آیا بین خود ارضایی و زود انزالی ارتباطی وجود دارد؟

خود ارضایی به عنوان یکی از سرگرمی‌ها و شیطنت‌های دوران جوانی و زود انزالی به عنوان یکی از مشکلات بعد از ازدواج شناخته می‌شود و به نظر بسیاری از افراد جامعه بین خود ارضایی و زودانزالی ارتباط وجود دارد. اما آیا واقعاً برای این باورهای قدیمی ریشه علمی خاصی هم وجود دارد؟ آیا تحقیقاتی صورت گرفته که بتواند زود انزالی را به خود ارضایی در سنین پایین یا حتی بعد از ازدواج ربط دهد؟

 متاسفانه هم پدیده خود ارضایی در پسران جوان و حتی دختران و همچنین پدیده زود انزالی در بیشتر مردان رواج دارد و یک پدیده معمول است. از طرفی دیگر خجالتی بودن و ترس از اظهار چنین مشکلاتی باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی بسیاری در زوجین می‌شود. به همین دلیل در این مطلب به ارتباط بین خود ارضایی و زود انزالی خواهیم پرداخت و این موضوع را از جهات مختلف مورد بررسی قرار خواهیم داد.

معرفی کلی خود ارضایی و زودانزالی

خود ارضایی یک پدیده رایج در بین پسران جوان و در بین دختران است که امکان رابطه جنسی را ندارند و ترجیح می‌دهند که از طریق بازی کردن با آلت تناسلی و شبیه سازی ذهنی به حالت ارگاسم برسند. شدت این پدیده در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است و به شرایط زندگی آنها بستگی دارد. برخی از افراد به دلیل نداشتن روابط عمومی کافی یا فراهم نبودن امکان برقراری رابطه جنسی به سراغ خود ارضایی می‌روند.

 زود انزالی هم یک پدیده رایج در مردان بعد از ازدواج است که ناشی از رفتارهای دوران قبل از ازدواج و همچنین مشکلات روحی و روانی آنهاست. تحقیقات زیادی در مورد ریشه زود انزالی صورت گرفته که هیچ کدام از آنها نتیجه مشخصی برای این پدیده پیدا نکرده‌اند. معمولاً تعریف زود انزالی به حالتی گفته می‌شود که فرد در کمتر از یک دقیقه بعد از دخول آلت تناسلی به ارگاسم می‌رسد و امکان ادامه رابطه جنسی را ندارد. این مشکل به مرور زمان تبدیل به یک مشکل جنسی و ذهنی برای مردان و زنان می‌شود که حتی ممکن است زندگی خانوادگی و روابط عاطفی آنها را هم تحت تأثیر خود قرار دهد.

خود ارضایی و زودانزالی

خود ارضایی و زودانزالی

تأثیر منفی خود ارضایی بر زندگی فرد

در مطالب قبل (عوارض جانبی خود ارضایی و برخی دروغ پردازی‌ها در مورد آن) در مورد عوارض جانبی خود ارضایی  صحبت کردیم و حتی در جریان آن مشخص شد که خود ارضایی می‌تواند برای افراد سالمند مفید هم باشد. جالب است بدانید که بیشتر زنانی که با مشکل خشکی واژن مواجه هستند با کمک این موضوع می‌تواند بسیاری از مشکلات خود را برطرف کنند. اما به طور کلی تأثیر منفی این پدیده بر زندگی فرد را می‌توان به موارد زیر خلاصه کرد:

