آیا می‌توان گفت که تغذیه بر میزان تستوسترون و اسپرم مردان تاثیر می‌گذارد؟ همواره زوج‌های جوان قبل از بچه‌دار شدن با این دغدغه روبه‌رو می‌شوند که تاثیر تغذیه بر میزان اسپرم چگونه است؟ همان ‌طور که می‌دانید قطعاً تغذیه مناسب بر رشد و نمو اثر مثبت داشته و کمک‌کننده خواهد بود؛ اما چه نوع غذایی می‌تواند بهترین باشد و مناسب‌ترین تاثیر را بگذارد؟ آیا تنها تغذیه کافی بوده یا دیگر مکمل‌های غذایی را نیز باید مصرف کنند؟ آیا کم شدن تستوسترون در مردان بر میل جنسی آن‌ها تاثیرگذار خواهد بود؟ حال برای تقویت آن، باید چه کارهایی را انجام داد؟ دانستن پاسخ این سوالات خالی از لطف نیست؛ بنابراین با ما همراه باشید.

هورمون تستوسترون و نقش کلیدی آن در بدن مردان

تستوسترون مهم‌ترین هورمون در مردان است که فواید بسیاری همچون تولید گلبول قرمز خون، توده سازی عضلانی، توزیع چربی و اصلی‌ترین آن‌ها یعنی باروری را تنظیم نموده و برعهده دارد. بنابراین اگر میزان هورمون تستوسترون در بدن مردان کمتر شود، به مراتب می‌تواند عوارضی را نیز به همراه داشته باشد. ناباروری از شایع‌ترین و جدی‌ترین عوارض کاهش تستوسترون و میزان اسپرم در مردان به شمار می‌رود. پیشرفت علم و تکنولوژی برای جبران کمبود این هورمون راه‌حل‌هایی را ارائه کرده که می‌توانند مقدار مورد نیاز تستوسترون خون را به حد قابل قبولی برسانند.

میزان تستوسترون در مردان از سال 2012 به بعد به طور مداوم در حال کاهش بوده و این آمار جای نگرانی دارد. بیشتر ویژگی‌های مردانه بسته به هورمون تستوسترون آن‌ها کم و زیاد می‌شوند و این هورمون خصوصیات مردانه آن‌ها را می‌سازد. سلول‌های لیدیگ در بیضه‌ها مسئولیت تولید هورمون تستوسترون که نوعی هورمون آندروژن‌ بوده را برعهده دارند. هورمون‌های آندروژن ویژگی‌ها و صفات مردانه را در مردان می‌سازند. میزان تولید این هورمون‌ها توسط غده هیپوفیز و مغز کنترل شده و بعد از تولید مستقیماً وارد خون خواهند شد و از آنجا بر عملکرد بدن تاثیر می‌گذارند.

مواد غذایی سرشار از تستوسترون و تقویت کننده اسپرم

مواد غذایی سرشار از تستوسترون و تقویت کننده اسپرم

مواد غذایی سرشار از تستوسترون و تقویت کننده اسپرم

آمار گرفتار شدن مردان به سرطان پروستات از میان 8 مرد به 1 مرد رسیده است که این خود نشان از اختلال نعوظ در مردان و همچنین مردان جوان می‌دهد. سلامت جنسی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های هر شخصی به حساب می‌آید؛ بنابراین باید برای آن تلاش کرد. داشتن تغذیه مناسب از غیرمنتظره‌ترین روش‌هایی بوده که به طرز معجزه‌ آسایی بر سلامت جنسی و برخورداری از هورمون تستوسترون کافی در بدن اثر می‌گذارد. مواد غذایی سرشار از ویتامین‌ها، کلسیم، مواد مغذی و دیگر مواد مورد نیاز برای تقویت اندام‌های جنسی همچون آلت ‌تناسلی است.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  واریکوسل چیست و چگونه میتوان از درد آن رهایی یافت؟

بنابراین در طول روز، زمانی که مواد غذایی مصرف می‌کنید به این نکته نیز توجه نمایید که این مواد می‌توانند برای سلامت جنسی شما نیز کمک‌کننده باشند. مواد مغذی می‌توانند بر عملکرد و نیازهای آلت ‌تناسلی و دیگر اندام‌های جنسی اثر بگذارند. از جمله خوراکی‌هایی که برای افزایش تستوسترون و اسپرم سازی به بدن شما کمک خواهند کرد شامل موارد زیر می‌شوند:

نوشیدن قهوه

طبق گزارشات و تحقیقات انجام شده بر 3000 مرد که روزانه کافئین مصرف می‌کردند، این اطلاعات به دست آمده که این مردان از اختلالات نعوظ کمتری نسبت به دیگر مردان برخوردار بوده‌اند. نوشیدن یک فنجان قهوه در طول روز می‌تواند به افزایش میزان تستوسترون و تولید اسپرم کمک بسیاری نماید. مناسب‌ترین میزان کافئین مصرف یک الی سه فنجان قهوه در طول روز خواهد بود که معادل 85 تا 300 میلی‌گرم است. تمامی این آمارها براساس گزارشاتی بوده که شرکت‌کنندگان آن را اعلام نموده‌اند؛ بنابراین نمی‌تواند صد در صد قابل اعتماد و قابل اتکا باشد.

