بزرگ شدن پروستات و رابطه­ جنسی

از شایع­ ترین بیماری­ هایی که مردان در سراسر دنیا با آن رو برو هستند می­ توان به مشکلات ادراری ناشی از بزرگ شدن پروستات  و اختلالات نعوظ اشاره کرد. در این مقاله سعی داریم دلایل بروز این بیماری­ ها و راه­ ها درمان آن را به­ طور اختصار به شما معرفی کنیم.

BPH و عملکرد جنسی نوعی از مشکلات پروستات

 

 

بزرگ شدن پروستات یکی از بیماری­ ها شایع در میان مردان است که به‌عنوان هایپرپلازی خوش‌ خیم پروستات (BPH) شناخته می‌ شود. اختلال نعوظ (ED) مشکل دیگری جدای از پروستات است که به همان اندازه در میان مردان گسترش دارد. هردوی این مشکلات دامن‌ گیر مردان سراسر دنیا است و با افزایش سن میزان احتمال ابتلا به این بیماری­ ها افزایش می­ یابد. یکی از این بیماری­ ها هنگام رفتن به دستشویی مشکل‌ ساز است و دیگری در اتاق‌ خواب! اما باید بدانید که اگر چه این دو مسئله تا حدودی به هم مرتبط هستند اما دلایل ایجاد آن­ ها مستقل از یک دیگر است.

BPH هنگام بزرگ شدن پروستات اتفاق می­ افتد. اما دلیل بروز آن بیماری سرطان نیست. پروستات آقایان در بیشتر دوران عمرشان در حال رشد است، به همین دلیل در سنین کهولت، به بیش ترین اندازه  خود می ­رسد و اغلب مردان مسن با مشکل پروستات روبرو هستند. براثر بزرگ شدن پروستات، به مثانه فشار بیش تری وارد می­ شود و این امر مانع از خروج جریان ادرار با سرعت و میزان مناسب خواهد شد. بیش تر مردانی که مشکلات پروستات دارند به‌ صورت قطره ‌قطره ادرار می­ کنند و به همین دلیل با مشکل تکرر ادرار رو برو هستند.

ED به عدم توانایی نعوظ پیدا کردن یا حفظ حالت نعوظ گفته می­ شود. این امر برای مردان یک مشکل جدی به‌ حساب می­ آید و افرادی با شرایط زیر مستعد دچار شدن به اختلالات نعوظ هستند:

  • افراد با سابقه‌ بیماری­ ها قلبی
  • افراد با تستوسترون کم
  • افرادی که بیماری دیابت دارند.

البته اختلالات نعوظ تنها در اثر بیماری­ های جسمی رخ نمی­ دهد و در اثر بیماری­ ها و مشکلات روان شناسی نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

همان­ طور که پیش‌ ازاین به آن اشاره شد، مشکلات پروستات و اختلالات نعوظ از یک دیگر جدا هستند، اما در مواردی به هم مرتبط خواهند شد. برای مثال برخی روش­ ها درمانی BPH، می­ تواند منجر به بروز اختلال نعوظ و برخی مشکلات جنسی شوند. اما از طرف دیگر، روش­ های درمانی اختلال ED، می­ تواند مشکلات ناشی از بزرگ شدن پروستات در آقایان را نیز کاهش دهد.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  از کجا بدانم دچار اختلال نعوظ هستم؟

مشکلات مردان پس از جراحی پروستات

بزرگ شدن پروستات در آقایان منجر به مشکلات ادراری نیز می­ شود، زیرا پروستات به مثانه فشار وارد می ­کند و مانع از خروج نرمال جریان ادرار خواهد شد. این امر عوارض ناخواسته ­ای در بر دارد که از آن جمله می­ توان به موارد زیر اشاره کرد:

– ادرار اجباری

– تکرر ادرار

– عدم تخلیه­ راحت و کامل مثانه از ادرار در هر بار دفع کردن

– جریان ضعیف ادرار و یا قطره ‌قطره بودن آن

انجام یک جراحی به نام برداشتن ترانس از لوله پروستات (TURP) ( ترانسورترال) می‌ تواند به تسکین و بهبود این علائم کمک کند. مردانی که تحت  این عمل جراحی قرار می­ گیرند ، اغلب بعد از عمل، عوارض جانبی جنسی زیادی را تجربه می‌ کنند.

