راهکارهای تشخیص زودانزالی و پیشنهاد درمان برای آن

تشخیص صحیح همیشه می‌تواند منجر به درمان صحیح و اصولی باشد و به همین دلیل پزشکان اصرار زیادی به تشخیص زود انزالی و انتخاب راهکار درمانی مناسب برای آن هستند. انزال سریع از جمله مهمترین مشکلات مردان متأهل است که ریشه در رفتارهای دوران جوانی و نوجوانی آنها دارد. گاهی این مشکل به صورت مقطعی و به دلایل خاصی رخ می‌دهد که انتخاب راهکار درمانی باید با توجه به نوع مشکل باشد.

 افراد مختلف در تشخیص زود انزالی به دنبال راهکارهای مختلف می‌روند. برخی از آنها از پزشکان و روانشناسان کمک می‌گیرند و برخی هم از توجه به رفتارهای شخصی خود برداشت می‌کنند. اما حقیقت موضوع این است که برخی موارد باید در کنار یکدیگر قرار گیرند تا تشخیص شما درست باشد. پس با ما همراه باشید تا مروری کلی به این پدیده و علائم آن داشته باشیم.

از چه اطلاعاتی می‌توانیم برای تشخیص زود انزالی استفاده کنیم؟

 انزال سریع یا زود انزالی زمانی اتفاق می‌افتد که یک مرد مدت زمان طولانی در رابطه جنسی خود باقی نمی‌ماند و در فاصله کوتاهی بعد از دخول، به انزال می‌رسد. این مشکل متاسفانه به عنوان یک مشکل جنسی مشترک در نظر گرفته می‌شود و هر دو طرف خانواده در آن درگیر هستند. برآوردهای متفاوتی نسبت به انزال سریع وجود دارد، اما در حالت کلی از هر سه نفر یک نفر با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند یا به صورت مقطعی تجربه آن را داشته است.

تا زمانیکه انزال سریع به صورت نادر و مقطعی رخ می‌دهد، نگرانی خاصی ایجاد نمی‌کند. با این حال شما برای تشخیص زود انزالی خود می‌توانید به یکی از موارد زیر استناد کنید:

  • همیشه و در همه حال انزال مرد در حدود یک دقیقه یا کمتر از دخول اتفاق می افتد؛
  • مرد قادر به حفظ زمان انزال خود برای یک مقاربت کامل نیست و در بیشتر موارد سریع‌تر از چیزی که فکر می‌کنند رخ می‌دهد؛
  • به مرور زمان منجر به احساس ناراحتی و ناامیدی می‌شود و احساس می‌کنید که صمیمیت جنسی از بین می‌رود.
این مطلب را نیز از دست ندهید:  اختلال نعوظ در مردان جوان و راهکارهای جلوگیری از آن

هر دو عامل روانشناختی و بیولوژیکی در زود انزالی نقش دارند. اگر چه بسیاری از مردان برای صحبت در مورد این مشکل خجالت می‌کشند، اما متاسفانه یک بیماری بسیار شایع است و امکان درمان آن هم وجود دارد. داروها، مشاوره‌های روانشناسی و تکنیک‌های جنسی که باعث تأخیر در انزال می‌شوند یا حتی ترکیبی از آن‌ها می‌تواند به بهبود رابطه جنسی برای شما و شریک زندگی‌تان کمک کند.

راهکارهای تشخیص زود انزالی و پیشنهاد درمان برای آن

راهکارهای تشخیص زودانزالی و پیشنهاد درمان برای آن

علائم زود انزالی که به تشخیص شما کمک می‌کنند

 علائم اصلی زود انزالی، عدم توانایی فرد در کنترل زمان انزال خود برای بیش از یک دقیقه پس از دخول آلت تناسلی. با این حال، این مشکل در تمام شرایط جنسی رخ می‌دهد و حتی فرد در حین خود ارضائی هم می‌تواند این موضوع را به طور کامل مشاهده کند. پس شما می‌توانید این را به عنوان علامت اصلی برای تشخیص زود انزالی در نظر بگیرید: اگر زمان انزال شما بعد از دخول آلت تناسلی کمتر از یک دقیقه باشد یا در شرایط مختلف توانایی تأخیر در انزال را ندارید، شما دچار چنین مشکلی شده‌اید.

