در مورد تاثیر دیابت بر باروری مردان چه می دانید؟

در این مقاله قصد داریم در مورد تاثیر دیابت بر باروری را صحبت کنیم به این منظور در ابتدا باید خلاصه‌ای از بیماری دیابت به شما معرفی شود.

دیابت

دیابت نوعی بیماری است که افراد مبتلا به آن مقادیر زیادی قند در خون خود دارند که اصطلاح علمی آن گلوکز است. انسولین هورمونی است که سطح قند خون موجود را کاهش می‌ دهد. پانکراس مسئولیت تولید این هورمون را بر عهده دارد و در افراد مبتلا به دیابت غده پانکراس نمی تواند انسولین کافی تولید کند. بدون انسولین کافی سطح قند خون افزایش یافته و فرد مبتلا به بیماری دیابت می شود. این بیماری به عنوان مادر همه بیماری ها شناخته می ‌شود و در صورت عدم تشخیص به موقع یا عدم کنترل آن می تواند عوارض جدی کوتاه مدت و یا طولانی مدتی به همراه داشته باشد.

انواع مختلف دیابت

تاثیر دیابت بر باروری مردان

تاثیر دیابت بر باروری مردان

دیابت دو نوع اصلی دارد دیابت نوع ۱ و نوع ۲، دیابت نوع ۱ در هر سنی می تواند شروع شود. در این بیماری بدن فرد نمی تواند انسولین کافی تولید کند. بیمارانی که مبتلا به دیابت نوع یک هستند باید روزانه انسولین تزریق کنند. حدود ۸۵ درصد افراد دیابتی مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند. دیابت نوع ۲ با رژیم غذایی نا مناسب، کمبود ورزش و اضافه وزن رابطه دارند و این بیماری بیشتر مواقع ارثی است. در صورتی که فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ باشد، پانکراس انسولین کافی تولید نمی کند و یا انسولینی که تولید می کند به درستی جذب بدن نمی‌ شود و کار خود را به درستی انجام نمی دهد و بنابراین سطح قند خون افزایش می یابد.

پیشگیری از دیابت

از دیابت نوع یک نمی ‌توان پیشگیری کرد، اما با پیش گرفتن سبک زندگی سالم مانند فعالیت بدنی منظم، استفاده از رژیم غذایی مناسب و سالم و همچنین کنترل وزن در محدوده مناسب می‌ توان از مبتلا شدن به دیابت نوع دو جلوگیری کرد.

دیابت و بیماری‌های جانبی

در صورت عدم تشخیص به موقع بیماری دیابت طول عمر شما به خطر میفتد. دیابت می تواند موجب کوری، بروز نارسایی های کلیوی، آسیب ‌های عصبی، کاهش گردش خون و در نتیجه احتمال بروز حملات قلبی و سکته های قلبی و مغزی بشود. در صورتی که مبتلا به دیابت باشید از نظر  بهداشت جنسی و باروری نیز دچار مشکل خواهید شد.

از جمله مشکلات بهداشت جنسی و باروری که در اثر دیابت به وجود می آید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اختلال نعوظ
  • سطح پایین هورمون مردانه یا تستوسترون در بدن
  • کاهش میل جنسی
  • بازگشت منی به داخل مثانه که به آن انزال معکوس نیز می ‌گویند.
  • التهاب کلاهک آلت تناسلی مردانه که در اصطلاح علمی به آن بالانیتیت گفته می شود.
این مطلب را نیز از دست ندهید:  درمان زگیل تناسلی با الکتروکوتریزاسیون چگونه است؟

راه حل

بهترین کار برای جلوگیری از بروز مشکلات جنسی و باروری در اثر دیابت صحبت با یک پزشک متخصص است. شما می توانید با پزشک متخصص خود درباره چگونگی تغییر سبک زندگی یا سایر روش های کنترل سطح قند خون و در نتیجه کنترل بیماری دیابت به منظور جلوگیری از بروز مشکلات جنسی و باروری صحبت کنید. ممکن است بنا به صلاح دید متخصص، شما را به یک درمانگر جنسی و یا یک پزشک اورولوژی ارجاع دهد.

اکنون به صورت جزئی تر ارتباط بین دیابت و اختلالات نعوظ را مورد بررسی قرار می‌ دهیم.

