بیماری کلامیدیا چیست و چه ارتباطی با اختلال نعوظ دارد؟

بیماری کلامیدیا یک نوع عفونت مقاربتی است که مشکلات سلامتی طولانی مدتی ایجاد می‌کنند و در کنار آن می‌تواند روی توانایی جنسی فرد هم تاثیر بگذارد. با توجه به اینکه این بیماری علائم مشخصی ندارد و فرد بیمار از داشتن عفونت آگاه نیست، تبعات زیادی به دنبال دارد و اگر درمان نشود با مشکلات زیر همراه است:

  • پروستاتیت مزمن در مردان که باعث درد و اختلال نعوظ می شود
  • افزایش خطر ابتلا به ایدز
  • ناباروری دائمی در زنان و بیماری دردناکی تحت عنوان التهاب لگن

بنابراین در این مقاله به بررسی بیماری کلامیدیا خواهیم پرداخت و در مورد ارتباط آن با اختلال نعوظ در مردان و همچنین گزینه های درمانی آن صحبت خواهیم کرد.

بیماری کلامیدیا چیست و چه ارتباطی با اختلال نعوظ دارد؟

بیماری کلامیدیا چیست و چه ارتباطی با اختلال نعوظ دارد؟

آیا بیماری کلامیدیا باعث اختلال نعوظ می شود؟

اصولاً بیماری کلامیدیا روی پروستات فرد تاثیر می‌گذارد و عارضه‌ای به نام پروستاتیت ایجاد می‌کند که می‌تواند منجر به اختلال نعوظ شود. این بیماری اگر وارد دستگاه تناسلی شود به اندام های مجاور هم گسترش پیدا می‌کند و احتمال آلوده شدن مجاری ادراری و لوله های انتقال اسپرم هم وجود دارد. در ضمن باکتری های این بیماری از طریق مجاری ادراری به غده پروستات می روند.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  برای درمان زود انزالی چه بخوریم؟| رژیم غذایی درمان زود انزالی

اگر پروستات آلوده و ملتهب شود، جریان خون ورودی به آلت تناسلی را محدود می‌کند و می‌تواند منجر به ایجاد حالت اختلال نعوظ شود. طبق بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده که بیماری کلامیدیا امکان انتقال به شریک جنسی را دارد و زندگی آنها را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

علائم و نشانه های کلامیدیا

بیماری کلامیدیا اغلب علامت خاصی ندارد، اما در برخی افراد علائم چند هفته بعد از عفونت اولیه ظاهر می‌شوند و در این صورت ممکن است به فرد دیگری یا به شریک زندگی انتقال پیدا کند. هنگامی که علائم این بیماری ظاهر شوند فرد ممکن است نشانه های زیر را داشته باشد:

  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • ترشح از آلت تناسلی مرد یا واژن زن
  • درد یا ورم در بیضه ها که کمتر شایع است

یکی از تاثیرات غیرمستقیم کلامیدیا، اختلال نعوظ است و به همین دلیل نمی‌توان به شکل قطعی اظهار داشت که فرد مبتلا به اختلال نعوظ لزوماً دچار بیماری شده است.

راهکارهای جلوگیری از بیماری کلامیدیا

درمان بیماری کلامیدیا و اختلال نعوظ

درمان بیماری کلامیدیا و اختلال نعوظ

 به طور کلی کسانی که فعالیت جنسی دارند در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار دارند. طبق بررسی‌های صورت گرفته نزدیک به سه میلیون نفر در ایالات متحده هر ساله به این بیماری مبتلا می شوند. آموزش های برقراری رابطه جنسی ایمن در جلوگیری از این بیماری و عوارض آن تاثیر گذار است و انجام راهکارهای زیر موثر هستند:

  • استفاده از کاندوم یا سایر روش‌های ممانعت کننده در طول رابطه جنسی
  • رابطه جنسی با افرادی که سالم هستند
  • پرهیز از رابطه جنسی مقعدی.
این مطلب را نیز از دست ندهید:  تفاوت منی و اسپرم،؛ هر آنچه لازم است بدانید

