برای داشتن رابطه ای صمیمانه تر و لذت بخش، رابطه جنسی به تعداد بیشتر می‌ تواند نقش زیادی داشته باشد.  اگرچه رابطه جنسی یک امر ضروری و همیشگی نیست، اما قطعاً بخش مهمی از یک رابطه سالم و رضایت ‌بخش است.  رابطه جنسی از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است. برخی افراد ممکن است احساس کنند که داشتن رابطه جنسی با شریک زندگی خود مهم ترین بخش زندگی است. برخی از دلایلی که باعث می ‌شود، بعضی از زوج ها رابطه جنسی را بسیار مهم بدانند عبارتند از:

  • احساس نزدیکی و صمیمیت بیشتر با شریک زندگی
  • راهی برای نشان دادن میل و محبت به همسر
  • فعالیت سرگرم کننده و لذت بخش
  • ایجاد اعتماد به نفس

تحقیقات نشان می دهند که داشتن رابطه جنسی مکرر می تواند در سلامت فرد نقش داشته باشد. در این مقاله قصد بر این است تا درباره برخی از فواید رابطه جنسی را که بر اساس آخرین گزارشات محققان به دست آمده است، بحث شود.

فواید رابطه جنسی در روابط زوجین

فواید رابطه جنسی در روابط زوجین

فواید رابطه جنسی در روابط زوجین

رابطه جنسی منظم می ‌تواند فواید فردی زیادی برای زوجین داشته باشد. این رابطه از طرق مختلف می ‌تواند باعث محکم شدن پیوند بین زوجین شود. رابطه جنسی در یک رابطه تعهد و  ارتباط عاطفی طرفین را افزایش می ‌دهد.  افرادی که عشق و علاقه خود را از طریق رابطه جنسی به یکدیگر نشان می دهند، احتمال با هم ماندنشان بیشتر است و با داشتن رابطه جنسی بهتر نرخ طلاق پایین ‌تر خواهد آمد.

فواید روانی رابطه جنسی

فواید روانی رابطه جنسی

فواید روانی رابطه جنسی

رابطه جنسی و عشق ورزیدن مزایای عاطفی و روانی زیادی دارد. یک رابطه جنسی با کیفیت، می تواند کیفیت زندگی را به شدت افزایش دهد. از مزایای رابطه جنسی از نظر روانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت عزت نفس. افرادی که رابطه جنسی بهتری دارند، تصویر بهتری نسبت به خود دارند و عزت نفس آن ها بالاتر است. رابطه جنسی خوب می‌ تواند احساس نا امنی را در افراد کاهش داده و درک مثبت تری نسبت به خود در آن ها ایجاد کند.
  • میزان شادی بیشتر. مطالعه ‌ای که در سال ۲۰۱۵ در چین انجام شد نشان داد که رابطه جنسی با رضایت بیشتر نسبت به زندگی و افزایش شادی رابطه مستقیم دارد.
  • پیوند و صمیمیت بیشتر. مواد شیمیایی و هورمون هایی که در طول رابطه جنسی آزاد می ‌شوند، به شادابی و طراوت افراد کمک می کند. از جمله این هورمون ها اندروفین است که تحریک پذیری و احساس افسردگی را کاهش می‌ دهد. هورمون دیگری که در طول این رابطه آزاد می ‌شود، اکسی توسین است که با تحریک نوک پستان و سایر فعالیت ‌های جنسی افزایش می‌ یابد. اکسی توسین با تقویت حس آرامش و رضایت، باعث شادابی بیشتر می ‌شود.
  • رهایی از استرس. افرادی که رابطه جنسی بیشتری دارند، استرس کمتری را در طول روز تجربه می‌ کنند. پس رابطه جنسی تکنیکی موثر برای مدیریت استرس است. رابطه جنسی می تواند هورمون های پاسخ به استرس، مانند کورتیزول و آدرنالین را کاهش داده و اثرات آن حتی تا روز بعد نیز باقی می ‌ماند.
  • بهبود کیفیت خواب. رابطه جنسی باعث ترشح هورمونی به اسم پرولاکتین می شود که به خواب بهتر کمک می ‌کند.
این مطلب را نیز از دست ندهید:  ایمپلنت آلت تناسلی آیا پایان مشکلات جنسی آقایان است؟

فواید فیزیکی رابطه جنسی مکرر

این که چطور رابطه جنسی باعث سلامت عاطفی می ‌شود، امری کاملاً شهودی است، اما این رابطه می ‌تواند مزایایی فیزیکی زیادی نیز به همراه داشته باشد در ادامه به برخی از این موارد اشاره شده است.

آمادگی جسمانی بیشتر

آمادگی جسمانی بیشتر

آمادگی جسمانی بیشتر

با توجه به اینکه رابطه جنسی نوعی ورزش است، پس می ‌تواند به آمادگی جسمانی بهتر و بیشتر زوجین کمک کند. طبق مطالعات انجمن قلب آمریکا، فعالیت جنسی معادل فعالیت ‌های بدنی مانند، راه رفتن سریع و بالا رفتن از پله به تقویت عضلات شکم و لگن کمک می کند. رابطه جنسی به تقویت عضلات مثانه نیز کمک می‌ کند.

