معمولاً رابطه‌ جنسی و صمیمیت برای والدین جدید سخت است. به علت اینکه بعد از زایمان افراد زمان کمتری دارند، خستگی بیش تری را تجربه می کنند، تغییرات هورمونی در بدن آن ها رخ می دهد و نگرانی هایی که در مورد پیشگیری از بارداری وجود دارد، رابطه جنسی در این دوران را دشوار می کند. اگر هر دو نفر در رابطه جنسی کمی سرد باشند، مشکلی ایجاد نمی شود، اما اگر میل جنسی یکی از طرفین کاهش پیدا کند، این موضوع می ‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. البته جای نگرانی نیست و با گذشت زمان همه چیز به روال عادی خود بر می‌گردد، اما نکته مهم این است که افراد در این دوره صبور باشند. لازم است توجه داشته باشید در صورتی که همه چیز بیش از حد از کنترل خارج شده باشد، باید با پزشک صحبت کرد. در این مطلب سعی شده است به بررسی رابطه جنسی پس از زایمان پرداخته شود.

احساسات جنسی زنان پس از زایمان

اکثر زن ها پس از زایمان احساس می کنند که هیچ گاه دیگر قادر به برقراری رابطه جنسی مجدد نخواهند بود، اما این گونه نیست! پس از گذشت زمان، بهبودی کامل حاصل خواهد شد و علاقه زنان نیز به رابطه جنسی باز خواهد گشت. برای بسیاری از زنان این اتفاق در عرض ۱ تا ۳ ماه پس از تولد نوزاد رخ می ‌دهد، اما برای برخی دیگر ممکن است بیشتر از این مدت طول بکشد.

گروهی از مادران در هنگام شیر دادن به نوزاد خود احساس حسی و جنسی دارند. این موضوع امری طبیعی است! زمانی که تخلیه شیر توسط نوزاد صورت می‌ گیرد، هورمون اکسی توسین ترشح می ‌شود. پس این موضوع در تحریک جنسی نقش بسیار مهمی دارد و طبیعی است که این زنان حس جنسی زیادی داشته باشند، البته گروهی از مادران شیرده در دوران شیر دهی متوجه علاقه کم تری نسبت به رابطه جنسی می شوند.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  اختلالات شایع پوستی آلت تناسلی مردانه

دلایل دیگری نیز می ‌توانند در کاهش میل جنسی زنان پس از زایمان تاثیرگذار باشند. در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد.

احساسات جنسی زنان پس از زایمان

احساسات جنسی زنان پس از زایمان

واژن زن پس از زایمان دچار تغییراتی می شود.

بسته به سن فرد و تعداد فرزندانی که تا کنون داشته است، ممکن است تغییرات متفاوتی در واژن و رحم رخ دهند. محققان معتقدند حتی افرادی که با سزارین فرزند خود را به دنیا می ‌آورند نیز ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرند، زیرا هورمون های بارداری باعث گشاد شدن لبه لگن می شوند. استفاده از تکنیک هایی مانند کگل می توانند عضلات لگن را تقویت کنند و باعث سفت شدن کف لگن شوند.

خستگی بعد از زایمان

میل جنسی پس از زایمان به دلیل خستگی شدیدی که اغلب با مراقبت از نوزاد همراه است، کاهش پیدا می ‌کند. نوزادان به طور شبانه روزی نیاز به مراقبت دارند و همین موضوع می ‌تواند هم از نظر جسمی و هم از نظر احساسی موضوعی خسته کننده باشد.

تغییرات هورمونی شدید پس از زایمان

تغییرات زیاد هورمونی که پس از زایمان رخ می دهند، می توانند باعث شوند که در دوره پس از زایمان، زن احساس عدم تعادل هورمونی داشته باشد. این موضوع مخصوصا اگر مادر در حال شیردهی باشد، صادق است. در مادران شیرده تولید هورمون استروژن کاهش پیدا می ‌کند که می ‌تواند منجر به خشکی واژن شود. این موضوع می ‌تواند باعث ایجاد این احساس در مادران شود که از نظر فیزیکی برای رابطه جنسی آماده نیستند، البته بد نیست بدانید برخی از روغن ها می توانند به کاهش هرگونه ناراحتی فیزیکی در برقراری رابطه جنسی کمک کند.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  راهکارهای فوق العاده کاربردی بزرگ کردن آلت تناسلی

مشکلات فیزیکی زنان پس از زایمان

بدن زن پس از زایمان در حال بهبودی است. برخی از زنان که زایمان طبیعی داشته اند، ممکن است دچار پارگی هایی در واژن شده باشند. برخی دیگر از زنان نیز در دوران نقاهت پس از سزارین به سر می ‌برند. با توجه به این شرایط مقاربت می تواند به موضوعی دردناک برای زن تبدیل شود. بسیاری از زنان در اولین برخورد های جنسی پس از زایمان احساس ناراحتی شدیدی می کنند. به درد های پس از زایمان دیس پارونی گفته می شود. به طور کلی لازم است زن بدن جدید خود را پس از زایمان بشناسد و کاملاً با آن احساس راحتی کند و تغییرات ایجاد شده را بپذیرد تا رابطه جنسی بهتری را تجربه کند.

