زنان باردار و همسرانشان اغلب با این مشکل رو به ‌رو می‌شوند که آیا داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری بی ‌خطر است یا خیر؟ آیا رابطه جنسی در حین بارداری باعث سقط جنین می شود؟ آیا رابطه جنسی به نوزاد متولد نشده آسیب می‌ رساند؟ آیا پوزیشن های جنسی خاصی برای اجتناب از این مشکلات وجود دارند؟ در این مطلب سعی شده است تا به این سوالات پاسخ داده شود.

رابطه جنسی در دوران بارداری

هر زن می ‌تواند در دوران بارداری احساس متفاوتی نسبت به رابطه جنسی داشته باشد. برخی از زنان در دوران بارداری به طور کامل میل جنسی خود را از دست می‌ دهند. اما گروهی دیگر از زنان احساس می ‌کنند که تمایلات جنسی آن ها افزایش پیدا کرده و به میزان بیشتری برانگیخته می ‌شوند. این موضوع کاملاً طبیعی است که در دوران بارداری میل جنسی با تغییراتی که در بدن رخ می دهند، تغییر کند. بعضی از افراد با بزرگ شدن شکم شان احساس خوبی نسبت به خود ندارند و همین امر باعث می ‌شود که میل جنسی آن ها کاهش پیدا کند. برخی دیگر به علت بزرگ تر شدن سینه هایشان احساس جذابیت بیش تری دارند و تمایلات جنسی شان افزایش پیدا می ‌کند. این موارد ممکن است تحت عنوان ناتوانی جنسی در زنان و مردان تلقی شود که در این مقاله به طور کامل شرح داده خواهد شد.

الگوی رایج در مورد میل جنسی در دوران بارداری

الگوی رایج در مورد میل جنسی در دوران بارداری

الگوی رایج در مورد میل جنسی در دوران بارداری

سه ماهه اول. معمولاً احساس حالت تهوع، خستگی و حساسیت سینه ها باعث می شود که میل جنسی زنان کاملاً از بین برود، اما جای نگرانی نیست، زیرا این میل جنسی پس از این دوران دوباره باز خواهد گشت.

سه ماهه دوم. در این مدت ممکن است میل جنسی افزایش پیدا کند. در واقع در دوره سه ‌ماهه دوم افزایش جریان خون در قسمت ‌های مختلف بدن باعث افزایش ارگاسم می شود.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  برای درمان زود انزالی چه بخوریم؟| رژیم غذایی درمان زود انزالی

سه ماهه سوم. از آن جایی که این مدت با نزدیک شدن تولد نوزاد همراه است، ممکن است رابطه جنسی احساس ناراحتی زیادی را در مادر باردار ایجاد کند.

لازم است زنان باردار در باره احساسی که به رابطه جنسی در حین بارداری دارند با همسرانشان صحبت کنند زیرا تغییر پوزیشن می تواند همه چیز را به حالت عادی برگرداند و به راحتی بتوانند مشکلات خود را برطرف نموده و رابطه جنسی برقرار کنند.

آیا رابطه جنسی در دوران بارداری بی خطر است؟

آیا رابطه جنسی در دوران بارداری بی خطر است؟

آیا رابطه جنسی در دوران بارداری بی خطر است؟

رابطه جنسی عملی کاملا طبیعی در دوران بارداری است. اگر مادر ، بارداری نرمالی داشته باشد، دخول و حرکات مقاربتی به کودک هیچ گونه آسیبی نمی رساند، زیرا ساختار شکم و دیواره های عضلانی رحم از جنین محافظت می‌ کنند. انقباضات ارگاسم با انقباضات زایمان شبیه هم نیستند. با این حال به عنوان یک اقدام احتیاطی عمومی، برخی از پزشکان توصیه می‌ کنند که از این رابطه در هفته های آخر بارداری اجتناب شود، زیرا آن ها فکر می‌کنند که هورمون های موجود در مایع منی به نام پروستاگلاندین ها می ‌توانند انقباضات را تحریک کنند.

آیا داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری برای جنین مشکلی ایجاد می کند؟

جنین در حال رشد در رحم مادر توسط مایعی به نام آمنیوتیک قرار دارد و توسط عضلات قوی رحم محافظت می شود. تا زمانی که  مادر باردار عوارضی مانند زایمان زودرس یا مشکلات جفت نداشته باشد، فعالیت جنسی روی کودک هیچ تاثیری نخواهد داشت، البته باید توجه داشت که بارداری می‌ تواند باعث تغییراتی در سطح میل جنسی زن شود.

