آندروپوز یا همان یائسگی ﻣﺮدانه

آندروپوز چیست؟

آندروپوز به معنای یائسگی در مردان می باشد. همان طوری که می دانید مردان نیز با افزایش سن مانند زنان دچار یائسگی می شوند. در مردان سرعت و علائم یائسگی کم تر و آهسته تر دیده می شود. همان طوری که می دانید در سنین بالا میزان ترشح تستوسترون در بدن کاهش می یابد. اگر سطح تستوسترون در بدن کاهش یابد سبب خستگی فرد و تغییراتی در اخلاق وی، هم چنین به کاهش میل جنسی در نتیجه به اختلالات مربوط به نعوظ منجر می شود. در اکثر موارد می توان یائسگی یا آندروپوز را در مردان با تغییر عادت های تغذیه ای و تغییر شیوه ی زندگی درمان کرد یا به حداقل رساند. در زنان نیز وجود تستوسترون در بدن شان ضروری است اما مردان به مقدار بیشتری از تستوسترون نیاز دارند؛ زیرا صدای کلفت آن ها و هم چنین میل جنسی فراوان آن ها و حجیم بودن عضلاتشان از ترشح این ماده سرچشمه می گیرد.

جالب است بدانید تقریباً اکثر مردانی که پا به سن میان سالی می گذارند، از ناتوانی جنسی رنج می برند. آن ها به طور ناخود آگاه در نعوظ و برقراری رابطه ی جنسی دچار اختلال می شوند. تشخیص این نوع بیماری به کمبود هورمون تستوسترون در بدن مربوط می شود، اما با بررسی هایی که بر روی مردان میان سال انجام شده است، شاهد هستیم که تعداد کمی از آن ها با مشکل کمبود هورمون تستوسترون مواجه اند. دلایل دیگری که می تواند مرد را مجبور به کم میلی رابطه جنسی و برقراری آن می کند استرس ها و فشارهای روزمرگی است. درگیری های ذهنی نیز یکی از علل دور شدن مردان از برقراری رابطه جنسی می باشد. خوب است بدانید بیماری های قلبی، کلیوی و دیابت و سرطان و… نیز می تواند اثر منفی بر روی میل جنسی بگذارند.

پیشگیری از آندروپوز (یائسگی مردانه) چگونه امکان پذیر است؟

آندروپوز یا همان یائسگی ﻣﺮدانه

آندروپوز یا همان یائسگی ﻣﺮدانه

همیشه گفته اند پیشگیری بهتر از درمان است. با پیشگیری از بیماری آندروپوز می توانید از مبتلا شدن به این بیماری در امان باشید یا حتی از شدت تاثیرات این بیماری بر بدنتان بکاهید. یائسگی مردانه در سنین میان سالی پدیده ای طبیعی محسوب می شود. چه بخواهیم چه نخواهیم در بدن همه ی مردان رخ می دهد؛ اما شدت و زمان تقریبی آن در افراد مختلف، متفاوت است. از این رو شما می توانید با خوردن داروهایی به تجویز پزشک و هم چنین تغییر سبک زندگیتان تا حدی بیماری را به تعویق بیندازید و یا اینکه از شدت آن بکاهید. بهتر است ورزش را شروع کنید و به بدن تان تحرک و نشاط را هدیه دهید، در این صورت سبب کاهش وزن می شوید و می توانید از شدت این بیماری در بدن تان بکاهید.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  عوارض ارضا نشدن مردان در رابطه جنسی

دخانیات یکی از اصلی ترین دشمنان میل جنسی می باشد، با ترک مواد مخدر و دخانیات و حتی الکل های مشروبی می توانید به پیشگیری از این بیماری کمک کنید. اگر از بیماری های افسردگی و روحی روانی رنج می برید بهتر است سریع تر به پزشکی متخصص مراجعه کنید و دوره درمان را آغاز کنید. چرا که بیماری های روحی روانی سبب دور شدن شما از نیازهای جنسی تان می شود. بیماری های مانند دیابت و فشار خون و بیماری های مربوط به کبد و کلیه نیز می توانند اثر سویی بر میل جنسی و روابط جنسی تان داشته باشند. افرادی که به هنگام ورزش کردن و باشگاه رفتن داروهایی برای عضله سازی مصرف می کنند، عوارض متعددی را برای بدن خویش به بار می آورند. یکی از این عوارض مبتلا شدن به سرطان پروستات و در نتیجه آن کاهش میل جنسی می باشد.

علل به وجود آمدن آندروپوز

همان طوری که در بالاتر ذکر شد اصلی ترین علت دچار شدن به بیماری آندروپوز در مردان کاهش ترشح هورمون آندروپوز می باشد. کاهش این هورمون در بدن نه تنها سبب تأثیراتی منفی بر روی قوای جنسی می شود، بلکه به دیگر نشانه های مردانه از جمله حجم عضلات آن ها، قدرت استخوان ها و کلفتی صدایشان و حتی بر روی موهای بدن شان نیز تأثیر مستقیمی دارد؛ اما سؤال اینجاست که چرا تستوسترون در بدن کاهش می یابد؟ یکی از علل آن بالا رفتن سن است. هر چه سن بالاتر برود، بدن میزان کمتری از هورمون تستوسترون را می تواند ترشح کند.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  انحنای عضو مردانه و راه های درمان آن

از آن جایی که این هورمون توسط بیضه ها تشکیل می شوند، علل بعدی می تواند آسیب رسیدن به بیضه ها باشد. هنگامی که بیضه ها فشاری را متحمل می شوند یا عفونت می کنند، در عملکردشان دچار اختلال می شوند و نمی توانند به خوبی و به اندازه کافی تستوسترون بسازند. سرطان پروستات و درمان هایی که برای آن انجام می شد می تواند سبب کاهش این هورمون در بدن بشود. اضافه وزن و چاقی نیز در کاهش ترشح هورمون تستوسترون تأثیر مستقیم دارد. اگر فردی به سرطان مبتلا شده باشد، راه های درمان بیماری اش مخصوصا شیمی درمانی و هورمون درمانی می تواند در کاهش ترشح تستوسترون اثری منفی بگذارد.

