آیا با بیماری فیموز آشناییت دارید و می‌دانید برای چه کسانی اتفاق می‌افتد؟ افرادی که دچار بیماری فیموز می‌شوند چه علائم و نشانه‌هایی از خود بروز می‌دهند؟ راه‌حل‌های جلوگیری یا بهبود این بیماری چیست؟ آیا داشتن فیموز می‌تواند مشکل‌ساز باشد؟ ختنه کردن مهم‌ترین کاری است که می‌توان برای جلوگیری از فیموز در مردان یا کودکان پسر انجام داد. بنابراین افرادی که از انجام آن اجتناب می‌کنند یا آن را به تأخیر می‌اندازند احتمال گرفتن بیماری فیموز را دارند. آیا می‌توان گفت که فیموز بیماری وراثتی است یا خیر؟ راه‌های درمانی فیموز کدامند؟ برای پاسخ این سوالات و آشنایی با بیماری فیموز و درمان آن با ما همراه باشید.

فیموز چگونه بیماری است؟

زمانی که پوست ختنه‌گاه توانایی به عقب کشیدن را نداشته باشد فرد دچار بیماری فیموز که مربوط به آلت تناسلی است، خواهد شد. بیماری فیموز بیشتر برای کسانی رخ می‌دهد که ختنه انجام نداده و بزرگسال یا کودک بودن آن‌ها هیچ تفاوتی ندارد. اگر افراد ختنه انجام نداده باشند این احتمال وجود دارد که به این عارضه دچار شوند. زمانی که حلقه‌هایی به دور نوک آلت تناسلی مشاهده کردید به نظر می‌رسد که دچار فیموز که یک نوع بیماری تناسلی محسوب می‌شود، شده است. داشتن فیموز همیشه به معنای بیماری خطرناک و مشکل‌زا نیست و گاهی در افراد به صورت خاموش وجود دارد که تنها با بروز علائم و نشانه‌ها باید آن را درمان کرد.

حال باید بدانیم علائم و نشانه‌های این بیماری چیست؟ هنگامی که ختنه نوزادان پسر به تأخیر می‌افتد تا پیش از 3 سالگی امکان دارد که دچار فیموز شوند. بیشترین آمار بیماری فیموز حدود 90 درصد در کودکان 3 سال و 50 درصد در کودکان 1 ساله دیده شده است. همچنین باید بدانید که در این سنین مشکل جدی ایجاد نکرده و گاهی اوقات امری طبیعی خواهد بود. فیموز در نوجوانان 16 تا 18 سال بسیار کم و حدود 1 درصد را شامل می‌شود.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  آیا هیدروسل باعث ناباروری مردان می شود؟

پسران جوان و نوجوان اگر به هنگام ادرار یا دیگر مواقع مشکلاتی نداشته باشند نیاز به درمان جدی نخواهند داشت. همچنین فیموز بر اثر زخم یا اتفاقات دیگری مانند ایجاد یک زخم ظاهر می‌شود. نکته با اهمیت این است که با بالا رفتن سن، درمان نیز بیشتر و سخت‌تر خواهد شد. علاوه بر این، با دچار شدن یکی از فرزندان پسر در در یک خانواده دلیل نمی‌شود که دیگر پسران نیز دچار فیموز شوند.

دلایل بروز فیموز چیست؟

دلایل بروز فیموز چیست؟

دلایل بروز فیموز چیست؟

هر چند بیماری فیموز به طور طبیعی ایجاد می‌شود اما علت اصلی آن هنوز هم در برخی افراد نامعلوم است. پوست در قسمت ختنه‌گاه، زمانی که پسران دچار فیموز می‌شوند پیش از آمادگی به سختی جمع شده که این کار خود می‌تواند آسیب‌های جدی به پوست وارد کند. ایجاد زخم‌هایی در قسمت ختنه‌گاه می‌تواند نتیجه جمع‌ شدن پوست باشد. علاوه بر این، عفونت‌های شدید و التهاب سر آلت‌تناسلی یا همان پوست ختنه‌گاه از عوامل دیگری برای بروز فیموز در مردان هستند. التهاب کلاهک آلت‌تناسلی که آن را بالانیت نیز می‌نامند، ممکن است بر اثر عدم توجه به رعایت بهداشت یا عفونت‌های پوستی به وجود بیاید.

