متاسفانه امروزه بسیاری از مردان نسبت به روش‌های درمان زود انزالی شناخت چندانی ندارند. بسیاری از مردم با شرم و احساس گناه در مورد احساس اینکه بیش از حد سریع در رابطه جنسی پیش رفته‌اند صحبت می‌کنند. این موضوع باعث ایجاد یک رنجش خاطر و اضطراب در رابطه جنسی می‌شود که خود را به صورت اختلال در عملکرد جنسی نشان می‌دهد. اطلاعات منتشر شده در منابع پزشکی نشان می‌دهد که علت دقیقی برای زود انزالی شناخته نشده است.

 این در حالی است که در ابتدا تصور می‌شد زود انزالی بیشتر جنبه روانشناختی دارد. اما پزشکان اکنون می‌دانند که این پدیده بسیار پیچیده‌تر است و عوامل فیزیولوژیکی و بیولوژیکی خاصی در آن نقش داشته و به همین دلیل درمان زود انزالی کمی سخت به نظر می‌رسد.

 عوامل روانشناختی مؤثر در زود انزالی

 عوامل روانشناختی مؤثر در زود انزالی

 عوامل روانشناختی مؤثر در زود انزالی

 برخی از پزشکان معتقدند که تجربیات جنسی اولیه ممکن است الگوی دیگری را در ذهن ایجاد کند که بعداً در زندگی واقعی تغییر کند. به عنوان مثال شما به عنوان بیمار ممکن است موقعیت‌های مختلفی را برای رسیدن به انزال با سرعت بیشتر تجربه کنید. حتی ممکن است احساسات گناه هم شما را به عجله در رابطه جنسی سوق دهد. اما به طور کلی فاکتورهایی که به هنگام درمان زود انزالی باید مورد توجه قرار گیرند و در ایجاد این پدیده نقش دارند عبارتند از:

  • اختلال نعوظ مردان: مردانی که در دستیابی به حالت نعوظ یا حفظ این حالت در طول رابطه جنسی دچار مشکل هستند، ممکن است که نشانه‌ها و الگوهای متفاوتی از زود انزالی را در خود نشان دهند.
  • اضطراب: بسیاری از مردانی که مبتلا به زود انزالی هستند، به شکل‌های مختلفی دچار اضطراب شده‌اند و این موضوع عملکرد جنسی و موارد مربوط به آن را تحت تأثیر قرار داده است.
  • وجود مشکل در رابطه جنسی: اگر رابطه رضایت بخشی با شریک جنسی قبلی خود داشته باشید، ممکن است به هنگام رابطه جنسی با فرد دیگری دچار مشکل شوید و در زود انزالی شما نقش داشته باشد. البته این مورد بسیار نادر است و در مواردی کمی گزارش شده است.
این مطلب را نیز از دست ندهید:  راهنمای انجام رابطه جنسی در سالمندان

عوامل بیولوژیکی مؤثر در زود انزالی

 برخی از عوامل بیولوژیکی ممکن است در زود انزالی فرد نقش داشته باشد. این عوامل بیولوژیکی نسبت به عوامل روانشناختی راحت‌تر هستند و ممکن است در درمان زود انزالی روش‌های ساده‌تری برای آنها وجود داشته باشد. از جمله عوامل بیولوژیکی قابل ذکر در این زمینه:

  • سطح غیر طبیعی هورمون
  • سطح غیر طبیعی مواد شیمیایی مغز به نام انتقال دهنده‌های عصبی (neurotransmitters)
  • فعالیت غیر طبیعی رفلکس سیستم عصبی
  • برخی از مشکلات تیروئیدی
  • التهاب و عفونت پروستات یا مجاری ادراری
  • برخی ویژگی‌ها و صفات ارثی
  • آسیب‌های عصبی ناشی از جراحی یا هر صدمه دیگر (بسیار نادر)

در یک بررسی علمی مشخص شده است که طول عمر رابطه جنسی در حالت استاندارد باید حدود 7.3 دقیقه باشد، اما در ۴۳ درصد از مردان به دلیل زود انزالی این موضوع کمتر از دو دقیقه به پایان می‌رسد.

