آیا از مشکل اختلال نعوظ می توان به حالت طبیعی برگشت؟

یکی از چالش برانگیزترین سوالاتی که در حوزه بیماریهای ناتوانی جنسی مطرح می شود این است که آیا امکان درمان اختلال نعوظ وجود دارد؟ و اگر امکان پذیر است چه گزینه هایی برای آن مطرح است؟ آیا یک فرد می تواند در فاز اولیه سلامت قبلی خود را به دست بیاورد؟ آیا راهکارهای درمانی فقط شامل استفاده از داروهای خوراکی و جراحی پیشرفته می شوند؟ یا حتی با تغییر سبک زندگی هم می توان سلامت کافی به دست آورد؟

خبر خوشحال کننده این است که احتمال درمان اختلال نعوظ بسیار بالاست و فرد می تواند از حربه های مختلفی برای رسیدن به حالت طبیعی استفاده کند. البته باید این حقیقت را هم بپذیریم که شانس درمان کامل ED به علت آن بستگی دارد.

 آیا اختلال نعوظ یک بیماری برگشت پذیر است؟

در اغلب موارد، بله! اختلال نعوظ یک بیماری قابل برگشت است و مطالعاتی که در مجله پزشکی جنسی منتشر شده نشان می دهد که میزان بهبودی بیماران پس از ۵ سال نزدیک به ۲۹ درصد است. توجه به این نکته حائز اهمیت است که حتی در صورت عدم درمان ED باز هم راهکارهایی وجود دارد که علائم آن را کاهش داده و یا به طور کامل از بین می برند. به طور کلی بیماران مشکل اختلال نعوظ را در دو سطح متفاوت قرار می دهند:

  • مشکل ED اولیه: این مشکل بسیار نادر است و زمانی اتفاق می‌افتد که مرد هرگز توانایی به دست آوردن و حفظ حالت نعوظ را نداشته باشد.
  • مشکل ED ثانویه: این مورد به عنوان اختلال نعوظ قابل برگشت شناخته می شود و غالباً موقتی است. به همین دلیل احتمال درمان آن بسیار زیاد است و شیوه‌های مختلفی مانند جراحی یا استفاده از روش های فیزیکی مانند دستگاه وکیوم مردانه در آن تاثیر گذار است.
این مطلب را نیز از دست ندهید:  دروغ‌ها و حقایقی در مورد اختلال نعوظ

 باید به این نکته اشاره کنیم که بهترین درمان ممکن است از یک شخص به شخص دیگری متفاوت باشد. برخی از افراد نیازی به روش جراحی یا دارو ندارند و تنها استفاده از یک دستگاه وکیوم مردانه آنها را به حالت نعوظ می رساند، این در حالی است که برای برخی از آنها استفاده از روشهای جراحی توصیه می شود.

راهکارهای درمان اختلال نعوظ و بازگشت به حالت طبیعی

 با توجه به شرایط فرد و ریشه اصلی به وجود آورنده اختلال نعوظ، راهکارهای درمانی ممکن است از یک شخص به شخص دیگری متفاوت باشد. گاهی در مورد یک فرد تغییر سبک زندگی و انجام ورزش روزانه کارآمد است و در برخی موارد نیاز به روش‌های جراحی پیشرفته است. با این وجود برای درمان این مشکل می‌توان سراغ گزینه‌های زیر رفت:

تغییر سبک زندگی

 تغییر و تنظیم سبک زندگی می‌تواند بسیاری از مواردی که در ایجاد بیماری ED نقش داشته اند، مانند دیابت و گرفتگی شریان را بهبود ببخشد. به طور کلی مردانی که در زمینه بهداشت و سلامت دارای مشکلات اساسی هستند، باید در وهله اول مشکلات مربوط به اختلال نعوظ خود را با پزشک در میان بگذارند. اما به طور کلی تغییر سبک زندگی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • استفاده از تمرینات آرامش بخش برای کنترل استرس ناشی از ED و کنترل فشار خون
  • ورزش برای بهبود جریان خون
  • کاهش وزن، در صورت لزوم، برای کاهش فشار خون و بهبود سطح کلسترول و تستوسترون
  • تغییر رژیم غذایی، که به ویژه ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت یا بیماری قلبی عروقی مفید باشد

تمرینات مربوط به کف لگن

 عضلات کف لگن به مردان در ادرار کردن و انزال کمک می کنند. تقویت این عضلات همچنین می تواند در عملکرد نعوظ مردان نقش داشته باشد. یک بررسی جامع در سال ۲۰۱۰ نشان داده که تمرینات کف لگن به مردان مبتلا به دیابت کمک می‌کند تا نعوظ بهتری داشته باشند و آن را برای زمان طولانی تری حفظ کنند. این تمرینات روش های خاصی هستند که به تقویت عضلات کف لگن کمک می کنند و بهتر است در مشاوره با پزشک آنها را یاد بگیرید.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  معایب دستگاه وکیوم مردانه| آیا وکیوم آقایان خطرساز است؟

مشاوره و درمان روانشناختی برای زوجین

 اختلال نعوظ می تواند بر عزت نفس مردان تاثیر منفی بگذارد. مردان هنگام صحبت کردن در مورد این مشکل خجالت می کشند، اما باید بپذیرند که یک مسئله رایج است و به رسمیت شناختن و بحث در مورد ED بسیار مهم و تاثیرگذار است. این به طور ویژه برای کسانی که دچار افسردگی و اضطراب جنسی هستند مهم است.

