ارتباط بین اضطراب و اختلال نعوظ را بیشتر بشناسیم

این که مردان تحت تأثیر انتظارات غیر واقعی قرار گیرند یا نگرانی‌های شخصی مختلفی را تجربه کنند، می‌تواند منجر به اضطراب و اختلال نعوظ در نقطه نهایی شود. بدون شک استرس یکی از اصلی‌ترین عواملی است که رابطه جنسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علاوه بر کاهش تمایل به رابطه جنسی، افسردگی و استرس یکی از عوامل اصلی اختلال نعوظ هستند که اغلب مردان در طول زندگی خود آن را تجربه می‌کنند.

روش‌های متفاوتی برای مقابله با استرس و اضطراب وجود دارد و به همین دلیل در گام اول پیدا کردن ارتباط بین اضطراب و اختلال نعوظ و سپس ارائه راهکار برای آن بهترین انتخاب ممکن است.

چه ارتباطی بین اضطراب و اختلال نعوظ وجود دارد؟

 استرس و اضطراب می‌تواند باعث اختلال در عملکرد جنسی شود که احتمال تبدیل شدن آن به اختلال نعوظ هم وجود دارد. به طور کلی بین اضطراب و اختلال نعوظ ممکن است چندین راه ارتباطی وجود داشته باشد. در وهله اول استرس و اضطراب کیفیت انجام رابطه جنسی و لذت بردن از یک شریک یا همسر را به طور کامل تحت تأثیر قرار می‌دهد و این منجر به ناتوانی جنسی در مردان و زنان می‌شود.

 هنگامی که یک مرد یا یک زن با سطح انتظار مشخص وارد رابطه می‌شود، اضطراب و نگرانی مانع از برآورده شدن انتظارات جنسی فرد می‌شود که در نهایت یک مسیر رو به پایین و با شیب منفی برای احساسات جنسی به وجود می‌آورد. مردانی که این احساسات نامناسب و عزت نفس پایین را تجربه می‌کنند، از لحاظ علائم فیزیکی دچار اختلال نعوظ می‌شوند.

 تحقیقات نشان می‌دهد که بین حالت ذهنی فرد و توانایی او برای انجام رابطه جنسی رابطه‌ای مستقیم وجود دارد. به همین راحتی می‌توان ارتباط بین اضطراب و اختلال نعوظ را درک کرد.

اضطراب و اختلال نعوظ

اضطراب و اختلال نعوظ

 چه عواملی در ایجاد اضطراب و استرس نقش دارند؟

اضطراب و استرس به طور معمول ناشی از افکار منفی در مورد توانایی فرد در انجام یک عمل خاص است که فعالیت جنسی هم بخشی از این عمل است. در یک رابطه جنسی احساساتی مانند زمان نامناسب رابطه یا حتی ناتوانی در راضی نگه داشتن شریک جنسی می‌تواند منجر به اضطراب و نگرانی شود. معمولاً این احساسات منفی تحت تأثیر تصویر بدنی، اندازه آلت تناسلی و تصورات مردانه نسبت به نقش مرد  قرار می‌گیرند.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  راهنمای انجام رابطه جنسی در سالمندان

افکار منفی عمومی‌تر در مورد زندگی انسان‌ها هم می‌تواند عملکرد جنسی آنها را تحت تأثیر قرار دهد. کار با استرس در محل کار، فشار خانواده، نگرانی در رابطه با به دست آوردن پول یا یک موقعیت شغلی خاص خود مواردی هستند که در گام اول وضعیت ذهنی مرد را تحت تأثیر قرار می‌دهند و در نهایت منجر به اضطراب عملکرد جنسی آن‌ها می‌شوند.

