سیستم تولید مثل در مردان به جهت تولید، ذخیره و انتقال اسپرم طراحی شده است. مایع منی که از دستگاه تناسلی آقایان خارج می‌شود، مایعی به رنگ خاکستری متمایل به سفید و ژله‌ای مانند بوده که براساس ژن، رژیم غذایی و سلامت کلی مردان ممکن است در برخی از افراد متفاوت باشد. تغییرات موقت در رنگ مایع منی نگران‎کننده نیست؛ اما وقتی این تغییرات در حدی باشند که به رنگ‌های زرد، سبز، قهوه‌ای یا سایر رنگ‌ها متمایل شوند، باید آن را جدی گرفت. گاهی تغییرات رنگ در اسپرم می‌تواند نشانه‌ای از بروز مشکلی مهم در بدن مردان باشد. از جمله دلایل تغییر رنگ مایع منی می‌توان به وجود عفونت یا خون در اسپرم اشاره کرد که نیازمند بررسی دقیق از سوی اورولوژیست خواهد بود. در این مطلب قصد داریم به سؤال رنگ‌های مختلف مایع منی چه مفاهیمی دارند؟ پاسخ دهیم و نکات مهمی را در اختیار شما قرار دهیم.

منی از چه چیزی ساخته شده است؟

مایع منی شامل انواع مواد معدنی، پروتئین‌ها، آنزیم و البته اسپرم می‌شود و در حدود 5 درصد از کل مایع منی را اسپرم‌ها تشکیل داده‌اند. تمام جزئیات تشکیل ‌دهنده منی، در رنگ و بافت آن تأثیر خواهند داشت. مواد موجود در مایع منی اغلب از دو غده واقع در پشت مثانه، به نام «وزیکول‌های منی» ترشح می‌گردند. به صورت جزئی مواد موجود در مایع منی عبارتند از:

  • پتاسیم
  • روی
  • اسید سیتریک
  • اسید آسکوربیک
  • فیبرینولیزین
  • مخاط
  • اسید فسفاتاز
  • آنزیم‎های تقسیم‌کننده پروتئین

همان ‌طور که بیان گردید، منی سالم، معمولاً به رنگ خاکستری مایل به سفید و با بافتی ژله‌ای است. اگر رنگ‌های مختلف مایع منی بدون علائم خاصی باشند، جای هیچ نگرانی برای شخص وجود نخواهد داشت؛ اما زمانی که تغییر رنگ آن همراه با علائم خاصی باشد نیاز است تا بیمار جهت رسیدگی و بررسی‌های بیشتر به متخصص مراجعه نماید. نیاز به دانستن معانی رنگ‌های مختلف مایع منی امری بسیار مهم محسوب می‌شود و در حفظ سلامت بدن فرد تأثیر می‌گذارد.

 منی نرمال

منی نرمال

منی نرمال

منی نرمال شفاف و به رنگ‌های سفید و خاکستری بوده و معمولاً این مایع منی به دلیل حجم بالای اسپرم، بافتی غلیظ دارد. در برخی مردان نیز بافت منی غلظت بالایی نداشته؛ اما اسپرم از رنگی طبیعی برخوردار است. این نوع منی را «آبکی» می‌گویند که نشانه باروری مرد محسوب می‌شود.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  انزال تاخیری چیست و چه نشانه هایی دارد؟

منی زرد رنگ

رنگ زرد از رنگ‌های مختلف مایع منی به شمار می‌رود. اگر رنگ منی سفید متمایل به زرد باشد ممکن است به دلیل مصرف بالای مواد غذایی حاوی گوگرد مانند پیاز، بروکلی و موز رخ دهد یا این تغییر رنگ به شرایط سنی فرد مربوط شود. تا زمانی که انزال یا رابطه جنسی در شخص بدون احساس درد اتفاق افتد، این تغییر رنگ کاملاً طبیعی خواهد بود. در صورتی که منی کاملاً زرد رنگ به نظر برسد و از سفیدی درآمده باشد، حتماً باید توسط متخصص مورد بررسی قرار گیرد. از جمله دلایلی که سبب زرد رنگ شدن منی می‌گردند و نیاز به بررسی متخصص دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رنگ مایع منی

رنگ مایع منی

احتباس ادرار

بیماری‌های مختلفی مانند سنگ مثانه یا عفونت، سبب احتباس ادرار و عدم خروج کامل آن از مجرای ادراری می‌گردند. احتباس ادرار به دو شکل حاد و مزمن در افراد بروز پیدا می‌کند. در بیماری احتباس ادرار بیمار با وجود پر بودن مثانه نمی‌تواند به طور کامل آن را تخلیه نماید. در نتیجه پس از ادرار ممکن است مقداری از آن در مجرای باقی بماند؛ بنابراین در زمان خروج منی ادرار باقی مانده با آن مخلوط می‌شود و منی زرد رنگ از شخص خارج خواهد شد. زرد بودن منی به دلیل احتباس ادرار، مسئله بسیار شایعی در بین مردان به شمار می‌رود و عمدتاً دلیلی برای نگرانی در این رابطه وجود ندارد. گاهی احتباس ادرار به دلیل وجود مشکلات خاصی رخ می‌دهد که می‌بایست به عنوان مشکلاتی اورژانسی سریعاً زیر نظر متخصص درمان شوند. این مشکلات عبارتند از:

