از منابع بسیار غنی از بتاکاروتن است که این توانایی را دارد میزان دیابت در افراد را به طرز معجزه‌آسایی کاهش دهد.

  • سیب

استفاده از سیب برای بیماران دیابتی در رژیم غذایی روزانه آن‌ها یک نیاز اساسی است. سیب دارای فیبر بسیار زیاد و کالری بسیار کم بوده و می‌تواند یک خوراکی مفید برای این افراد تلقی شود. مصرف سیب باعث کاهش اشتها شده و در نتیجه قند خون موجود را نیز کاهش می‌دهد.

چه زمانی فرد مبتلا به دیابت باید به پزشک مراجعه کند؟

زمانی که فرد از ابتلا به دیابت اطمینان حاصل نمود، باید به دنبال راه حل و مشاوره گرفتن از متخصصین برای کنترل آن و عدم تأثیرپذیری آن بر کیفیت رابطه جنسی باشد. بنابراین مراجعه به یک مطب برای رفع مشکلات دیابت و جلوگیری از بروز اختلالات جنسی بسیار ضروری است. همچنین بیماران می‌توانند از مشاوران مختلف که در این زمینه تخصص و تبحر لازم را دارند، به صورت آنلاین نوبت گرفته و با انجام آزمایشاتی به وجود یا عدم وجود مشکلات جنسی پی ببرند.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  راهکارهای مطمئن برای بزرگ شدن آلت تناسلی مردان

برخی نکات تکمیلی در رابطه با تأثیر دیابت بر رابطه جنسی

 اگر دیابت در فرد مبتلا کنترل نشود یا تحت مراقبت قرار نگیرد، به مرور زمان مشکلات جدی‌تری را به هنگام نعوظ در فرد ایجاد می‌کند. مطالب زیر خلاصه‌ای از برخی از مطالعات و بررسی‌های به دست آمده توسط پزشکان و متخصصات در خصوص تأثیر دیابت بر اختلال نعوظ هستند:

  • در کنار مصرف برخی از داروها برای کنترل دیابت و درمان اختلالات نعوظ در بیماران، گزینه‌های دیگری نیز برای درمان وجود دارند که کمک‌کننده هستند. پروتز آلت‌ تناسلی، تقویت نعوظ با شاک ویو و… نمونه‌هایی از شایع‌ترین کارها برای درمان محسوب می‌شوند.
  • گلوکز موجود در خون در صورت عدم کنترل توسط غده انسولین می‌تواند مشکلات و عوارض زیان‌باری را بر آلت‌ تناسلی فرد داشته باشد که مهم‌ترین آن کاهش نعوظ است.
  • مشکلات در رابطه با نعوظ در مردانی که مبتلا به دیابت هستند می‌تواند در حدود 3 برابر بیشتر از افراد سالم رخ دهد. بنابراین افرادی دچار نعوظ دائمی می‌شوند که دیابت خود را کنترل نکنند که در پی آن تأثیرگذاری بر رابطه جنسی چندین برابر خواهد شد.
  • طبق گزارشات بررسی شده توسط دکتر اید، بیشتر از 50 الی 75 درصد افرادی که دچار بیماری دیابت هستند، اختلال نعوظ را خواهند داشت. بنابراین در افراد مبتلا به دیابت این عارضه 3 برابر بیشتر دیده می‌شود. عضلات داخلی آلت‌ تناسلی مردان مبتلا به دیابت، اثر انقباضی در آن‌ها ایجاد خواهد کرد. بنابراین تمامی شریانات خونی در مردان دیابتی به سمت آلت‌ تناسلی آن‌ها بسته و دچار انسداد می‌شوند.
  • بیماری دیابت در افراد اگر کنترل نشود می‌تواند اثرات بسیار جدی را بر توانایی جنسی آن‌ها داشته باشد.

کلام آخر….

داشتن یک نعوظ سالم و عادی برای مردان بسیار با اهمیت است و هر آنچه که این نیاز را مختل ‌کند، برای آن‌ها آزاردهنده خواهد بود. دیابت از جمله بیماری‌هایی است که به طور مستقیم بر عملکرد نعوظ در مردان اثر گذاشته و جریانات خون را به سمت آلت‌ تناسلی کاهش می‌دهد. طبق برخی از تحقیقات انجام شده توسط پزشکان معروف مشخص گردیده که دیابت می‌تواند بر نابارور شدن مردان نیز تأثیر زیادی داشته باشد. بهترین نوع درمان برای بیماران دیابتی به میزان تحمل فرد بیمار به درمان و توانایی خود او بستگی دارد. افراد مبتلا به دیابت می‌توانند از روش‌های درمانی متعددی همچون درمان توسط پمپ، پروتز آلت تناسلی، دارو، هورمون تراپی و… استفاده نمایند. متخصص ارولوژیست فرد مبتلا به دیابت را در جهت بهبود بیماری و درمان هر چه سریع‌تر هدایت خواهد کرد.

در ادامه، مطالعه مقالات زیر نیز به شما توصیه میشود:

0/5 (0 نظر)