اختلالات آلت تناسلی مردان، علایم و درمان آن ها

میخواهیم در این مطلب در مورد اختلالات آلت تناسلی مردان، علایم و روش های درمانی آن ها صحبت کنیم. رابطه جنسی یکی از مهمترین ارکان زندگی زناشویی است. ازین رو سلامتی آلت جنسی زن و مرد نقش اساسی در تحکیم خانواده دارند. در این مقاله ما درباره آلت جنسی مرد و اختلالات آن توضیحات کاملی برای شما ارایه خواهیم داد.

دو اختلال اولیه و بسیار مهمی که اندام های خارجی تولید مثل مردان را تحت تأثیر قرار می دهد، اختلالات مربوط به آلت تناسلی مرد و اختلالات بیضه است. اختلالات آلت تناسلی مرد و بیضه می تواند بر عملکرد جنسی و باروری مردان تأثیر بسیار زیادی بگذارد.

چه اختلالی بر آلت تناسلی مردان تأثیر می گذارد؟

آلت مردانه نسبت به آلت زنانه تحت تاثیر اختلالات کمتری قرار می گیرد.

برخی از اختلالات آلت تناسلی موثر که ممکن است آلت مردانه را درگیر نماید، شامل پریاپیسم، بیماری پیرونی، بالانیت، فیموز، پارافیموز و سرطان آلت تناسلی است.

پریاپیسم یکی از اختلالات آلت تناسلی

پریاپیسم به نعوظ مداوم بیش از 4 ساعت گفته می شود،که اغلب با درد و ناراحتی همراه است. این اختلال با رابطه جنسی ارتباطی ندارد و حتی بعد از ارگاسم های پی در پی  نیز این حالت تسکین نمی یابد. پرپاپیسم زمانی اتفاق می افتد که گردش خون در آلت تناسلی مشکل داشته باشد و میزان خون ورودی و خروجی یکسان نباشد. در اثر تجمع خون در آلت تناسلی، آلت سفت و منقبض می شود.

اختلالات آلت تناسلی مردان

اختلالات آلت تناسلی مردان

علت بروز پریاپیسم چیست؟

علل شایع پریاپیسم عبارتند از:

  • مصرف بیش از حد الکل و مواد مخدر (به ویژه کوکائین)
  • مصرف داروهای خاص از جمله برخی داروهای ضد افسردگی و داروهای فشار خون
  • مشکلات نخاعی و دیسک کمر
  • آسیب به اندام تناسلی
  • بیهوشی
  • تزریق مستقیم دارو به آلت تناسلی (داروهایی برای درمان اختلال نعوظ)
  • بیماری های خونی از جمله لوسمی و کم خونی سلول داسی شکل

پریاپیسم چگونه درمان می شود؟

نعوظ طولانی مدت مشکلات زیادی برای آلت مردانه ایجاد می کند که مهمترین آن زخم دهانه آلت است. برای همین درمان اختلال پرپاپیسم باید در اسرع وقت انجام شود. منظور از درمان، رفع اختلال نعوظ و حفظ عملکرد طبیعی آلت تناسلی است. در اکثر مواقع پزشکان متخصص با استفاده از سوزن خون تجمع شده در آلت را خارج می نمایند. سوزن را از کنار الت وارد کرده و سوراخی ایجاد کرده تا خون تخلیه شوند. روشی دیگر این است که با استفاده از دارو گردش خون در الت را تنظیم می کنند. دارو ها مستقیم روی رگ های خونی اثر می گذارند و آن ها را کوچک می کنند تا جریان خون ورودی و خروجی کنترل شود.

در موارد نادر و حاد بیماری، ممکن است برای جلوگیری از آسیب دائمی به آلت تناسلی مرد پزشک دستور جراحی می دهد. اگر علت بروز این بیماری ناشی از بیماری سلول داسی شکل باشد، ممکن است انتقال خون لازم باشد.

نکته قابل توجه این است که در وحله اول باید مصرف مواد مخدر و الکل ممنوع شود تا اثر درمان افزایش یابد.