  • ایجاد تصویرهای انتزاعی و غیر واقعی از رابطه جنسی: یکی از لازمه‌های خود ارضایی ایجاد یک تصویر انتزاعی برای تحریک جنسی است. حال ممکن است فرد از فیلم‌ یا هر ابزار دیگری برای تحریک جنسی خود استفاده کند که تصاویر غیر واقعی از رابطه جنسی هستند. به همین دلیل فرد ممکن است بعد از ازدواج با تصاویر واقعی و به دور از تصاویر ذهنی خود مواجه شود و بر کیفیت رابطه جنسی تأثیر منفی بگذارد.
  • ایجاد یک الگوی مشخص و نامناسب برای ارگاسم: ایجاد ارگاسم با خود ارضایی بیشتر تحت کنترل فرد است با کمک اشیا مختلف خود را به لحظه اوج لذت می‌رساند. این یعنی فرد یک الگوی رفتاری خاص برای آلت تناسلی خود تعریف می‌کند که به مرور زمان در ذهن او زمان ارگاسم تبدیل به یک عادت کامل می‌شود. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان ارتباط بین خود ارضایی و زود انزالی را به این مورد ربط می‌دهند.
  • تحت تأثیر قرار دادن زندگی شخصی فرد: باید بپذیریم که خود ارضایی با پدیده‌ای به اسم اعتیاد همراه است و فرد به مرور زمان احساس می‌کند که باید در شرایط زمانی مشخص این کار را تکرار کند. این موضوع به مرور زمان تبدیل به یک الگوی رفتاری از لحاظ روانشناختی می‌شود و فرد ممکن است حتی کار شخصی یا دوره تحصیلی خود را از دست دهد.
این مطلب را نیز از دست ندهید:  هرآنچه لازم است درباره آزمایش هپاتیت ب بدانید

تأثیر منفی زودانزالی بر زندگی فرد

در طرف مقابل ارتباط بین خود ارضایی و زود انزالی به سراغ بعد دیگر آن می‌رویم. زود انزالی تأثیر شدیدتر و نگران‌کننده‌تری بر زندگی جنسی فرد می‌گذارد و حتی همسر یا شریک جنسی آن را هم تأثیر خود قرار می‌دهد. در انزال سریع شرایط ارگاسم مرد به شکلی است که حتی ممکن است زنان به تحریک جنسی کافی نرسیده باشند. از جمله تاثیرات منفی این موضوع عبارتند از:

  • فشار روحی و روانی به مرد و زن: احساس گناه اولین حسی است که یک مرد بعد از زود انزالی با آن درگیر می‌شود و همیشه احساس می‌کند که شریک جنسی او از رابطه جنسی لذت نمی‌برد. در طرف مقابل زنان هم به دلیل نداشتن رابطه مناسب تحت تأثیر مشکلات روحی و روانی قرار می‌گیرند که به مرور زمان زندگی عاطفی آنها را تحت شعاع قرار می‌دهد.
  • کاهش کیفیت رابطه جنسی: تصور انجام یک رابطه جنسی در کمتر از یک دقیقه بسیار سخت و آزاردهنده است و به همین دلیل کیفیت رابطه جنسی در مردان مبتلا به زود انزالی بسیار پایین است. این می‌تواند حتی در بلند مدت آن‌ها را به سمت خود ارضایی سوق دهد و به همین دلیل می‌توان آن را یکی از دلایل ارتباط خود ارضایی و زود انزالی معرفی کرد
  • کاهش عزت نفس مردان: اصولاً مردانی که توانایی برقراری رابطه جنسی با کیفیت را ندارند به دلیل احساس شرم و گناه دچار مشکل عزت نفس می‌شوند که در نهایت سایر قسمتهای زندگی شخصی و خانوادگی آنها را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد.
این مطلب را نیز از دست ندهید:  بزرگ کردن آلت تناسلی با کشیدن آلت! حقیقت یا رویا؟

راهکارهای درمان زودانزالی

 قبل از اینکه به سراغ ارتباط بین خود ارضایی و زود انزالی برویم، باید ببینیم که راهکارهای درمانی پیشنهادی برای آنها چیست. اولین و بهترین راه کار مراجعه به یک پزشک متخصص در حوزه مشکلات جنسی است که حتی ممکن است شما را به یک روانشناس هم ارجاع دهد.

