این عمل بر روی بدن مردان انجام می شود؛ اما بهتر است در ابتدا به تعریفی از عمل جراحی وازکتومی بپردازیم سپس به سراغ برگشت وازکتومی برویم. در واقع برخی از زوج هایی که تعداد مناسبی فرزند به دنیا آورده اند دیگر خواستار هیچ فرزندی نیستند و قصد دارند از روشی مطمئن و دائمی برای جلوگیری از بارداری استفاده کنند به سراغ عمل جراحی وازکتومی می روند. در قسمت ظاهری دستگاه تناسلی مردان فقط بیضه ها و آلت وجود دارند؛ اما درون این دستگاه راه ها و لوله های متفاوتی وجود دارد. همان طوری که می دانید اسپرم باعث بارداری زن می شود و این اسپرم ها در بیضه های مردان تشکیل می شوند. از هر بیضه یک لوله به آلت مرد متصل شده است. به هنگام رابطه جنسی اسپرم های تولید شده در بیضه ها از طریق لوله هایی به نام واز به مایع منی می پیوندند و ترکیب می شوند و در نهایت از سر آلت خارج می شوند. اگر زوجی قصد جلوگیری از بارداری را داشته باشند و بخواهند از این روش استفاده کنند. مرد خانواده به پزشک مراجعه می کند و سپس جلسات مشاوره هایی با زن و مرد برگزار می شود. اگر هر دو به این عمل رضایت دادند، در این صورت مرد به اتاق عمل می رود و عمل بسیار آسان وازکتومی را انجام می دهد. در این عمل لوله های واز دفران مسدود یا جدا می شوند. اگر مراحل انجام عمل به خوبی انجام شود، می توان اطمینان داشت که تا آخر عمر هیچ گونه بارداری در رابطه های جنسی زوجین اتفاق نمی افتد.

آیا عمل وازکتومی خطراتی به دنبال دارد؟

باید بگوییم متأسفانه در پاره ای موارد، پاسخ مثبت است. عمل وازکتومی نیز مانند برخی عمل های جراحی دیگر خطراتی را برای فرد به دنبال دارد. این خطرها می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • عفونت های مکرر در ناحیه جراحی شده
  • آسیب رسیدن به عصب کیسه بیضه
  • جمع شدن مایع در کیسه بیضه که گاهی اوقات حتماً باید آن را تخلیه کنند
جراحی برگشت وازکتومی

جراحی برگشت وازکتومی

به چه صورت انجام می شود؟

 

اگر زوجی پس از انجام عمل وازکتومی به هر دلیلی پشیمان شدند و دوباره خواستار فرزند و باروری شدند، می توانند با مراجعه به پزشک معالج دوباره لوله های واز دفران را باز کنند و اقدام به بارداری نمایند؛ اما عمل برگشت وازکتومی مراحل خاص خود را دارد. قابل ذکر است که اگر مدت زیادی از عمل وازکتومی فرد گذشته باشد، با عمل بازگشت وازکتومی نیز ممکن است همسر آن فرد باردار نشود. به این دلیل که ممکن است مرد در مدت طولانی قدرت باروری اش را از دست داده باشد؛ اما در برخی موارد اگر مدت زیادی از جراحی وازکتومی نگذشته باشد می توان برگشت اسپرم در ناحیه تناسلی را انتظار داشت. در ضمن اگر در زمان بسته بودن لوله های واز، مایعی که قبل از انزال از مجرای ادرار مرد خارج می شود وجود داشته باشد، عمل برگشت وازکتومی راحت تر انجام می شود و احتمال موفقیت در این گونه افراد بالاتر است.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  برای درمان زود انزالی چه بخوریم؟| رژیم غذایی درمان زود انزالی

احتمالاً پس از عمل به مدت یک هفته الی ده روز فرد احساس درد می کند. پس از گذشت این چند روز با کشیدن بخیه ها درد نیز کاهش می یابد. پس از انجام عمل برگشت وازکتومی، فرد عمل شده باید از لباس زیرهای تنگ و چسب استفاده کند و ورزش هایی با تحرک بالا انجام دهد. از انجام رابطه ی جنسی به مدت دو الی سه هفته و در برخی موارد بیشتر از سه هفته باید اجتناب کرد. محل بخیه خورده نباید مرطوب بماند، زیرا باعث بروز عفونت و در نتیجه باعث به وجود آمدن مشکلات بزرگ تری می شود. با بالا رفتن سن خانم ها قدرت بارداری و تخمک گذاری آن ها کاهش می یابد. در این هنگام حتماً باید با پزشک متخصص مشورت کنید، زیرا عمل برگشت وازکتومی با ریسک بیشتری انجام می گیرد.