بهبود عملکرد مغز

بر اساس مطالعه اولیه که روی مغز موش ها انجام شده است، محققان نشان دادند که مقاربت بیشتر با عملکرد شناختی بهتر و رشد سلول‌ های جدید مغز مرتبط است. تحقیقات مشابهی بر روی انسان نیز مشاهده شده است که تائید کننده این نتایج است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ روی بیش از ۶۰۰۰ بزرگسال نشان داد که رابطه جنسی مکرر با عملکرد بهتر حافظه در بزرگسالان همراه است.

کاهش درد

رابطه جنسی می تواند باعث ایجاد احساس آرامش و کاهش دردهایی مانند، میگرن و کمر درد شود. علت این موضوع ترشح هورمون اندروفین حاصل از رابطه جنسی است.

تاثیر مثبت رابطه جنسی بر سلامت قلب

تاثیر مثبت رابطه جنسی بر سلامت قلب

تاثیر مثبت رابطه جنسی بر سلامت قلب

رابطه جنسی ( نه خود ارضایی)  بر فعالیت قلب اثر مثبت دارد. علت این موضوع این است که رابطه جنسی باعث کاهش فشار خون  می شود. فشار خون بالا، خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی و همچنین سکته را افزایش می ‌دهد. فعالیت جنسی به گشاد شدن رگ های خونی کمک می ‌کند و باعث می ‌شود اکسیژن و مواد مغذی به راحتی در سراسر بدن توزیع شوند. در عین حال فشار خون کاسته می ‌شود، بنابراین از بیماری ‌های قلبی نیز جلوگیری خواهد شد.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  تفاوت منی و اسپرم،؛ هر آنچه لازم است بدانید

تقویت عملکرد سیستم ایمنی

تقویت عملکرد سیستم ایمنی

تقویت عملکرد سیستم ایمنی

 در مطالعه ‌ای که در سال ۲۰۰۴ انجام شد، محققان نشان دادند که افرادی که رابطه جنسی بیشتری داشته باشند، سیستم ایمنی قوی ‌تری خواهند داشت.

دندان های سالم تر

رابطه جنسی می تواند به داشتن دندان های سالم تر کمک کند. علت این امر وجود روی، کلسیم و دیگر مواد مغذی معدنی در پلاسمای منی است که از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند.

ابتلای کمتر به سرما خوردگی

افرادی که رابطه جنسی مکرر دارند، کمتر سرما می ‌خورند. بر اساس مطالعات انجام گرفته به این علت که رابطه جنسی می ‌تواند سیستم ایمنی بدن افراد را تقویت کند، کسانی که در طول هفته رابطه جنسی بیشتری دارند، کمتر به سرما خوردگی مبتلا می شوند.

رابطه جنسی بیشتر، سرطان پروستات کمتر

رابطه جنسی بیشتر، سرطان پروستات کمتر

رابطه جنسی بیشتر، سرطان پروستات کمتر

مطالعاتی که اخیرا انجام گرفته اند، نشان می دهند که عوامل سرطان زا در درون پروستات مردانی که به طور مرتب رابطه جنسی و انزال را تجربه می ‌کنند، امکان تجمع پیدا نمی کنند. بر اساس این مطالعات هرچه تعداد دفعات انزال یک مرد در طول ماه بیشتر باشد، امکان ابتلای این افراد به سرطان کمتر خواهد بود.

چطور می توان تعداد رابطه جنسی خود را افزایش داد؟

فراوانی تعداد رابطه جنسی اغلب در طول زمان تغییر می ‌کند، اما این به این معنا نیست که با افزایش سن لزوما تعداد دفعات رابطه جنسی کاهش پیدا می کند. برخی از زوجین نگرانند که رابطه جنسی آن ها با گذر زمان به شکل عاشقانه و با کیفیت روزهای اول آشنایی نباشد، اما قطعاً اینطور نیست! می‌ توان میزان صمیمیت در رابطه را با استفاده از برخی تکنیک ها، روز به روز بهبود بخشید. راه هایی برای تقویت زندگی جنسی وجود دارند که در این بخش به برخی از این موارد اشاره شده است:

  • در نظر گرفتن بخش ‌های غیر جنسی رابطه
  • از آن جایی که اغلب گفته می ‌شود که بزرگ ترین اندام جنسی در گوش ها قرار دارد، پس بهتر است که زوجین رابطه عاطفی داشته و با هم از طریق صحبت کردن تعامل برقرار کنند.
  • مدیریت استرس، از عوامل کلیدی برای یک زندگی جنسی سالم است.
  • زوجین باید با همسر خود در مورد امیال و نیاز های خود صحبت کنند. این موضوع قطعاً رضایت و شادی بیشتری به رابطه آن ها خواهد بخشید.
این مطلب را نیز از دست ندهید:  فیموز چیست و درمان آن چگونه است؟

سخن نهایی

 رابطه جنسی بخش بسیار مهم و مفید از یک رابطه سالم است. رابطه جنسی می تواند فواید مختلفی داشته باشد. یک رابطه جنسی صحیح قطعا می‌ تواند به حمایت از رابطه سالم کمک کند و باعث زندگی بهتر شود. همچنین با مزایای فردی از جمله کاهش استرس، بهبود خواب، افزایش سیستم ایمنی و سلامتی قلب مرتبط است. رابطه جنسی می ‌تواند باعث کاهش نرخ طلاق بین زوج ‌ها شود. لازم به ذکر است فراوانی رابطه جنسی با افزایش سن کاهش پیدا می کند اما عوامل دیگری از جمله استرس و سلامت کلی بدن نیز می تواند بر تمایل افراد اثرگذار باشد.

0/5 (0 نظر)