بنا به نتایج مطالعات انجام‌ شده در دانشکده­ پزشکی هاروارد، بین 50 تا 75 درصد از مردان پس از انجام عمل پروستات ( TURP ) دچار بیماری انزال پس­ رونده (بازگشت منی) می ­شوند. این بدان معنی است که مایع منی در هنگام ارگاسم به ‌جای خروج از آلت تناسلی به مثانه برمی ­گردد. گاهی اوقات به انزال پس­رونده، انزال خشک نیز گفته می ­شود. این مسئله به‌ طورکلی مشکل­ ساز نیست، اما روی باروری مردان تأثیر منفی می­ گذارد.

بنابراین می ­توان گفت برخی از مردان که تحت عمل جراحی پروستات (TURP) قرار می­ گیرند، در مرحله­ بعد دچار مشکل ED خواهند شد. این یکی از عوارض جانبی قطعی عمل پروستات نیست، اما نتایج نشان می ­دهند که بین 5 تا 10 درصد مردانی که تحت عمل جراحی پروستات قرار می­ گیرند، در مرحله­ بعد دچار مشکلات ED می ­شوند.

داروهای  درمانی BPH و عوارض جانبی جنسی آن

اغلب دارو ها شیمیایی که برای درمان بیماری ها مختلف مورداستفاده قرار می­ گیرند، عوارض جانبی ناخواسته ­ای دربردارند. دارو هایی که برای درمان مشکلات پروستات به کار می­ روند نیز از این قاعده مستثنا نیستند. برخی از دارو هایی که برای درمان BPH تجویز می ­شوند، ممکن است عوارض جانبی از قبیل ایجاد مشکلات اختلال نعوظ در پی داشته باشند. مردانی که از دارو هایی آلفا بروکر مانند دوکسازوسین (کاردورا) و ترازوسین (هیترین) برای درمان مشکلات پروستات خود استفاده می­ کنند، مستعد ابتلا به بیماری اختلال نعوظ هستند. این امر به این خاطر است که آلفا بلوکر ها سلول‌های عضله­  مثانه و پروستات را شل می ‌کند.

مهار کننده ‌ها آلفا ردوکتاز همچنین می‌ توانند باعث بروز اختلالات ED در مردان شوند. علاوه بر این، کاهش مهارت­ ها و کنترل جنسی یکی از اثرات جانبی احتمالی مصرف مهار کننده‌ ها آلفا ردوکتاز، دوتاستراید و فیناستراید به شمار می­ رود.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  چرا رها کردن اختلال نعوظ در مردان مسن اشتباه است؟

به ‌طور کلی می­ توان گفت تقریباً 3 درصد از مردانی که از دارو ها دوتاستراید استفاده می کنند (Avodert) در شش ماه اول مصرف این دارو، با کاهش میل جنسی روبرو خواهند شد. این در حالی است که حدود 6.4 درصد از افرادی که داروی  فیناستراید (پروسکار) را مصرف کرده‌اند در سال اول پس از مصرف این دارو با کاهش میل جنسی رو برو می شوند. تقریباً 4/4 درصد از مردانی که از دارو دوتاسترید تامسولوسین (Jalyn) استفاده می‌ کنند نیز در شش ماه اول پس از مصرف این دارو با کاهش میل جنسی روبرو می­ شوند.

رابطه دارو ها برای درمان پروستات با باروری مردان

علاوه بر این مردانی که از این دارو ها استفاده می­ کنند با مشکلات باروری روبرو خواهند شد و این امر به این دلیل است که مصرف این دارو ها موجب کاهش حجم اسپرم، تعداد کمتر اسپرم در حجم مشخص مایع منی و سرعت حرکت پایین تر اسپرم می­ شود. اما نگران نباشید، با مصرف مداوم این دارو ها، عوارض جانبی ناشی از آن­ ها به ‌مرور کاهش می­یابد.

روش ­های درمانی ED و BPH

همان‌ طور که پیش‌ از این نیز به آن اشاره شد، دارو هایی که برای درمان بیماری ED از آن­ ها استفاده می­ شود به بهبود بیماری BPH نیز کمک خواهند کرد. مصرف برخی دارو ها به کاهش علائم BPH کمک می­ کند که از جمله‌ آن ­ها می­ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیلدنافیل (ویاگرا)
  • وردنافیل (لویترا)
  • تادالافیل (Cialis)

با این‌ حال ، تا کنون مدرکی برای تائید مؤثر بودن این دارو ها در درمان  BPH ارائه نشده است.