 البته در موارد خفیف، استفاده از کاندوم برای کاهش تماس آلت تناسلی مرد با آلت تناسلی زن، استفاده از مواد لیز کننده مانند لوبریکانت برای کاهش اصطکاک بین آلت تناسلی مرد با آلت تناسلی زن و همچنین استفاده از داروهای خوراکی برای بالا بردن زمان انزال پیشنهاد می‌شود. راهکارهای سنتی خوراکی مانند دارچین و جنسینگ هم به عنوان راهکار درمان زود انزالی پیشنهاد می‌شود که بیشتر در حوزه طب سنتی هستند.

انجام رابطه جنسی مقطعی یکی دیگر از راهکارهای درمان زود انزالی است. این روش به شکلی است که مرد بعد از رسیدن به لحظه انزال رابطه جنسی خود را متوقف می‌کند و برای چند دقیقه استراحت می‌کند. در نهایت بعد از استراحت کوتاه رابطه جنسی خود را ادامه می‌دهد.  موضوع به مرور زمان الگوی ذهنی مردان را تغییر می‌دهد و مشکل آنها را برطرف می‌کند. البته در برخی موارد خود ارضایی هم راهکاری برای به تأخیر انداختن انزال معرفی می‌شود که به دلیل ایجاد یک الگوی متفاوت توسعه خوبی نیست.

خود ارضایی و زودانزالی

خود ارضایی و زودانزالی

راهکارهای درمان خود ارضایی

با وجود اینکه خود ارضایی بیشتر به عنوان یک پدیده سرگرم کننده برای جوانان شروع می‌شود، اما به مرور زمان تبدیل به یک عادت ذهنی برای آنها شده و به شدت زندگی بعدی آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. معمولاً راهکار درمانی خاصی برای خود ارضایی وجود ندارد و حتی استفاده از مواد دارویی پیشنهاد نمی‌شود. در این مورد بهترین کار استفاده از یک پزشک متخصص و روانشناس است که از لحاظ روحی و روانی مشکل شما را برطرف کند.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  همه آنچه باید در مورد زود انزالی بدانید

ارتباط بین خود ارضایی و زودانزالی

با توجه به موارد ذکر شده در بندهای قبلی دلایل مختلفی برای ارتباط بین خود ارضایی و زود انزالی وجود دارد. البته یکی از تحقیقات صورت گرفته در سال ۲۰۱۳ ، تحقیقات علمی را بر روی هزاران مرد انجام داده تا این ارتباط را پیدا کند. نتایج بررسی مشخص کرد که هیچگونه ارتباط مستقیم بین این دو مورد وجود ندارد اما چند پیشنهاد در انتهای مقاله آورده شده است که جالب به نظر می‌رسد:

  • انجام خود ارضایی منجر به ایجاد یک الگوی ذهنی در فرد می‌شود و این باعث می‌شود که زندگی جنسی فرد در حالت طبیعی و بعد از ازدواج تحت تأثیر قرار گیرد.
  • خود ارضایی می‌تواند میزان تحریک جنسی فرد را کاهش دهد و به عنوان یک عامل برای تأخیر در انزال استفاده می‌شود. اما نباید از تأثیر آن در ایجاد یک الگوی منفی برای رابطه جنسی چشم پوشی کرد

برای درمان خود ارضایی و زود انزالی پیش چه دکتری باید رفت؟

با وجود اینکه ارتباط بین خود ارضایی و زود انزالی هنوز هم به طور کامل مشخص نشده است، اما تا حدود زیادی می‌توان ادعا کرد که ریشه درمان هر دو آنها نزد یک متخصص است. هم خود ارضایی و هم زود انزالی فاکتورهایی هستند که به طور مستقیم بر ذهن فرد تأثیر می‌گذارند و یک مشکل روحی روانی محسوب می‌شود. بنابراین قبل از انجام هر راهکاری، مراجعه به یک متخصص و همچنین مشاوره با روانشناسان حرفه‌ای بهترین راه کار برای شما است. این متخصصین می‌توانند شرایط شما را از جنبه‌های مختلف بررسی کنند و راهکار درمانی مناسب را برای آن پیشنهاد دهند.

3.5/5 (25 نظر)