آیا داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری می تواند باعث سقط جنین شود؟

آیا داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری می تواند باعث سقط جنین شود؟

آیا داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری می تواند باعث سقط جنین شود؟

خیر. داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری باعث سقط جنین نمی شود. بیشتر سقط ها به این دلیل اتفاق می ‌افتند که جنین روند طبیعی رشد خود را طی نمی کند.

بهترین پوزیشن های جنسی در دوران بارداری کدامند؟

تا زمانی که شما احساس راحتی داشته باشید، اکثر پوزیشن های جنسی در دوران بارداری مناسب هستند. همچنین رابطه جنسی دهانی نیز در دوران بارداری بی خطر است، البته همانطور که ماه های بارداری افزایش پیدا می کنند، ممکن است لازم باشد تغییراتی در پوزیشن‌ جنسی ایجاد شود. پس از ماه چهارم بارداری بهتر است از پوزیشن خوابیدن زن به پشت برای رابطه جنسی خودداری شود، زیرا انجام رابطه جنسی با این پوزیشن ممکن است باعث انقباض رگ های خونی اصلی در جنین شود.

آیا رابطه دهانی در بارداری خطرناک است؟

پاسخ به این سوال بستگی به تشخیص پزشک در مورد ارگاسم مادر در طول دوران بارداری او دارد. رابطه جنسی دهانی شامل لیسیدن و مکیدن در شرایطی که پزشک تشخیص دهد که ارگاسم برای مادر و جنین مشکلی ایجاد نمی کند، کاملاً مفید است.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  مزایای دستگاه وکیوم مردانه؛ آیا دستگاه وکیوم بر اندازه آلت تاثیر میگذارد؟

فقط باید توجه شود که از دمیدن به واژن در دوران بارداری خودداری شود، زیرا می ‌تواند منجر به آمبولی هوا شود.

آمبولی به شرایطی گفته می‌ شود که حباب های هوا وارد سرخرگ شده و آن را مسدود می ‌کنند. این امر می‌ تواند باعث بروز حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی های تنفسی شود.

تحریک دهانی آلت تناسلی مردانه نیز در دوران بارداری برای مادر باردار بی ‌خطر است.

آیا استفاده از کاندوم برای رابطه جنسی در دوران بارداری ضروری است؟

بله. با توجه به این که ابتلا به یک عفونت مقاربتی در دوران بارداری می ‌تواند مشکلات سلامتی جدی برای مادر و جنین به همراه داشته باشد، بهتر است در حین رابطه جنسی در دوران بارداری نیز از کاندوم استفاده شود. نکته مورد توجه دیگر این است که اگر مرد به یک عفونت مقاربتی فعال مبتلا باشد یا اخیراً این عفونت تشخیص داده شده باشد، بهتر است از هرگونه رابطه جنسی واژینال ، دهانی و مقعدی دراین دوران اجتناب شود.

آیا مواقعی وجود دارند که باید از رابطه جنسی اجتناب کرد؟

آیا مواقعی وجود دارند که باید از رابطه جنسی اجتناب کرد؟

آیا مواقعی وجود دارند که باید از رابطه جنسی اجتناب کرد؟

به علت این که تحریک سینه، ارگاسم زنان و برخی هورمون‌ های موجود در مایع منی به نام پروستاگلاندین ها می توانند باعث انقباضات رحمی شوند، ممکن است پزشک معالج تشخیص دهد که لازم است در مواردی در دوران بارداری از رابطه جنسی خودداری شود. پس بهتر است با پزشک در این باره مشورت شود.

این شرایط عبارتند از:

  • خونریزی، ترشح یا گرفتگی واژینال
  • مشکلات دهانه رحم
  • سابقه زایمان زودرس
  • اگر مادر دو قلو، سه قلو یا چند قلو باردار باشد.

موضوع بسیار مهم دیگر این است که اگر پزشک شرایط بدون رابطه جنسی در دوران بارداری را تجویز می ‌کند، ممکن است منظور از هر چیزی شامل ارگاسم یا برانگیختگی جنسی باشد، نه فقط عمل دخول. پس بهتر است از پزشک درخواست شود که کاملاً و به طور واضح این موضوع را برای زوجین توضیح دهد.