 بطور کلی زود انزالی را می‌توان در دو دسته کلی قرار داد:

  • زود انزالی اولیه: این مشکل به معنی انزال کامل یا انزال خفیف به محض اولین برخورد جنسی شماست. این وضعیت حتی ممکن است قبل از دخول آلت تناسلی هم اتفاق بیفتد.
  • زود انزالی ثانویه: این مشکل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که برخی از آنها به تجربه‌های جنسی قبلی و برخی از آنها به تعداد رابطه جنسی فرد در یک دوره زمانی مشخص برمیگردد.

 بسیاری از مردان احساس می‌کنند که علائم انزال سریع را دارند و بلافاصله خود را در گروه اول قرار می‌دهند. اما در بررسی‌های دقیق مشخص می‌کند که آنها معیارهای لازم برای تشخیص زود انزالی را ندارند. مشکل گروه اول حادتر است و نیاز به دوره درمانی طولانی‌تری دارد. این در حالی است که گروه دوم می‌توانند مشکل خود را به مسائل خارجی و بیرونی ربط دهند که این برای آنها در مواجهه با مشکل بسیار خوب است.

چه زمانی برای مراجعه به دکتر مناسب است؟

 یکی از راهکارهای مناسب تشخیص زود انزالی مراجعه به پزشک است که می‌تواند یک تشخیص درست و صحیح را نصیب شما کند. کسانی که قبل از ورود به رابطه‌ی جنسی به ارگاسم می‌رسند و شرایط مناسبی از لحاظ کیفیت رابطه جنسی تجربه نمی‌کنند، در بهترین حالت ممکن بهتر است که با پزشک مشورت کند. متاسفانه بسیاری از مردان به دلیل نگرانی در رابطه با بهداشت جنسی یا خجالتی بودن تمایل چندانی به مراجعه به دکتر ندارند. اما زود انزالی یک مشکل معمول و قابل درمان است.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  ناتوانی جنسی و درمان آن چیست؟

مراجعه کردن با یک پزشک یا روانشناس می‌تواند نگرانی‌های کمتری در مورد انزال سریع برای آنها ایجاد کند. به عنوان مثال این افراد متوجه می‌شوند که پدیده زود انزالی بسیار رایج بوده و برای آن راهکار درمانی وجود دارد. به طور کلی اگر متوسط زمان شما در رابطه جنسی از شروع مقاربت تا انزال کمتر از ۵ دقیقه است، باید در این مورد با پزشک خود صحبت کنید.

راهکارهای تشخیص زود انزالی و پیشنهاد درمان برای آن

راهکارهای تشخیص زودانزالی و پیشنهاد درمان برای آن

عوامل ایجاد زود انزالی

 با وجود پیشرفت علم پزشکی و حتی روانشناسی، هنوز هم علت دقیق زود انزالی ناشناخته مانده است. در حالی که بسیاری افراد تصور می‌کنند که تنها مسائل روانشناختی در این مشکل نقش دارد، پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند که ارتباط پیچیده بین عوامل روانی و بیولوژیکی می‌تواند این پدیده را شکل دهد. بنابراین زمانی که شما برای تشخیص زود انزالی به یک پزشک مراجعه می‌کنید آنها سعی می‌کند که عوامل روانشناختی و عوامل بیولوژیکی را در کنار یکدیگر قرار دهند:

عوامل روانشناختی

 با بررسی مقالات و منابع مختلف شما می‌توانید عوامل متعددی را به عنوان عوامل روانشناختی مؤثر در زود انزالی پیدا کنید. نقش هر کدام از این عوامل متفاوت است و به همین دلیل دسته بندی‌های مختلفی برای آنها وجود دارد. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تجربیات پیشین رابطه جنسی؛
  • قرار گرفتن در معرض سوء استفاده جنسی؛
  • نداشتن اعتماد به نفس به دلیل تصویر بدن نامناسب؛
  • افسردگی و اضطراب به دلیل شرایط خاص زندگی؛
  • نگرانی بیش از حد در مورد زود انزالی؛
  • احساس گناه به دلیل نداشتن کیفیت مناسب رابطه جنسی.

