اگر میزان اسپرم در مایع منی کمتر از حد معمول باشد به آن عارضه الیگواسپرمی می گویند‌. این که می گوییم کمتر از حد معمول باید در ابتدا بدانیم میزان موجودیت در حالت نرمال چه قدر است؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که در یک میلی متر مایع منی باید حداقل ۱۵ میلیون اسپرم وجود داشته باشد. خب همان طوری که می دانید کمبود اسپرم در مایع منی سبب کاهش قدرت باروری افراد می شود. از هر سه زوج تقریباً یک زوج از مشکل ناباروری رنج می برند و با آن دست و پنجه نرم می کنند که اکثر آنان مربوط به کمبود اسپرم می باشد. اکثر مشکلات ناباروری مربوط به کمبود اسپرم یا پایین بودن کیفیت آن است. خوشبختانه با پیشرفت علم روش های درمانی و جبران اسپرم های بی کیفیت افزایش یافته است و افراد می توانند با انجام توصیه های پزشکی به رفع موانع کمک بیشتری کنند. جالب است بدانید در صورتی که فرد در گذشته مشکلاتی مانند فیبروز کیستیک، اختلال نعوظ، ضربه خوردن بیضه ها و دیر انزالی را تجربه کرده باشد، امروز در ناباروری وی اثر گذارد و پدر شدن او را به تعویق بیندازد. اگر به چنین اختلالاتی دچار شدید سریعا نزد پزشک متخصص اورولوژی تهران و سایر شهرها بروید تا وضعیت شما را بررسی کند و از سلامت آن ها اطمینان حاصل کند.

دلایل ناباروری چیست؟

در صورتی که زن و شوهری اقدام به بارداری نمایند و پس از گذشت یک الی دو سال ناموفق شدند باید نزد پزشک متخصص بروند. در اکثر ناباروری ها یکی از طرفین یعنی مرد یا زن مشکلی دارد که باید آن مشکل برطرف شود. به ندرت پیش می آید که هر دو طرف دارای مشکل باشند. در هر صورت پزشک متخصص برای اینکه متوجه شود مشکل از کدامیک است ناگزیر است هر دو طرف را مورد آزمایش قرار دهد تا مشکل ریشه یابی شود. اگر پزشک تشخیص دهد مرد در قدرت باروری ناتوان است احتمالاً یکی از اختلالات زیر در فرد وجود دارد. کمبود اسپرم یکی از این مشکلات است. وجود اسپرم های کم تحرک و بی حرکت نیز یکی دیگر از این مشکلات محسوب می شود. اسپرم های ناقص یا عدم وجود اسپرم در مایع منی جز این اختلالات هستند. غلظت بیش از اندازه مایع منی نیز در دسته این مشکلات قرار گرفته است. مشکل دیر انزالی یا زود انزالی آقایان را نیز می توان جز اختلالات ناباروری برشمرد. در هنگام دیر انزالی ممکن است لوله های دستگاه تناسلی آقا ممکن است دچار مسدودیت شده باشد، به همین جهت مایع منی از بدن خارج نمی شود و به سمت مثانه عقب گرد می کند. در موارد اندکی ممکن است پزشک هیچ یک از مشکلات بالا را در فرد مشاهده نکند و ناباروری بدون دلیل خاصی اتفاق افتاده باشد. در این صورت درمان کمی دشوار می شود.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  زمان شروع و توقف رشد آلت تناسلی مردان ، آیا می توان اندازه آن را افزایش داد؟

چه آزمایش های برای تشخیص ناباروری آقایان مورد استفاده قرار می گیرد؟

چه آزمایش های برای تشخیص ناباروری آقایان مورد استفاده قرار می گیرد؟

چه آزمایش های برای تشخیص ناباروری آقایان مورد استفاده قرار می گیرد؟

هنگامی که آقای ناباروری به مطب پزشک متخصص اورولوژی مراجعه می کند، پزشک وی در ابتدا کار را با معاینه فیزیکی ساده ای شروع می کند. پس از آن سعی می کند از اسپرم و مایع منی فرد نمونه برداری کند تا از وضعیت اسپرم ها اطلاعاتی مفید پیدا کند. این نوع نمونه برداری را که مایع منی مورد آزمایش قرار می گیرد، آنالیز اسپرم نامند. پزشک معالج باید بداند که در یک بار رابطه جنسی و ارضا شدن، چه مقدار مایع منی از فرد خارج می شود. مورد بعدی که توسط آزمایش مورد بحث قرار می گیرد، تعداد اسپرم هایی است که در مایع منی وجود دارد. پزشک متخصص در این آزمایش سعی می کند میزان تحریک پذیری و سرعت حرکت اسپرم ها را به دقت مورد آزمایش قرار دهد. مورد بعدی که بسیار مهم است ظاهر و اندازه اسپرم ها هستند. اگر تمامی موارد ذکر شده بدون مشکل و اختلال بود آزمایش خونی مبنی بر اختلالات هورمونی از فرد گرفته می شود تا متوجه شوند فرد برای باردار شدن همسرش آماده است یا خیر.