 

 

روش‌های درمان زود انزالی

روش‌های درمان زود انزالی

روش‌های درمان زود انزالی

روش‌های مختلفی برای درمان زود انزالی مطرح می‌شود که برخی از آنها دارویی و برخی نیز جنبه تمرینی دارند. در این مطلب ما ۱۰ مورد مهم از این روش‌ها را معرفی می‌کنیم تا بتوانید با توجه به شرایط خود یکی از آنها را اجرا کنید:

تلاش برای کنترل رفلکس انعقادی

 خودباوری یا همان تکنیک خود ارضایی یکی از روش‌هایی است که می‌تواند در این مورد به شما کمک کند تا به حساسیت‌ها و تحریک‌های مختلف عادت کنید. این کار را می‌توانید به صورت ۳ تا ۵ بار در هفته انجام دهید. خیس کردن دست‌ها و فشار خفیف دست به شما کمک می‌کند که احساسات مختلف را تجربه کنید. به مرور زمان باید سعی کنید رفلکس انعقادی خود را در کنترل داشته باشید و به این احساس برسید که می‌توانید انزال خود را تحت کنترل داشته باشید. این کار باید سه تا چهار بار انجام گیرد تا در پایان این احساس را به خود تلقین کنید که قادر به پایان دادن آن هستید.

در این شیوه تمرینی شما می‌توانید یک نقطه بدون بازگشت برای خود در نظر بگیرید. این نقطه بدون بازگشت محلی است که شما از آن به بعد توانایی کنترل ارگاسم خود را ندارید. در طول رابطه جنسی سعی کنید که چند بار به این نقطه برسید و بلافاصله رابطه جنسی خود را قطع کنید. این موضوع باعث می‌شود که ماهیچه‌ها و عضلات مقعدی شما کنترل بهتری بر فرآیند کنترل ارگاسم داشته و در نتیجه به شما در درمان زود انزالی کمک می‌کند.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  راهکارهای تشخیص زودانزالی و پیشنهاد درمان برای آن

تمرین کیگلز برای تلاش برای تأخیر انداختن ارگاسم

تمرین Kegels یکی از روش‌هایی است که شما می‌توانید انزال خود را در نقطه هیجانی کنترل کنید. این روش تمرینی به شما کمک می‌کند که عضلات کف لگن خود را قوی‌تر کنید و از این طریق کنترل بهتری به روند انزال خود داشته باشید. به هنگام رفتن به دستشویی و تخلیه ادرار، با کمی تمرین متوجه می‌شوید که عضلات کف لگن شما در تخلیه ادرار نقش دارند. با تسلط بیشتر بر روی این عضلات می‌توانید یک راهکار درمانی خوب در اختیار داشته باشید.

 در یک مطالعه کنترل شده در سال ۲۰۱۲ بر روی زود انزالی، مشخص شد مردانی که حتی یک دقیقه  بعد از رابطه جنسی انزال دارند، در یک دوره ۱۲ هفته‌ای تمرینات مربوط به کف لگن، توانستند که زود انزالی خود را کنترل کنند. میزان پاسخ این افراد به شکلی بوده که زمان انزال خود را از ۳۱ ثانیه به146 ثانیه افزایش داده‌اند. این تحقیقات به خوبی نشان می‌دهد که تمرین Kegels نقش مهمی در درمان زود انزالی دارد.

استفاده از کاندوم

 استفاده از کاندوم نیز در به تأخیر انداختن انزال کمک می‌کند. کاندوم در کاهش حساسیت به هنگام مقاربت کمک می‌کند و از این طریق برای درمان زود انزالی مفید است. به هنگام استفاده از کاندوم سعی کنید به سراغ گزینه‌هایی بروید که ضخیم‌تر هستند و یا در آنها از لاتکس استفاده شده باشد.