 مشاوره فردی می تواند در کشف علت مشکل کمک کند. یک روانشناس یا روانپزشک میتواند به مردان در مدیریت اضطراب خود و برطرف کردن مسائل مختلف کمک کند که در بلندمدت در از بین بردن اختلال نعوظ و جلوگیری از بازگشت آن نقش داشته باشد. آموزش زوجین و بحث در مورد شرایط جنسی، به شکلی است که آنها می‌توانند در مورد احساسات خود صحبت کنند و راه های سالم و سازنده ای برای برقراری ارتباط به هنگام ED پیدا کنند.

داروهای گیاهی و درمان های خانگی

برخی از مردان می‌توانند از روش‌های جایگزین و مکمل مانند طب سوزنی برای درمان مشکل خود استفاده کنند. تحقیقات مقدماتی نشان داده که برخی از مکمل های گیاهی در برطرف کردن این مشکل نقش دارد. بررسی های سال ۲۰۱۸ نشان داده که استفاده از جینسینگ در کاهش علائم اختلال نعوظ در جمعیت مورد مطالعه بسیار چشمگیر بوده است. شیوه های درمانی دیگری هم با استفاده از گیاهان دارویی پیشنهاد شده که نتایج امیدوار کننده ای داشته اند، اما هنوز تحقیقات در مورد آنها کامل نشده و به همین دلیل به طور قطعی نمی توان اظهار نظر کرد.

استفاده از داروهای خوراکی

 برخی از داروها در بالا بردن  فشار خون نقش مستقیم دارند و در نتیجه باعث افزایش جریان خون به آلت تناسلی مردانه و در نتیجه دستیابی به حالت نعوظ می شوند. مطالعه سابقه این داروهای خوراکی نشان می‌دهد که در به دست آوردن حالت نعوظ و حفظ حالت نعوظ تاثیر گذار هستند، با این وجود هنوز هم استفاده از آنها برای برخی از افراد با محدودیت همراه است و عوارض جانبی آن ها می تواند تبعات بسیار بدی به همراه داشته باشد.

آیا از مشکل اختلال نعوظ می توان به حالت طبیعی برگشت؟

آیا از مشکل اختلال نعوظ می توان به حالت طبیعی برگشت؟

تغییر برخی از داروها

 برخی از داروها ممکن است در بدتر کردن شرایط اختلال نعوظ نقش داشته باشند. به طور ویژه، داروهایی که برای کاهش فشار خون تجویز می شوند و جریان خون در آلت تناسلی را کاهش داده و حفظ حالت نعوظ را سخت تر می کند. اگر متخصص تشخیص دهد که مشکل ED شما مربوط به استفاده از این داروهاست، پزشک می تواند دارو را با داروهای دیگر جایگزین کند.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  پریاپیسم، شناخت و درمان

 دستگاههای مکانیکی یا دستگاه وکیوم مردانه

 دستگاه وکیوم آقایان از جمله ابزارهایی است که جریان خون در آلت تناسلی را افزایش داده و باعث ایجاد حالت نعوظ در اکثر مردان میشود. این شیوه به طور ویژه برای کسانی که دچار آسیب شدید عصبی هستند کارآمد است. به همراه استفاده از این دستگاه، وجود یک حلقه می تواند به حفظ خون در آلت تناسلی و در نتیجه باقی ماندن حالت نعوظ کمک کند. حتی هنگام وجود مشکلات جدی در مورد سلامت جسم، این دستگاه به عنوان یک وسیله مکانیکی در به دست آوردن حالت نعوظ تاثیر گذار است.

 جراحی برای درمان اختلال نعوظ

 اگر راهکارهای دیگر در درمان ED بی اثر باشند یا مشکلات آناتومی که در بروز آن تاثیرگذار باشند، پزشک استفاده از راهکار جراحی را توصیه می کند که شامل قرار دادن یک ایمپلنت در داخل آلت تناسلی به منظور به دست آوردن نعوظ فوری است. روش جراحی در اغلب موارد موثر است، اما باید بپذیریم که یک روش تهاجمی بوده و اکثر بیماران استقبال چندانی از آن نمی کنند.

در نهایت به خاطر داشته باشید که اگر چه برخی از افراد از وجود اختلال نعوظ احساس ناامیدی می کنند، اما امکان بازگشت به حالت طبیعی وجود دارد و یک بیماری قابل درمان است. برای این بیماری هم استفاده از راهکارهای دارویی و هم استفاده از ابزارهای مکانیکی مانند دستگاه وکیوم مردانه جوابگو است.

3/5 (1 نظر)