اگر به تازگی متوجه ایجاد برجستگی‌های کوچک، خاکستری یا همرنگ پوست در محدوده دستگاه تناسلی خود شده‌اید و وجود آن موجب ناراحتی شما شده است؛ می‌بایست به دنبال راهی برای حذف و علل به وجود آمدن آن‌ها باشید. اغلب این برجستگی‌ها ضرری ندارند اما هنگامی که دلیل وجود آن‌ها بیماری مانند HPV باشد، باید در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک متخصص مراجعه کنید. زگیل تناسلی را می‌توان یکی از شایع‌ترین عفونت‌های پوستی دانست. به نظر شما با چه روشی می‌توان زگیل‌های ایجاد شده را درمان کرد؟ انتقال این بیماری از طریق رابطه جنسی کنترل نشده با فرد بیمار صورت می‌گیرد و به کمک الکتروکوتریزاسیون می‌توان برای درمان زگیل تناسلی اقدام کرد. الکتروکوتریزاسیون را می‌توان یکی از تکنیک‌های جراحی دانست که با هدف سوزاندن و برش بافت نرم و اضافی بدن انجام می‌گیرد.

آشنایی با زگیل تناسلی

زگیل تناسلی به ضایعات برجسته‌ای گفته می‌شود که در لیست شایع‌ترین عفونت‌های ویروسی قرار دارد. این ویروس به دنبال تماس مستقیم پوست، با پوست فرد آلوده و غالبا حین رابطه جنسی به فرد مقابل انتقال پیدا می‌کند. در این شرایط می‌توان فرد را ناقل این بیماری دانست. براساس اینکه سیستم ایمنی بدن فرد در چه وضعیتی قرار گرفته باشد، بعد از مدت نامعلومی زگیل‌هایی کوچک و متراکم در نقاطی از آلت تناسلی پدیدار خواهند شد و باعث اختلال پوستی اطراف ناحیه تناسلی میشوند. زگیل‌های تناسلی ظاهر خوبی ندارند و افراد زیادی به منظور حذف آن‌ها اقدام به انجام الکتروکوتریزاسیون می‌کنند.

علائم و نشانه ‌های ابتلا به زگیل تناسلی

علائم و نشانه ‌های ابتلا به زگیل تناسلی

علائم و نشانه ‌های ابتلا به زگیل تناسلی

بیماری زگیل تناسلی نشانه‌های مشخص و معینی دارد که اغلب آن‌ها را خود فرد به راحتی می‌تواند تشخیص دهد. البته گاهی پیش می‌آید که ضایعات در نواحی درونی دستگاه تناسلی ایجاد شوند و نشانه‌های خاصی نداشته باشند اما تشخیص زگیل تناسلی در مردان ساده‌تر انجام می‌گیرد. اغلب افراد هنگامی متوجه وجود این بیماری می‌شوند که نشانه‌ها و علائم ظاهری آن را مشاهده کنند. از سری نشانه‌های زگیل تناسلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در صورت داشتن رابطه جنسی دهانی، ضایعات امکان دارد که در محدوده دهان، زبان، لب‌ها و گلو مشاهده شوند.
  • زگیل‌های تناسلی عموما به رنگ پوست دیده می‌شوند‌. البته در بعضی موارد امکان دارد که تیره‌تر یا روشن‌تر از پوست شخص مشاهده شوند.
  • در صورتی که ضایعات گوشتی در مسیر مجاری ادراری شکل گرفته باشند، امکان دارد که خونریزی، درد یا انسداد محاری ادراری را به دنبال داشته باشد.
  • وجود رطوبت و ترشح در محل زگیل‌های تناسلی
  • احساس خارش و سوزش در محل زگیل‌ها

