در این روز‌ها که پیشرفت در حوزه پزشکی بسیار افزایش یافته، شما می‌توانید برای تشخیص، کنترل یا درمان مشکلاتی چون ایدز سریعاً اقدام نمایید؛ چراکه این امکان برای شما وجود دارد تا با استفاده از قابلیت انجام آزمایش در منزل، از وجود این بیماری در بدن خود آگاه شوید و تجربه آزمایش ایدز در خانه را داشته باشید. از دیرباز تا کنون این بیماری شایع بوده و همچنان درمان کاملی برای آن پیدا نشده است. امروزه آزمایشگاه‌های متعددی در حال بررسی هستند تا به شما بهترین امکانات و سریع‌ترین پاسخگویی را عرضه نمایند.

ایدز و راه های انتقال آن

از جمله ویروس‌های مخرب و آسیب‌رسان به بدن، می‌توان به ویروس ایدز اشاره کرد؛ چراکه این بیماری می‌تواند سلول‌های ایمنی دسته T یا همان CD۴ را به آسانی تحت تاثیر قرار داده و از بین ببرد. با گذشت زمان و وقوع این عارضه، بدن بیمار سلامت خود را از دست داده و برای ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله سرطان مستعد می‌شود. در واقع هرچه این سلول‌ها از بین بروند، سیستم ایمنی بدن ضعیف‌تر خواهد شد. از جمله اموری که می‌تواند باعث انتقال ایدز از بدن فردی به فرد دیگر شود، مایعاتی همچون آب دهان، مایع منی، خون بدن فرد مبتلا، ترشحات واژن و رکتوم و شیر مادر هستند.

ایدز و راه های انتقال آن

ایدز و راه های انتقال آن

لازم به ذکر است که امکان ابتلا به ویروس ایدز از طریق تماس‌های گاه‌به‌گاه یا آب‌وهوا وجود نداشته و شما می‌بایست از تماس با مایعات بدن فرد بیمار خودداری نمایید. رابطه بین HIV و ایدز، رابطه دو سویه‌ای نیست؛ به این معنا که اگر فردی به بیماری ایدز مبتلا شود، قطعاً بیماری HIV نیز دارد. البته در برخی از مواقع صرفاً وجود ویروس HIV به معنای مبتلا بودن به بیماری ایدز نیست؛ چراکه این ویروس نیز در سه مرحله مختلف خود را نمایان می‌سازد.

  1. مرحله اول: این مرحله بسیار حاد بوده و اغلب در چند هفته اول پس از دریافت ویروس HIV خود را نمایان می‌سازند.
  2. مرحله دوم: از این مرحله به عنوان تاخیر بالینی یا همان مرحله مزمن یاد می‌شود.
  3. مرحله سوم: در این مرحله امکان انتقال از بدن فرد بیمار به فرد دیگر وجود داشته و می‌تواند تا بی‌نهایت نیز ظاهر نشود.
این مطلب را نیز از دست ندهید:  پریاپیسم، شناخت و درمان

اگرچه به گفته تمامی متخصصان افراد HIV و ایدز را با یکدیگر مشابه می‌دانند؛ اما در واقعیت باید بدانید که این دو یک بیماری نبوده و هر کدام علائم ظهور مربوط به خود را دارند.

انواع آزمایش ایدز

انواع آزمایش ایدز

انواع آزمایش ایدز

از آنجایی که امروزه انجام آزمایشات مربوط به ایدز و HIV در منزل نیز امکان‌پذیر بوده، توصیه می‌شود که پیش از انجام این کار، نسبت به انواع آزمایش این بیماری شناخت کافی داشته باشید:

تست ‌های ترکیبی آنتی ‌بادی-آنتی ژن

از سری تست‌های رایج برای تشخیص این بیماری، تست‌های ترکیبی آنتی ‌بادی-آنتی ژن هستند که تنها می‌توانند آنتی ‌بادی‌های علیه ویروس ایدز را شناسایی نمایند. در واقع در این زمان امکان تشخیص وجود ویروس به‌صورت مستقیم وجود نخواهد داشت؛ چراکه پس از ورود این ویروس به بدن، تنها وجود آنتی ‌بادی‌های بدن فرد قابل تشخیص هستند.

همان‌طور که می‌دانید یکی از پروتئین‌های اساسی بدن افراد، آنتی ‌بادی نام دارد که می‌تواند در برابر عفونت مبارزه نماید. با انجام این تست شما می‌توانید وجود این ویروس را ۲۰ روز زودتر از آزمایش‌های غربالگری تشخیص دهید. انجام این آزمایش بسیار آسان بوده و تنها با کمک آب دهان و خون فرد قابل انجام است. توصیه می‌شود که تا زمان فرارسیدن جواب نهایی آزمایش خود، از دوره پنجره یا نهفتگی به بهترین نحو مراقبت نمایید.