تاثیر مواد غذایی بر میزان اسپرم

تاثیر مواد غذایی بر میزان اسپرم

خوردن سیب

سیب از جمله میوه‌های بسیار پرخاصیت برای انواع بیماری‌ها و بالا بردن سیستم ایمنی بدن است؛ اما از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد سیب می‌توان به مفید بودن آن برای سلامت پروستات اشاره کرد. بیشتر افراد هنگام خوردن سیب پوست آن را می‌گیرند؛ اما لازم ذکر است که پوست آن سرشار از ترکیبات اسید اورسولیک فعال است. آزمایشات و تحقیقات نشان می‌دهند که اسید اورسولیک این قابلیت را داشته تا سلول‌های سرطانی در پروستات را از رشد باز دارد و به حالت فریز درآورد.

در رابطه با اثرات بیشتر سیب بر پروستات و هورمون تستوسترون، پزشکان آزمایشات زیادی انجام داده‌اند؛ اما برای کسب اطلاعات دقیق‌تر و قابل قبول نیاز به تحقیقات بیشتر است. علاوه بر این‌ها مردانی که روزانه از میوه و سبزیجات متنوعی استفاده می‌کنند در مقابل افرادی که علاقه به سبزیجات ندارند کمتر به سرطان پرستات مبتلا می‌شوند. بنابراین اگر به مشکلات هورمونی یا دیگر عارضه‌های جنسی مبتلا هستید، از خوردن میوه‌ها و سبزیجات غافل نگردید.

مصرف سبزیجات همچون اسفناج

همان ‌طور که می‌دانید اسفناج از جمله سبزی‌های بسیار مفید و پرخاصیت برای بدن به حساب می‌آید. اسفناج سرشار از اسید فولیک بوده و همین موضوع سبب تقویت و افزایش خون در افراد شده است. اسید فولیک نه تنها آهن مورد نیاز بدن را فراهم می‌نماید بلکه در عملکرد جنسی مردان نیز نقش فوق‌العاده‌ای دارد. کاهش اسید فولیک در خون اختلالات نعوظ را نیز در مردان به دنبال خواهد داشت. اسفناج در جهان به عنوان ماده غذایی سرشار از اسید فولیک شناخته می‌شود و مصرف هر فنجان اسفناج پخته با تامین 77 درصد اسید فولیک در طول یک روز برابری می‌کند. سبزی اسفناج در کنار اسید فولیک دارای مقدار قابل توجهی منیزیم نیز بوده که می‌تواند سطح تستوسترون در خون را افزایش دهد.

تاثیر آواکادو بر اسپرم و سطح تستوسترون

تاثیر آواکادو بر اسپرم و سطح تستوسترون

میوه آووکادو

آووکادو یکی از عجیب‌ترین میوه‌های موجود است که به صورت جفتی روی درختان رشد کرده و شکل و خاصیت خارق‌العاده‌ای نیز دارد. جالب است بدانید که آرتک‌ها سال‌ها قبل از میلاد زمانی که میوه آووکادو را کشف کردند و این نام را از کلمه آوهاکاتل که به معنی بیضه بود، بر این میوه نهادند. اثر آووکادو به دلیل برخورداری از ویتامین E و دیگر ویتامین‌های موجود در آن به قدری زیاد است که می‌تواند اسپرم‌های نابارور در مردان را بهبود ببخشد. خوردن یک آووکادو متوسط چیزی در حدود 21 درصد از ویتامین E مورد نیاز یک فرد را تامین می‌نماید. همچنین مصرف همان مقدار آووکادو در حدود 9 درصد روی، می‌توانند بر روی میزان اسپرم، هورمون تستوسترون و باروری در مردان اثرگذار باشند.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  مشاوره رایگان درمان زود انزالی

مصرف فلفل چیلی

تاب و تحمل شما در برابر گرما به چه میزان است؟ شما می‌توانید با این آزمایش‌های کوچک میزان تستوسترون خود را بسنجید. مثلاً مردانی که علاقه به غذاهای فلفلی و تند دارند نسبت به مردانی که غذاهای ملایم مصرف می‌کنند از تستوسترون بیشتری برخوردار هستند. غذاهای فلفلی و تند تا حدودی می‌توانند بر افزایش سطح تستوسترون خون اثر گذاشته و با آزاد کردن ماده کپسایسین قوای جنسی را در مردان افزایش دهند. همچنین ماده کپسایسین باعث تحریک مراکز لذت در مغز و در نتیجه بهبود خلق و خوی افراد می‌شود.

