در دوران درمان ناباروری، زوج‌ها به‌دنبال هر راهی هستند تا بتوانند شانس باروری خود را افزایش دهند. یکی از سوالاتی که بسیاری از زوج‌ها در این زمینه مطرح می‌کنند، این است که آیا رابطه جنسی در طول دوره درمان ناباروری مجاز است یا خیر؟ در این رابطه برخی از پزشکان معتقد هستند که برقراری رابطه جنسی در طول دوره درمان ناباروری، خطری برای سلامتی زن و جنین به‌دنبال ندارد و می‌تواند به افزایش شانس باروری کمک کند؛ اما برای برخی از بانوان، به‌دلیل وجود بیماری‌هایی مانند سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، نزدیکی جنسی در طول درمان ناباروری ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود.

ناباروری چیست؟

ناباروری به عدم توانایی زوج در بارداری پس از یک سال رابطه جنسی منظم، بدون استفاده از روش‌های جلوگیری گفته می‌شود. در حالی که باروری به توانایی یک زوج در بارداری پس از یک سال رابطه جنسی منظم، بدون استفاده از روش‌های جلوگیری می‌گویند. در بسیاری از موارد علت ناباروری در زنان، بروز مشکلات در ساختار و عملکرد رحم، لوله‌های فالوپ، تخمدان‌ها و هورمون‌های تولید شده توسط آنها است. در مردان، علل ناباروری ممکن است به‌دلیل مشکلات در تولید و انتقال منی، مشکلات در ساختار و عملکرد ارگان‌های تولیدکننده منی و مشکلات در هورمون‌های تولید شده توسط آنها باشد.

ناباروری چیست؟

ناباروری چیست؟

روش ‌های درمان ناباروری

درمان ناباروری به علت آن بستگی دارد. در بسیاری از موارد، درمان ناباروری با استفاده از داروهای هورمونی یا روش‌های جراحی امکان‌پذیر است. در برخی از موارد روش‌های درمانی مانند درمان‌های روانی یا تغییر سبک زندگی نیز می‌توانند موثر باشند. همچنین برخی اوقات زوجین ممکن است برای درمان ناباروری به روش‌های همکاری جنسی نیز نیاز داشته باشند.

برای مثال گاهی رابطه جنسی در طول دوره درمان ناباروری می‌تواند به عنوان یک روش همکاری جنسی مورد استفاده قرار گیرد. با این حال در یک‌سری از موارد، برقراری رابطه جنسی در طول دوره درمان ناباروری، ممکن است منجر به مشکلاتی شود. لذا بهتر است که در این مورد با پزشک خود مشورت نمایید.

تاثیر رابطه جنسی بر درمان ناباروری

در بسیاری از موارد رابطه جنسی در طول دوره درمان ناباروری مشکلی را به وجود نمی‌آورد. به‌طور کلی برای اکثر زوجین، داشتن رابطه جنسی در طی درمان ناباروری خطری نداشته و می‌توانند به‌طور معمول فعالیت جنسی خود را انجام دهند. با این حال در برخی از موارد شاید پزشک به دلایلی مانند وجود عفونت یا سایر مشکلات، زوج را از داشتن رابطه جنسی در طول درمان منع کند. در برخی از موارد رابطه جنسی می‌تواند برای برخی از زوجین سبب ایجاد تنش و استرس گردد. اگر زوجین به هر دلیلی با این موضوع مشکل دارند، توصیه می‌شود که با پزشک خود مشورت نمایند.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  آیا روش های مختلف بزرگ کردن آلت تناسلی کارآمد هستند؟

در برخی از موارد ممکن است پزشک به دلایلی مانند وجود عفونت یا سایر مشکلات، زوجین را از داشتن رابطه جنسی در طول درمان ناباروری منع نماید. علاوه‌بر این، در برخی از موارد پزشک ممکن است به زوجین توصیه کند که در طول دوره درمان فعالیت جنسی خود را کاهش دهند. در کل، برای اکثر زوجین داشتن رابطه جنسی در طول درمان ناباروری خطری در پی نداشته و می‌توانند به‌طور معمول فعالیت جنسی خود را انجام دهند. با این حال، بهتر است که همواره با پزشک خود مشورت کرده و هرگونه مشکل یا نگرانی در این زمینه را با او در میان بگذارید.

تاثیر رابطه جنسی بر درمان ناباروری

تاثیر رابطه جنسی بر درمان ناباروری

‌نکات ایمنی و مراقبت ها

در طول درمان ناباروری، برخی از زوج‌ها ممکن است تصمیم به برقراری رابطه جنسی داشته باشند. این موضوع می‌تواند برای آن‌ها نگرانی‌هایی را ایجاد کند. به همین دلیل برای برطرف ساختن این نگرانی‌ها و حفظ سلامتی، باید به نکات ایمنی و مراقبت‌های زیر توجه داشته باشید.

  • استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری: حتی در طول درمان ناباروری نیز باید از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده نمایید. در صورتی که برای درمان ناباروری از داروهایی استفاده می‌کنید، باید با پزشک مشورت کرده که آیا استفاده از آن‌ها در طول رابطه جنسی باعث کاهش اثربخشی آن‌ها می‌شود یا نه.
  • انتخاب روش پیشگیری از بارداری با دقت: باید روش پیشگیری از بارداری را با دقت انتخاب نمایید. برای مثال روش‌هایی مانند کاندوم و دیافراگم می‌توانند از بروز بارداری جلوگیری کنند. همچنین، برخی از روش‌های هورمونی مانند پیل و پچ نیز می‌توانند برای پیشگیری از بارداری مورد استفاده قرار گیرند.
  • انتخاب روش پیشگیری از انتقال بیماری: برای جلوگیری از انتقال بیماری‌هایی مانند بیماری‌های مقاربتی باید از روش‌های پیشگیری از انتقال بیماری استفاده کرد. به عنوان مثال، استفاده از کاندوم می‌تواند از انتقال بیماری‌های مقاربتی جلوگیری نماید.
  • مراجعه به پزشک در صورت بروز مشکلات: در صورت بروز هرگونه مشکلی مانند خونریزی، درد و سوزش در صورت استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری باید به پزشک مراجعه نمایید.
  • رعایت نکات بهداشتی: برای جلوگیری از انتقال بیماری‌ها، باید در رعایت نکات بهداشتی به‌ویژه در رابطه با شست‌وشوی دست‌ها و استفاده از کاندوم دقت شود.

پیامدهای روانی

درمان ناباروری ممکن است سبب وجود پیامدهای روانی برای زوجین گردد. این پیامدها می‌توانند شامل اضطراب، افسردگی، عدم اعتمادبه‌نفس، خشم، عصبانیت، و استرس باشند. به عنوان مثال ممکن است بانوان احساس کنند که بدن آنها ناکارآمد بوده و نمی‌توانند وظایف خود را به‌درستی انجام دهند. همچنین، زوجین ممکن است این احساس را داشته باشند که هرگز نتوانسته‌اند به بچه‌داری دست یابند و این موضوع می‌تواند باعث افزایش استرس، اضطراب، و افسردگی شود.

با این حال برقراری رابطه جنسی در طول دوره درمان ناباروری ممکن است باعث کاهش این پیامدهای روانی شود. به‌طور کلی، رابطه جنسی می‌تواند منجر به افزایش سطح هورمون‌های خوش ‌احساسی مانند اندورفین و اکسیتوسین گردد که می‌توانند روحیه و احساس خوشبختی را بهبود بخشند. از این‌رو، برخی از متخصصان پیشنهاد می‌دهند که زوجین در طول درمان ناباروری از برقراری رابطه جنسی خودداری کنند. به عنوان مثال، در صورتی که زن درمان‌های هورمونی را دریافت می‌کند، رابطه جنسی ممکن است باعث تحریک بیش از حد هورمون‌های تولیدی شود و کاهش احتمال بارداری را به‌دنبال داشته باشد.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  در مورد بیماری کرونا بیشتر بدانیم

همچنین، در صورتی که مرد درمان‌های ای‌ آر ‌آی را دریافت می‌کند، رابطه جنسی امکان دارد باعث کاهش تعداد اسپرم‌های تولیدی و کاهش احتمال بارداری شود. به‌طور کلی، زوجین باید با پزشک خود مشورت کرده و در رابطه با برقراری رابطه جنسی در طول درمان ناباروری نظر وی را جویا شوند. پزشک می‌تواند به زوجین راهنمایی کند که چگونه می‌توانند بدون بروز هیچ‌گونه خطری برای درمان ناباروری، رابطه جنسی را ادامه دهند.

پیامدهای روانی

پیامدهای روانی

چند روز قبل از ارائه نمونه اسپرم نباید نزدیکی کنیم؟

در طول درمان ناباروری، آزمایش اسپرم یکی از مهم‌ترین آزمایشات برای تشخیص مشکلات تولید اسپرم در مردان است. برای به دست آوردن نتایج دقیق و قابل اعتماد، رعایت نکاتی از جمله فاصله زمانی بین نزدیکی جنسی و ارائه نمونه اسپرم بسیار مهم هستند. باتوجه به توصیه‌های انجمن پزشکی تولید مثل آمریکا، برای دستیابی به نتایج دقیق و قابل اعتماد، باید حداقل ۲ تا ۳ روز قبل از دادن نمونه اسپرم، از نزدیکی جنسی خودداری کرد.

اگر فاصله زمانی بین نزدیکی جنسی و ارائه نمونه اسپرم کمتر از دو روز باشد، تعداد اسپرم‌ها در نمونه کمتر بوده و حرکت آنها نیز کاهش می‌یابد. همچنین اگر فاصله زمانی بیشتر از سه روز باشد، تعداد اسپرم‌ها در نمونه بیشتر؛ اما حرکت آنها کمتر می‌شود. به‌طور کلی، برای دستیابی به نتایج دقیق و قابل اعتماد در آزمایش اسپرم، رعایت فاصله زمانی مناسب بین نزدیکی جنسی و دادن نمونه اسپرم بسیار مهم است.