دیابت و اختلال نعوظ

تاثیر دیابت بر باروری مردان

تاثیر دیابت بر باروری مردان

در صورتی که هنگام نعوظ و یا حفظ آن با مشکل روبرو باشید، شما دچار اختلال نعوظ هستید. اختلال نعوظ به تنهایی یک بیماری محسوب نمی ‌شود اما وجود اختلال نعوظ نشانگر وجود یک بیماری جدی در بدن شما است. این بیماری می ‌تواند جسمی، روانی یا ترکیبی از هر دو آن ها باشد. لازم به ذکر است اختلال نعوظ امروز در میان مردان سراسر جهان بسیار شایع است.

اختلال نعوظ در مردان دیابتی

همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، اختلال نعوظ یک بیماری شایع در میان مردم سراسر جهان است، اما بیشتر مردان چاق که اضافه وزن بالایی دارند یا بیماری های قلبی عروقی، فشارخون و کلسترول بالا دارند دچار این بیماری می شوند.  این بیماری ها بیماری هایی است که در افراد دیابتی بیشتر اتفاق می ‌افتد، بنابراین در صورتی که یک فرد دیابت داشته باشد، دو برابر نسبت به سایرین در معرض اختلال نعوظ قرار می‌ گیرد.

ابتلا به دیابت و جلوگیری از اختلال نعوظ

همانطور که پیش از این به آن اشاره شد اختلال نعوظ هنگام ابتلا به دیابت و زمانی که سطح قند خون به خوبی کنترل نشود بیشتر اتفاق می ‌افتد. کنترل مقدار طبیعی قند خون و همچنین چربی خون که شامل کلسترول و تری گلیسیرید می شود به منظور جلوگیری از رسیدن آسیب به عصب ها و رگ ‌های خونی آلت تناسلی مردانه اهمیت زیادی دارد. با پرهیز از استعمال دخانیات و کاهش مصرف نوشیدنی‌ های الکلی می ‌توان تا حد زیادی از بروز اختلالات نعوظ جلوگیری کرد.

دیابت و درمان اختلال نعوظ

اولین کار برای درمان اختلال نعوظ کنترل و درمان بیماری دیابت و سایر بیماری های مرتبط با آن مانند فشار خون بالا است. پس از آنکه دیابت و بیماری‌های مرتبط با آن به درستی کنترل شد، می توان مصرف داروهای خوراکی برای درمان اختلالات نعوظ را شروع کرد. معمولاً اولین گزینه داروی خوراکی ویاگرا است. این دارو در افراد دیابتی ۵۰ درصد احتمال اثر بخشی دارد. اما نگران نباشید در صورتی که داروهای خوراکی برای اختلال نعوظ و افراد دیابتی موثر نباشند می توان از داروهای تزریقی و یا انجام عمل جراحی برای درمان مشکل آن ها کمک گرفت.

دیابت و کاهش سطح تستوسترون

تاثیر دیابت بر باروری مردان

تاثیر دیابت بر باروری مردان

کاهش سطح تستوسترون یا کمبود آن زمانی اتفاق می ‌افتد که بدن قادر به تولید هورمون تستوسترون کافی برای عملکردهای طبیعی مردانه نباشد. تستوسترون یک هورمون اساسی برای عملکردهای جنسی خصوصاً باروری محسوب می ‌شود.

در صورتی که مبتلا به دیابت نوع دو هستید کمبود تستوسترون یک مشکل رایج برای شما به شمار می‌ رود. بیشتر بیماران دیابتی که اضافه وزن دارند با کاهش شدید تستوسترون روبرو خواهند شد. کم بودن انرژی، نوسانات خلقی و تحریک‌پذیری، کاهش قدرت عضلانی، کاهش میل جنسی و کاهش قدرت تمرکز از جمله علائم کمبود تستوسترون در افراد است، اما عموماً این علائم با نشانه ‌های سایر بیماری‌ ها مشابه هستند.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  8 غذای مناسب و مفید برای آلت تناسلی مردان و تاثیر آن در تقویت اسپرم

ارتباط بین دیابت و کمبود تستوسترون

هورمون ال اچ در مغز انسان ساخته می‌ شود و با نماد ال اچ معرفی میشود بیضه ها از این هورمون برای تولید تستسترون استفاده می‌ کنند. مقدار بالای قند خون در مردان دیابتی موجب کاهش میزان ترشح هورمون ال اچ در مغز می ‌شود و بنابراین بیضه ها نمی توانند تستوسترون کافی را تولید کنند.