 بیماری پیرونی چیست؟

بیماری پیرونی از دیگر اختلالات آلت تناسلی هنگامی اتفاق می افتد که یک توده سفت یا پلاک روی آلت تناسلی مرد تشکیل شود. پلاک ممکن است در قسمت فوقانی (قارچی شکل) یا پایین آلت تناسلی مرد چسبیده به بیضه ها، در لایه هایی که حاوی بافت نعوظ هستند، ایجاد شود. پلاک ابتدا به شکل زخم و تورم ظاهر می شود و بعد از گذشت چند روز سفت شده و به شکل توده ای بد شکل ظاهر می شود. زخم ایجاد شده در هنگام نعوظ مانع کشش الت تناسلی شده و درد ایجاد می شود. را اغلب به عنوان محلی از تحریک و تورم (التهاب) شروع می شود و می تواند به یک زخم سفت شده تبدیل شود. این زخم باعث کاهش کشش آلت تناسلی مرد در ناحیه آسیب دیده می شود.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  ناتوانی جنسی در مردان و زنان

در اکثر موارد بیماری پیرونی طی 16 الی 18 ماه بدون درمان بهبود یافته و مشکلی ایجاد نمی کند. ولی در موارد شدید این بیماری، پلاک سفت شده و حالت نعوظ را تحت تاثیر قرار می دهد. به گونه ای که آلت تناسلی مرد را در هنگام نعوظ خم می کند یا قوس می دهد و درد شدیدی ایجاد می شود.

علاوه بر خم شدن آلت تناسلی، بیماری پیرونی می تواند باعث پریشانی عاطفی شود و بر توانایی مرد و کیفیت رابطه جنسی تأثیر بگذارد.

اختلالات آلت تناسلی مردان

اختلالات آلت تناسلی مردان

چه عواملی باعث بیماری پیرونی می شوند؟

تاکنون علت دقیق بیماری پیرونی کشف نشده است. این بیماری در اکثر مواقع در عرض چند روز بدون درمان بهبود می یابد. طبق نظر پزشکان علت احتمالی بروز پیرونی ضربه به آلت تناسلی است که باعث پاره شدن رگ های آن و خونریزی داخلی می شود. در موارد نادر بیماری پیرونی به شکل حاد اتفاق افتاده و تنها با عمل جراحی بهبود می یابد. سایر علل احتمالی بیماری پیرونی عبارتند از:

  • واسکولیت: التهاب خون یا عروق لنفاوی است. این التهاب می تواند منجر به تشکیل توده زخم شود.
  • اختلالات بافت همبند: طبق گفته انستیتوی ملی بهداشت، حدود 30٪ از مردان مبتلا به بیماری پیرونی دچار اختلالاتی می شوند که بر بافت همبند سایر قسمت های بدن آنها مانند دست و پا تأثیر می گذارد. این شرایط به طور کلی باعث ضخیم شدن یا سفت شدن بافت همبند می شود. بافت پیوندی یک بافت تخصصی است – مانند غضروف ، استخوان و پوست – که برای حمایت از سایر بافت های بدن عمل می کند.
  • وراثت: برخی مطالعات نشان می دهد مشکلات ژنتیکی و وراثتی نقش اساسی در بروز بیماری پیرونی دارند. اگر نیاکان شخص دچار بیماری پیرونی شده باشند ب احتمال 55 درصد شخص نیز به بیماری پیرونی مبتلا می شود.

بیماری پیرونی چگونه درمان می شود؟

به دو روش می توان بیماری پیرونی را درمان کرد: روش جراحی یا درمان غیر جراحی.

در اکثر موارد طی یکسال الی دو سال این عارضه خود به خود بدون نیاز به دارو از بین می رود. ولی در موارد خاص که بیماری پیرونی رابطه جنسی فرد را تحت تاثیر قرار داده و مشکل می سازد، بنا بر تشخیص پزشک فرد برای عمل جراحی آماده می شود. در حین عمل جراحی پزشک توده را خارج کرده و پانسمان انجام می دهد. اگر حجم توده بزرگ باشد الت تناسلی مرد کوتاه می شود.

