سلول های سرطانی برای رشد و بقای خود به تکثیر هورمون های بدن نیاز دارند. به همین دلیل پزشکان سعی کرده اند با تأثیر گذاشتن بر روی سلول های سرطانی به هنگام هورمون درمانی، آن ها را سرکوب کنند و رشدشان را به حداقل برسانند. از این روش درمانی برای انواع سرطان ها به خصوص سرطان سینه و سرطان پروستات استفاده می شود.

تأثیرات هورمون درمانی بر سرطان پروستات

تیم پزشکی به منظور درمان سرطان پروستات پیشرفته از هورمون درمانی برای از بین بردن آندروژن استفاده می کنند. آندروژن هورمون های مردانه می باشد که به وسیله آن ها عمل سوخت رسانی به سلول های سرطان پروستات انجام می گیرد. در بدن آقایان هورمون آندروژن که شامل تستوسترون و دی هیدروتستوسترون است توسط بیضه ها و غده های فوق کلیوی ساخته می شود. در بیماران مبتلا به سرطان پروستات به کمک هورمون درمانی می توان تستوسترون بدن را سرکوب کرد و از رشد آن جلوگیری کرد که نتیجه ی آن توقف رشد سلول های سرطانی می باشد. تأثیر این روند در بدن افراد مختلف، متفاوت می باشد اما به طور میانگین می توان گفت به کمک این روش رشد سلول های سرطانی را می توان بین ۲ تا ۳ سال به تعویق انداخت. همان طوری که می دانید هورمون تستوسترون لازمه بدن مردان می باشد و جلوگیری از رشد آن در کنار کمک به درمان سرطان سبب عوارض جبران ناپذیری نیز می شود. عوارض از دست دادن تستوسترون در بدن می تواند شامل تغییرات خلق و خوی فرد، کم حجم شدن عضلات بدن، افزایش وزن و تغییراتی در رابطه جنسی می شود.

هورمون درمانی پس از چه مدت تأثیراتش را در بدن نشان می دهد؟

هورمون درمانی

هورمون درمانی

حدود چند هفته زمان لازم است تا اثرات مثبت هورمون تراپی در بدن ظاهر شود. این روش کم کم و به مرور زمان اثرات خود را در بدن آغاز می کند، اما معمولاً پس از گذشت سه ماه تأثیراتش در بدن تکمیل می شود. در ابتدای مراحل هورمون درمانی به دلیل شوکه شدن بدن، ممکن است بدن واکنش هایی از قبیل حالت تهوع و گرفتگی عضلات را بروز دهد.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  10 نکته کمکی فوق العاده برای درمان زود انزالی

آیا هورمون تراپی سبب درمان قطعی سرطان پروستات خواهد شد؟

هورمون درمانی

هورمون درمانی

در اکثر مواقع می توان گفت حدود ۹۰ درصد از درمان هایی که توسط هورمون تراپی انجام می شود، رشد غدد سرطانی را کاهش می دهند. متأسفانه باید بگوییم این روش برای همیشه نیز موثرر نخواهد بود، زیرا تمامی غدد سرطانی برای رشدشان از هورمون هایی مانند آندروژن تغذیه نمی کنند. در برخی موارد سرطان پروستات در برابر هورمون تراپی و کم تستوسترون بودن محیط نیز مقاوم می شوند و واکنش مثبتی از خود نشان نمی دهند؛ اما خب در بسیاری از مواقع نیز هورمون درمانی بسیار خوب عمل کرده است.

هدف هورمون درمانی

هورمون درمانی

هورمون درمانی

از هورمون درمانی برای درمان سرطان پروستات استفاده می کنند و در این زمینه اهدافی پیش رو قرار گرفته است:

– به منظور کوچک کردن غدد سرطانی و توقف رشد آن ها از هورمون تراپی استفاده می شود و این روش به مرور زمان سبب درمان بیماران سرطانی می شود.

– درصورتی که سطح psa در قبل و بعد از درمان بالا باشد، از این روش می توان با خیالی امن استفاده کرد.

– به منظور اینکه پرتو درمانی تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد، از این روش استفاده می شود.

– افرادی که قصد انجام عمل جراحی دارند بهتر است به کمک هورمون تراپی سلول های سرطانی را کوچک کنند تا عمل جراحی راحت تر و درصد موفقیت بیشتری داشته باشد.

