بیماری کرونا علاوه بر این که به یک بیماری همه گیر تبدیل شده، در حال حاضر به یک معضل اجتماعی هم تبدیل شده و نگرانی های ناشی از ابتلا به آن بسیار خطرناک تر از خود بیماری هستند. در حال حاضر بیشتر خانواده ها با توجه به تعطیلی مدارس و دانشگاه ها ترجیح می دهند که در منزل بمانند. این وضعیت نوعی نگرانی و ترس در خانواده ها به وجود آورده که بیشتر ناشی از عدم اطلاعات کافی نسبت به این ویروس و ناشناخته ماندن آن برای پزشکان و گروه‌های پزشکی است.

به همین دلیل در این مطلب تصمیم گرفتیم که در مورد بیماری کرونا بیشتر صحبت کنیم و خصوصیات و ویژگی های آن را معرفی کنیم تا نشان دهیم که میزان خطر کرونا ویروس نسبت به جنبه روانی آن زیاد هم نیست.

بیماری کرونا چیست؟

بیماری کرونا یکی از بیماری های سیستم دستگاه تنفسی انسان است که ناشی از ویروس کرونا بوده است. کرونا ویروس یک نوع ویروس حیوانی است که به مناطق سرد بدن علاقه دارد و به همین دلیل برای اولین بار به سراغ سیستم دستگاه تنفسی انسان می رود. این ویروس بعد از ورود به بدن انسان بلافاصله تغییر وضعیت داده و تبدیل به یک بیماری انسانی می‌شود که روند گسترش آن به کمک انتقال انسان به انسان انجام می‌شود.

بیماری کرونا که در حال حاضر در ایران و نزدیک به ۹۰ کشور دنیا شیوع پیدا کرده، ناشی از ویروس کرونای جدید یا کووید ۱۹ است. این ویروس برای اولین بار در برخی از افراد فعال در بازار حیوانات در شهر ووهان چین دیده شد که با علائمی مشابه با سرماخوردگی و ذات الریه فوت کرده بودند. ماندگاری بالا روی سطوح و قدرت انتقال سریع از مهمترین ویژگی‌های ویروس کرونای جدید است که هنوز هیچ دارو یا واکسن مشخصی برای آن پیشنهاد نشده و بیشتر روند درمان آن شامل کنترل وضعیت بالینی فرد می‌شود.

بیماری کرونا

بیماری کرونا

منشا ویروس کرونا و نحوه انتقال آن

ویروس کرونا از جمله ویروس هایی است که منشاء آن حیوانی بوده و بعد از انتقال به انسان چرخه آن به انسان ها انتقال پیدا می‌کند. همین وضعیت در مورد ویروس کرونای جدید هم وجود دارد و نمونه‌های اولیه پیدا شده از آن مربوط به کسانی بود که از خفاش به عنوان غذا استفاده می کردند. با توجه به اینکه ویروس کرونا به قسمت‌های خنک بدن علاقه دارد طبیعی است که در دستگاه تنفسی انسان‌ها که نسبت به سایر قسمت‌های بدن دمای پایین تری دارد، گسترش می یابد.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  بزرگ شدن پروستات و تاثیر آن بر رابطه جنسی

در مورد نحوه انتقال این بیماری پزشکان معتقدند که با استفاده از قطرات تنفسی انجام می‌شود و انتقال این قطرات تنفسی به مخاط بدن می تواند سایر قسمت های بدن را درگیر کند. بنابراین اصلی‌ترین مسیرهای انتقال بیماری کرونا ورودی بینی، دهان و همچنین چشم است که از طریق تماس مستقیم با قطرات تنفسی یا از طریق تماس با دست احتمال انتقال آنها افزایش می یابد.

علائم ابتلا به بیماری کرونا

تقریباً همه خانواده ویروس کرونا علائم مشابه با سرماخوردگی خود را از نشان می دهند و در حالت پیشرفته ممکن است نشانه هایی از ذات الریه حاد را داشته باشند. این ویروس دستگاه تنفسی انسان را درگیر می‌کند و در برخی افراد خاص ممکن است با علائمی مانند اسهال و استفراغ هم همراه باشد.