عوامل خارجی مؤثر در اختلال نعوظ

 در مطالب قبلی هم به این نکته اشاره کردیم که طیف وسیعی از عوامل پیچیده در ایجاد اختلال نعوظ نقش دارند. در حقیقت تمامی فرایندهایی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با ایجاد ناتوانی جنسی در ارتباط هستند، از جمله حالت ذهنی فرد، تأثیر خود را بر اختلال نعوظ فرد می‌گذارد. این می‌تواند به ما در پیدا کردن ارتباط بین اضطراب و اختلال نعوظ کمک کند. جالب است بدانید که ED حتی به اعصاب، هورمون‌ها و گردش خون هم مرتبط است.

 علاوه بر عوامل فوق الذکر، موارد زیر هم در ایجاد اختلال نعوظ نقش دارند:

  • افسردگی
  • بی علاقگی
  • استرس
  • سطح پایین تستوسترون
  • سیگار کشیدن
  • مصرف الکل یا مواد مخدر
  • بیماری‌های مزمن
  • اختلالات کلیوی
  • آسیب عصبی ناشی از دیابت
  • سکته مغزی
  • صدمه فیزیکی
  • جراحی اخیر

بعضی از داروها همچنین باعث ایجاد ED می‌شوند، به خصوص آنهایی که روند طبیعی هورمون‌ها، اعصاب و گردش خون را مختل می‌کنند یا تغییر می‌دهند. این داروها شامل:

  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای ضد التهابی
  • داروهای فشار خون بالا
  • داروهای ضربان قلب نامنظم
  • داروهای آرامبخش عضله
  • هورمون درمانی
  • شیمی درمانی
  • داروهایی که پروستات را تحت تأثیر قرار می‌دهند

یک پزشک یا داروساز می‌تواند به شناسایی این عوارض جانبی بالقوه کمک کند تا فرد روند مصرف داروی خود را تغییر دهد.

اضطراب و اختلال نعوظ

اضطراب و اختلال نعوظ

علائم ایجاد اضطراب و استرس جنسی در یک فرد

 اضطراب و استرس جنسی می‌تواند به شکل‌های مختلفی فرد را تحت تأثیر قرار دهد، به طوری که همه افراد به استرس ناشی از این مشکل واکنش می‌دهند و واکنش آنها با یکدیگر متفاوت است. جالب اینکه برخی از مردان علائم مختلفی مانند زود انزالی، ناتوانی در ارگاسم یا از دست دادن علاقه به رابطه جنسی را نشان می‌دهند. با این تفاسیر بین اضطراب و اختلال نعوظ ارتباط مستقیم وجود دارد.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  ایمپلنت آلت تناسلی آیا پایان مشکلات جنسی آقایان است؟

 علائم فیزیکی اختلال نعوظ کامل یا مشکل در به دست آوردن حالت نعوظ یا حفظ حالت نعوظ است که در نهایت منجر به از دست دادن میل جنسی می‌شود.

 چگونه با اضطراب جنسی مقابله کنیم؟

راهنمایی‌ها و راهکارهای متعددی وجود دارد که فرد می‌تواند به کمک آن‌ها اضطراب جنسی و در نهایت اختلال نعوظ خود را کنترل کند. این راهکارها در نهایت منجر به تجربه مثبت جنسی در فرد می‌شود. برای جلوگیری از ایجاد ارتباط بین اضطراب و اختلال نعوظ می‌توانید راهکارهای زیر را دنبال کنید:

جلوگیری از تبدیل شدن اضطراب به یک چرخه

 اصولاً بسیاری از مردان اضطراب عملکرد جنسی را تجربه می‌کنند. این استراتژی خود را به صورت یک تجربه جنسی ناخوشایند نسبت به رابطه جنسی کاملاً طبیعی نشان می‌دهد و یکی از نشانه‌های آن وجود اختلال نعوظ در فرد می‌شود. این اضطراب لحظه‌ای کاملاً طبیعی است و نگرانی خاصی وجود ندارد، اما متاسفانه برخی از مردان بهای بیشتری به این اضطراب می‌دهند و آن را به مانند یک شکست در نظر می‌گیرند. این وضعیت ممکن است منجر به نگرانی در مورد فعالیت جنسی در آینده شده و تبدیل به یک چرخه برای مرد شود.