پیش گیری از کمبود تستوسترون در مردان دیابتی

تاثیر دیابت بر باروری مردان

تاثیر دیابت بر باروری مردان

کنترل وزن و انجام فعالیت‌ های ورزشی منظم موجب کنترل سطح قند خون و در نهایت ترشح میزان کافی تستوسترون در بدن می ‌شود و با این راه می‌ توان از بروز کمبود تستوسترون در مردان دیابتی جلوگیری کرد.

درمان کمبود تستوسترون در مردان دیابتی

در صورتی که فردی مبتلا به دیابت باشد، در ابتدا باید بیماری دیابت و سایر بیماری های مرتبط با آن را کنترل کند و سپس برای کمبود تستوسترون به دنبال درمان باشد. به عنوان مثال در صورتی که یک فرد دیابتی اضافه وزن نیز داشته باشد، در ابتدا باید با کنترل رژیم غذایی و انجام فعالیت های منظم روزانه وزن خود را کاهش دهد. در برخی مواقع در صورتی که دیابت و تستوسترون پایین در اثر اختلالات ژنتیکی یا سایر موارد خاص اتفاق بیفتد، ممکن است پزشک استفاده از دارو درمانی را برای مشکلات تستوسترون توصیه کند.

 دیابت و کاهش میل جنسی

به عدم علاقه به برقراری ارتباط جنسی، کاهش میل جنسی گفته می‌ شود. البته میل جنسی برای افراد مختلف بسته به شرایط زندگی متفاوت است و یا ممکن است با گذشت زمان تغییر کند. بنابراین به طور کلی نباید نگران مبتلا بودن به کاهش میل جنسی باشید. با این حال در صورتی که بدون هیچ دلیل مشخصی علاقه خود به برقراری رابطه جنسی را از دست داده اید، بهتر است با یک پزشک متخصص در این زمینه صحبت کنید.

تاثیر دیابت روی کاهش میل جنسی

همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، دیابت می تواند باعث کاهش ترشح هورمون تستوسترون در بدن شود که همین امر میل جنسی را کاهش می دهد. علاوه بر این بروز سایر مشکلات مانند اختلال نعوظ که در اثر ابتلا به دیابت اتفاق می افتد می تواند علاقه به برقراری ارتباط جنسی را کاهش دهد و منجر به کاهش میل جنسی شود اما این مشکل چگونه درمان خواهد شد.

درمان کاهش میل جنسی در افراد دیابتی

تاثیر دیابت بر باروری مردان

تاثیر دیابت بر باروری مردان

همان طور که اشاره شد میل جنسی در افراد مختلف متفاوت است. درمان کمبود میل جنسی در بیماران دیابتی نیز از فردی نسبت به فرد دیگر متفاوت خواهد بود. اما مانند سایر مشکلات جنسی مرتبط با بیماری دیابت، در ابتدا باید بیماری دیابت را کنترل کرد. کنترل سطح قند خون می ‌تواند میل جنسی را بهبود ببخشد. در صورتی که به دلیل کاهش سطح تستوسترون دچار کاهش میل جنسی شده باشید ممکن است بنا به تشخیص پزشک از دارو درمانی برای کنترل سطح تستوسترون در بدن استفاده کنید. علاوه بر این توصیه می‌ شود حتماً به یک مشاور جنسی نیز مراجعه کنید تا بفهمید آیا مسائل روانشناختی نیز روی بهبود رابطه و میل جنسی شما تاثیر گذار هست یا خیر. بنابراین بهترین راه برای درمان این مشکل مراجعه به یک پزشک متخصص و مشورت با او خواهد بود.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  آیا اختلال نعوظ یک مشکل دائمی است؟

دیابت و انزال معکوس

انزال معکوس زمانی اتفاق می ‌افتد که عضله دهانه مثانه هنگام ارگاسم نتواند مانع از ورود منی به مثانه شود. عموماً در اثر درست بسته نشدن دهانه مثانه این اتفاق می ‌افتد و منی به داخل مثانه باز می ‌گردد. در صورتی که هنگام ارگاسم انزال کمی دارید یا اصلا مایع منی خارج نمی شود ممکن است مبتلا به انزال معکوس باشید. یکی از نشانه های انزال معکوس تیره بودن رنگ اولین ادرار پس از ارگاسم است.