آشنایی با الکتروکوتریزاسیون زگیل های تناسلی

الکتروکوتر در اصل به دستگاهی الکتریکی گفته می‌شود که جریان الکتریکی و حرارت را در بخش تعیین شده ایجاد می‌کند. استفاده از الکتروکوتر را می‌توان شیوه‌ای موثر برای حذف ضایعات پوستی به کمک جریان الکتریکی دانست. درمان زگیل تناسلی با الکتروکوتر، روشی تهاجمی به حساب می‌آید و می‌توان به کمک آن به سادگی زگیل‌ها را از بین برد.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  هر آنچه درباره هورمون تستوسترون و ارتباط آن با سلامتی باید بدانید

الکتروکوتریزاسیون زگیل تناسلی چه مزیت‌ هایی دارد؟

روش‌های متنوعی برای حذف زگیل‌های تناسلی به کار گرفته می‌شوند. سوزاندن زگیل تناسلی به کمک الکتروکوتر را می‌توان یکی از قطعی‌ترین شیوه‌ها برای حذف ضایعات پوستی دانست. از آنجایی که این شیوه از درمان، مزیت‌های بسیاری دارد؛ امروزه افراد زیادی از آن استقبال می‌کنند. پیش از اقدام برای انجام الکتروکوتریزاسیون، بهتر است که با مزیت‌های آن آشنا شوید. موارد زیر، اشاره به همین مزایا دارد:

  • عموما تنها یکبار انجام می‌گیرد.
  • پاکسازی محل به شکلی کاملا استرلیزه صورت می‌گیرد.
  • احتمال ابتلا به عفونت پایین می‌آید.
  • در طول این پروسه، عروق خونریزی‌کننده به وسیله کوتر بسته می‌شود و خون از دست نخواهد رفت.
  • عموما به انجام بخیه نیازی پیدا نخواهید کرد.

معایب الکتروکوتریزاسیون زگیل تناسلی

این روش درمانی همچون هر روش درمانی دیگری در کنار مزیت‌های بسیار خود معایبی نیز دارد. پیش از اقدام به انجام الکتروکوتریزاسیون بهتر است که با معایب آن آشنا شوید تا متوجه شوید که آیا این روش درمانی مناسب شما است یا خیر. از سری معایب انجام الکتروکوتریزاسیون می‌توان به داشتن محدودیت سنی اشاره کرد. این روش درمانی به افراد مسن توصیه نمی‌شود چرا که می‌تواند پیامدهای خطرناکی را به دنبال داشته باشد. از سری پیامدهای خطرناک آن می‌توان به عفونت ریه، سکته مغزی، حمله قلبی و آشفتگی ذهنی موقت اشاره کرد.

نحوه آمادگی برای الکتروکوتریزاسیون زگیل ‌های تناسلی

نحوه آمادگی برای الکتروکوتریزاسیون زگیل ‌های تناسلی

نحوه آمادگی برای الکتروکوتریزاسیون زگیل ‌های تناسلی

پیش از اینکه برای انجام الکتروکوتریزاسیون جهت حذف زگیل‌های تناسلی اقدام کنید، بهتر است که به یک‌سری نکات مراقبتی توجه داشته باشید. با رعایت این نکات، شما حین انجام پروسه درمانی ریسک کمتری متحمل خواهید شد و درمان به خوبی انجام خواهد گرفت. موارد زیر اشاره به این نکات دارد:

  • تا چند روز پیش از انجام این عمل، هرگز داروهای رقیق کننده خون و ضدانعقادها همچون آسپرین، ایبوپروفن و وارفارین مصرف نکنید.
  • تا چند روز پیش از انجام الکتروکوتریزاسیون سیگار نباید کشید.
  • خوردن و آشامیدن چیزی از نیمه شب قبل عمل توصیه نمی‌شود.
  • در صورت داشتن ضربان قلب تند، حتما پزشک را در جریان قرار دهید.
  • در صورتی که از دستگاه ضربان ساز یا پروتز استفاده می‌کنید، حتما پزشک را در جریان قرار دهید.

