از کجا بدانم دچار اختلال نعوظ هستم؟

تعداد بسیار کمی از مردان می خواهند در مورد ناتوانی خود در گرفتن حالت نعوظ یا حفظ آن صحبت کنند و به همین دلیل اختلال نعوظ  مردانه تاثیر عمیقی روی روابط زناشویی آنها و در کل عزت نفس آنها می گذارد. خوشبختانه مشکلاتی که یک مرد در اتاق خواب به یاد در رابطه جنسی تجربه می کند به معنی اختلال نعوظ دائمی نیست و برخی از مردان ممکن است تحت تاثیر عوامل مختلفی برای مدت مشخصی دچار مشکل شوند.

این مشکل برای افراد جوان و بزرگسال پیش می آید که می توانند به علامت و نشانه هایی استناد کنند که دچار اختلال نعوظ  مردانه هستند یا خیر! این سوالی است که در ادامه تلاش می کنیم به طور کامل و واضح به آن پاسخ دهیم.

علائم کلی و عمومی اختلال نعوظ

توانایی هر فرد برای برقراری رابطه جنسی و ایجاد میل یک فرایند کاملا پیچیده است. در این فرایند بخش های مختلفی درگیر می شوند که در جریان آن احساسات، مغز، هورمون ها، اعصاب، رگ های خونی و عضلات شما نقش همه جانبه ای دارند. طبیعتا وقتی هر کدام از این عوامل به شکل طبیعی کار نکند نوعی اختلال در عملکرد جنسی مرد به وجود می آید.

از طرفی دیگر مردان باید بدانند که سلامت روانی به اندازه سلامت جسمی در توانایی جنسی آنها تاثیر گذار است و در برخی موارد می‌تواند تاثیر آن بیشتر هم باشد. استرس و سایر نگرانی های مرتبط با سلامت روان می تواند منجر به اختلال در نعوظ فرد شده و حتی شرایط بدتری به وجود بیاورد. مشکلات جزئی بهداشتی هم در کندتر شدن واکنش جنسی مردان تاثیر گذار است اما اضطراب اصلی ترین عاملی است که میل جنسی مردان را خاموش می کند.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  پاسخ به همه ابهامات پیرامون ناباروری مردان

مشکلات و ناتوانی جنسی مردان گاه به صورت متناوب است که لزوماً به عنوان اختلال نعوظ  مردانه شناخته نمی شود. اما در برخی موارد این علائم به صورت پیوسته و پایدار ادامه پیدا می کند که ناتوانی جنسی مرد را نشان میدهد. پیدا کردن این علائم خود را به صورت ۳ نتیجه زیر نشان می‌دهد:

  • کاهش میل جنسی مردان
  • ناتوانی مردان در رسیدن به حالت نعوظ
  • ناتوانی مردان در حفظ حالت نعوظ

چه کسانی در معرض ابتلا به اختلال نعوظ مردانه هستند؟

یکی از مهمترین معیار هایی که شما می توانید به عنوان یک فاکتور عمومی در تشخیص ناتوانی جنسی خود از آن استفاده کنید این است که چه کسانی ممکن است به این مشکل مبتلا شوند و میزان تکرار و شیوع آن در بین چه افرادی بیشتر است. به طور کلی افراد زیر بیش از هر کس دیگری در معرض اختلال نعوظ هستند:

  • افراد بزرگسال و پیر و بخصوص بعد از دوره ۴۰ سالگی
  • وجود یک وضعیت روانی خاص مانند اضطراب و افسردگی یا استرس
  • وجود یک وضعیت پزشکی خاص مانند بیماری قلبی یا دیابت
  • مصرف دخانیات یا مصرف مواد مخدر یا نوشیدنی های الکلی
  • افرادی که دچار اضافه وزن هستند و تحرک آنها کم است
  • افرادی که تحت پرتودرمانی سرطان قرار می گیرند
  • افرادی که داروهایی مانند آنتی‌هیستامین ها و داروهای فشار خون بالا یا داروهای ضد افسردگی مصرف می کنند
  • افرادی که دچار آسیب دیدگی و جراحت شده و در جریان آن اعصاب یا شریان های کنترل کننده نعوظ آسیب ببینند.

