اگر به تازگی متوجه ایجاد برجستگی‌های کوچک، خاکستری یا همرنگ پوست در محدوده دستگاه تناسلی خود شده‌اید و وجود آن موجب ناراحتی شما شده است؛ می‌بایست به دنبال راهی برای حذف و علل به وجود آمدن آن‌ها باشید. اغلب این برجستگی‌ها ضرری ندارند اما هنگامی که دلیل وجود آن‌ها بیماری مانند HPV باشد، باید در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک متخصص مراجعه کنید. زگیل تناسلی را می‌توان یکی از شایع‌ترین عفونت‌های پوستی دانست. به نظر شما با چه روشی می‌توان زگیل‌های ایجاد شده را درمان کرد؟ انتقال این بیماری از طریق رابطه جنسی کنترل نشده با فرد بیمار صورت می‌گیرد و به کمک الکتروکوتریزاسیون می‌توان برای درمان زگیل تناسلی اقدام کرد. الکتروکوتریزاسیون را می‌توان یکی از تکنیک‌های جراحی دانست که با هدف سوزاندن و برش بافت نرم و اضافی بدن انجام می‌گیرد.

آشنایی با زگیل تناسلی

زگیل تناسلی به ضایعات برجسته‌ای گفته می‌شود که در لیست شایع‌ترین عفونت‌های ویروسی قرار دارد. این ویروس به دنبال تماس مستقیم پوست، با پوست فرد آلوده و غالبا حین رابطه جنسی به فرد مقابل انتقال پیدا می‌کند. در این شرایط می‌توان فرد را ناقل این بیماری دانست. براساس اینکه سیستم ایمنی بدن فرد در چه وضعیتی قرار گرفته باشد، بعد از مدت نامعلومی زگیل‌هایی کوچک و متراکم در نقاطی از آلت تناسلی پدیدار خواهند شد و باعث اختلال پوستی اطراف ناحیه تناسلی میشوند. زگیل‌های تناسلی ظاهر خوبی ندارند و افراد زیادی به منظور حذف آن‌ها اقدام به انجام الکتروکوتریزاسیون می‌کنند.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  زمان شروع و توقف رشد آلت تناسلی مردان ، آیا می توان اندازه آن را افزایش داد؟

علائم و نشانه ‌های ابتلا به زگیل تناسلی

علائم و نشانه ‌های ابتلا به زگیل تناسلی

علائم و نشانه ‌های ابتلا به زگیل تناسلی

بیماری زگیل تناسلی نشانه‌های مشخص و معینی دارد که اغلب آن‌ها را خود فرد به راحتی می‌تواند تشخیص دهد. البته گاهی پیش می‌آید که ضایعات در نواحی درونی دستگاه تناسلی ایجاد شوند و نشانه‌های خاصی نداشته باشند اما تشخیص زگیل تناسلی در مردان ساده‌تر انجام می‌گیرد. اغلب افراد هنگامی متوجه وجود این بیماری می‌شوند که نشانه‌ها و علائم ظاهری آن را مشاهده کنند. از سری نشانه‌های زگیل تناسلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در صورت داشتن رابطه جنسی دهانی، ضایعات امکان دارد که در محدوده دهان، زبان، لب‌ها و گلو مشاهده شوند.
  • زگیل‌های تناسلی عموما به رنگ پوست دیده می‌شوند‌. البته در بعضی موارد امکان دارد که تیره‌تر یا روشن‌تر از پوست شخص مشاهده شوند.
  • در صورتی که ضایعات گوشتی در مسیر مجاری ادراری شکل گرفته باشند، امکان دارد که خونریزی، درد یا انسداد محاری ادراری را به دنبال داشته باشد.
  • وجود رطوبت و ترشح در محل زگیل‌های تناسلی
  • احساس خارش و سوزش در محل زگیل‌ها

آشنایی با الکتروکوتریزاسیون زگیل های تناسلی

الکتروکوتر در اصل به دستگاهی الکتریکی گفته می‌شود که جریان الکتریکی و حرارت را در بخش تعیین شده ایجاد می‌کند. استفاده از الکتروکوتر را می‌توان شیوه‌ای موثر برای حذف ضایعات پوستی به کمک جریان الکتریکی دانست. درمان زگیل تناسلی با الکتروکوتر، روشی تهاجمی به حساب می‌آید و می‌توان به کمک آن به سادگی زگیل‌ها را از بین برد.