چگونگی انجام درمان زگیل تناسلی با الکتروکوتریزاسیون

برای انجام درمان الکتروکوتریزاسیون چندین مرحله طی می‌شوند و این مراحل با هدف پاکسازی بافت آسیب دیده انجام می‌گیرند. در مرحله اول، پوست توسط پزشک ضدعفونی می‌شود‌. این مرحله با هدف آماده سازی بیماری برای شروع درمان انجام می‌گیرد. در مرحله بعد، بافت آسیب دیده توسط ژل coat پوشانده می‌شود تا در طول عمل سوختگی اتفاق نیافتد. در این مرحله پزشک نوع و وسعت زگیل را در نظر می‌گیرد و براساس آن، اقدام به انجام بی‌حسی موضعی یا بیهوشی می‌کند. در این مرحله، به کمک یک پروب سوزنی جریان الکتریکی به زگیل‌ها انتقال پیدا می‌کند. به این شیوه، عروقی که به بافت مدنظر خون‌رسانی می‌کنند بسته می‌شود و ضایعات در مدت زمان کوتاهی از بین می‌روند. در مرحله پایانی، پزشک اقدام به جداسازی پوست مرده می‌کند و این پروسه به پایان می‌رسد.

مراقبت ‌های پس از الکتروکوتریزاسیون

مراقبت ‌های پس از الکتروکوتریزاسیون

مراقبت ‌های پس از الکتروکوتریزاسیون

بعد از به پایان رسیدن عمل، این بخش به کمک یک پانسمان پوشانده خواهد شد و فرد باید یک‌سری نکات مراقبتی را رعایت کند تا این درمان، عوارضی را برای او به دنبال نداشته باشد. بیمار باید نسبت به تمیز نگه داشتن محل مورد نظر توجه لازم را داشته باشد تا به عفونت مبتلا نشود. برای اینکه از زخم محافظت شود، بهتر است که آن محل تا چند روز به کمک یک بانداژ کوچک پوشانده شود. در صورت رطوبت داشتن بانداژ، باید نسبت به تعویض آن با یک بانداژ خشک و تمیز اقدام کرد.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  اختلال جنسی در زنان، شناخت و درمان

در شرایطی که شاهد ادامه یافتن زخم در طول ۲۴ ساعت اولیه خونریزی بودید، بهتر است به مدت ده دقیقه به کمک یک دستمال یا پارچه تمیز روی آن فشار وارد کنید. در صورتی که متوجه شدید خونریزی متوقف نشده است، این کار را دوباره تکرار کنید. پس از آن تا بیست دقیقه صبر کنید و اگر خونریزی متوقف نشد، با پزشک خود تماس حاصل فرمایید. در صورت بروز هر یک از مسائل زیر، بهتر است که پزشک خود را در جریان قرار دهید.

  • افزایش درد، تورم، قرمزی یا ترشح در ناحیه درمان شده
  • قرمز و گرم بودن پوست اطراف زگیل
  • در شرایطی که شاهد از بین نرفتن زگیل‌ها یا افزایش تعداد آن‌ها شده‌اید.
  • در صورت بروز تب یا لرز

انجام الکتروکوتریزاسیون تا چه حد تاثیر دارد؟

طبق مطالعات انجام شده از هر ده نفری که تحت درمان زگیل تناسلی قرار گرفته‌اند، تنها دو نفر از آن‌ها درمان موفقیت آمیزی نداشته‌اند. این آمار نشان می‌دهد که می‌توان الکتروکوتریزاسیون زگیل تناسلی را روشی موثر برای پاکسازی کامل ضایعات ایجاد شده دانست. لازم به ذکر است که تاکنون افراد موفق به کشف درمانی قطعی جهت از بین بردن ویروس زگیل تناسلی نشده‌اند. بنابراین پس از درمان زگیل، ویروس همچنان در بدن فرد به شکلی غیرفعال وجود دارد و امکان دارد که عود پیدا کند. با این وجود، با انجام الکتروکوتریزاسیون زگیل تناسلی احتمال بازگشت آن‌ها پایین می‌آید.