گیاه جو دوسر

بلغور جو دوسر یکی از گیاهان مفید و پرخاصیتی است که به عنوان مواد غذایی مفید برای نعوظ و بالا رفتن قوای جنسی شناخته می‌شود. در بسیاری از مواقع نیز جو دوسر را تحت عنوان یک داروی غرایز جنسی در نظر گرفته و حتی مصرف آن از سوی برخی پزشکان توصیه می‌گردد. خوردن بلغور جو دوسر می‌تواند جریان خون را در آلت  تناسلی بیشتر و روان‌تر کند.

این ماده مغذی سرشار از ‌اسید آمینه است که خود می‌تواند سبب افزایش تستوسترون و درمان اختلالات جنسی در افراد گردد. ال آرژنین موجود در جو دوسر سبب شل شدن رگ‌های خونی و در نتیجه روان شدن جریان خون در آلت ‌تناسلی خواهد شد. اخیراً طبق تحقیقات انجام گرفته، این نتیجه حاصل شد که اثر شل کردن رگ‌ها توسط ماده ال آرژنین به اندازه گذشته نیست.

مصرف گوجه فرنگی

شاید باورکردنی نباشد؛ اما گوجه فرنگی غنی از آنتی اکسیدان و دیگر مواد مغذی مفید برای تقویت قوای جنسی است که می‌تواند سبب افزایش سلامت پروستات در مردان شود. همچنین مردانی که اسپرم سازی ضعیفی دارند یا نابارور هستند مصرف گوجه فرنگی فواید بالقوه‌ای را برای آن‌ها خواهد داشت. شما می‌توانید با مصرف گوجه فرنگی که حاوی لیکوپن و همان رنگدانه‌های قرمز است، به تولید اسپرم بهتر و سالم‌تر کمک کنید.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  عوامل زود انزالی در مردان

علاوه‌بر این موارد، گوجه فرنگی سرشار از ویتامین‌های زیادی همچون ویتامین C بوده که خود میزان اسپرم‌های موجود را بیشتر و غلظت آن را نیز افزایش خواهد داد. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی خطر ابتلا به سرطان شایع پروستات را در مردان کاهش می‌دهد. آزمایش مختصری بر 44 مرد نابارور انجام گرفته که طی آن افراد شرکت‌کننده آب گوجه فرنگی را به مدت 12 هفته نوشیدند که در نهایت سبب افزایش اسپرم و ایجاد منی سالم‌تر در آن‌ها گردید.

کدام مواد غذایی سبب افزایش اسپرم می شوند؟

کدام مواد غذایی سبب افزایش اسپرم می شوند؟

کدام مواد غذایی سبب افزایش اسپرم می شوند؟

افزایش اسپرم نیز خود می‌تواند بسیاری از مشکلات از جمله ناباروری را بهبود ببخشد. گاهی اوقات خوردن مواد مغذی خود به اندازه یک نسخه دارویی اثربخش و پرخاصیت خواهند بود. از جمله این نوع مواد غذایی که می‌توانند میزان و تحریک اسپرم‌ها را بیشتر کنند، به شرح زیر هستند:

جنسینگ

جنسینگ به عنوان یک ماده بسیار استثنایی و فوق‌العاده برای افزایش میل جنسی و سطح تستوسترون در جریان خون و در نهایت بهبود عملکرد اسپرم‌ها به شمار می‌رود.

گوشت قرمز

گوشت قرمز یک منبع بسیار غنی از پروتئین و زینک مورد نیاز بدن برای بالا بردن قدرت باروری و تولید اسپرم در مردان محسوب می‌شود.

سیر

سیر یک ماده شناخته شده در جهان برای افزایش قوای جنسی تلقی می‌شود. سیر سرشار از آلیسین، آنتی ‌اکسیدان، سلنیوم و… است که سبب افزایش و بالا رفتن تحرک اسپرم‌ها می‌گردد. همچنین ترکیبات نام برده شده اندام جنسی مردان را تقویت نموده و چرخه هورمون‌های جنسی را فعال‌تر و از اسپرم‌ها محافظت می‌کنند.

شکلات تلخ

شکلات تلخ می‌تواند سبب تقویت اسپرم‌ها در بیضه شود و رادیکال‌های مخرب را از مجاری بیضه دور کرده و آن را تقویت کند.

میوه انار

انار برای جلوگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها به ویژه تقویت اسپرم‌ها تجویز می‌شود. این میوه می‌تواند ماده شیمیایی مالون دی آلدهید را به دلیل برخورداری از مقدار زیادی آنتی اکسیدان کاهش دهد. مالون دی آلدهید یک ماده مضر و تخریب‌کننده اسپرم در خون بوده که انار می‌تواند از مقدار آن بکاهد.

برای آگاهی بیشتر در این زمینه، مطالعه مقالات زیر را به شما پیشنهاد میکنیم:

0/5 (0 نظر)