الکتروکوتریزاسیون زگیل تناسلی چه مزیت‌ هایی دارد؟

روش‌های متنوعی برای حذف زگیل‌های تناسلی به کار گرفته می‌شوند. سوزاندن زگیل تناسلی به کمک الکتروکوتر را می‌توان یکی از قطعی‌ترین شیوه‌ها برای حذف ضایعات پوستی دانست. از آنجایی که این شیوه از درمان، مزیت‌های بسیاری دارد؛ امروزه افراد زیادی از آن استقبال می‌کنند. پیش از اقدام برای انجام الکتروکوتریزاسیون، بهتر است که با مزیت‌های آن آشنا شوید. موارد زیر، اشاره به همین مزایا دارد:

  • عموما تنها یکبار انجام می‌گیرد.
  • پاکسازی محل به شکلی کاملا استرلیزه صورت می‌گیرد.
  • احتمال ابتلا به عفونت پایین می‌آید.
  • در طول این پروسه، عروق خونریزی‌کننده به وسیله کوتر بسته می‌شود و خون از دست نخواهد رفت.
  • عموما به انجام بخیه نیازی پیدا نخواهید کرد.
این مطلب را نیز از دست ندهید:  به این دلایل هرگز اختلال نعوظ را نادیده نگیرید

معایب الکتروکوتریزاسیون زگیل تناسلی

این روش درمانی همچون هر روش درمانی دیگری در کنار مزیت‌های بسیار خود معایبی نیز دارد. پیش از اقدام به انجام الکتروکوتریزاسیون بهتر است که با معایب آن آشنا شوید تا متوجه شوید که آیا این روش درمانی مناسب شما است یا خیر. از سری معایب انجام الکتروکوتریزاسیون می‌توان به داشتن محدودیت سنی اشاره کرد. این روش درمانی به افراد مسن توصیه نمی‌شود چرا که می‌تواند پیامدهای خطرناکی را به دنبال داشته باشد. از سری پیامدهای خطرناک آن می‌توان به عفونت ریه، سکته مغزی، حمله قلبی و آشفتگی ذهنی موقت اشاره کرد.

نحوه آمادگی برای الکتروکوتریزاسیون زگیل ‌های تناسلی

نحوه آمادگی برای الکتروکوتریزاسیون زگیل ‌های تناسلی

نحوه آمادگی برای الکتروکوتریزاسیون زگیل ‌های تناسلی

پیش از اینکه برای انجام الکتروکوتریزاسیون جهت حذف زگیل‌های تناسلی اقدام کنید، بهتر است که به یک‌سری نکات مراقبتی توجه داشته باشید. با رعایت این نکات، شما حین انجام پروسه درمانی ریسک کمتری متحمل خواهید شد و درمان به خوبی انجام خواهد گرفت. موارد زیر اشاره به این نکات دارد:

  • تا چند روز پیش از انجام این عمل، هرگز داروهای رقیق کننده خون و ضدانعقادها همچون آسپرین، ایبوپروفن و وارفارین مصرف نکنید.
  • تا چند روز پیش از انجام الکتروکوتریزاسیون سیگار نباید کشید.
  • خوردن و آشامیدن چیزی از نیمه شب قبل عمل توصیه نمی‌شود.
  • در صورت داشتن ضربان قلب تند، حتما پزشک را در جریان قرار دهید.
  • در صورتی که از دستگاه ضربان ساز یا پروتز استفاده می‌کنید، حتما پزشک را در جریان قرار دهید.

چگونگی انجام درمان زگیل تناسلی با الکتروکوتریزاسیون

برای انجام درمان الکتروکوتریزاسیون چندین مرحله طی می‌شوند و این مراحل با هدف پاکسازی بافت آسیب دیده انجام می‌گیرند. در مرحله اول، پوست توسط پزشک ضدعفونی می‌شود‌. این مرحله با هدف آماده سازی بیماری برای شروع درمان انجام می‌گیرد. در مرحله بعد، بافت آسیب دیده توسط ژل coat پوشانده می‌شود تا در طول عمل سوختگی اتفاق نیافتد. در این مرحله پزشک نوع و وسعت زگیل را در نظر می‌گیرد و براساس آن، اقدام به انجام بی‌حسی موضعی یا بیهوشی می‌کند. در این مرحله، به کمک یک پروب سوزنی جریان الکتریکی به زگیل‌ها انتقال پیدا می‌کند. به این شیوه، عروقی که به بافت مدنظر خون‌رسانی می‌کنند بسته می‌شود و ضایعات در مدت زمان کوتاهی از بین می‌روند. در مرحله پایانی، پزشک اقدام به جداسازی پوست مرده می‌کند و این پروسه به پایان می‌رسد.

مراقبت ‌های پس از الکتروکوتریزاسیون

مراقبت ‌های پس از الکتروکوتریزاسیون

مراقبت ‌های پس از الکتروکوتریزاسیون

بعد از به پایان رسیدن عمل، این بخش به کمک یک پانسمان پوشانده خواهد شد و فرد باید یک‌سری نکات مراقبتی را رعایت کند تا این درمان، عوارضی را برای او به دنبال نداشته باشد. بیمار باید نسبت به تمیز نگه داشتن محل مورد نظر توجه لازم را داشته باشد تا به عفونت مبتلا نشود. برای اینکه از زخم محافظت شود، بهتر است که آن محل تا چند روز به کمک یک بانداژ کوچک پوشانده شود. در صورت رطوبت داشتن بانداژ، باید نسبت به تعویض آن با یک بانداژ خشک و تمیز اقدام کرد.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  ناتوانی جنسی و درمان آن چیست؟
0/5 (0 نظر)