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه شود؟

اگر بعد از رابطه جنسی در دوران بارداری علائم غیر عادی از جمله موارد ذکر شده در قسمت پایین رخ دهند، باید سریعاً با پزشک تماس گرفت شود.

  • درد
  • خونریزی
  • ترشح
  • انقباضات شدید

فواید رابطه جنسی در طول بارداری

فواید رابطه جنسی در طول بارداری

فواید رابطه جنسی در طول بارداری

اگر چه استثنا هایی وجود دارند، ولی به طور کلی رابطه جنسی در دوران بارداری هم برای مادر و هم برای کودک او مفید است، زیرا رابطه جنسی به مادر کمک می ‌کند تا خواب بهتری داشته باشد. همچنین رابطه جنسی در طول بارداری فشار خون مادر باردار را در طول این مدت کنترل می ‌کند و باعث شادابی بیشتر مادر می شود. در ادامه به چند مورد از فواید رابطه جنسی در دوران بارداری اشاره شده است:

  • از آنجایی که بارداری رابطه احساسی بین زوج را صمیمانه تر می کند، با رابطه جنسی در این دوران می توان این صمیمیت را هیجان انگیزتر کرد.
  • رابطه جنسی در طول بارداری برای سلامت جسمانی مادر عالی است زیرا یک رابطه جنسی ۳۰ دقیقه ‌ای می ‌تواند حدود ۱۵۰ کالری بسوزاند و فشار خون مادر را کنترل کند.
  • رابطه جنسی در این دوران می تواند درد و ناراحتی را در مادر کاهش دهد. از آن جایی که ارگاسم باعث ترشح اکسی توسین می شود و این هورمون میزان تحمل درد را افزایش می ‌دهد، پس با رابطه جنسی در این دوران می توان به رفع کمر درد و سایر درد های مرتبط به بارداری کمک کرد.
  • رابطه جنسی می تواند یک تقویت‌کننده فوق العاده برای خلق و خو باشد. ترشح اکسی توسین که با ارگاسم همراه است نه تنها برای دردهای فیزیکی مفید است، بلکه می ‌تواند به افزایش احساس عشق و شادی نیز کمک کند و باعث نزدیکی هر چه بیشتر زوجین شود.
این مطلب را نیز از دست ندهید:  ناتوانی جنسی و درمان آن چیست؟

رابطه جنسی بعد از دوران بارداری

شش هفته اول پس از زایمان دوره پس از زایمان نامیده می شود. رابطه جنسی پس از زایمان ممکن است آخرین چیزی باشد که به ذهن مادر می رسد. دلایلی که باعث از دست رفتن میل جنسی در زنان پس از زایمان می شوند به شرح زیر هستند:

  • بهبودی از اپیزیوتومی( برش هایی که در حین زایمان واژینال ایجاد می شوند)
  • بهبودی برش های شکمی بعد از زایمان سزارین
  • خونریزی طبیعی پس از زایمان که بین ۴ تا ۶ هفته پس از تولد نوزاد شایع است.
  • خستگی های بعد از بارداری و روند زایمان
  • مراقبت از نوزاد و برآوردن خواسته ‌های او
  • تغییر در سطح هورمون ها
  • مسائل عاطفی مانند مشکلات پس از زایمان، اضطراب در مورد فرزند پروری
  • درد در سینه ها بر اثر شیردهی

ارتباط بین رابطه جنسی و افزایش میزان سلامتی همان طور که ذکر شد بسیار اساسی و پر اهمیت است. پس از بهبودی کامل زخم ها و احساس بهبودی بافت های ظریف واژن، مقاربت به طور کلی بی خطر است. اکثر پزشکان معتقدند که حداقل ۶ هفته پس از زایمان تا مقاربت بعدی باید صبر کرد. در طول این مدت لازم است که احساس آمادگی عاطفی و فیزیکی در زن توسط همسرش تقویت شود.

پس از بارداری و زایمان، برخی از زنان احساس می ‌کنند که واژن آن ها دچار خشکی شده است و این موضوع می ‌تواند باعث ناراحتی آن ها در طول رابطه جنسی شود، پس بهتر است از روان کننده هایی برای درمان این موضوع استفاده کنند.

0/5 (0 نظر)