10 مزایای سلامتی رابطه جنسی

اگر مزایای سلامتی رابطه جنسی را در گوگل جستجو کنید، احتمالاً صفحات و مقالات زیادی پیدا می‌کنید که هر کدام از آنها بخشی از این مزایا را به شما معرفی می‌کند.

مزایای سلامتی رابطه جنسی ممکن است شامل بهبود سلامت جسمی فرد یا بهبود سلامت روحی فرد باشد. در هرصورت مطالعات پزشکی و روانشناختی نشان می‌دهد که برقراری رابطه جنسی به صورت منظم و مرتب برای هر کدام از زوجین با مزایای همراه است.

به همین دلیل در این مطلب می‌خواهیم ۱۰ مورد از مزایای سلامتی رابطه جنسی را معرفی کنیم و در هر کدام از آنها شواهد علمی تأیید کننده را نیز ذکر کنیم.

بهبود ایمنی بدن

 با توجه به تحقیقات منتشر شده در گزارش‌های روانشناختی، داشتن یک یا دو بار رابطه جنسی در طول هفته می‌تواند نتایج مطلوبی برای تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشد. دانشمندان می‌توانند این موضوع را با اندازه گیری سطح یک نوع آنتی بادی به نام ایمونوگلوبین در بزاق و در بخش‌های مخاطی بدن بررسی کنند.

نویسندگان مطالعات Carl Charnetski، از دانشگاه Wilkes پنسیلوانیا و همکارش فرانک Brennan دریافتند که افرادی که یک یا دو بار در هفته رابطه جنسی داشتند، افزایش ۳۰ درصدی در میزان ایمونوگلوبین خون خود را تجربه کردند که نسبت به افراد بدون رابطه جنسی بهتر است. کلیفورد لول، ایمونولوژیست در دانشگاه کالیفرنیا سان فرانسیسکو، می‌گوید که افرادی که از نظر جنسی فعال هستند، عکس العمل بهتری نسبت به عوامل عفونی دارند. در واقع مزایای سلامتی رابطه جنسی به آنها کمک می‌کند که محافظت بهتری در برابر سرماخوردگی و آنفلوآنزا داشته باشند.

رابطه جنسی منظم برای قلب خوب است

 به طور کلی داشتن فعالیت‌های فیزیکی به تقویت قلب کمک می‌کند و برای سلامتی شما مناسب است، این موضوع در مورد رابطه جنسی هم صادق است. معمولاً در طول فعالیت جنسی ضربان قلب افزایش می‌یابد و در طول اُرگاسم به بالاترین مقدار خود می‌رسد. مردانی که رابطه جنسی منظم دارند،  ۴۵ درصد کمتر به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند.

 بر اساس تحقیقات منتشر شده در یک مجله اروپایی در رابطه با قلب، مردانی که در رابطه‌های جنسی شرکت می‌کنند و به صورت منظم رابطه جنسی دارند، در حدود ۴۵ درصد کمتر از افراد دیگر که رابطه جنسی کمتری دارند در معرض بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند.

انجمن قلب آمریکا در یک گزارش اعلام کرده است که بیماری قلبی نباید بر زندگی جنسی شما تأثیر گذار باشد. به طور کلی حملات قلبی یا درد قفسه سینه ناشی از بیماری‌های قلبی به ندرت در طول رابطه جنسی اتفاق می‌افتد. بنابراین حتی اگر بیماری قلبی شما تضمین شده باشد، باز هم مزایای سلامتی رابطه جنسی این امکان را به شما می‌دهد که امنیت بیشتری داشته باشید. جالب است در تحقیقات علمی مشخص شده که داشتن رابطه جنسی مانند فعالیت‌های بدن خفیف مانند پیاده روی یا بالا و پایین رفتن از پلکان است که به سلامتی قلب کمک می‌کند.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  انحنای عضو مردانه و راه های درمان آن