نزدیکی در طی درمان ناباروری با دارو

باتوجه به نوع دارویی که برای درمان ناباروری استفاده می‌شود، ممکن است نزدیکی در طول درمان مجاز باشد. به همین دلیل بهتر است که با پزشک خود را در این زمینه مشورت نمایید. در برخی از موارد مصرف داروهایی که برای درمان ناباروری مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌تواند موجب افزایش خطر عفونت شود. به همین دلیل، بهتر است که در صورتی که پزشک شما نزدیکی را در طول درمان ناباروری با دارو مجاز می‌داند، از روش‌های محافظتی مانند استفاده از کاندوم استفاده کنید.

در کل، بهتر است که هرگونه تغییر در رفتارهای جنسی خود را با پزشک خود در میان بگذارید. در صورتی که پزشک نزدیکی در طی درمان ناباروری با دارو را مجاز می‌داند، از روش‌های محافظتی استفاده نمایید تا بتوانید خطر عفونت را کاهش دهید.

نزدیکی در طی درمان ناباروری با دارو

نزدیکی در طی درمان ناباروری با دارو

رابطه جنسی در طول درمان ای یو ای

درمان ناباروری با استفاده از آی یو آی می‌تواند برای زوج‌ها یک راه حل مناسب باشد. در این روش، اسپرم شریک زن در داخل رحم قرار می‌گیرد تا با تخصیص بهتر به تخمک شانس باروری افزایش یابد. در این درمان، زوج‌ها به مدت چند روز قبل از آی یو آی و برای چند روز بعد از آن، به مصرف داروهای خاصی می‌پردازند. در این روش رابطه جنسی در طول درمان ممکن است موضوعی باشد که برخی از زوج‌ها به آن می‌اندیشند؛ اما بیشتر متخصصان این حوزه معتقد هستند که برقراری رابطه جنسی در طول درمان آی یو آی مجاز است، مگر اینکه پزشک آن را ممنوع کرده باشد.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  پاسخ به همه ابهامات پیرامون ناباروری مردان

 با این حال برخی از متخصصان در حین درمان آی یو آی، توصیه می‌کنند که زوج‌ها از برقراری رابطه جنسی خودداری نمایند. این توصیه به این دلیل بوده که رابطه جنسی می‌تواند باعث تحریک بیشتر رحم شود و به همین دلیل ممکن است شکست درمان را به همراه داشته باشد. در نهایت، تصمیم نهایی برای انجام یا عدم انجام رابطه جنسی در طول درمان آی یو آی برعهده پزشک و زوج‌ها خواهد بود. بهتر است که قبل از هرگونه تصمیم‌گیری، با پزشک معالج خود مشورت کنید.

در هنگام انجام IUI چند روز نباید نزدیکی داشته باشیم؟

در طول درمان ناباروری با استفاده از روش IUI، زوجین باید به برخی از نکات توجه داشته باشند. یکی از این نکات، زمانی است که نزدیکی باید به حداقل برسد. بعد از انجام IUI، اسپرم در رحم زن جای می‌گیرد تا با تخمک پاک شده ترکیب گردد؛ به همین دلیل در روزهای انجام IUI، نزدیکی توصیه نمی‌شود. بیماران برای آماده‌سازی جهت انجام IUI باید به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از انجام این روش، از نزدیکی خودداری کنند.

همچنین، باید در روز انجام IUI نیز از نزدیکی خودداری نمود و حداقل تا ۴۸ ساعت بعد از انجام آن، نزدیکی نداشته باشند. در برخی از موارد، پزشک ممکن است زمان اجتناب ورزیدن از نزدیکی را تغییر دهد. به همین دلیل، بهتر است با پزشک خود در این رابطه با این موضوع مشورت نمایید و دستورات او را دنبال کنید. به‌طور کلی، رعایت دستورات پزشک در طول درمان ناباروری با استفاده از روش IUI، می‌تواند به افزایش شانس بارداری کمک کند.

در هنگام انجام IUI چند روز نباید نزدیکی داشته باشیم؟

در هنگام انجام IUI چند روز نباید نزدیکی داشته باشیم؟

سخن پایانی

براساس مطالعات و پژوهش‌های انجام شده، هرچند داشتن نزدیکی در طی درمان ناباروری بی‌خطر است{ اما توصیه می‌شود به منظور داشتن شانس موفقیت، باتوجه به روش درمانی، رابطه جنسی و انزال رخ ندهد. علاوه‌بر این، در صورتی که تزریق اسپرم در رحم انجام شده باشد، باید تا حداقل دو هفته پس از این روش از برقراری رابطه جنسی خودداری شود. همچنین، در صورتی که از روش پانکراس استفاده شده، باید تا پایان دوره درمانی از برقراری رابطه جنسی اجتناب کرد. با این حال اگر هر یک از زوجین به هر دلیلی از رابطه جنسی خودداری کند، باید به پزشک خود مراجعه کرده و با او مشورت نماید.

0/5 (0 نظر)