کاهش کیفیت و تعداد اسپرم موجود در مایع منی

همان طوری که در ابتدای مقاله ذکر شد در یک میلی متر مایع منی باید حداقل ۱۵ میلیون اسپرم وجود داشته باشد و عدم وجود این تعداد اسپرم به معنای کمبود خواهد بود؛ اما فقط تعداد اسپرم نیست که مورد بحث است، در واقع کیفیت آن نیز به اندازه تعدادش حائزاهمیت است. مشکلات مربوط به هورمون مانند کاهش تعداد هورمون مورد نیاز که به آن هیپوگنادیسم می گویند، مشکلات ژنتیکی همچون سندروم کلاین فلتر، وجود بیضه نزول نیافته ( بدین معنا که در کودکی بیضه ها به سمت پایین نیامده باشند) و عفونت های ناحیه تناسلی که در صورت تشدید می توانند به بیماری های سوزاک و پروستات تبدیل شوند، از عواملی هستند که سبب کمبود اسپرم و کاهش کیفیت آن می شوند؛ اما این تمام قضیه نیست، اگر فرد در کودکی یا بزرگسالی ضربه ای به ناحیه تناسلی اش خصوصاً بیضه ها وارد شده باشد نیز جز این دسته از عزیزان قرار می گیرد. بیماری واریکوسل که به نوعی سبب بزرگ شدن رگ های بیضه می شود، عمل های جراحی مربوط به بیضه و فتق و همچنین مصرف داروهای ضد سرطانی و ضد افسردگی نیز سبب می شود که فرد در این دسته از مشکلات دخیل شود. حتی آنتی بیوتیک ها نیز بر تشدید چنین مشکلاتی اثر سو دارند. مردانی که در مشاغلی کار می کنند که ممکن است حرارت بیش از حد به بیضه ها وارد شود، مشاغلی مانند نانوایی ها، کار در کنار کوره ها و ماندن بیش از حد در جکوزی و سونای داغ و… سبب مشکلات کاهش اسپرم می شوند. جالب است بدانید مصرف بیش از حد الکل و مواد مخدر و هم چنین سیگار و قلیان نیز می توانند بر کیفیت اسپرم اثری منفی بگذارند.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  8 غذای مناسب و مفید برای آلت تناسلی مردان و تاثیر آن در تقویت اسپرم

چگونه تعداد اسپرم موجود در مایع منی را به حد نرمال برسانیم؟

چگونه تعداد اسپرم موجود در مایع منی را به حد نرمال برسانیم؟

چگونه تعداد اسپرم موجود در مایع منی را به حد نرمال برسانیم؟

خبری خوش برای افرادی که از کمبود تعداد اسپرم و کاهش کیفیت آن رنج می برند. شما می توانید با استفاده از روش ها و راه حل هایی که در ادامه برایتان آورده ایم با کمبود تعداد اسپرم ها مبارزه کنید و تعداد و کیفیت آن ها را به سطح بالاتری برسانید. یکی از این روش ها استفاده از مکمل ها و ویتامین های مفید همچون فولیک اسید می باشد. اگر فردی هستید که سیگار می کشید به شما توصیه می کنیم از این به بعد از کشیدن آن حذر کنید، زیرا دود سیگار سبب کاهش تعداد اسپرم و کاهش تحرک آن ها می شود. بهتر است در محیطی قرار بگیرید که بیضه ها بیش از حد داغ نشوند تا از میزان تحرک آن ها کاسته نشود. استرس و نگرانی را از خود دور کنید، با استرس بیش از حد به بیماری های عصاب و روان نزدیک می شوید و به دنبال آن کاهش سطح اسپرم و ناباروری را به دنبال خواهید داشت. با اضافه وزن و چاقی بیش از اندازه مبارزه کنید، البته لاغری بیش از اندازه نیز همان مشکلات چاقی را به همراه خواهد داشت و سبب کاهش میزان هورمون تستوسترون و استروژن خواهد شد. تا دیر نشده مصرف هرگونه مواد مخدر را کنار بگذارید تا هر چه سریع تر به رویای پدر شدن دست پیدا کنید. خوب است بدانید سمومی مانند آفت کش ها، سرب، رنگ، اشعه ها و مواد رادیواکتیو، جیوه، بنزن و… از جمله مواردی هستند که باید از آن ها دوری کنید تا صدمه ای به بیضه ها و اسپرم ها وارد نشود. تغذیه مناسب و سالم، همچنین نوشیدن آب کافی را فراموش نکنید. جالب است بدانید ورزش کردن بیش از حد نه تنها کمکی به شما نمی کند بلکه می تواند سبب کاهش هورمون تستوسترون شود. در حقیقت باید بگوییم که همه چیز را در حد تعادل خود نگه دارید.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  آیا ناتوانی جنسی و تکرر ادرار با هم ارتباط دارند؟

روش های درمان کمبود اسپرم

روش های درمان کمبود اسپرم

روش های درمان کمبود اسپرم

اگر بین یک تا دو سال شما به طور طبیعی و به کمک داروها باردار نشدید پزشک متخصص تصمیم می گیرد گام جدی تری در این راستا بردارد‌. به همین منظور ممکن است از آی وی اف استفاده کند. در این روش تخمکی را از تخمدان زن خارج کرده سپس اسپرم مرد را در آن می گذارند تا در آزمایشگاه به لقاح مصنوعی برسد. پس از آن هنگامی که تخمدان بارور شد، آن را به داخل رحم زن قرار می دهند و وی به تجربه ای این چنینی از مادر شدن دست می یابد. Icsi نیز روشی دیگر از آی وی اف محسوب می شود. در این روش یک اسپرم به طور مستقیم به تخمک زن تزریق می شود. روشی وجود دارد که برای مبارزه با کاهش میزان هورمون گنادوتروپین انجام می شود. گنادوتروپین هورمونی است که سبب محرک شدن اسپرم می شود و اگر سطح این هورمون در بدن کاسته شود، اسپرم های فرد تحرک و سرعت کافی را نخواهند داشت. به همین منظور داروهای هورمونی برای فرد تجویز می شود تا سطح این هورمون مورد نظر افزایش یابد.

0/5 (0 نظر)