با توجه به این علائم شما می توانید ویژگی‌های شخصی خود را در یک برگ بنویسید و با هر کدام از این موارد مقایسه کنید. اگر در هر کدام از این موارد شما مشکلی نداشتید به احتمال زیاد مسئله شما موقتی خواهد بود.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  تشخیص و درمان بیماری پیرونی

آیا می توانم از ابتلا به اختلال نعوظ  مردانه جلوگیری کنم؟

اگرچه ممکن است همیشه جلوگیری از بروز اختلال نعوظ برای مردان امکان‌پذیر نباشد، اما مراقبت از خود می‌تواند در جلوگیری از بروز این مشکل به صورت پیوسته کمک‌کننده باشد. به طور کلی هرچه سلامتی یک مرد از لحاظ جسمی و روحی بیشتر باشد احتمال ابتلای آنها به اختلال در نعوظ کمتر خواهد بود. بنابراین شما هم برای جلوگیری از بروز این مشکل می توانید راهکارهای زیر را دنبال کنید:

  • استرس خود را کاهش دهید
  • شرایط سلامتی مانند دیابت و بیماری قلبی خود را با کمک پزشک مدیریت کنید
  • سلامت روان خود را مدیریت کنید
  • به طور مداوم ورزش کنید
  • سیگار کشیدن را متوقف کنید و از مصرف داروهای تفریحی و نوشیدنی های الکلی خودداری کنید

 درمان اختلال نعوظ

 اصولاً گزینه درمانی خاصی برای اختلال عملکرد نعوظ وجود ندارد. در حقیقت با توجه به اینکه علت این اختلال متفاوت است ممکن است رویکرد چند جانبه برای درمان آن وجود داشته باشد و حتی یک پزشک از چند بعد متفاوت به بررسی این موضوع بپردازد. به همین دلیل گزینه های درمانی احتمالی شامل موارد زیر می شوند:

 اصلاح سبک زندگی

ورزش به طور منظم در بلند مدت به کاهش وزن یک فرد کمک می‌کند و شرایط را به شکلی فراهم می‌کند که مدیریت مشکلات پزشکی فرد هم راحت‌تر باشد. از طرف دیگر شما میتوانید کشیدن سیگار را متوقف کنید و از مصرف الکل و داروهای غیر مجاز هم خودداری کنید. با انجام این موارد شما اصلی ترین محرک‌های اختلال نعوظ در مردان را کنترل کرده اید و نگران بروز آن نیستید.

مشاوره روانشناسی

یک بعد مهم از این مشکل مربوط به اختلالات روانی است که خود را به صورت اضطراب و افسردگی و بعضاً استرس نشان می دهد. همه این موارد در کنار یکدیگر باعث می‌شود که سلامت روان فرد تحت تاثیر قرار گرفته و نحوه ترشح هورمون در بدن هم دچار مشکل شود. بنابراین مشاوره روانی فردی و حتی مشاوره خانوادگی به شما کمک می کند تا راحت تر مشکلات روانی خود را مدیریت کنید.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  تشخیص و درمان سرطان آلت تناسلی مردانه

 مصرف داروهای خوراکی

داروهای خوراکی یکی از گزینه هایی است که پزشکان برای بالا بردن فشار خون فرد و در نتیجه انتقال خون به آلت تناسلی از آن ها استفاده می کنند. نکته نگران کننده ای که در رابطه با داروهای خوراکی وجود دارد این است که فرد در صورت وجود هر گونه نگرانی در رابطه با سلامت فردی یا بیماری قلبی نباید از آنها استفاده کند و حتی احتمال بروز مرگ هم وجود دارد.

 دستگاه وکیوم مردانه

دستگاه وکیوم آقایان یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها در درمان اختلال نعوظ  مردانه است که می تواند طیف وسیعی از مشکلات جسمی و روحی فرد را بهبود بخشد و نیاز به دارو ندارد. راهکارهایی مانند کاشت ایمپلنت یا جراحی نسبت به دستگاه وکیوم مردان عمومیت کمتری دارند و تنها برای افراد خاصی تجویز می شوند. این در حالی است که دستگاه وکیوم مردانه می‌تواند حتی برای آسیب‌های جسمی هم به کار گرفته شود و تاثیری روی سایر قسمت های بدن فرد ندارد.

 جمع بندی

 این یک واقعیت است که به بروز اختلال نعوظ در مردان فقط به شرایط فیزیکی و جسمی آنها مربوط نمی شود و در کنار آن مسائل دیگری مانند مسائل روانشناختی و بیماری های زمینه ای هم تاثیرگذار هستند. بنابراین هم راهکارهای مقابله با آن و هم شیوه های درمان آن باید با در نظر گرفتن ابعاد مختلف این مشکل باشد. به همین دلیل طبیعی است که پزشکان و روانپزشکان در وهله اول راهکارهایی مانند تغییر سبک زندگی را پیشنهاد می‌دهند و بعد از آن به سراغ گزینه های درمانی مانند استفاده از دستگاه وکیوم مردانه یا حتی مصرف داروهای خوراکی می روند. البته سعی کنید که در همه موارد مراقب بیماری های زمینه ای یا شرایط فیزیکی خود هم باشید.

0/5 (0 نظر)