با این وجود هنگام ابتلا به بیماری کرونا می توانیم تب و سرفه خشک را به عنوان اولین نشانه ها معرفی کنیم. به مرور زمان تنگی نفس و درد قفسه سینه هم به علائم بیماری اضافه می‌شود و فرد حتی برای صحبت کردن هم دچار مشکل می شود. معمولاً افراد سالم و افراد جوان بعد از طی این دوره و کنترل شرایط بالینی می توانند روند شیوع بیماری را کنترل کرده و بهبود یابند.

اما در افراد بالاتر از ۸۰ سال و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند ممکن است روند پیشرفت بیماری ادامه پیدا کند و با موارد بستری مانند نارسایی کلیوی همراه شود. این افراد به مرور زمان به دلیل مشکلات حاد تنفسی دچار مشکل شده و احتمال مرگ و میر در این دو گروه افزایش می یابد.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  کوتاهی آلت تناسلی در مردان

نحوه جلوگیری از انتقال ویروس کرونا

یکی از نکات و امیدوار کننده ای که نسبت به ویروس کرونای جدید وجود دارد این است که مسیر انتقال آن تقریباً مشخص است و هیچ‌گونه امکان انتقال از طریق پوست برای آن وجود ندارد. بررسی وضعیت ژنتیکی این ویروس نشان داده که مسیرهای مخاطی اصلی‌ترین مسیر ورود آن هستند و به همین دلیل انتقال آن به کمک بینی، دهان و چشم انجام می‌شود و مسیر مخاطی اصلی‌ترین مسیر آن است.

با این تفاسیر سازمان بهداشت جهانی برای جلوگیری از انتقال بیماری کرونا راهکارهای زیر را پیشنهاد داده است:

  • پوشاندن ورودی دهان با استفاده از ماسک مخصوص
  • پوشاندن چشم با استفاده از عینک و استفاده از دستکش یکبار مصرف برای دستان
  • جلوگیری از ارتباط مستقیم با افراد بیمار حتی برای آشنایان
  • پرهیز از اجتماع در محیط‌های بسته مانند سینماها و ورزشگاه ها
  • شستشوی مکرر دست به مدت ۲۰ ثانیه با استفاده از آب و صابون و همچنین با استفاده از محلول ضدعفونی کننده الکلی
  • جلوگیری از تماس مستقیم دست با سطوح آلوده
  • پوشاندن جلوی صورت با استفاده از ماسک و دستمال به هنگام عطسه کردن و سرفه کردن

آیا بیماری کرونا کشنده است؟

این یکی از سوالاتی که اکثر خانواده ها دوست دارند که جواب دقیق و درستی در مورد آن داشته باشند. اگر به آمار لحظه‌ای منتشر شده از میزان شیوع بیماری کرونا در بین افراد دنیا توجه کنید متوجه می شوید که تقریباً ۵۰ درصد به صورت لحظه ای از بیمارستان مرخص شده و بهبود یافتند. طبیعتا اگر دارو یا واکسن مشخصی برای کرونا ویروس وجود داشت مطمئناً آمار بهبودی خیلی بیشتر می شد و روند کنترل شیوع بیماری هم برای تیم‌های پزشکی هم آسانتر می شد.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  شروع رشد و توقف رشد آلت تناسلی مردانه در چه سنی است؟

اما در مورد کشنده بودن کووید ۱۹ باید این نکته را به خاطر داشته باشیم که این ویروس آمار کشندگی بسیار پایین تری نسبت به آنفولانزای خوکی دارد. طبق آمارهای منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی، آمار مرگ و میر آنفولانزا در حدود ۱۳ درصد و مرگ و میر تب کریمه کنگو در حدود ۸۰ درصد است. این در حالی است که تا لحظه نگارش این مطلب آمار کشته های ویروس کرونا در حدود ۳ الی ۴ درصد بوده که آمار بسیار پایینی است.

0/5 (0 نظر)