این دارو ها موجب رها سازی پروتئینی در بدن می شوند که ماده­ای شیمیایی به نام گوانوزین مونوفسفات حلقوی (cGMP) را تجزیه می کند. این عمل موجب افزایش حجم خون وارد شده به آلت تناسلی آقایان می ­شود و اختلالات نعوظ را درمان می­ کند. ازنظر تئوری دارو هایی که برای درمان بیماری ED به کار می­ روند، سطح cGMP موجود در مثانه و پروستات را تا حد قابل‌ توجهی افزایش می­ دهند. افزایش سطح cGMP موجود در مثانه و پروستات موجب افزایش فشار خون وارد شده در آلت تناسلی، کمک به شل شدن عضلات مثانه و پروستات و در نهایت افزایش جریان ادرار خواهد شد.

مطالعاتی که برای مقایسه­ تأثیر دارو ها تالادافیل و پلاسبو یا دارو نما صورت گرفت نشانگر آن بود که مردانی که روزانه 5 میلی­گرم از داروی تالادافیل را مصرف می کنند در مقایسه با مصرف­ کنندگان دارو پلاسبو در درمان BPH و ED موفقیت قابل‌ توجهی داشتند.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  دستگاه وکیوم آقایان - پایانی بر کابوس ناتوانی جنسی آقایان

در آزمایشی دیگر مردانی که روزانه 10 میلی­ گرم داروی وردنافیل مصرف می ­کردند در مقایسه با مصرف کندگان پلاسبو در درمان پروستات عملکرد موفق­ تری داشتند.

هر دو این مطالعات روی مردان گروه سنی 45 تا 64 ساله انجام شد که سابقه­ بیماری BPH داشتند.

در مطالعاتی دیگر که روی مردانی با علائم ED صورت گرفت، نتایج حاکی از آن بود که استفاده از این دارو ها در مردانی که علائم هر دو بیماری BPH و ED را داشتند بسیار موفقیت­ آمیز بوده است.

بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید

در مطالعاتی که برای بررسی بیماری بزرگ شدن پروستات، داروها و روش­ های درمانی و عوارض جانبی ناشی از آن­ ها روی بیماران انجام‌ گرفته است، تنها دوره­ های کوتاه­ مدت درمانی مد نظر قرارگرفته‌ اند. علاوه بر این بررسی­ ها تنها مقایسه ­ای روی دارو ها ویژه­ درمان ED و دارو ها پلاسبو ( دارونماها) صورت گرفته­اند و بررسی­ها در کوتاه ­مدت انجام‌ شده و به همین دلیل نتایجی که در دراز مدت به دست خواهد آمد را به‌ درستی نشان نخواهند داد.

بنابراین این مطالعات انجام ‌شده نمی ­توانند اثبات کنند که مصرف دارو های ED برای درمان علائم ادراری و بزرگ شدن پروستات تا چه اندازه می تواند بی‌ خطر و مؤثر باشند. برای این امر شواهد و مدارک بیش تری نیاز است که دارو های ED را با دارو های BPH مقایسه کرده و بتواند در طولانی ‌مدت نتایج حاصل از آن را پیش ­بینی کند.

لازم به ذکر است مصرف دارو های ED و آلفا بلوکر ها موجب کاهش فشار خون می ‌شوند. اگر در حال مصرف هر دو داروی درمان ED و BPH هستید، به ‌احتمال ‌زیاد بنا به توصیه­ پزشک خود این داروها را باید در ساعات مختلفی از روز مصرف کنید. علت این امر جلوگیری از سرگیجه یا افت شدید فشار خون است که از عوارض جانبی مصرف این دارو ها به شمار می­ رود.

علاوه بر این پزشک برای بهبود فرایند درمان تان ممکن است برنامه ­هایی برای تغییر روش و سبک زندگی و انجام تمرین ­ها ورزشی گوناگون به شما توصیه کند.

 در پایان توصیه می­ شود بدون مراجعه به پزشک و انجام معاینات پزشکی از مصرف خود سرانه دارو هایی که برای درمان مشکلات پروستات و اختلالات جنسی توصیه و تبلیغ می­ شوند، خودداری نمایید. زیرا مصرف این دارو ها، ممکن است در مراحل ابتدایی نتایج خوبی به دنبال داشته باشند اما احتمال دارد در دراز مدت عوارض جانبی جبران ­ناپذیری برای مصرف­ کننده در بر داشته باشد.

3/5 (2 نظر)