علائم بیماری آندروپوز کدامند؟

آندروپوز یا همان یائسگی ﻣﺮدانه

آندروپوز یا همان یائسگی ﻣﺮدانه

آندروپوز نیز مانند هر بیماری دیگری می تواند به هنگام درگیری با سلول های بدن از خود واکنش هایی نشان دهد. این واکنش ها اثری مستقیم بر روی جسم و روان فرد می گذارد. از این رو ممکن است تغییراتی در بدن فرد یا در خلق و خوی آن ایجاد شود. علائم بیماری یائسگی مردانه یا همان آندروپوزمی تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کاهش سطح تمرکز می تواند یکی از نشانه های سطحی مبتلا شدن به آندروپوز باشد.
  • احساس ضعف و خستگی به طور مکرر
  • بد اخلاقی و بی حوصله شدن
  • ناراحتی و گوشه گیری و در نتیجه دچار شدن به افسردگی
  • کاهش میل جنسی
  • ناتوانی در نعوظ و برقراری ارتباط جنسی
  • بی خوابی
  • کاهش حجم عضلات بدن

این علائم می توانند نشانه بیماری های دیگری نیز باشند. پس اگر به این علائم دچار شدید خودتان برای خود نسخه نپیچید و نگویید به آندروپوز مبتلا شده ام. بهتر است در اسرع وقت به پزشک مجربی مراجعه کنید تا بیماری شما را تشخیص دهد.

تشخیص و درمان آندروپوز

اگر علائمی که در متن فوق ذکر شد را در بدن خود مشاهده کردید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند با گرفتن آزمایش خون مطمئن شود که شما به بیماری یائسگی مردانه مبتلا شده اید یا خیر. این بیماری را می توان از کمبود هورمون تستوسترون در بدن که در آزمایشات خون قابل مشاهده است، تشخیص داد. برای درمان آندروپوز از داروهای متعدد و مختلفی می توان استفاده کرد. داروهایی مانند ژل تستوسترون، قرص های مخصوص هورمون تستوسترون و حتی تزریق هورمون تستوسترون می توانند برای درمان و کاهش سطح بیماری آندروپوز مفید باشند؛ اما از آن جایی که هورمون تستوسترون سبب حجیم شدن عضلات، رشد موهای هورمونی و کلفت شدن صدا و… می شود باید توجه داشته باشید که این داروها را از دسترس کودکان و خانم ها دور نگه دارید.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  اختلال نعوظ در بیماران دیابتی و درمان آن

شما می توانید ژل هورمون تستوسترون را بر روی پوست خود مخصوصا قسمت بازوها بگذارید و ماساژ دهید. پس از هربار استفاده حتماً دستانتان را با آب و مایع دستشویی شستشو دهید. پس از استفاده از این ژل ها سعی کنید لباسی بپوشید که محل ژل خورده را بپوشاند. اگر پزشک برای شما قرص های تستوسترون را تجویز کند می توانید به همراه غذاهای کمی چرب آن را هر 8 ساعت یا 12 ساعت میل کنید. با تزریق تستوسترون نیز می توانید هر سه ماه به پزشک مراجعه کنید و تزریقات را انجام دهید. از عوارض تزریق احساس درد در ناحیه تزریق می باشد.

درمان آندروپوز با تغذیه ای مناسب

آندروپوز یا همان یائسگی ﻣﺮدانه

آندروپوز یا همان یائسگی ﻣﺮدانه

همان طوری که در بالا اشاره شد برای درمان این بیماری راه های گوناگونی وجود دارد. در کنار این روش ها بهتر است تغذیه ای مناسب داشته باشید، در این صورت می توانید روند بهبود بیماری کاهش می یابد. خوراکی های موثر در درمان بیماری آندروپوز شامل موارد زیر می باشند:

  • غذاهایی که ویتامین D دارند مانند اسفناج، ماهی قزل آلا و تخم مرغ
  • پروتئین های حیوانی بدون چربی مانند آب پنیر
  • آجیل و انواغ مغزها خصوصا بادام هندی، بادام درختی و گردو
  • تخمه های کدو و کتان مملو از روی هستند، بنابراین می توانند به درمان بیماری کمک کنند.
  • حبوباتی مانند انواع لوبیا و نخود
  • لبنیات
  • میوه هایی مانند انجیر که دارای ویتامین روی می باشد
  • سبزیجات تمیز وتازه

به طور کلی غذاها و مکمل هایی که دارای ویتامین D و روی هستند می توانند باعث تشکیل تستوسترون و در نهایت منجر به بهبودی بیماری آندروپوز شوند.

4/5 (1 نظر)