انجام الکتروکوتریزاسیون تا چه حد تاثیر دارد؟

انجام الکتروکوتریزاسیون تا چه حد تاثیر دارد؟

انجام الکتروکوتریزاسیون زگیل تناسلی به چه افرادی توصیه نمی ‌شود؟

انجام این روش درمانی برای همه افراد توصیه نمی‌شود و کاندیدای مخصوص خود را دارد؛ چرا که در طول پروسه درمانی از داروی بیهوشی استفاده می‌شود. استفاده از این دارو می‌تواند برای بعضی از افراد خطراتی را در پی داشته باشد.‌ از این رو، انجام درمان الکتروکوتریزاسیون به افرادی با مشکلات زیر توصیه نمی‌شود:

  • داشتن مشکل ریه، قلب، کلیه
  • داشتن وقفه تنفسی در خواب یا به اصطلاح آپنه خواب
  • داشتن آلرژی به بعضی داروها و خوراکی‌ها
  • افراد چاق
  • مصرف کنندگان الکل
  • افراد سیگاری
  • افراد مسن
  • داشتن سابقه خانوادگی در زمینه عوارض جانبی به داروهای بیهوشی
  • داشتن حساسیت به داروهای بیهوشی همچون نووآکائین و اپی نفرین

دوره درمان الکتروکوتریزاسیون زگیل تناسلی چقدر زمان می‌ برد؟

مدت زمان درمان زگیل تناسلی به کمک الکتروکوتریزاسیون بستگی به نوع و میزان گستردگی زگیل‌های تناسلی دارد. این درمان عموما طی بیست تا سی دقیقه و در یک جلسه به منظور پاکسازی کامل ناحیه آسیب دیده انجام می‌گیرد. دو تا شش هفته نیز زمان می‌برد تا ناحیه سوزانده شده با دستگاه کوتر بهبود یابد. لازم به ذکر است که در صورت داشتن ضایعات بزرگ، تعداد جلسات مورد نیاز برای انجام این درمان نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

دوره درمان الکتروکوتریزاسیون زگیل تناسلی چقدر زمان می‌ برد؟

دوره درمان الکتروکوتریزاسیون زگیل تناسلی چقدر زمان می‌ برد؟

خطرات احتمالی ناشی از الکتروکوتریزاسیون

انجام الکتروکوتریزاسیون خطر جدی و خاصی را به دنبال ندارد. با این وجود، همچون سایر عمل‌های جراحی می‌توان یک‌سری عوارض و مشکلات احتمالی را برای آن در نظر گرفت. احساس درد را می‌توان یکی از عوارض دانست. درد پس از انجام عمل و با گذشت چند روز، به صورت طبیعی و با مصرف یک مسکن از بین خواهد رفت. ایجاد عفونت و التهاب را می‌توان از دیگر عوارض آن دانست. در بعضی بیماران، زخم ایجاد شده امکان دارد که عفونت کند. پزشک با تجویز یک داروی آنتی بیوتیک از ایجاد آن پیشگیری می‌کند. از دیگر عوارض احتمالی می‌توان به خونریزی اشاره کرد. در این شیوه، میزان خونریزی بسیار پایین است اما با این وجود باید حواستان به این مورد نیز باشد. لکه‌های پوستی را نیز می‌توان از دیگر عوارض این درمان به حساب آورد. در اصل، جای زخم روی پوست منجر به ایجاد لکه‌های پوستی می‌شود.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  همه آنچه باید در مورد زود انزالی بدانید

الکتروکوتریزاسیون زگیل‌ های تناسلی چقدر هزینه دارد؟

رقم مشخصی را نمی‌توان به عنوان هزینه این درمان در نظر گرفت، چرا که هزینه نهایی الکتروکوتریزاسیون زگیل‌های تناسلی به فاکتورهای مختلفی همچون تعداد، اندازه و ناحیه قرارگیری زگیل‌ها وابسته است. برای اطلاع یافتن از هزینه نهایی این درمان، فرد باید به کلینیک مراجعه کند تا توسط پزشک معاینه شود. پزشک با مشاهده زگیل‌ها می‌تواند فرد را راهنمایی کند و اطلاعات لازم را در اختیار وی قرار دهد.