هورمون تراپی و انواع آن

 همانطوری که قبلا اشاره کردیم در هورمون تراپی با کاهش سطح هورمون هایی مانند تستوسترون می توان سرعت رشد سلول های مربوط به سرطان پروستات را کاهش داد. انواع دیگری از هورمون تراپی وجود دارد که با انجام آن می توان سطح آندروژن را سرکوب کرد. می توان گفت روش هایی مانند پرتودرمانی، ژل درمانی و شیمی درمانی نیز در درمان سرطان پروستات کمک کننده خواهد بود. در ادامه انواع هورمون درمانی را معرفی و بررسی خواهیم کرد:

این مطلب را نیز از دست ندهید:  شروع رشد و توقف رشد آلت تناسلی مردانه در چه سنی است؟

ارکیکتومی چیست؟

هورمون درمانی

هورمون درمانی

ارکیکتومی نوعی عمل جراحی ست که به صورت سرپایی و کاملاً بدون دغدغه انجام می شود. همان طوری که می دانید بیشترین میزان تستوسترون در بدن توسط بیضه ها تأمین می شود. به همین دلیل پزشک متخصص در این عمل با خارج کردن بیضه ها سعی می کند از تولید تستوسترون در بدن جلوگیری کند.

نکته جالب این است که پس از انجام عمل جراحی ارکیکتومی دیگر نیازی به هورمون تراپی نیست؛ اما با انجام عمل جراحی ارکیکتومی فرد بدون وجود بیضه هایش با مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد، به همین دلیل اکثریت ترجیح می دهند که سرطان را با هورمون تراپی درمان کنند. در مواردی دیگر نیز مردان مبتلا به سرطان پروستات تمایل دارند عمل ارکیکتومی را انجام دهند و بیضه هایی مصنوعی که شباهت زیادی به بیضه های طبیعی دارد جایگزین شود.

گاهی اوقات پزشک توصیه می کند که با برداشتن قسمتی از بافت بیضه که وظیفه تولید آندروژن را به عهده دارد برداشته شود، در این صورت کل بیضه برداشته نمی شود و این می تواند مزیت خوبی برای بیمار محسوب شود. به این نوع عمل، ارکیکتومی زیر کپسول گویند.

آرگونیست های LHRH

آرگونیست های LHRH نوعی داروست که می توان به صورت تزریقی و کاشت زیر پوست آن را انجام داد. در این روش نیز مانند سایر روش ها میزان تولید تستوسترون در بدن تا حد قابل توجهی کاهش می یابد. این داروها را باید نسبت به دوزشان ماهی یک بار، هر سه ماه و یا هر شش ماه یک بار مصرف کنید. گاهی اوقات نیز دوز داروی مصرفی در این روش آن قدر بالاست که مصرف آن به صورت سالانه کافی می باشد. ممکن است بعد از تزریقات آرگونیست های LHRH سطح تستوسترون به شدت افزایش یابد و فوران کند، این امر به دلیل این است که آرگونیست های LHRH باعث می شود قبل از جلوگیری از ترشح غده هیپوفیز، هورمون لوتئین ساز بیشتری را ترشح کند. آرگونیست های LHRH که می توان از آن ها استفاده کرد به شرح زیر می باشد:

این مطلب را نیز از دست ندهید:  انزال تاخیری چیست و چه نشانه هایی دارد؟

– لوپرولید

– گوسرلین

– تریپتورلین

– سترلین

آنتاگونیست های LHRH

 این روش نسبت به روش قبلی دارای سرعت بیشتری در مواجه با سرکوب غدد سرطانی می باشد. مزیت دیگر این روش نسبت به آرگونیست های LHRH این است که سطح تستوسترون شعله ور نخواهد شد. دو نوع آنتاگونیست های LHRH مورد تائید پزشکان می باشد که برای بیماران سرطانی انجام می شود و آن شامل موارد ذیل می باشد:

  • دگارلیکس: هر ماه یک بار در زیر پوست تزریق می شود.

  • رلوگولیکس: قرصی خوراکی است که بایدروزانه یک عدد از آن مصرف شود.

آنتی آندروژن

هورمون درمانی

هورمون درمانی

همان طوری که در متن بالا ذکر شد نبود آندروژن باعث می شود رشد سلول های سرطانی کاهش یابد و در مواردی متوقف شود. به همین دلیل از آنتی آندروژن استفاده می شود. نمونه هایی از آنتی آندروژن در زیر آورده شده:

  • بیکالوتامید
  • نیلوتامید
  • فلوتامید

از این روش معمولاً برای تأثیرگذاری بیشتر روش های قبلی استفاده می شود و به تنهایی خاصیت درمانی چندانی ندارد.

آیا هورمون تراپی عوارضی برای بدن در پی دارد؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که بله هورمون تراپی نیز عوارضی مانند موارد زیر را برای بیمار به همراه دارد:

میانبری برای رفع عوارض هورمون تراپی

هورمون درمانی

هورمون درمانی

برای از بین بردن عوارضی که به وسیله هورمون تراپی برای فرد ایجاد می شود پزشک متخصص احتمالاً دوز متناوب را برای بیمار تجویز کند. به همین منظور پس از مصرف یک دوره کامل داروها توصیه می شود که دو مرتبه مورد مصرف قرار گیرند. با این کار عوارض جانبی ناشی از هورمون درمانی کاهش می یابد.

0/5 (0 نظر)