کاهش فشار خون

مزایای سلامتی رابطه جنسی

مزایای سلامتی رابطه جنسی

تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه ایالتی میشیگان و منتشر شده در مجله سلامت و رفتار اجتماعی نشان داد که رابطه جنسی در سالهای بعد ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهد – حداقل برای زنان. در یک مطالعه تحقیقاتی که بر روی زنان بین ۵۷ تا ۸۵ ساله انجام گرفت، کسانی که رابطه جنسی رضایت بخش و لذت بخش داشته‌اند، احتمال ابتلا به فشار خون کمتری دارند. این در حالی است که مردان شرکت‌کننده در این مطالعه که حداقل یک یا دو بار رابطه جنسی در طول هفته را داشته‌اند، تجربه مشکلات قلبی کمتری را داشتند.

در یک مطالعه تحقیقاتی دیگر که اخیراً در زمینه پزشکی منتشر شده است، مشخص شده که رابطه جنسی می‌تواند به حفظ فشار خون سالم فرد کمک کند. به گفته انجمن قلب آمریکا، فشار خون بالا خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد و می‌تواند بر زندگی جنسی فرد تأثیرگذار باشد. این فشار خون می‌تواند بر جریان خون در سرتاسر بدن تأثیر منفی گذاشته و از رسیدن خون کافی به لگن جلوگیری کند.

جالب است بدانید که مردان مبتلا به فشار خون ممکن است به اختلال نعوظ مبتلا شوند و فشارخون بالا در زنان باعث کاهش میل جنسی می‌شود. بنابراین به عنوان یکی از مزایای سلامتی رابطه جنسی معمولاً به بیماران توصیه می‌شود که حتماً این کار را انجام دهند.

کاهش درد

مزایای سلامتی رابطه جنسی

مزایای سلامتی رابطه جنسی

 این یکی دیگر از مزایای سلامتی رابطه جنسی است که برخی از پزشکان معتقدند ممکن است سردرد به دلیل جلوگیری از رابطه جنسی باشد. جالب است بدانید که برخی از این افراد بدون مصرف داروی مسکن و با انجام رابطه جنسی گزارش دادند که سردرد آنها برطرف شده و مشکلی از این لحاظ ندارند. به طور کلی در تحقیقات مشخص شده که رابطه جنسی می‌تواند درد را کاهش دهد. در یک تحقیق صورت گرفته در دانشگاه مونستر در آلمان،  ۶۰ درصد از افراد مبتلا به میگرن اعلام کردند که بعد از رابطه جنسی درد آن‌ها کاهش یافته است.

 محققان این دانشگاه اعلام کردند که رابطه جنسی باعث آزاد شدن اندورفین‌ها می‌شود که مسکن‌های اصلی درد هستند. اندورفین ها از جمله هورمونهای بدن بوده که از طریق سیستم عصبی مرکزی آزاد می‌شوند و می‌توانند باعث کاهش سردرد یا حتی از بین بردن آن می‌شوند. در تحقیقات دیگر مشخص شده که زنان بعد از تحریک واژینال و ارگاسم متوجه شدند که آستانه تحمل درد آنها افزایش یافته است.

کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات

در حالی که سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در بین مردان است، مردانی که رابطه جنسی منظم را تجربه می‌کنند، اغلب احتمال کمتری در ابتلا به سرطان پروستات دارند.

تحقیقاتی که توسط مایکل لیتزمن، از موسسه ملی سرطان در Bethesda، MD انجام شده و در JAMA منتشر شده، کشف کرد که مردانی که 21 بار در ماه یا بیشتر به انزال رسیده‌اند.، احتمال ابتلا به سرطان پروستات در آنها به اندازه یک سوم کمتر از مردانی است که بین چهار تا هفت بار انزال هر ماه داشته‌اند. اولین تئوری برای بررسی این تأثیر این است که انزال مکرر به غده پروستات اجازه می‌دهد که مواد سرطان زا از پروستات خارج کند. نظریه دیگر این است که تخلیه منظم مایع منی، مانع از رشد پروستات شده و در نتیجه احتمال سرطان پروستات را به شدت کاهش می‌دهد.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  بی اختیاری ادراری چیست؟

 از جمله مزایای سلامتی رابطه جنسی این است که مردانی که بیش از ۱۲ بار انزال در ماه را دارند، باز هم می‌توانند از این مزایا بهره مند شود. البته طبیعی است که سود بردن آنها به اندازه کسانی نیست که تعداد بیشتری رابطه جنسی را تجربه کردند.