درمان بیماری کلامیدیا و اختلال نعوظ

آزمایشات تشخیص کلامیدیا شامل یک نمونه ادراری یا نمونه برداری از بخش‌های داخلی مجرای ادرار است. اگر این بیماری تایید شود، فرد باید بلافاصله تحت درمان قرار گیرد. همچنین کسانی که شریک جنسی دارند باید بلافاصله وضعیت سلامتی آنها هم مورد بررسی قرار گیرد. در اغلب موارد پزشکان برای درمان این بیماری استفاده از آنتی بیوتیک را تجویز می کنند. مصرف همه آنتی بیوتیک ها طبق تجویز پزشک بسیار مهم است و اگر دوره درمان به طور کامل انجام نشود احتمال زنده ماندن برخی از باکتری ها و ایجاد عفونت مجدد وجود دارد.

 

خوشبختانه دوره کامل مصرف آنتی بیوتیک می تواند عفونت پروستاتیت را درمان کند و حتی علائم اختلال نعوظ را از بین ببرد. احتمال ابتلای چند باره به بیماری کلامیدیا وجود دارد و تکمیل یک دوره درمانی به این معنی نیست که فرد به طور کامل در امان است. با توجه به اینکه دوره درمانی از بین رفتن باکتری ها هفت روز است، بهتر است که در این هفت روز از تماس جنسی خودداری کنید.

 آیا ممکن است شرایط دیگر در اختلال نعوظ نقش داشته باشند؟

 عوامل جسمی، روان شناختی و عاطفی زیادی وجود دارد که در ایجاد اختلال نعوظ نقش دارند. برخی از شرایط سلامتی قابل اشاره در مورد این بیماری موارد زیر هستند:

  • بیماری قلبی
  • دیابت نوع 2
  • فشار خون بالا
  • مشکلات کلیوی
  • اضطراب
  • افسردگی

 چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

با توجه به اینکه علائم بیماری کلامیدیا بسیار کم هستند، کار شما برای تشخیص بیماری بسیار سخت است، اما می توانید علائم زیر را به عنوان نشانه های مراجعه به پزشک در نظر بگیرید:

  • مشکل در ایجاد حالت نعوظ یا حفظ آن
  • سوزش هنگام ادرار
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • ترشح از آلت تناسلی مرد
این مطلب را نیز از دست ندهید:  دستگاه وکیوم آقایان - پایانی بر کابوس ناتوانی جنسی آقایان

 به خاطر داشته باشید که فقط یک متخصص مانند متخصص اورولوژی می تواند بیماری کلامیدیا را به درستی تشخیص دهد و درمان کند. بنابراین کسانی که به طور منظم فعالیت جنسی دارند باید آزمایشات مربوط به این بیماری را انجام دهند را از نبود هرگونه مشکل در این زمینه مطمئن شوند. همچنین برخی از کلینیک های پزشکی و مراکز بهداشتی آزمایشات مربوط به این بیماری را انجام می‌دهند تا فرد از ابتلای خود یا خانواده جلوگیری کند.

 جمع بندی

به خاطر داشته باشید که بیماری کلامیدیا یک بیماری خطرناک و غیر قابل درمان نیست و تنها به عنوان یک عفونت باکتریایی شناخته می‌شود. با توجه به اینکه نشانه های این بیماری می تواند روی زندگی جنسی مردان تاثیر بگذارد، معمولاً از اظهار این بیماری خودداری می‌کنند و این می‌تواند برای شریک جنسی آنها هم بسیار خطرناک باشد. معمولاً پزشکان و متخصصان ارولوژی با استفاده از آنتی بیوتیک ها به راحتی می توانند این بیماری را کنترل کنند و از عوارض جانبی آن مانند اختلال نعوظ یا ناتوانی جنسی مردان جلوگیری کند. در ضمن استفاده از راهکارهای حفاظتی مانند کاندوم در جلوگیری از انتقال این بیماری تاثیر گذار است و فرد بدون اینکه مشکل خاصی داشته باشد، می تواند فعالیت جنسی معمولی خود را ادامه دهد.

0/5 (0 نظر)