عوارض عمل برگشت وازکتومی

خوب است در همین ابتدا بیان کنیم تا بدانید که عمل بازگشت وازکتومی به راحتی و سادگی عمل وازکتومی نمی باشد. حتی مدت زمان عملیات جراحی نیز در این عمل طولانی تر از عمل وازکتومی هست، به طوری که عمل وازکتومی حدود 20 الی 30 دقیقه به طور سرپایی انجام می شود؛ اما عمل بازگشت وازکتومی برای هر بیضه حدود یک الی یک ساعت و نیم طول خواهد کشید. همان طوری که می دانید عمل جراحی در حالت بیهوشی یا بی حسی انجام می شود. بی حس کردن بدن به وسیله آمپولی که به نخاع می زنند انجام می شود. این آمپول در مواردی عوارضی مانند کمر درد و ناتوانی در بلند کردن اجسام سنگین برای مرد به ارمغان می آورد. بهتر است افرادی که قصد انجام عمل وازکتومی را دارند، به خوبی فکر کنند و تصمیم جدی بگیرند تا در آینده دچار پشیمانی نشوند؛ و مجبور نشوند که به عمل برگشت وازکتومی روی آورند؛ زیرا علاوه بر عوارضی که عمل بازگشت وازکتومی در پی دارد، احتمال باروری نیز دچار خدشه می شود. به طوری که اگر بیش از 15 سال از عمل وازکتومی فرد بگذرد، تنها حدود 30 درصد احتمال بارداری وجود دارد. این در حالی ست که طبق آمار، افرادی که کمتر از سه سال از موعد عمل جراحی وازکتومی شان می گذرد، حدود 97 درصد شانس بارداری دارند. قابل ذکر است که سن افراد نیز در شانس باروری و حاملگی آن ها دخیل می باشد. بیماری واریکوسل یکی از عوارضی ست که برخی افراد پس از عمل جراحی بازگشت وازکتومی به آن دچار می شوند. یکی از عوارض عمل وازکتومی دردهای شدیدی است که در بیضه ها رخ می دهد.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  آشنایی با بیماری التهاب بیضه یا اورکیت

آیا درد بیضه ها قابل درمان است؟

جراحی برگشت وازکتومی

جراحی برگشت وازکتومی

همان طوری که قبلا گفتیم تعدادی از آقایان پس از عمل وازکتومی دچار دردهایی در ناحیه بیضه ها می شوند. برخی فکر می کنند که اگر عمل برگشت وازکتومی را انجام دهند از درد آن ها کاسته می شود؛ اما پزشکان عقیده چندانی به این موضوع ندارند.

به هنگام عمل بازگشت وازکتومی باید بررسی شود، که آیا در مایعی که قبل از انزال از مرد خارج می شود اسپرم وجود دارد یا خیر؟ اگر وجود داشته باشد یعنی مسیر بیضه و لوله بریده شده باز می باشد، در این صورت می توان عمل وازکتومی را بدون ریسک انجام داد.

وازواپیدیدیموستومی

در برخی مواقع مایع قبل از انزال هیچ اسپرمی مشاهده نمی شود، این بدان معنی است که مسیر بیضه و لوله بریده شده مسدود شده است. در اینگونه موارد پزشک سعی می کند از محل مسدود شده عبور کند و قسمت بالایی لوله را به اپیدیدیم وصل کند. در واقع این عمل با هدف وازوواستومی انجام می گیرد، اما کمی دشوارتر از آن می باشد. تشخیص اینکه عمل وازووازستومی انجام دهید یا عمل وازواپیدیدیموستومی به عهده پزشک شما می باشد. وی در حین عمل با توجه به موقعیت وجود اسپرم های شما تصمیم می گیرد کدامیک را انجام دهد.