آیا درمان زگیل‌ های تناسلی الزامی است؟

 اقدام کردن یا نکردن برای درمان زگیل تناسلی کاملا بستگی به انتخاب شما و پزشکتان دارد. امروزه افراد زیادی تصمیم می‌گیرند که این ضایعات گوشتی را درمان کنند چرا که ظاهر خوشایندی ندارند. در اصل درمان زگیل‌های تناسلی با هدف حذف ضایعات قابل مشاهده و تسکین نشانه‌های آزاردهنده انجام می‌گیرد. علاوه بر این، با درمان زگیل تناسلی ریسک احتمال انتقال ویروس پاپیلومای انسانی به شریک جنسی کاهش پیدا می‌کند. مخصوصا زنان باردار باید پیش از انجام زایمان نسبت به درمان زگیل‌های تناسلی خود اقدام کنند تا در طول زایمان خطری متوجه کودک نشود. حتی پس از درمان نیز شما همچنان ناقل هستید پس باید رابطه جنسی شما محافظت شده باشد.

آیا درمان زگیل‌ های تناسلی الزامی است؟

آیا درمان زگیل‌ های تناسلی الزامی است؟

سوالات متداول

  • آیا الکتروکوتریزاسیون را می‌توان بهترین روش برای حذف زگیل‌های تناسلی دانست؟

این روش از درمان، در شرایطی که فرد از بیماری خاصی رنج نبرد و واجد شرایط انجام آن باشد، می‌تواند گزینه ایده‌آلی برای درمان زگیل‌های تناسلی به حساب بیاید. پیش از تصمیم‌گیری برای انجام این درمان، فرد باید توسط پزشک معاینه شده و با وی در این زمینه مشورت کند.

  • آیا فرد پس از انجام این درمان، امکان برقراری رابطه جنسی دارد؟

در فاصله بین درمان زگیل‌های تناسلی تا یافتن بهبودی کامل، فرد باید از برقراری رابطه جنسی اجتناب کند. این پروسه براساس میزان شدت بیماری، یک تا شش هفته به طول می‌انجامد. برقراری رابطه جنسی در طول این مدت با ممنوعیت مواجه است.

  • آیا انجام این درمان، دردی را در پی دارد؟

برای اینکه از درد فرد در طول پروسه سوزاندن زگیل تناسلی کاسته شود، بی‌حسی موضعی به کار گرفته می‌شود. همچنین در شرایطی که ضایعه گسترش پیدا کرده و تعداد آن‌ها بالا باشد، پزشک اقدام به استفاده از بیهوشی می‌کند‌. بنابراین در طول این درمان فرد متوجه درد و سوزش کمی خواهد شد.

سخن پایانی

در اثر ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی امکان دارد که فرد شاهد ایجاد ضایعات گوشتی در ناحیه تناسلی خود باشد. این ضایعات اگرچه که کوچک و ساده به نظر می‌رسند اما می‌توانند مشکلاتی را به دنبال داشته باشند. امروزه افراد بسیاری هستند که از ظاهر ناخوشایند زگیل‌ها ابراز ناراحتی می‌کنند و به دنبال راهی برای درمان آن‌ها هستند. روشی تحت عنوان الکتروکوتریزاسیون وجود دارد که به کمک آن می‌توان زگیل‌های تناسلی را درمان و حذف کرد. در طی این روش، جریان الکتریکی ایجاد و ضایعات پوستی سوزانده می‌شوند.‌

0/5 (0 نظر)