مشکلات عاطفی پس از زایمان

مشکلات عاطفی پس از زایمان

مشکلات عاطفی پس از زایمان

یکی از مشکلاتی که به طور شایع و جدی برای زنان پس از زایمان اتفاق می ‌افتد، افسردگی پس از زایمان است. این موضوع کاملاً متداول درمان است و از هر هشت مادر یک نفر را تحت تأثیر قرار می‌ دهد اما خوشبختانه قابل درمان است. یکی از علائم این نوع افسردگی عدم علاقه به فعالیت هایی است که فرد قبل از زایمان به آن ها علاقه ‌مند بوده است، که ممکن است شامل رابطه جنسی نیز باشد. عوارض عاطفی مراقبت از نوزاد می ‌تواند خلق و خوی افرادی که درگیر افسردگی پس از زایمان نیستند را هم تحت تاثیر قرار دهد. اگر شدت این عوارض و مشکلات عاطفی زیاد باشد، بهتر است با پزشک یا روان شناس صحبت کرد.

پس از زایمان چطور می توان میل جنسی را برگرداند؟

خبر خوب این است که اکثر زنان گزارش می دهند که کاهش میل جنسی آن ها پس از زایمان امری موقتی است. با گذشت زمان و صبر، زوجین می توانند یک رابطه جنسی رضایت بخش را پس از مدت کوتاهی تجربه کنند. موارد زیر می توانند به سرعت بخشیدن به این فرایند تدریجی کمک کنند.

شروع رابطه تنها با لمس و آغوش صمیمانه

بعد از زایمان، فقط رابطه جنسی نیست که تحت تأثیر قرار می گیرد، بلکه پیدا کردن لحظاتی برای بر قراری رابطه عاطفی نیز دشوار است. پس بهتر است زوجین برگرداندن رابطه به حالت طبیعی را به آرامی با لمس کردن و بوسیدن شروع کنند.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  10 غذایی که کیفیت رابطه جنسی شما را از بین می برد

بعد از زایمان لازم است زنان با بدن جدید خود آشنا شوند.

معمولاً پس از زایمان تغییرات زیادی در بدن زنان رخ می ‌دهد. مواردی که قبل از زایمان برای زن جذابیت زیادی داشته ‌اند در بدنشان دچار تغییر می شوند. یکی از گام ‌های اساسی که زنان پس از زایمان باید بردارند، آشنایی با بدن جدید و لذت بردن از آن است.

صحبت کردن با شریک زندگی

صحبت کردن و به اشتراک گذاشتن احساسات و نظرات درباره رابطه جنسی در هر زمانی موضوعی بسیار مهم است، پس از زایمان اهمیت این موضوع بیشتر می ‌شود. زنان لازم است که در مورد نگرانی ها و تغییرات خود با شریک زندگیشان صحبت کنند و نظرات و احساسات آن ها را بشنوند. این موضوع قبل، در حین و بعد از رابطه جنسی باید انجام شود.

اهمیت مراقبت از خود پس از زایمان

تغذیه سالم و ورزش علاوه بر استراحت و خواب همگی راه هایی برای مراقبت از خود هستند. اگر کودک باعث می ‌شود که مادر نتواند در شب خواب راحتی داشته باشد، باید مادران زمانی را در طول روز برای استراحت خود اختصاص دهند.

سخن نهایی

زمانی که یک زن زایمان می کند، دچار تحولات بسیار زیادی می ‌شود. این تحولات می توانند از نظر جسمی، روانی و عاطفی رخ دهند. پس از زایمان تمامی توجه زن به مراقبت از نوزاد معطوف خواهد شد و احتمالا رابطه جنسی آخرین چیزی است که به آن فکر می کند. در این دوران زنان مشکلات زیادی را تجربه می کنند، از جمله این مشکلات می توان به خستگی، افسردگی، مشکلات زنانگی و زخم های حاصل از زایمان اشاره کرد. اما جای نگرانی نیست! این موضوعات با گذر زمان قابل درمان هستند، تنها نکته ‌ای که باید به آن توجه کرد صبر است.

 

 

0/5 (0 نظر)