 در عوض، باید مردان نسبت به این موضوع به اطلاع کامل داشته باشند و آن را به عنوان یک شکست جنسی در نظر نگیرند، بلکه یک واقعیت کاملاً طبیعی است. به جای تمرکز بر نتیجه و تأثیر منفی این موضوع، شناسائی آنچه که باعث استرس و نگرانی می‌شود به برطرف شدن این مشکل کمک می‌کند. گاهی ممکن است علت این اضطراب یک موضوع بسیار ساده مانند پروژه بعدی در محل کار یا برنامه ریزی برای سفر خانوادگی باشد. با این تفاسیر شما باید راهکارهای مختلف برای از بین بردن اضطراب و اختلال نعوظ خود امتحان کنید.

اضطراب و اختلال نعوظ

اضطراب و اختلال نعوظ

 تمرکز بر روی حواس

 بسیاری از مردان درگیر با اضطراب جنسی و اضطراب عملکردی، به طور منظم از بروز نارسایی در درک حواس خود رنج می‌برند. در واقع آنها به طور مداوم ذهن خود را به این موضوع درگیر می‌کنند که آیا شریک جنسی آنها در طول فعالیت راضی است یا درک متقابلی بین آنها وجود دارند. اما راهکار ساده و اصلی برای مقابله با این مسئله، متمرکز کردن ذهن بر روی حواس است.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  ارتباط بین رابطه جنسی و افزایش میزان سلامتی

 یک مرد در طول فعالیت جنسی خود ممکن است به جای تمرکز بر رابطه جنسی و حواس خود، به تحلیل مشکلات و رویدادهای مختلف بپردازد. همراه کردن تمرکز با احساسات دست و چشم آن و همچنین متمرکز شدن به طور مستقیم بر روی رابطه جنسی به بهبود عملکرد آلت تناسلی کمک می‌کند. همراه کردن شمع‌های معطر یا استفاده از موسیقی عاشقانه در طول رابطه جنسی در درمان اضطراب و اختلال نعوظ نقش دارد.

ورزش و فعالیت منظم

تحقیقات نشان داده که ورزش و فعالیت بدنی به طور مستقیم با درمان اختلال نعوظ در ارتباط است. یک تمرین معمولی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای در چند روز در طول هفته می‌تواند سطح استرس شما را به مراتب کاهش دهد. علاوه بر ورزش‌ها و تمرینات عمومی، برخی تمرینات خاص هم وجود دارد که به درمان استرس مردان کمک می‌کند. این تمرینات می‌توانند هم شامل تقویت عضلات مرد شوند و هم شامل روش‌هایی برای آرام کردن آنها باشند. در هر صورت همه آنها در از بین بردن استرس و در نهایت درمان اختلال نعوظ نقش دارند.

علاوه بر وجود روش‌های درمانی مانند استفاده از دستگاه وکیوم آقایان برای درمان اختلال نعوظ، بدون شک کنترل اضطراب و استرس جنسی در درمان این مشکل نقش مستقیم دارد. پس اگر شما هم اضطراب و اختلال نعوظ را به صورت همزمان تجربه می‌کنید، در گام اول باید ریشه مشکل خود را پیدا کنید و سپس راهکارهای مختلف را برای درمان این مشکل به کار ببرید. راهکارهای درمانی شامل مراقبت‌های جنسی هدایت شده، مشاوره‌های زناشویی، درمان جنسی، آموزش جنسی و همچنین کاهش استرس می‌شوند.

 گاهی ممکن است یک فرد اضطراب جنسی خود را با یک شریک جنسی تجربه کند و در سایر موارد مشکل خاصی نداشته باشد. در این جا معمولاً روانشناسان و روانشناسی جنسی می‌تواند به آنها کمک کند و فرد را برای از بین بردن استرس نامناسب آماده کند. در هر صورت بین اضطراب و اختلال نعوظ ارتباط مستقیم وجود دارد و این می‌تواند به مردان در پیدا کردن راهکار درمانی کمک کند.

4.5/5 (2 نظر)