ارتباط بین دیابت و انزال معکوس

در افراد مبتلا به دیابت مقادیر بالای قند خون می ‌تواند موجب آسیب رسیدن به اعصاب و ماهیچه های گردن دهانه مثانه که موسوم به عضلات اسفنکتر خارجی است، بشود. این عضلات مسئولیت باز و بسته کردن دهانه مثانه را بر عهده دارند و عموماً هنگام ارگاسم مانع از ورود مایع منی به مثانه می شوند. در صورتی که این دریچه آسیب دیده باشد و به درستی بسته نشود مایع منی هنگام انزال به مثانه وارد می شود.

درمان انزال معکوس در افراد دیابتی

تاثیر دیابت بر باروری مردان

تاثیر دیابت بر باروری مردان

در صورتی که فردی بر اثر ابتلا به دیابت دچار انزال معکوس شود، درست مانند سایر بیماری های مرتبط با دیابت باید با کنترل سطح قند خون اقدام به درمان کرد. به این منظور با تغییر روش زندگی، رژیم غذایی و داشتن فعالیت ورزشی منظم می توان دیابت را کنترل کرد. پس از آن عموماً نیاز به درمان مخصوص برای انزال معکوس نخواهد بود و این امر به صورت خود به خودی پس از کنترل دیابت درمان خواهد شد. با این حال ممکن است انزال معکوس باروری شما را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین در صورتی که مبتلا به انزال معکوس هستید و تصمیم دارید باردار شوید باید به کمک فناوری لقاح مصنوعی اقدام به بارداری کنید.

دیابت و بالانیتیت

بالانیتیت یک عفونت شایع در میان مردان است که موجب التهاب نوک کلاهک آلت تناسلی مردانه می شود. این بیماری در هر سنی می تواند موجب بروز مشکلاتی در آقایان بشود.

علائم بالانیتیت

بیماران مبتلا به این بیماری ممکن است نتوانند پوست ختنه گاه را که روی نوک آلت تناسلی است به عقب و جلو حرکت دهند. همچنین ممکن است در آلت تناسلی خود احساس خارش کرده، بروز بثورات پوستی مانند جوش، قرمزی و تورم در این افراد شایع است. همچنین ممکن است این افراد ترشح غیر عادی داشته باشند. از آنجا که این علائم با برخی از بیماری های مردانه مشترک است، در صورت مشاهده هر یک از این نشانه ها باید فوراً با یک پزشک متخصص تماس بگیرید.

ارتباط بین دیابت و ابتلا به بالانیتیت

گاهی اوقات پس از ادرار در افرادی که ختنه نشده باشند، ادرار زیر پوسته ختنه گاه جمع می‌ شود. در صورتی که فردی مبتلا به دیابت باشد، قند موجود در ادرار می تواند باکتری ها را در ناحیه مرطوب زیر پوست ختنه گاه رشد دهد. رشد این باکتری ها منجر به عفونت بالا و بروز بالانیتیت خواهد شد. همچنین برخی از داروهایی که برای درمان دیابت مورد استفاده قرار می گیرند می توانند خطر ابتلا به بالانیتیت را افزایش دهند.

 درمان بالانیتیت

رعایت بهداشت ناحیه آلت تناسلی به خصوص شستن آلت تناسلی و بخش ختنه گاه با آب گرم و صابون یکی از بهترین روش‌ها برای پیش گیری و درمان بالانیتیت به شمار می رود. همچنین حتماً با یک پزشک متخصص در خصوص کنترل سطح قند خون و دیابت صحبت کنید. در برخی مواقع ممکن است برای کمک به پاک سازی عفونت، داروهای آنتی بیوتیک یا ضد قارچ برای شما تجویز شود.

2/5 (2 نظر)