این مطلب را نیز از دست ندهید:  هر آنچه درباره هورمون تستوسترون و ارتباط آن با سلامتی باید بدانید

عفونت پروستات (پروستاتیت) یا دیگر اندام تناسلی

از بیماری‌های شایعی که اغلب مردان به آن مبتلا می‌شوند، عفونت پروستات است. با ورود باکتری‌ها از مجرای ادرار به غده پروستات، عفونت ایجاد می‌گردد که سبب تغییر رنگ منی به رنگ زرد خواهد شد. از علائم این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشکل در تخلیه ادرار
  • تخلیه ادرار همراه با درد
  • درد در زیر شکم
  • انزال همراه با درد
  • تب و لرز
  • درد در ناحیه پایین کمر و قسمت مقعد
  • تکرر ادرار
  • احساس خستگی
  • احساس خارش

د رصورتی که منی شما زرد رنگ است و به عفونت پروستات مشکوک هستید؛ حتماً به اورولوژیست مراجعه نمایید.

لوکوسیتواسپرمی

اگر در مایع منی گلبول‌های سفید (لوکوسیت)، به مقدار بسیار زیاد موجود باشند، رنگ منی زرد می‌گردد. مسئله لوکوسیتواسپرمی ممکن است در اثر وجود عفونت پروستات، بیماری‌های خود ایمنی، بیماری‌های مقاربتی یا واریکوسل (وریدهای بزرگ در کیسه بیضه) به وجود آید. اگر به ابتلا به این بیماری مشکوک هستید، حتماً به متخصص مراجعه نمایید. برخی علل بروز لوکوسیتواسپرمی مانند «کلامیدیا» در صورت عدم درمان ممکن است منجر به ناباروری شوند.

بیماری زردی یا یرقان

بیماری زردی یا یرقان

بیماری زردی یا یرقان

در اثر تجزیه گلبول‌های قرمز خون به صورت طبیعی، «بیلی‌ روبین» یا رنگدانه‌های زرد رنگ تولید می‌شوند. در صورتی که میزان بیلی روبین در خون از مقدار مشخصی افزایش یابد، فرد به بیماری یرقان یا زردی مبتلا خواهد شد. شایع‌ترین علائم بیماری زردی، زرد شدن پوست، زردی در سفیدی چشم، تب و لرز و درد شکم به شمار می‌روند. از طرفی این بیماری سبب زردی منی نیز می‌گردد.

این مطلب را نیز از دست ندهید:  ناتوانی جنسی هنگام مصرف داروهای افسردگی

منی سبز رنگ

یکی از رنگ‌های مختلف مایع منی، رنگ سبز است. در اثر وجود عفونت در ناحیه مثانه یا وجود بیماری‌های مقاربتی مایع منی به رنگ سبز در می‌آید. همچنین عفونت در ناحیه پروستات یا بافت‌های اطراف آن نیز سبب سبز رنگ شدن منی خواهد شد. شخصی که مایع منی سبز رنگ دارد در قدم اول باید شریک جنسی خود را از این مشکل آگاه سازد؛ در صورت وجود بیماری‌ مقاربتی یا عفونت امکان سرایت بیماری به فرد دیگر بسیار زیاد خواهد بود. همچنین فرد باید بلافاصله به متخصص مراجعه نماید. در صورت احتمال و عدم رسیدگی در طولانی مدت ممکن است این مشکل پیچیده‌تر گردد.

منی قرمز یا قهوه ‌ای رنگ

رنگ صورتی یا قرمز اغلب نشانه خون تازه در منی و رنگ قهوه‌ای نشانه خون لخته شده در آن است که قبلاً ایجاد شده و هم اکنون به شکل لخته خارج می‌شود. در برخی مواقع نیز خون تازه در اثر قرار گرفتن در مجاورت با اکسیژن، اکسید گردیده و به رنگ قهوه‌ای در می‌آید. لازم به ذکر است که منی قهوه‌ای یا قرمز اغلب در سالمندان رایج بوده و نشان‌دهنده ابتلا به خونریزی است. وجود خون در مایع منی در اصطلاح پزشکی «هماتوسفر» نام دارد.

 

برای آگاهی بیشتر در این زمینه، مطالعه مقالات زیر را به شما پیشنهاد میکنیم:

 

0/5 (0 نظر)