کیفیت خواب بهتر

مزایای سلامتی رابطه جنسی

مزایای سلامتی رابطه جنسی

 اگر در خواب شبانه دچار مشکل هستید، بالا بردن کیفیت خواب یکی از مزایای سلامتی رابطه جنسی است. معمولاً در طول رابطه جنسی برخی مواد شیمیایی در بدن آزاد می‌شود که به راحتی شما کمک می‌کنند. با توجه به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، کمبود خواب یک مشکل بهداشتی عمومی است که حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیون بزرگسال در ایالات متحده با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. این در حالی است که رابطه جنسی می‌تواند بهترین راهکار برای بالا بردن کیفیت خواب باشد.

 در طول رابطه جنسی و ارگاسم، گروهی از مواد شیمیایی در مغز آزاد می‌شود که شامل اکسی توسین، دوپامین و اندورفین است. اکسی توسین در طول رابطه جنسی و ارگاسم در مردان و زنان آزاد می‌شود. پس از رابطه جنسی اثر اکسی توسین همراه با انتشار پرولاکتین باعث احساس خواب آلودگی می‌شود.

 بر اساس یک مطالعه منتشر شده در مجله بهداشت زنان، افزایش سطح استروژن در طول رابطه جنسی باعث بالا رفتن هورمون خواب و کیفیت خواب می‌شود. در مردان نیز قشر پیشین مغز  که در رابطه با هوشیاری و فعالیت ذهنی است، پس از انزال خاموش می‌شود و فرد به سمت خواب می‌رود. بر اساس یک مطالعه منتشر شده، به طور کلی انتشار اکسی توسین و سروتونین در ایجاد القاء خواب در افراد تأثیر گذار هستند.

استرس را کاهش می‌دهد

مزایای سلامتی رابطه جنسی

مزایای سلامتی رابطه جنسی

استرس می‌تواند انواع مشکلات سلامتی، سردرد، مشکلات خواب، تنش عضلانی و ناراحتی معده و شرایط سخت‌تر، از جمله سیستم ایمنی ضعیف و افسردگی مزمن را ایجاد کند. شواهد موجود در پزشکی روانشناختی نشان داد که صمیمیت جسمی یا عاطفی در زوج‌ها با کاهش سطوح استرس همراه است.

مطالعه‌ای که در زمینه روانشناسی زیست شناسی منتشر شده است نشان می‌دهد افرادی که در رابطه جنسی نظم دارند، فشار خون ناشی از استرس کمتری را نسبت به افرادی که با رابطه جنسی مخالف هستند، تجربه می‌کنند. شرکت کنندگان در مطالعه که از رابطه جنسی خودداری کرده بودند، بیشترین فشار خون را که ناشی از استرس بود، تجربه کرده‌اند. استوارت برودی، روانشناس دانشگاه پیزلی در انگلستان، معتقد است که این آرامش می‌تواند ناشی از ترشح هورمون اکسی توسین در طول رابطه جنسی باشد. بنابراین کاهش استرس هم از مزایای سلامتی رابطه جنسی است.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  اختلالات شایع پوستی آلت تناسلی مردانه

افزایش قدرت مغز

مزایای سلامتی رابطه جنسی

مزایای سلامتی رابطه جنسی

تحقیقات منتشر شده در زمینه مزایای سلامتی رابطه جنسی نشان می‌دهد که رابطه جنسی مکرر می‌تواند حافظه زنان را بهبود ببخشد. بررسی‌های یک برنامه کامپیوتری نشان می‌دهد که زنان بعد از رابطه جنسی حافظه بهتری برای درک کلمات انتزاعی و مفهومی دارد. جالب است بدانید که رابطه جنسی مکرر توانایی زنان برای حفظ کلمات را هم بهبود می‌بخشد.

