انزال معکوس وضعیتی است که در آن منی به‌جای خروج از مجرای ادرار در حین انزال وارد مثانه می‌شود. به‌طور معمول در طول انزال، گردن مثانه بسته ‌شده و از برگشت مایع منی به داخل مثانه جلوگیری می‌کند؛ اما در انزال معکوس، گردن مثانه به‌درستی بسته نمی‌شود و اجازه می‌دهد تا منی به مثانه راه یابد. علل مختلفی وجود دارند که سبب ایجاد انزال پس‌رونده می‌گردند. یکی از علل شایع آسیب به اعصاب یا ماهیچه‌هایی است که بسته شدن گردن مثانه را تنظیم می‌کنند. این حالت می‌تواند در نتیجه برخی از شرایط پزشکی یا روش‌های جراحی مانند جراحی مثانه، روده بزرگ، بیضه‌ها، راست روده و پروستات اتفاق افتد. عوارضی همچون دیابت، مولتیپل اسکلروزیس و آسیب‌های نخاعی نیز می‌توانند انزال معکوس را در پی داشته باشند.

علائم انزال معکوس

در بسیاری از مواقع در افرادی که به این عارضه مبتلا هستند هیچ علائمی مشاهده نمی‌شود؛ اما گاهی نشانه‌هایی مانند ارگاسم خشک، ادرار کدر و ناباروری برای انزال معکوس وجود دارند. ارگاسم خشک به حالتی می‌گویند که مایع منی وجود نداشته یا بسیار کم است و با ارگاسم از آلت تناسلی خارج می‌گردد. ممکن است پس از ارگاسم مایع منی با ادرار در مثانه مخلوط شده و ادراری کدر به ‌وجود آید. گاهی نیز در پی این عارضه مشکلاتی در باروری فرد رخ می‌دهند. انزال معکوس باعث جلوگیری از ارگاسم یا نعوظ نشده و عوارض خاصی را به‌دنبال ندارد؛ اما ممکن است به ناباروری بینجامد.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  ناتوانی جنسی هنگام مصرف داروهای افسردگی

در واقع در انزال معکوس، عضله گردن مثانه به دلایلی همچون ضعف یا آسیب اعصاب کنترل‌کننده این عضله، به اندازه کافی سفت نمی‌شود. به‌دلیل تضعیف این ماهیچه، مایع منی به سمت مثانه حرکت می‌کند. به این معنا که منی تحت فشار ارگاسمی طبیعی و دفع از آلت تناسلی خارج نخواهد شد. در این میان عللی برای این رخداد وجود دارند که به شرح زیر هستند:

  • عواملی عملکرد عضله گردن مثانه را با اختلال مواجه می‌سازند:

انجام هرگونه عمل جراحی روی پروستات یا مثانه ممکن است آسیب‌هایی را به عضله گردن مثانه وارد آورند که در نهایت منجر به انزال معکوس خواهند شد. براساس تحقیقات صورت گرفته‌، اغلب افرادی که در عمل پروستاتکتومی آن‌ها، تمام یا قسمتی از پروستات آن‌ها برداشته شده، با انزال معکوس روبه‌رو شده‌اند. در واقع علت این عارضه را از بین رفتن مکانیسم‌های طبیعی جهت جلوگیری از بازگشت انزال به مثانه می‌دانند.

  • وارد آمدن آسیب به سیستم عصبی:

بیماری‌هایی همچون دیابت، ام اس، پارکینسون یا تروما مانند آسیب نخاعی می‌توانند به سیستم عصبی آسیب رسانده و این آسیب در نهایت سبب انزال معکوس خواهد شد.

  • مصرف برخی از داروها:

مصرف برخی از داروها مانند داروهای افسردگی و داروهایی برای فشار خون بالا و بیماری پروستات نیز می‌تواند به سیستم عصبی آسیب رسانده یا یکی از عوارض آن‌ها سبب بروز انزال پس‌رونده شود. در این میان برخی از داروهایی که برای درمان اختلالات روانی و ضد روان‌پریشی مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانند سبب انزال معکوس یا تاخیر در انزال خواهند شد.

