همه چیز درباره ارکیکتومی یا جراحی برداشتن بیضه

سرطان بیضه شایع ‌ترین بیماری در میان مردان است که در آن توده های سرطانی در کیسه های بیضه ایجاد می شود. بر اثر این سرطان  در ناحیه شکم، کشاله ران یا کیسه بیضه ها درد احساس می شود. چنانچه فردی به سرطان بیضه مبتلا شود، یکی از روش های احتمالی برای درمان که توسط پزشکان توصیه می ‌شود ارکیکتومی یا جراحی برای برداشتن بیضه است. در این عمل بسته به میزان شدت بیماری، یک یا هر دو بیضه برداشته خواهد شد.

دلایل انجام ارکیکتومی یا برداشتن بیضه

جراحی برداشتن بیضه

جراحی برداشتن بیضه

جراحی ارکیکتومی یا برداشتن بیضه یکی از روش ‌هایی است که برای درمان بیماری‌ هایی مانند سرطان پروستات، عفونت یا جراحت بیضه و سرطان بیضه پیشنهاد می‌ شود.

چنانچه پزشکی هنگام معاینه یک بیمار، مشکوک به سرطان بیضه شود، در ابتدا برای وی سونوگرافی تجویز می کند و پس از آن از بیمار می خواهد تا یک آزمایش خون کامل بدهد. این روش در مقایسه با انجام بیوپسی از بیضه ها که یک روش تهاجمی است و باعث گسترش سرطان می شود، ایمن تر است.

چگونگی انجام عمل ارکیکتومی

جراحی برداشتن بیضه

جراحی برداشتن بیضه

در طول ارکیکتومی یا برداشتن بیضه، پزشک تنها بیضه سرطانی را خارج می‌ کند. در نتیجه در اثر این امر مشکلات ناشی از پروستات و احتمال ابتلا به سرطان سینه و پروستات در مردان به حداقل می رسد.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  آیا امکان انجام آزمایش ایدز در خانه وجود دارد؟

 در طول یک جراحی عمومی جراح در بالای ناحیه تناسلی مردانه یک برش کوچک ایجاد کرده، سپس بیضه ها را به سمت بالا فشار می دهد و از طریق سوراخ ایجاد شده بیضه سرطانی را خارج می کند. خوشبختانه این جراحی روی آلت تناسلی یا بیضه سالم دیگر تاثیر نمی گذارد. مدت زمان انجام این جراحی حدوداً یک ساعت است و پس از این زمان پزشک ناحیه برش داده شده را بخیه می کند. بخیه ها پس از یک هفته کشیده می شوند. این عمل جراحی می ‌تواند به صورت سرپایی انجام شود و یا بیمار برای یک روز در بیمارستان بستری شود.

توصیه های بعد از ارکیکتومی یا جراحی برداشتن بیضه

  • پس از انجام این جراحی برای التیام دادن و کاهش تورم توصیه می‌ شود یک کمپرس سرد یا یک کیسه یخ را روی موضع قرار دهید.
  • علاوه بر این یکی دیگر از روش های التیام تورم، پوشیدن لباس های تنگ یا لباس زیر محکم است.
  • برای تسکین درد پس از عمل جراحی نیز پزشک داروهای مسکن برای بیمار تجویز می‌کند. توجه داشته باشید به دلیل احساس خواب آلودگی پس از مصرف داروهای مسکن، در زمان مصرف این داروها از رانندگی کردن اجتناب کنید.
  • استحمام پس از جراحی برداشتن بیضه باید با اجازه پزشک و پس از بهبودی کامل زخم انجام شود.
  • یکی از مهم ترین نکاتی که افراد پس از انجام ارکیکتومی باید مد نظر داشته باشند، این است که تا چند روز پس از انجام عمل جراحی از انجام فعالیت های سنگین بلند کردن اجسام سنگین و داشتن رابطه جنسی خودداری کنند.
این مطلب را نیز از دست ندهید:  به این دلایل هرگز اختلال نعوظ را نادیده نگیرید

چنانچه دلیل انجام ارکیکتومی سرطان بیضه باشد، عموماً پس از انجام عمل جراحی شیمی درمانی یا پرتو درمانی نیز انجام می‌ شود تا کلیه سلول های سرطانی از بین بروند.

دوران نقاهت بعد از ارکیکتومی یا جراحی برداشتن بیضه

جراحی برداشتن بیضه

جراحی برداشتن بیضه

اولین مسئله ای که برای افراد پس از برداشتن یک یا هر دو بیضه اتفاق می ‌افتد تغییرات ظاهری است که روی باروری و رابطه جنسی افراد و همچنین روی ظاهر آن ها و احساسشان نسبت به بدنشان تاثیرگذار خواهد بود. این مسئله می ‌تواند روی نگرش شریک ‌زندگی یا سایر افراد جامعه نسبت به فرد تاثیر گذار باشد. چنانچه نگران ظاهر خود هستید می توانید از کاشت بیضه مصنوعی استفاده کنید. در جراحی کاشت بیضه مصنوعی یک کیسه پر از نمک شبیه به بیضه واقعی می سازند و در ناحیه بیضه ها قرار می دهند.

لازم به ذکر است چنانچه در اثر سرطان بیضه یا آسیب دیدگی یکی از بیضه ها برداشته شود و بیضه دیگر سالم باشد فرد می ‌تواند نعوظ داشته و رابطه جنسی سالمی داشته باشد، اما اگر هر دو بیضه برداشته شوند دیگر فرد نمی تواند اسپرم تولید کند و بارور باشد. بنابراین لازم است قبل از انجام ارکیکتومی یا برداشتن بیضه در خصوص ذخیره اسپرم با پزشک خود مشورت نمایید.

علاوه بر این برداشتن هر دو بیضه باعث کاهش ترشح تستوسترون و در نتیجه کاهش میل جنسی افراد می ‌شود و بنابراین باید از پزشک خود بخواهید تا در صورت نیاز از ژل تستوسترون یا سایر روش های درمانی برای حل این مشکل استفاده نماید.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  آموزش صفر تا صد استفاده از دستگاه وکیوم مردانه

سخن نهایی

سرطان بیضه یکی از شایع ترین مشکلاتی است که مردان زیادی از سراسر جهان را درگیر خود کرده است. این سرطان می تواند یک یا هر دو بیضه را درگیر کند. انجام ارکیکتومی یا برداشتن بیضه سرطانی یکی از بهترین روش هایی است که برای درمان این مشکل استفاده می شود. پس از برطرف نمودن توده سرطانی نیز می توان با کاشت بیضه مصنوعی، مشکلات ظاهری ایجاد شده را برطرف کرد.

2/5 (1 نظر)