 محققان خاطرنشان می‌کند که تأثیر دقیق رابطه جنسی بر بهبود حافظه قطعی نیست. با این حال آنها می گویند که رابطه جنسی باعث تحریک نورون‌های عصبی در هیپوکامپ، منطقه مغزی مربوط به یادگیری و حافظه، می‌شود و در نهایت باعث بهبود حافظه فرد شود. مطالعه دیگری که در دانشگاه آمستردام هلند منتشر شده نشان می‌دهد که حضور در رابطه‌های عاشقانه و داشتن رابطه جنسی تأثیر مستقیمی بر عملکرد مغز ما دارد.

تفکر به عشق و چشم انداز دراز مدت و همین پردازش‌های بلندمدت باعث فعال شدن سیستم مغز شده و تفکر خلاقانه را ترویج می‌دهد. این موضوع به رشد تفکر تحلیلی کمک می‌کند. بنابراین داشتن رابطه جنسی به صورت مکرر هم در زنان و هم در مردان باعث تقویت حافظه و بالا رفتن عملکرد مغز می‌شود.

رابطه جنسی باعث افزایش طول عمر می‌شود

مزایای سلامتی رابطه جنسی

مزایای سلامتی رابطه جنسی

 اگر می‌خواهید زندگی طولانی‌تری داشته باشید، فعالیت‌های جنسی می‌تواند کلیدی برای زندگی طولانی‌تر باشند. یک مطالعه منتشر شده در BMJ نشان داد که فعالیت جنسی ممکن است تأثیر محافظتی بر سلامت مردان داشته باشد. محققان مرگ و میر ناشی از تقریباً 1000 مرد را بین 45 تا 59 سال در طی 10 سال دنبال کردند. آن‌ها دریافتند که خطر مرگ در مردانی که اغلب ارگاسم مکرر دارند در حدود 50 درصد نسبت به مردان که به طور منظم انزال ندارند، کمتر است.

در یک مطالعه تحقیقاتی دیگر مشخص شده است که مردانی که به مقاربت مکرر و رابطه جنسی مداوم دارند، به طور قابل توجهی طول عمر بیشتری دارد. البته این تحقیق در مورد زنان بیشتر در مورد کسانی ثابت است که از رابطه جنسی خود لذت می‌برند و ارگاسم را تجربه می‌کند.

افزایش اعتماد به نفس

علاوه بر مواردی که به عنوان مزایای سلامتی رابطه جنسی ذکر شد، این موضوع می‌تواند بر روی اعتماد به نفس و عزت نفس فرد هم تأثیر گذار باشد. پژوهش‌های صورت گرفته بر روی جنبه‌های روانشناختی رابطه جنسی نشان می‌دهد که رابطه جنسی مکرر تأثیر بیشتری بر سطح عزت‌نفس افراد نسبت به رابطه جنسی گاه به گاه دارد.

روی دیگر سکه زمانی مشخص می‌شود که این مطالعات بر روی زنان هم صورت گیرد. در این تحقیقات مشخص شده که اعتماد به نفس و عزت نفس در زنان زمانی بالاتر است که از رابطه جنسی خود رضایت داشته اند و به ارگاسم رسیده‌اند.

این موارد تنها برخی از مزایای سلامتی رابطه جنسی هستند. این در حالی است که رابطه جنسی می‌تواند یک فعالیت لذت بخش و هیجان انگیز باشد که دو طرف از آن لذت ببرند. البته توجه به خطرات ناشی از بیماری‌های مقاربتی و همچنین جلوگیری از بارداری‌های ناخواسته در این مورد ضروری است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید و یا از بخش نظرات برای مطرح کردن سؤالات خود استفاده کنید.

0/5 (0 نظر)