دو روش جراحی برای درمان بیماری پیرونی وجود دارد.

یک روش جراحی پلاستیک است، شامل برداشتن پلاک و به دنبال آن قرار دادن تکه ای از پوست شخص و یا مواد مصنوعی (پیوند پوست) به جای آن است.

در روش دوم، جراح به طور کامل توده را خارج می کند. روش اول عوارض بسیار کمتری نسبت به روش دوم دارد. زیرا در روش دوم که به روش نصبیت معروف است، آلت تناسلی فرد کوتاه می شود. اگر شخص در اثر بیماری پیرونی توانایی برقراری رابطه جنسی را از دست داده باشد و نعوظ انجام نشود، پزشک باید از روش کاشت آلت تناسلی استفاده کند.

یک درمان غیر جراحی برای بیماری پیرونی وجود دارد که شامل تزریق دارو به طور مستقیم در پلاک می باشد. دارو باعث می شود تا بافت اسیب دیده نرم شود و گردش خون انجام شود. در این روش انجنای الت تناسلی اصلاح می شود و درد کاهش می یابد. این دارو ها حاوی ویتامین ای می باشند.

یکی دیگر از گزینه های کم تهاجم برای درمان اختلال پیرونی، درمان با لیزر برای کوچک شدن پلاک می باشد.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  همه چیز درباره ارکیکتومی یا جراحی برداشتن بیضه

بالانیت از دیگر اختلالات آلت تناسلی

بالانیت از دیگر اختلالات آلت تناسلی التهاب سر آلت تناسلی و پوست ختنه گاه مرد است. علائم ابتلا به بالانیت شامل قرمزی یا تورم، خارش، بثورات پوستی، درد و ترشحات بدبو است.

چه عواملی باعث اختلالات آلت تناسلی بنام بالانیت می شود؟

بالانیت اغلب در مردان و پسرانی رخ می دهد که ختنه نشده اند. ادرار و باکتری ها در زیر این لایه باقی مانده و شخص از لحاظ بهداشت شرایط خوبی ندارد. اگر قسمت فوقانی آلت ختنه نشده به طور منظم شسته نشود، ممکن است التهاب و عفونت ایجاد شود. پس از مدتی عفونت ایجاد شده بدبو می شود و درد ایجاد می کند.

دلایل دیگر بروز بالانیت ممکن است :

  • درماتیت یا آلرژی باشد. بعضی افراد به مواد شیمیایی موجود در برخی محصولات بهداشتی همچون صابون ها، شوینده ها، عطرها و اسپرم کش ها حساسیت دارند. با تجمع این مواد در زیر لایه ختنه گاه شخص دچار خارش و مشکلات پوستی می شود.
  • عفونت: عفونت یا مخمر کاندیدا آلبیکنس (برفک) می تواند منجر به ایجاد بثورات خارش دار و لکه دار شود. برخی بیماری های مقاربتی از جمله سوزاک، تبخال و سفلیس نیز می توانند احتمال ابتلا به بالانیت را در شخص افزایش دهند.

  • دیابت: علاوه بر این، مردان مبتلا به دیابت بیشتر در معرض خطر بالانیت هستند. گلوکز موجود در ادراری که در زیر پوست ختنه گاه محبوس شده است به عنوان یک محل برای تولید باکتری ها عمل می کند.

چگونه بالانیت درمان می شود؟

اختلالات آلت تناسلی مردان

اختلالات آلت تناسلی مردان

برای درمان بالانیت ابتدا باید علل بروز ان را بررسی نمایید. در صورت وجود عفونت، درمان به وسیله آنتی بیوتیک یا داروی ضد قارچ انجام کمی شود. در موارد التهاب شدید به همراه درد، ختنه توصیه شود

رعایت اصول بهداشتی و شستوشوی روزانه مانع جمع شدن آلودگی ها زیر پوست ختنه نشده می شود برای تمیز نمون این قسمت باید از صابون های قوی و ضد حساسیت استفاده شود.