  • انجام پرتو درمانی

بیماران مبتلا به سرطان در صورت انجام پرتو درمانی به ناحیه لگن، ممکن است با تاخیر در انزال یا انزال معکوس مواجه شوند.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  بهترین گزینه های درمان اختلال نعوظ برای کسانی که دارو نمی خورند

تشخیص انزال معکوس

تشخیص انزال معکوس

تشخیص انزال معکوس

برای بررسی منشا اصلی انزال معکوس، پزشک آزمایش ادرار را تجویز می‌کند. با این‌که انزال پس‌رونده دردناک و آسیب‌زننده نبوده؛ پزشک متخصص پس از طرح سوالاتی در رابطه با علائم مربوطه، به معاینه اندام تناسلی بیمار می‌پردازد. آزمایش PEU برای بررسی ادرار پس از انزال مورد استفاده قرار می‌گیرد. فروکتوز قندی ا‌ست که در مایع منی وجود دارد و در ادرار یافت نمی‌شود. برای انجام این آزمایش از فرد درخواست می‌گردد تا به‌طور کامل ادرار کرده و مثانه خود را تخلیه نماید. سپس می‌بایست خودارضایی کند و نمونه‌ای از ادرار خود پس از خودارضایی را ارائه دهد.

درمان  انزال پس رونده

در برخی از مواقع عارضه انزال معکوس به درمان نیاز نخواهد داشت؛ اما در صورتی‌که سبب نارضایتی طرفین به هنگام برقراری رابطه جنسی یا ناباروری شود، می‌بایست تحت درمان قرار گیرد. وجود آسیب در اعصاب مثانه، جراحی پروستات و دیابت و… می‌توانند در به ‌وجود آمدن این حالت تاثیرگذار باشند. هنگام خارج کردن گردن مثانه با جراحی، بارداری تنها با روش لقاح مصنوعی انجام می‌پذیرد. البته پزشکان معتقد هستند که ناباروری‌ حاصل از انزال معکوس حتی در حالت عدم خروج مایع منی،‌ قابل درمان خواهد بود. علائمی مانند مشاهده خون در مایع منی، انزال دردناک و تکرر ادرار مربوط به انزال پس‌رونده نبوده و باید تحت درمان قرار گیرند.

داروهایی برای درمان انزال معکوس

داروهایی برای درمان انزال معکوس

داروهایی برای درمان انزال معکوس

برخی از داروها سبب سفت شدن عضلات گردن مثانه و بسته نگهداشتن آن به هنگام انزال می‌شوند. ایمی پرامین، میدودرین، سودوافدرین و برومفنیرامین از جمله این داروها به شمار می‌روند؛ اما در نظر داشته باشید که می‌بایست از عوارض و تداخل‌ این داروها با سایرین آگاه باشید. استفاده از این داروها برای افراد مبتلا به بیماری قلبی و فشار خون بالا توصیه نمی‌شود؛ چراکه با افزایش فشار خون و ضربان قلب همراه هستند.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  ضربه به آلت تناسلی مردان و مشکلات ناشی از آن

سخن پایانی

انزال معکوس به‌ حالتی گفته‌ می‌شود که مایع منی به‌جای خروج از آلت تناسلی به مثانه بازمی‌گردد. اگرچه این وضعیت علائم خاصی نداشته و دردناک نیست؛ اما باعث ناباروی خواهد شد. پس از انجام آزمایش PEU پزشک ممکن است داروهایی را جهت تحریک گردن مثانه برای بسته شدن آن در هنگام انزال تجویز نماید. بعضی از این داروها با عوارضی برای افراد مبتلا به بیماری قلبی و فشار خون همراه خواهند بود.

 

مطالعه مقالات زیر نیز به شما پیشنهاد میشود:

 

0/5 (0 نظر)