استفاده از دوره مقاومتی پس از انزال

 به نظر خودتان تا چه موقع می‌توانید یک بار بعد به انزال برسید؟ تا چه زمانی در مرحله دوم رابطه جنسی حساس می‌شوید؟ بسیاری از مردم در طول مرحله نعوظ بعد از یک بار رابطه جنسی، حساسیت کمتری دارند و این به آنها کمک می‌کند که راهکار خوبی برای درمان زود انزالی خود داشته باشند. روش کار به این صورت است که مرد یک بار رابطه جنسی را تجربه کرده و به انزال می‌رسد. سپس به کمک شریک خود رابطه جنسی را تا زمانی ادامه می‌دهد تا مجدداً به نعوظ برسد. در این حالت مرحله دوم رابطه جنسی شروع می‌شود و طبیعتاً رابطه جنسی آنها طولانی‌تر می‌شود. با وجود اینکه برخی از زوج‌ها نسبت به این ایده‌ شکایت دارند، اما برای درصد بالایی از آنها کار آمده است.

 استفاده از روان کننده‌ها

 یکی از عوامل اصلی تحریک آلت تناسلی مردان، اصطکاک بین آلت تناسلی و دیواره آلت تناسلی زنان است. اگر این اصطکاک به راهکارهای مختلفی کنترل شود، می‌توان از آن به عنوان یک راهکار درمان زود انزالی یاد کرد. بنابراین استفاده از روان کننده‌ها می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  عوارض جانبی ویاگرا و تاثیر آنها روی فرد

کم کردن فاصله بین رابطه جنسی

 معمولاً مردانی که در ۲۴ ساعت گذشته رابطه جنسی نداشته‌اند، سرعت بیشتری در انزال دارند. به مردانی که دچار مشکل زود انزالی هستند توصیه می‌شود که یک بار صبح و یک بار شب رابطه جنسی داشته باشد. حتی کسانی که در شب رابطه جنسی دارند، روز بعد و به هنگام صبح هم همان اثر جنسی را تجربه می‌کنند و مدت بیشتری در رابطه جنسی خود هستند.

کاهش درگیری و تمرکز بر روی آلت تناسلی

 کسانی که تمرکز بیشتری بر روی آلت تناسلی خود دارند و ذهن آنها در طول رابطه جنسی درگیر است، به طور قابل توجهی میزان تحریک پذیری آنها 8.5 درجه افزایش می‌یابد. این سطح از تحریک پذیری باعث زود انزالی اجتناب‌ناپذیر می‌شود. کاهش تمرکز بر روی آلت تناسلی یک راهکار مناسب برای درمان زود انزالی است. این موضوع به انسان اجازه می‌دهد که اضطراب خود را کنترل کرده و به مواردی دیگری فکر کند تا آرام شود. این کنترل اضطراب در بلند مدت به فرد کمک کرده و کنترل بهتری بر فرایند زود انزالی خود دارد.

 استفاده از تکنیک فشار

 این روش حالتی است که مرد وارد رابطه جنسی می‌شود و زمانی که به انزال نزدیک می‌شود، رابطه جنسی خود را رها کرده و سر آلت تناسلی را فشار می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود که هیجانات فرد در طول رابطه جنسی متوقف شده و از حالت انزال خارج شود. برخی از متخصصین معتقدند که تکنیک فشار باعث خارج شدن خون از سر آلت تناسلی شده و در نتیجه حساسیت آن را کاهش می‌دهد. مردان می‌توانند در طول رابطه جنسی خود چند بار این کار را انجام دهند و در نهایت به انزال برسند.

بررسی کم و کیف رابطه جنسی

در نهایت، نگاه به نحوه برقراری رابطه جنسی و همچنین اهداف ما در روابط جنسی می‌تواند به ما کمک کند. صحبت کردن با یک متخصص درمان رابطه جنسی یا حضور در جلسات روان شناختی مربوط به رابطه جنسی می‌تواند به ما در درمان زود انزالی کمک کند. معمولاً به جز در موارد بسیار شدید و آزاردهنده، روش‌های دارویی پیشنهاد نمی‌شوند و باید تحت نظر پزشک انجام شود.

امیدوارم که این مطلب به شما در آشنایی کلی با زود انزالی و درمان زود انزالی کمک کرده باشد. صورت تمایل می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید تا راهکارهای درمانی مختلف را با شما در میان بگذارند.

2.3/5 (7 نظر)