فیموز چیست؟

فیموز بیماری است که در آن پوست ختنه آلت مرد به قدری سفت می شود که در هنگام نعوظ عقب کشیده نمی شود تا سر آلت تناسلی آشکار کند.

اختلالات آلت تناسلی مردان

اختلالات آلت تناسلی مردان

علت فیموز چیست؟

فیموز یکی دیگر از اختلالات آلت تناسلی که بیشتر در کودکان دیده می شود، ممکن است به دلیل مشکلات ژنتیکی از بدو تولد وجود داشته باشد. همچنین می تواند در سنین بالا به دلیل عفونت در اثر آسیب یا التهاب مزمن ایجاد شود. علت دیگر فیموز، بالانیت است که منجر به زخم شدن و سفت شدن پوست ختنه گاه می شود. در صورتي كه فیموز ادرار کردن شخص را دچار مشکل کند، مراقبت هاي پزشكي فوري لازم است.

درمان فیموز از دیگر اختلالات آلت تناسلی

درمان فیموز به شیوه ای است که پوست ختنه گاه را به آرامی کشیده و سر آلت را آزاد می کنند. در بعضی موارد با استفاده از دارو درمانی پوست ختنه گاه را شل می کنند. اغلب اوقات برای درمان فیموز خنته بهترین روش است. یک روش جراحی دیگر، به نام جراحی پلاستیک، شامل جدا شدن پوست ختنه از سر آلت تناسلی مرد است. در این روش به پوست ختنه گاه آسیبی نمی رسد و ضربه کمتری نسبت به ختنه گاه وارد می شود.

پارافیموز چیست؟

پارافیموز از دیگر عوامل اختلالات آلت تناسلی زمانی رخ می دهد که پوست ختنه گاه پس از جمع شدن، به حالت اولیه خود برنمی گردد. این یک عارضه جدی است که در صورت عدم درمان می تواند عوارض جدی ایجاد کند.

چه عواملی باعث پارافیموز می شوند؟

پارافیموز ممکن است پس از نعوظ یا فعالیت جنسی یا در نتیجه آسیب به سر آلت تناسلی مرد رخ دهد. در اثر ابتلا به پارافیموز، پوست ختنه گاه در پشت برجستگی سر آلت تناسلی مرد گیر می کند. اگر این وضعیت طولانی شود، می تواند باعث درد و تورم شود و جریان خون در آلت تناسلی را مختل کند. در موارد شدید، با قطع جریان خون به بافت الت، آلت تناسلی از بین رفته و به مرور قطع می شود. در این حالت مرد عقیم می شود.

درمان پارافیموز یکی از اختلالات آلت تناسلی

گفتیم که پارافیوز در اثر تورم ناحیه ختنه گاه ایجاد می شود. برای درمان آن باید از یخ استفاده شود تا التهاب و تورم کاهش یابد. در بعضی موارد باید سر آلت را به آرامی ماساژ دهید تا خون از آن خارج شود و التهاب ازبین برود. اگر اقدامات ذکر شده موثر واقع نشدند، تزریق دارو برای تخلیه آلت تناسلی مرد ضروری است. در موارد بحرانی و شدید، جراح با ایجاد برش های کوچک بر سر آلت، پوست اضافی را خارج می کند. بهترین روش برای جلوگیری و درمان پارافیوز ختنه آلت تناسلی است.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  چه راهکارهایی برای درمان اختلال نعوظ وجود دارد؟

سرطان آلت تناسلی مردان چیست؟

سرطان آلت تناسلی نوعی نادر از سرطان است. هنگامی اتفاق می افتد که سلول های غیرطبیعی در آلت تناسلی مرد تقسیم شده و مهار نشده رشد کنند. برخی تومورهای خوش خیم (غیر سرطانی) ممکن است پیشرفت کرده و به سرطان تبدیل شوند.