بیماری واریکوسل

بیماری واریکوسل

بیماری واریکوسل

بیماری واریکوسل گاهی یکی از بیضه ها و گاهی هر دو بیضه مرد را درگیر می کند. این بیماری فقط با معاینات توسط پزشک قابل تشخیص است و با چشم نمی توان آن را تشخیص داد. جالب است بدانید در حالت طبیعی هیچ گونه دردی توسط این بیماری به بدن فرد منتقل نمی شود؛ اما عوارضی که به بار می آورد، عوارضی جدی می باشد. به هنگام عمل جراحی بازگشت وازکتومی لوله های واز دستکاری می شوند و اگر این لوله ها صدمه ببینند و آسیبی به آن ها وارد شود، سبب کوچک شدن بیضه می شود. در پی این مسائل و آسیب های جدی، مشکل باروری نیز اضافه می شود. شما می توانید با انجام تست اولتراسوند که از امواج صوتی بهره می گیرد، به پزشک متخصص در تشخیص بیماری واریکوسل کمک کنید. در برخی موارد بیماری واریکوسل برای افراد دردی به همراه می آورد که باعث ناراحتی فرد بیمار می شود. اگر پس از گذشت 24 ماه اقدام به بارداری کردید و همسرتان باردار نشد حتماً باید واریکوسل خود را درمان کنید، زیرا احتمال کاهش اسپرم در این بیماری وجود دارد.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  آیا رابطه ای بین کمر درد و رابطه ی جنسی وجود دارد؟

جایگزینی بهتر برای عمل برگشت وازکتومی

در برخی مواقع با وجود عوارض و خطرات این عمل، افراد تصمیم می گیرند به جای عمل برگشت وازکتومی از روش های دیگر برای بارداری استفاده کنند؛ اما این روش ها با شرایطی امکان پذیر است و متأسفانه خیلی هزینه بر می باشد. در این مواقع پزشک متخصص از سوزن کمک می گیرد تا مقداری اسپرم را از بیضه ها و اپیدیدیم خارج کند. سپس اقداماتی بر روی آن انجام می شود تا زن باردار شود؛ اما باردار شدن زن به سن او نیز بستگی دارد. اگر زن سنی بالای 37 سال داشته باشد  در مواردی این اقدام با موفقیت انجام نخواهد شد.

اسکار

احتمال تشکیل اسکار یا همان جای زخم در افراد در دو سال ابتدایی آن هم حدود 7 تا 10 درصد بعد از عمل برگشت وازکتومی موفقیت آمیز است. به همین دلیل پزشکان تاکید می کنند تا پس از عمل برگشت وازکتومی هر سه ماه اسکار را کنترل کنیم تا با توجه به کیفیت اسپرم جمع آوری شود.

هزینه جراحی بازگشت وازکتومی

هزینه جراحی بازگشت وازکتومی

هزینه جراحی بازگشت وازکتومی

هزینه عمل جراحی در شهر های کوچک و بزرگ تقریباً متفاوت است. در ضمن هزینه این عمل بستگی به پزشک متخصص نیز دارد. در برخی کلینیک ها و بیمارستان ها هزینه هایی مانند بی هوشی را جداگانه از بیمار می گیرند. سعی کنید قبل از عمل تمامی نکات مربوط به پرداخت هزینه ها را از پذیرش کلینیک بپرسید. در ضمن خوب است بدانید معمولاً عمل های جراحی این سبکی را معمولا هیچ بیمه ای تحت پوشش قرار نمی دهد. بهتر است که قبل از عمل از کمک های بیمه پرس و جو کنید و مطلع شوید. عمل جراحی بازگشت وازکتومی بسیار پر هزینه تر از عمل جراحی وازکتومی می باشد. به عنوان مثال در آمریکا عمل جراحی وازکتومی را 1000 دلار و عمل جراحی بازگشت وازکتومی را چندین برابر آن یعنی حدود 60 هزار دلار اعلام کرده اند. از این رو، با وجود هزینه  بالای این عمل و عوارض احتمالی آن، سعی کنید در صورتی که کاملاً مطمئن هستید و به هیچ عنوان قصد بارداری ندارید عمل وازکتومی را انجام دهید تا در نهایت مجبور به عمل بازگشت وازکتومی نشوید.

2/5 (1 نظر)