تست‌ های غربالگری پادتن

جالب است بدانید زمانی که بدن به این ویروس مبتلا شود، نوعی پروتئین را تولید می‌کند. شما می‌توانید نسبت به انجام تست غربالگری پادتن، الیزا یا همان ایمونواِسی پس از گذشت ۸ هفته اقدام نمایید. نتایج این تست کاملاً دقیق بوده و می‌تواند همراه خوبی برای روند درمانی شما باشد.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  تفاوت منی و اسپرم،؛ هر آنچه لازم است بدانید

تست RNA

اگرچه این تست در مقایسه با سایر تست‌ها کمی گران‌تر است؛ اما شما می‌توانید حتی پس از گذشت ۱۰ روز از آلودگی به ویروس، برای انجام این کار اقدام کنید. معمولاً متخصصان این حوزه، انجام این نوع تست را به افرادی که نسبت به دریافت ویروس HIV اطمینان دارند، تجویز می‌کنند.

آزمایش ایدز اسید نوکلئیک (NAT)

انجام این روش به‌دلیل قیمت بسیار بالای آن، در این روز‌ها طرفداران زیادی ندارد؛ اما شما می‌توانید با درخواست خود از متخصص، انجام این آزمایش را تقاضا کنید. برای انجام این کار از خون استفاده می‌شود که معمولاً روند پاسخ‌دهی آن سریع‌تر از سایر آزمایشات خواهد بود.

آزمایش آنتی‌ بادی ایدز

آزمایش‌های آنتی ‌بادی تنها می‌توانند از طریق تست‌های انگشتی، بزاق یا خون متوجه وجود ویروس HIV شوند.

چه افرادی به آزمایش HIV نیاز دارند؟

چه افرادی به آزمایش HIV نیاز دارند؟

چه افرادی به آزمایش HIV نیاز دارند؟

اکثر اوقات CDC یا همان مرکز کنترل و پیشگری از بیماری، پیشنهاد می‌کند تمامی افراد از بازه سنی ۱۳ سال تا ۶۴ سال حداقل یک مرتبه در سال نسبت به انجام آزمایشات HIV اقدام نمایند. قطعاً افراد ذیل در اولویت بیشتری برای انجام آزمایشات مخصوص قرار دارند:

  • مردی که با مرد دیگری رابطه جنسی برقرار کرده باشد.
  • زنی که با زن دیگری رابطه جنسی برقرار کرده باشد.
  • فردی که با شریک جنسی دارای HIV مثبت از طریق مقعد یا واژینال، رابطه جنسی داشته است.
  • فردی که دارای چندین شریک جنسی است.
  • فردی که برای انجام تتو از سوزن مشترک استفاده کرده است.
  • فردی که در ازای دریافت پول یا مواد مخدر، تن به برقراری رابطه پرخطر جنسی داده است.
  • فردی که تحت درمان نامناسب بیماری سل یا هپاتیت قرار گرفته باشد.
  • فردی که پیش از انجام رابطه جنسی پرخطر، از داروی پروفیلاکسی (PrEP) استفاده کرده است.
این مطلب را نیز از دست ندهید:  ناتوانی جنسی و درمان آن چیست؟

بهترین زمان برای آزمایش ایدز بعد از رابطه پرخطر

افرادی که کاندیدا‌های مناسبی برای انجام آزمایشات آنتی ژن-آنتی ‌بادی هستند، لازم است بدانند که بهترین زمان برای انجام آزمایش ایدز چند هفته تا چند ماه پس از ابتلا است؛ چراکه این آزمایش تنها می‌تواند عفونت موجود در ۱۸ روز تا ۴۵ روز را به‌درستی تشخیص دهد. اگرچه انجام این آزمایش برای افرادی که رفتار‌های پرخطر داشته‌آند، توصیه می‌شود؛ اما شما می‌توانید پیش از اقدام به بارداری، انتقال خون و… نسبت به انجام این کار آگاه باشید.

اگرچه برخی از افراد از انجام تست‌های HIV در آزمایشگاه به منظور حفظ آبروی خود ممانعت می‌کنند؛ اما توصیه می‌شود که با استفاده از قابلیت انجام این آزمایش در منزل، سریعاً ابتلا یا عدم ابتلای خود را نسبت به این بیماری درک نمایید.

تشخیص ایدز در خانه

افرادی که قصد انجام آزمایشات ایدز در منزل را دارند، باید بدانند که امکان انجام با استفاده از دو روش امکان‌پذیر خواهد بود. نخستین روش استفاده از کیت نمونه‌گیری در منزل است که به علت داشتن تجهیزات کامل می‌تواند نمونه‌های بزاق، ادرار یا خون را جمع‌آوری کند. پس از جمع‌آوری این نمونه‌ها، آن را به آزمایشگاه ارسال کرده و پس از گذشت چندین روز نتیجه را دریافت خواهید کرد. از آنجایی که این آزمایشات و نتایج آن‌ها بسیار حساس هستند، توصیه می‌شود که نسبت به انجام موارد ذیل دقت داشته باشید.

  • عدم قراردهی نمونه در شرایط آب‌وهوایی مختلف
  • عدم ارسال با تاخیر نمونه
  • عدم قراردهی تمیزکننده روی پوست حین کار

دومین روش استفاده از کیت تست فوری در منزل است که می‌تواند انجام تمام فرآیند را در منزل برای شما میسر سازد. این کیت توسط FDA (سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده) تایید گردید. لازم به ذکر است که نمونه مورد نظر این کیت، تنها بزاق دهان بوده که می‌تواند پس از گذشت ۲۰ الی ۴۰ دقیقه نتیجه نهایی را به شما نشان دهد.

0/5 (0 نظر)