اسکلروزوس یکی از انواع عفونت‌هایی است که امکان دارد عفونت آن به التهاب کلاهک آلت تناسلی نیز تبدیل شود. عدم تعادل در تولید هورمون یا پاسخ غیر طبیعی ایمنی می‌توانند به وجود آورنده بیماری پوستی اسکلروزوس باشند. لکه‌های سفید رنگ ایجاد شده روی پوست در قسمت ختنه‌گاه، خارش و زخم شدن پوست از نشانه‌های مبتلا شدن به این عارضه هستند. حال اگر بخواهیم دیگر دلایل بروز فیموز در مردان و پسران بیان کنیم عبارتند از:

  • کسانی که به پوست ختنه‌گاه به طور مکرر دست می‌زنند.
  • زمانی که پوست ختنه‌گاه دچار عفونت شده باشد.
  • کسانی که دستگاه ادراری حساس داشته و مدام دچار عفونت می‌شوند.
  • عفونت‌های مقاربتی ایجاد شده
  • ترومای پوست ختنه‌گاه
این مطلب را نیز از دست ندهید:  شروع رشد و توقف رشد آلت تناسلی مردانه در چه سنی است؟

اسکلروزوس، پسوریازیس، لیکن پلان، اگزمای طولانی نمونه‌هایی از بیماری پوستی محسوب می‌شوند.

مناسب ترین زمان برای شناسایی و درمان فیموز

 

مناسب ترین زمان برای شناسایی و درمان فیموز

مناسب ترین زمان برای شناسایی و درمان فیموز

همان ‌طور که گفته شد در برخی از پسران تا قبل از 3 سالگی نیازی به مراجعه پزشک و درمان وجود ندارد. بنابراین می‌توانید مدتی صبر کنید تا ببینید متوجه بروز یا عدم بروز مشکل در فرزند خود می‌شوید یا خیر. چنانچه در این مدت خبری از علائم و عوارض نباشد نیازی به متخصص نیست. التهاب و تورم در این مدت اگر شدت یابد یا به هنگام ادرار کردن و نعوظ تداخل یا دیگر مشکلات به وجود بیاید، در این صورت می‌بایست به متخصص مراجعه کرده و معاینه صورت گیرد. همچنین باید علت بروز عفونت‌های پوستی در قسمت کلاهک یا پوست ختنه‌گاه نیز توسط پزشک متخصص مشخص شود. علائم عفونت عبارتند از:

  • احساس درد شدید
  • خارش
  • به وجود آمدن برخی لکه‌های پوستی
  • ایجاد تغییراتی در رنگ پوست ختنه‌گاه یا کلاهک آلت‌تناسلی

نشانه های فیموز چیست؟

ناتوانی در عقب کشیدن پوست ختنه‌گاه تا پیش از سن سه سالگی شایع‌ترین نشانه فیموز است. هر چند با گذشت زمان پوست ختنه‌گاه در بیشتر مواقع شروع به شل شدن می‌کند، اما در بعضی از مردان یا پسران این روند بیشتر طول خواهد کشید. همچنین باید در نظر داشته باشید که تا حدود سن 17-18 سالگی پسران باید این توانایی را داشته باشند که پوست ختنه‌گاه خود را با کم‌ترین مشکل به عقب بکشند. متورم شدن پوست ختنه‌گاه ب هنگام ادرار کردن نیز از دیگر نشانه‌های وجود فیموز در افراد به حساب می‌آید. اکنون به دیگر علائم و نشانه‌های به وجود آوردنده فیموز می‌پردازیم:

  • داشتن رابطه جنسی دردناک و همراه با سوزش
  • داشتن خارش و تحریک
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • ایجاد زخم‌هایی روی پوست ختنه‌گاه
  • ترشحات سفید رنگ، بدبو و به صورت توده‌ای
  • برآمدگی‌های ریز حاوی چرک که به بثورات شبیه‌اند.
این مطلب را نیز از دست ندهید:  10 غذایی که کیفیت رابطه جنسی شما را از بین می برد

درمان فیموز چگونه انجام می شود؟

درمان فیموز چگونه انجام می شود؟

درمان فیموز چگونه انجام می شود؟

برای زمان‌هایی که هیچ‌گونه علائم و عفونتی که سبب بروز فیموز شوند، وجود نداشته باشد؛ این امکان وجود دارد که بر اثر عوامل طبیعی ایجاد شده باشد. بنابراین در این حالت سفت شدن پوست ختنه‌گاه صرفاً برای درمان، چندین راه خواهد داشت. تنها کافی است یک بار فرزند خود را برای چکاپ، بررسی و معاینه فیزیکی به پیش متخصص ببرید. همچنین بروز بیماری بالانیت نیز کافی است تا متوجه وجود فیموز در فرزند پسر خود شوید.

هر چه شدت بیماری بیشتر باشد به احتمال زیاد مشکلات و عقب کشیدن یا به سمت داخل کشیدن پوست ختنه‌گاه دشوارتر خواهد بود. استفاده از پماد موضعی استروئیدی این کمک را می‌کند تا پوست ختنه‌گاه نرم‌تر و عقب کشیدن آن آسان‌تر شود. اگر می‌خواهید از این درمان نتیجه بگیرید به مدت چندین هفته و هر روز دو مرتبه در روز این پماد را به کلاهک و پوست آلت‌تناسلی بزنید و آن را به آرامی ماساژ دهید.

0/5 (0 نظر)