عوامل دیگری که در ایجاد زود انزالی نقش دارند و ریشه آنها به مسائل روانشناختی برمی‌گردد شامل موارد زیر می‌شوند:

  • اختلال نعوظ: بسیاری از مردان به منظور حفظ حالت نعوظ خود در طی رابطه جنسی دچار اضطراب و نگرانی می‌شوند و سعی می‌کند که یک الگوی سریع برای رابطه جنسی خود داشته باشند. این مشکلات در کنار یکدیگر آنها را به سمت زود انزالی سوق می‌دهد.
  • اضطراب: بسیاری از مردان مبتلا به زود انزالی دارای اضطراب هم هستند. این اضطراب می‌تواند به طور ویژه در رابطه با عملکرد جنسی یا در مورد مسائل دیگر باشد.
  • مشکلات ارتباطی: بسیاری از مردم ممکن است در ایجاد ارتباط جنسی مطلوب دچار مشکل شوند و زمانی که در شرایط لذت بخش قرار می‌گیرند، با سرعت بیش از حد معمول به انزال می‌رسند.
این مطلب را نیز از دست ندهید:  بی اختیاری ادراری چیست؟

 عوامل بیولوژیکی

 موارد مهم دیگری که شما باید در تشخیص زود انزالی به آنها استناد کنید، عوامل بیولوژیکی هستند. این عوامل به طور مستقیم بر ویژگی‌های فیزیکی و جسمی فرد تأثیر می‌گذارند و آن را از شرایط طبیعی خارج می‌کنند. از جمله این موارد:

  • سطح غیر طبیعی هورمون‌های بدن؛
  • سطح غیر طبیعی مواد شیمیایی مغز به نام انتقال دهنده‌های عصبی؛
  • التهاب و عفونت پروستات یا مجرای ادرار؛
  • صفات ارثی
راهکارهای تشخیص زود انزالی و پیشنهاد درمان برای آن

راهکارهای تشخیص زودانزالی و پیشنهاد درمان برای آن

عوامل خطر مؤثر در ایجاد زود انزالی

 علیرغم تمامی موارد ذکر شده در بندهای قبلی، دو موضوع بسیار مهم در مردان وجود دارد که عدم توجه به درمان آن‌ها می‌توانند مردان را به سمت زود انزالی ببرد. از جمله این موارد:

  • اختلال نعوظ: مردانی که در معرض اختلال نعوظ هستند، برای فرار از کاهش کیفیت رابطه جنسی و همچنین به دلیل نگرانی از دست دادن حالت نعوظ خود، آگاهانه یا ناخودآگاه به سمت یک رابطه‌جنسی سریع می‌روند که در نهایت آنها را به سمت زود انزالی می‌کشاند. بنابراین درمان اختلال نعوظ می‌تواند یک راهکار درمان زود انزالی باشد.
  • فشار: فشارهای احساسی یا ذهنی در هر محدوده‌ای از زندگی شما ممکن است در انزال سریع نقش داشته باشد؛ زیرا این فشارها توانایی شما برای استراحت و تمرکز در طول رابطه جنسی را محدود می‌کنند.

عوارض جانبی زود انزالی

 یکی از مواردی که شما می‌توانید آن را به عنوان دلیل اصلی تشخیص زود انزالی در نظر بگیرید، عوارض جانبی و تأثیر احتمالی این مشکل بر زندگی فردی و خانوادگی شماست. کسانی که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند احتمالاً موارد زیر را هم تجربه خواهند کرد:

  • مشکلات روحی و روانی: یک عارضه رایج انزال سریع، استرس و اضطراب بیش از حد در طول رابطه جنسی هست که خود را به صورت مشکلات روحی روانی نشان می‌دهد.
  • مشکلات باروری: زود انزالی در برخی موارد می‌تواند منجر به ایجاد ناباروری در زوج‌ها شود که زمان کافی برای دخول آلت تناسلی و لقاح وجود ندارد.

 تشخیص زود انزالی فقط محدود به نظارت بر رفتارهای شخصی و زمان رابطه جنسی نیست. بلکه شما باید مسائل روانشناختی و بیولوژیکی خود را در نظر بگیرید و تأثیر آنها را در رابطه جنسی خود اصلاح کنید. از این طریق می‌توانید راهکار درمان زود انزالی را هم به شکل دقیق‌تر به دست بیاورید.

2.3/5 (3 نظر)