اختلالات آلت تناسلی مردان

اختلالات آلت تناسلی مردان

چه عواملی باعث سرطان آلت تناسلی مرد می شوند؟

علت دقیق سرطان آلت تناسلی که از مهم ترین اختلالات آلت تناسلی می باشد مشخص نیست، اما عوامل خطرناکی زیادی می توانند در بروز این ناهنجاری دخیل باشند. عوامل خطر سرطان آلت تناسلی مرد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ختنه نشدن: مردانی که از بدو تولد ختنه نمی شوند، بیشتر در معرض سرطان آلت تناسلی قرار می گیرند.
  • عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV): HPV شامل بیش از 100 نوع ویروس است که می تواند باعث زگیل (پاپیلوم) شود. انواع خاصی از HPV می تواند اندام های تولید مثل و ناحیه مقعد را آلوده کند. این نوع HPV در طی تماس جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.
  • سیگار کشیدن: عامل ایجاد سرطان در مردان سیگار کشیدن است که بدن را در معرض بسیاری از مواد شیمیایی سرطان زا قرار می دهد و بیشترین تاثیر آن بر ریه هاست.
  • اسمگما: ترشحات روغنی پوست می تواند در زیر پوست سر آلتی که ختنه نشده جمع شود. نتیجه ان تولید یک ماده غلیظ و بد بو به نام اسمگما است. اگر آلت تناسلی مرد به طور کامل تمیز نشود، وجود اسمگما می تواند باعث تحریک و التهاب شود.
  • فیموز: فیموز شرایطی است که پوست ختنه گاه منقبض شده و جمع می شود.
  • درمان پسوریازیس: بیماری پوستی پسوریازیس گاهی اوقات با ترکیبی از دارو و قرار گرفتن در معرض نور ماورا بنفش درمان می شود، که ممکن است خطر ابتلا به سرطان آلت تناسلی را در فرد افزایش دهد.
  • سن: بیش از نیمی از سرطان آلت تناسلی در مردان بالای 68 سال رخ می دهد.

علائم سرطان آلت تناسلی مرد چیست؟

از علائم سرطان آلت تناسلی می توان به ظهور توده سفت و زخم بر روی الت اشاره کرد. ترشح مایع زرد رنگ و غیرطبیعی از سر آلت تناسلی مرد و خونریزی نیز علایم شایع سرطان هستند.

روش های درمانی سرطان آلت تناسلی مرد یکی از اختلالات آلت تناسلی

رایج ترین نوع درمان برای سرطان روش جراحی است. یک پزشک ممکن است با استفاده از یکی از اقدامات زیر سرطان را خارج کند:

  • برداشتن توده سرطانی و برخی از بافتهای غیر طبیعی
  • استفاده از روش الكترودسيشن و كورتاژ با تراشيدن تومور با كورت (ابزار نازك و بلند با لبه تراش) و اعمال جريان الكتريكي براي از بين بردن سلول هاي سرطاني
  • جراحی آلت با استفاده از نیتروژن مایع برای انجماد و از بین بردن سلولهای سرطانی
  • جراحی میکروسکوپی روشی است که باعث از بین رفتن توده سرطانی می شود. در طی این جراحی، پزشک با استفاده از میکروسکوپ ناحیه سرطانی را بررسی می کند تا مطمئن شود همه سلولهای سرطانی برداشته شده اند.
  • جراحی با لیزر که از یک باریکه لیزر دیود برای از بین بردن سلولهای سرطانی استفاده می شود.
  • ختنه کردن نیز عملی است که پوست ختنه گاه را از بین می برد.
  • قطع آلت تناسلی مرد (پنکتومی) روشی است که آلت تناسلی مرد را از بین می برد. این متداول ترین و موثرترین درمان سرطان آلت تناسلی مرد است. در بقیه روش ها فقط توده سرطانی برداشته می شود اما در عمل پنکتومی، کل آلت تناسلی مرد برداشته می شود. و حتی گره های لنفاوی در کشاله ران نیز در حین جراحی خارج می شوند.
  • استفاده از پرتودرمانی که روشی است که از اشعه های پرانرژی برای حمله به توده سرطانی استفاده می کند.
  • استفاده از شیمی درمانی که از داروهایی برای از بین بردن توده سرطانی استفاده می شود.
0/5 (0 نظر)